Wel of niet scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happy_Hippie

Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:49

Hey hey,

Ik zit eventjes met een dubio waarvan ik wellicht niet de enige ben.

Mijn ruin rij ik heel veelzijdig de ene week rijden we 3/4 keer de andere week 1/2x beetje afhankelijk van het weer. Maar iedere keer als ik ga rijden is die toch best wel nat van het zweet vind ik helemaal niet erg hoort erbij.

Alleen nu staat die 24/7 met schuilstal buiten en als die bezweet is kan ik hem dus geen zweetdeken op doen want dan gaat die nog harder zweten, hij kan niet apart in een stal oid en als ik hem zo bezweet buiten laat staan dan vat die zometeen zodra het wat kouder gaat worden een kou.
Zijn weerstand is niet altijd even goed, hij is heel lang ziek geweest en nu sinds 1,5jaar gaat het weer helemaal goed en rijden we weer.

Nu zit ik te denken waar doe ik goed aan? Als ik hem laat scheren (volgende maand) doe ik enkel zijn lichaam en niet de benen. Hij heeft snachts en bij kouder weer een deken op.

Cchanny

Re: Wel of niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:53

Waarom scheer je niet een jachtmodel of alleen zijn borst er uit?
Dan heeft hij nog wel zijn wintervacht op de plekken van zijn rug e.d.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:01

Cchanny schreef:

Omdat die toch al standaard een deken op heeft.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:23

Maar wat is dan je vraag? Wel of niet scheren? Ik denk dat hij meer lijdt van nat buiten staan dan van (deels) geschoren met deken staan, maar kan me vergissen. Bij erg nat worden met werken zou ik ook kiezen voor een jachtmodel in deze situatie, zo heeft hij toch iets meer bescherming van zijn eigen haar dan helemaal kaal.
Overigens wordt hij (en jij) niet ziek van kou, maar van bacteriën en virussen. Maar dat is een ander verhaal.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:10

Happy_Hippie schreef:
Cchanny schreef:

Omdat die toch al standaard een deken op heeft.

Dan zou ik hem scheren. Als hij toch al een deken op krijgt en het lijkt mij dat het toch wel erg warm is. Op het moment.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:15

Past je paard de Bucas dekens? Dan zou ik daarin investeren. De stay dry voeringen van sommige varianten werkt hiervoor als een trein en deed het bij mij super goed op een dikke vacht. Helaas paste de vorm hier niet goed, maar als jouw paard die wel past is dat een fijne oplossing. Als het ergste zweet eraf is en je paard verder goed afgekoeld is kun je die deken zo opgooien en je paard zonder problemen terugzetten in de paddock. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:18

Ik zou ten eerste ook wat gaan doen om zijn weerstand op te hogen.

Voorheen hebben wij paarden geschoren en dan dekens op. Moet je ze op adem rijden en dan weer de deken op. Goed kijken naar welke dekens je dan gebruikt en het niet te warm of te koud is.

We hebben paarden met jachtmodel geschoren. Dan op adem rijden en deken op. Zelfs al haren nog nat waren. Natte haren zijn op zich geen ramp. Het gaat echt om het op adem en temperatuur zijn. Ik vond alleen de dekens sneller vies worden aan de binnenkant.

Heb ook paarden gehad die geheel zonder dekens stonden. Zette we ook zo terug als ze goed op adem waren. Wederom, natte haren zijn geen ramp. Bij een flinke vacht krijg je ze ook niet geheel droog.

Ook toen ze zonder dekens stonden wel alleen de hals uitgeschoren. Zeker met een najaar zoals nu en soms ene vroeg, warm voorjaar fijn om even de hals te scheren. Scheelt ook in zijn geheel.

Nu scheren we niet, hebben er 2 een deken op, maar rij ze niet in het zweet en als ze wat zweten gaat er wel een deken op als ze op adem zijn. Of als het nog vroeg is laat ik ze even naakt rondlopen. Ze lopen nu overdag ook naakt.

