Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Happy_Hippie schreef:Cchanny schreef:Waarom scheer je niet een jachtmodel of alleen zijn borst er uit?
Dan heeft hij nog wel zijn wintervacht op de plekken van zijn rug e.d.
Omdat die toch al standaard een deken op heeft.
LaDonna75 schreef:Maar wat is dan je vraag? Wel of niet scheren? Ik denk dat hij meer lijdt van nat buiten staan dan van (deels) geschoren met deken staan, maar kan me vergissen. Bij erg nat worden met werken zou ik ook kiezen voor een jachtmodel in deze situatie, zo heeft hij toch iets meer bescherming van zijn eigen haar dan helemaal kaal.
Overigens wordt hij (en jij) niet ziek van kou, maar van bacteriën en virussen. Maar dat is een ander verhaal.
Celebi schreef:Past je paard de Bucas dekens? Dan zou ik daarin investeren. De stay dry voeringen van sommige varianten werkt hiervoor als een trein en deed het bij mij super goed op een dikke vacht. Helaas paste de vorm hier niet goed, maar als jouw paard die wel past is dat een fijne oplossing. Als het ergste zweet eraf is en je paard verder goed afgekoeld is kun je die deken zo opgooien en je paard zonder problemen terugzetten in de paddock.
superpony schreef:Ik zou ten eerste ook wat gaan doen om zijn weerstand op te hogen.
Voorheen hebben wij paarden geschoren en dan dekens op. Moet je ze op adem rijden en dan weer de deken op. Goed kijken naar welke dekens je dan gebruikt en het niet te warm of te koud is.
We hebben paarden met jachtmodel geschoren. Dan op adem rijden en deken op. Zelfs al haren nog nat waren. Natte haren zijn op zich geen ramp. Het gaat echt om het op adem en temperatuur zijn. Ik vond alleen de dekens sneller vies worden aan de binnenkant.
Heb ook paarden gehad die geheel zonder dekens stonden. Zette we ook zo terug als ze goed op adem waren. Wederom, natte haren zijn geen ramp. Bij een flinke vacht krijg je ze ook niet geheel droog.
Ook toen ze zonder dekens stonden wel alleen de hals uitgeschoren. Zeker met een najaar zoals nu en soms ene vroeg, warm voorjaar fijn om even de hals te scheren. Scheelt ook in zijn geheel.
Nu scheren we niet, hebben er 2 een deken op, maar rij ze niet in het zweet en als ze wat zweten gaat er wel een deken op als ze op adem zijn. Of als het nog vroeg is laat ik ze even naakt rondlopen. Ze lopen nu overdag ook naakt.