Is er een goedkopere oplossing voor een natte bak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Is er een goedkopere oplossing voor een natte bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 23:06

Hoi allemaal,
Elk jaar van oktober tot maart veranderd mijn bak in een aquatrainer :')
Ik woon op veen grond en de bak is niet gedraineerd. hij ligt ook nog eens best wel laag, er komt wel ieder jaar een nieuwe vracht zand op maar het blijft laag. De bak is aangelegd door mijn ouders toen ik 16 was, dus ik had niet zoveel in te brengen en drainage vonden ze te duur. Ik deed dan gewoon maar wat grondwerk in de herfst en winter als ik niet kon rijden, maar nu ik serieus aan het trainen ben en ook wedstrijden rijd vind ik het wel jammer om zo lang niks te kunnen doen. ik ben echter student en kan niet zomaar € 10.000 neerleggen voor het traineren van een bak. Nu zijn er natuurlijk allemaal dingen als kokosvezels of tapijtvezels die je door de toplaag kunt mengen, of dan maar ouderwets geultjes graven. Zou het zin hebben om iets van een toplaag door het zand te mengen wanneer de bak niet gedraineerd is, of is dat zonde van het geld En werkt het niet voldoende? Of zijn er nog andere opties? Anders moet ik papa toch nog maar eens lief aankijken :) ik heb de paarden ook wel eens in pension gehad, maar door de jaren heen is dat natuurlijk ook erg duur en op de stallen hier in de buurt komen ze naar mijn zin te weinig buiten. Ik heb helaas niet iemand die meerdere keren per week met mij en paard naar de accommodatie met binnenbak in de buurt kan gaan

B_Fokker

Re: Is er een goedkopere oplossing voor een natte bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 23:28

Ik graaf gewoon lekker ouderwets geultjes. Ik weet waar mijn bak het natste wordt en daar graaf ik dan. Heb misschien wel het geluk dat mijn bak vooral nat wordt op de hoefslag en in de hoeken dus heb aan de buitenkant van de bak standaard kuilen liggen. Hoef ik als het regent alleen nog even dat korte stukje van hoefslag naar buiten te graven. Scheelt echt heel veel vind ik qua natheid

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 23:32

Ik heb inderdaad ook een vaste plek in de bak waar altijd een plas ligt, maar dan moet ik een kuil graven in het weiland van de buurman :')

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 23:35

Je zou kunnen overleggen met een loonwerker of het nut heeft om met iets van een woelpoot door te bak te gaan en daarna de bovenlaag weer goed aan te rijden. Waardoor je meer doorlaatbaarheid hebt in de ondergrond, zonder dat je helemaal drainage aan moet leggen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 00:00

Zou dat zin hebben wanneer de bak nooit echt goed is geweest?
We hebben trouwens twee sloten, bij elke korte zijde één. De dikste plas ligt meestal tussen de f en de B. De bak loopt iets af richting de C maar daar is het meestal niet nat

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 06:58

Ik heb ook zo’n bak (op zandgrond zelfs) en ik pomp hem leeg. We hebben een gat buiten de bak gegraven en daar maken we dan een geul heen. We hebben een simpel dompelpompje en de afvoer slang gaat de sloot in.
Dit werkt uiteraard het beste als het een tijdje niet meer regent en de bovenlaag nog wel een beetje in nadrogen als het water weg is

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:01

Als je aan beide korte zijdes een sloot hebt liggen zou ik de bak ietsje bol leggen (gewoon met de baksleep) zodat het water naar beide kanten wegloopt. Ook niet ideaal, maar beter dan helemaal niks kunnen doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:07

Hoe is je bak destijds aangelegd? Hebben jullie grond gekeerd of gewoon zand aangebracht?

Mijn eerste bak op veengrond hebben we deels uitgegraven en een laag van 40 cm leem/zand mengsel aangebracht. Fantastische bak die nu 5 jaar zonder onderhoud er nog steeds prima bijligt. En zelfs mat te rijden is.

Mijn tweede bak hebbn we de grond gekeers. Dat is pas deze zomer gebeurd en moet ik gaan aankijken. Die houd je tot nu toe netjes maar zal komend jaar zand bij moeten want hij ligt nu lager dan de rest.
En zand aanvullen zalfje moeten blijven doen want een veenbodem blijft zakken. Zeker als je er een pak geel zand bovenop aanbrengt
Draineren heeft alleen zin als je het water ook elders kwijt kan. Mijn ervaring op veen is dat verhogen beter werkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:07

Het kortste antwoord is Nee.
Op zandgrond kan het nog wel, op klei en veengrond niet. Dan kan je niet zonder drainage. En natuurlijk moet de bak hoog genoeg liggen. Je kan geen drainage aanleggen als de bak in een kuil ligt.
Maar beide kost geld, het ophogen met het juiste zand kost ook behoorlijk wat geld. En drainage aanbrengen ook. Maar mijn ervaring is dat je het beter goed kan doen want ander is het weggegooid geld en dat is nog veel duurder (en zuurder).