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 19:10

LaDonna75 schreef:
Maar wat is dan je vraag? Wel of niet scheren? Ik denk dat hij meer lijdt van nat buiten staan dan van (deels) geschoren met deken staan, maar kan me vergissen. Bij erg nat worden met werken zou ik ook kiezen voor een jachtmodel in deze situatie, zo heeft hij toch iets meer bescherming van zijn eigen haar dan helemaal kaal.
Overigens wordt hij (en jij) niet ziek van kou, maar van bacteriën en virussen. Maar dat is een ander verhaal.

Wel of niet scheren idd. De ene zegt van niet de andere van wel, nu is het natuurlijk ook wel per paard verschillend. Maar dacht ga gewoon even informeren wat andere ervan denken.
Jacht model had ik idd ook al over gedacht.

Celebi schreef:
Past je paard de Bucas dekens? Dan zou ik daarin investeren. De stay dry voeringen van sommige varianten werkt hiervoor als een trein en deed het bij mij super goed op een dikke vacht. Helaas paste de vorm hier niet goed, maar als jouw paard die wel past is dat een fijne oplossing. Als het ergste zweet eraf is en je paard verder goed afgekoeld is kun je die deken zo opgooien en je paard zonder problemen terugzetten in de paddock. :j

ik heb wel bucas gehad maar krijgt schuurplekken ervan en de andere maten passen al helemaal niet.
Hij kan niet op stal of iets staat 24/7 buiten met schuilstal (die niet dicht kan).

superpony schreef:
Ik zou ten eerste ook wat gaan doen om zijn weerstand op te hogen.

Voorheen hebben wij paarden geschoren en dan dekens op. Moet je ze op adem rijden en dan weer de deken op. Goed kijken naar welke dekens je dan gebruikt en het niet te warm of te koud is.

We hebben paarden met jachtmodel geschoren. Dan op adem rijden en deken op. Zelfs al haren nog nat waren. Natte haren zijn op zich geen ramp. Het gaat echt om het op adem en temperatuur zijn. Ik vond alleen de dekens sneller vies worden aan de binnenkant.

Heb ook paarden gehad die geheel zonder dekens stonden. Zette we ook zo terug als ze goed op adem waren. Wederom, natte haren zijn geen ramp. Bij een flinke vacht krijg je ze ook niet geheel droog.

Ook toen ze zonder dekens stonden wel alleen de hals uitgeschoren. Zeker met een najaar zoals nu en soms ene vroeg, warm voorjaar fijn om even de hals te scheren. Scheelt ook in zijn geheel.

Nu scheren we niet, hebben er 2 een deken op, maar rij ze niet in het zweet en als ze wat zweten gaat er wel een deken op als ze op adem zijn. Of als het nog vroeg is laat ik ze even naakt rondlopen. Ze lopen nu overdag ook naakt.

Weerstand is nu goed. Maar ben bang doordat als die nat is in de wind oid gaat staan hij toch iets van een kou vat oid (al eerder gehad namelijk aantal jaar terug).
Ik heb heel veel dekens, toen we nog in de sport reden werd hij standaard geschoren (stond die ook niet 24/7 buiten).
Op adem en tempratuur altijd, ik stap altijd goed uit vind ik samen met het opwaren echt enorm belangrijk.
Onze merrie bijvoorbeeld zweet nouwlijks en heeft ook een heel ander type vacht.

Bij ons zijn de deken idd overdag ook af en ik voel zodra ze weer opkunnen, staan aan huis dus word eigenlijk altijd op geled hoe of wat.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 19:19

Ik had nog nooit een paard laten scheren, maar vind de temperaturen nu bizar. Mijn paard komt steeds zeiknat het bos uit ( ik rijd alleen in het bos ). En ik rijd niet overdreven veel draf of gallop.
Ik heb zijn hals laten scheren, zodat hij wel zonder deken buiten kan staan. Als het echt koud is of hele dag regen met koelere temperaturen krijgt hij wel wat op ( hij is 20+ en werd anders wat stijver ).