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:13

Suzanne F, je hebt helemaal gelijk. Daarnaast is het ook nog zo dat veen bijna geen water doorlaat. Als je gewicht op het veen aanbrengt in de vorm van zand, dat duwt dat het veen in elkaar waardoor het alleen nog maar beroerder wordt.

Drainage in een kuil is geld weg gooien, of er moet een sloot op korte afstand liggen die nog veel dieper is.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:27

De sloot is wel dieper gelukkig :)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:30

belle_boef schreef:
Hoe is je bak destijds aangelegd? Hebben jullie grond gekeerd of gewoon zand aangebracht?

Mijn eerste bak op veengrond hebben we deels uitgegraven en een laag van 40 cm leem/zand mengsel aangebracht. Fantastische bak die nu 5 jaar zonder onderhoud er nog steeds prima bijligt. En zelfs mat te rijden is.

Mijn tweede bak hebbn we de grond gekeers. Dat is pas deze zomer gebeurd en moet ik gaan aankijken. Die houd je tot nu toe netjes maar zal komend jaar zand bij moeten want hij ligt nu lager dan de rest.
En zand aanvullen zalfje moeten blijven doen want een veenbodem blijft zakken. Zeker als je er een pak geel zand bovenop aanbrengt
Draineren heeft alleen zin als je het water ook elders kwijt kan. Mijn ervaring op veen is dat verhogen beter werkt

Met leem er onder kan het water toch juist alleen maar slechter weg lopen? het zand is destijds gewoon op de grond gestort

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:27

Dus het zand is op de leem gestort? mmm. Heb je de mogelijkheid het zand aan de kant te leggen, drainage te leggen en dan het zand er weer op ? Wel met een drainagelaag. Dan heb je denk ik de beste optie voor relatief niet al te veel geld. Drainage aanleggen is niet moeilijk maar kost wel wat tijd, en zo te lezen ligt er al een sloot voor afvoer.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:41

Overleg met je mijnwerker uit de buurt..
Persoonlijk denk ik lostrekken en door loonwerker op afschot laten leggen richting sloot. En op tijd je geultjes maken / houden

Water wat er niet intrekt maar gelijk af loopt heb je ook Geen last van

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:48

belle_boef schreef:
Mijn ervaring op veen is dat verhogen beter werkt

Mee eens, ophogen inderdaad.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:54

Dan zou ik de kuil in een bult veranderen en drainage er in te leggen. Dus eerst de drainage, de drainageslang met drainagezand omsluiten ( voorkomen van dichtslibben) zand erop storten. De combinatie met leem kan ook, het geheel op afschot ( helling) aanbrengen. Dan hoef je er geen drainage in aan te leggen. Reken erop dat je over een paar jaar weer zand moeten bijstorten vanwege het inklinken ( inzakken).

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 11:11

Dat ophogen of drainage aanleggen moet wel allemaal gedaan worden hè, ik wil het hier nog wel een keer in de groep gooien maar of mijn vader gaat alles aan moeten leggen en ik betaal de materialen, of er moet een loonwerker komen en alles uitgraven en dat gaat voor een student wel een duur grapje worden

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:13

Als er geen geld besteed kan worden, dan is er ook geen oplossing.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 11:15

Ik kan er best 1000 of € 1500 voor neerleggen, dat betaal ik ook als ik mijn paard ergens anders neerzet, maar meer zit er ook niet in

Bronsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:33

Hier hadden we ook zelfde probleem ,lag wel drainage in de bak ,maar die functioneerde niet naar behoren

Wij hebben gekozen voor ophogen ,en bij stortbuien graven we geultje ,bak blijft zo voldoende droog,
De laag afgraven was hier geen optie ,veen en veel verschillende lagen grond was onbegonnen werk ,en behoorlijk kostbaar

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:39

Wij zitten op veen. Het korte antwoord is: nee :+

Tapijtsnippers etc zijn oplossingen die niet helpen als je niet wat aan de afwatering doet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:48

Ruitje, ik ben het helemaal met je eens. Sommige dingen zijn, zoals ze zijn. De afwatering is het probleem.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:50

Goedkoopste oplossing is doorhalen en de baan laten aflopen richting sloten door een loonwerker met lasergestuurde apparatuur. De meeste loonwerkers kunnen dit wel. Het is geen permanente of langdurige oplossing maar helpt je misschien net de natte maanden door.
En verder preventief greppels graven als er veel regen komt.

Alles wat je erop gooit heeft weinig zin en zal niet zorgen dat de bak droger wordt.

Of de bankrekening plunderen en het goed doen, maar dat redt je niet met jouw budget helaas want dan ontkom je niet aan drainage. Maar ook dan moet je daar elk jaar onderhoud op plegen anders ben je na een paar jaar weer terug bij af.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:43

Wij hebben de drainage zelf gelegd, het is echt niet moeilijk maar kost wel tijd. Heb je de beschikking over machines dan is het helemaal makkelijk. Drainage zelf is niet zo duur, arbeid wel. Maar nogmaals je moet de tijd hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:45

Nynkex01 schreef:
Ik kan er best 1000 of € 1500 voor neerleggen, dat betaal ik ook als ik mijn paard ergens anders neerzet, maar meer zit er ook niet in

Dan is het antwoord Nee, er is geen oplossing voor.