Paddock, (welke) palen en kwalitatief goed schriklint?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Paddock, (welke) palen en kwalitatief goed schriklint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 21:40

Goedenavond :wave: ,

Over een korte tijd komen er paarden bij ons aan huis. Maar voor het aanleggen van de paddock, zie ik door de bomen het bos niet meer...

Het gaat om een paddock van ongeveer 30 X 18 meter. Nu is dat nog wei, maar dat zal snel kaal zijn en zand worden.
Het idee is om om de 4 meter houten palen (8cm diameter x 2m) te zetten en het dan af te zetten met schriklint.

Maar welk schriklint is van goede kwaliteit? Gallagher staat goed bekend, maar is wel echt duur. Er moet toch een middenweg zijn, maar de Welkoop en andere verkooppunten konden me nog niet zo goed adviseren. Dus wat raadt Bokt aan?

Ook de afstand tussen de palen is me nog niet helemaal duidelijk, al begrijp ik dat dat ook weer afhangt van de kwaliteit lint.

En verder qua isolatoren etc? Iemand daar nog tips voor?

Met andere woorden, alle tips zijn welkom ;)

tamary

Re: Paddock, (welke) palen en kwalitatief goed schriklint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:08

Gallagher advies voor paarden is omheining 1.35m hoog. Dat red je niet met 2m, aangezien je zo'n 60cm de grond in moet met die palen. En waar in het land zit je, want qua buiten houden wolf (als in beter omheind dan de buren) zit je al snel aan de 1.50m.
Neem in elk geval al de metalen delen van dezelfde soort af (zowel in het lint als in je poortgrepen, verbinders, etc.) reactie geeft (nog sneller) roest en dat is funest voor doorgifte stroom. Goed op de etiketten kijken dus. Kijk dan ook gelijk naar hoe groot je ohm = weerstand, dus hoe goed geleid dat draad/lint is. Hoe langer je afstand hoe lager je nodig hebt, maar let op dat gaat over het totaal aantal meters draad/lint, niet over hoeveel oppervlak je omheind. Ook voor je klok is dat belangrijk, klok voor officieel 1 ha die bv met bak + paddock + soort paddock paradise 2-3x zoveel omheining neemt zal flink zwaarder moeten zijn dan eentje die niet meer hoeft dan 2 laagjes lint rondom de buitenkant. Voor hoe zwaar je klok moet zijn, kijk je naar flink meer dan enkel paard, liever naar bv koe en daarmee wil je al niks onder de 1J output klap hebben en al snel een stukje meer.

Afstand palen advies varieerd ook ivm toekomst plannen, veelal is advies 3m zodat er later makkelijk planken op kunnen, 4m is vrij standaard advies zonder die optie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:09

Wij hebben de palen met koord op 2.3m staan, 4m vind ik persoonlijk erg ver als je het niet machinaal laat zetten. Het gaat al snel hangen dan (dat zien wij in onze omgeving ook veel). Laat je het wel machinaal plaatsen kan het inderdaad wel, maar dan wordt het wel kostbaarder.

Wij zijn uiteindelijk toch uitgekomen op gallagher. We hebben op verschillende plaatsen ook nog allerlei ander koord gebruikt, maar de kwaliteit daarvan is lager tot veel lager.

Het gaat om een omtrek van grofweg 100m, met 2 lagen zit je dus op 200m. Dan kom je met 40mm gallagher lint uit op 70 (powerline-klasse) tot 110 (turboline) euro uit. Dat is toch wel te doen? Lagere kwaliteit lint gaat echt over twee tot drie tientjes besparen. Ik zou persoonlijk altijd terra kiezen als kleur. Dat zien de paarden prima, maar valt op afstand wel volledig weg. Dus mocht het toch wat minder strak gaan staan, dan verrommelt het landschap niet.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... a#isPage=2

Wat is overigens de reden van lint in plaats van koord? Koord blijft veel langer netjes ogen, is minder kwetsbaar, is voldoende goed zichtbaar en snijdt ook niet zoals draad (en alles snijdt als ze maar ruig genoeg doen).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:15

Mizora schreef:
Wat is overigens de reden van lint in plaats van koord? Koord blijft veel langer netjes ogen, is minder kwetsbaar, is voldoende goed zichtbaar en snijdt ook niet zoals draad (en alles snijdt als ze maar ruig genoeg doen).

En nog een voordeel; klappert niet in de wind.

Hoe groot zijn je paarden? 2 meter palen zijn wat aan de krappe kant (maar kan wel). Doornsnee 8cm is ook vrij minimaal. Ik zou zelf voor 10/12 gaan.

Beter nu iets meer uitgeven en dat de boel dan straks netjes staat en lang meegaat. Als je na een paar jaar palen moet gaan vervangen of draad/lint dan ben je uiteindelijk duurder uit. Het is ook maar een klein stukje dus het kostenverschil kan nooit heel groot zijn denk ik.

Wij hebben kastanje palen met Gallagher koord (terra) staan. Staat nu 4 jaar en blijft gewoon goed en mooi. Zeer tevreden over.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:31

Citaat:

Persoonlijk zou ik ook voor lint gaan. Mijn pony met een slecht oogje is al 2x door het koord gegaan en toen mijn paard aan het rennen was is zij er ook doorheen gegaan en zij heeft 2 goede ogen en dat was midden op de dag, dus voldoende licht. Voor mij is het dus duidelijk dat koord echt een heel stuk minder zichtbaar is.
Ook is het koord een keer achter mijn schoenveter blijven haken. Waar lint er waarschijnlijk weer af was gegleden toen ik mijn voet niet hoog genoeg opbeurde, bleef het koord achter de veter zitten en lag ik op de grond.

@TS en een andere aanbieder? Misschien zijn er online goedkopere aanbieders van lint voor dezelfde kwaliteit? Ik zit te denken aan Agradi, zo`n soort site.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 22:47

Dank allen voor de antwoorden! Heel fijn!!

Tamary: Oeps ik volg je niet helemaal (my bad). De palen zijn 200 cm, gaan voor 1/3 de grond in dan houd je toch ongeveer 1,35 over? Palen zijn overigens nog niet gekocht, dus kan nog gewisseld worden.
Goede tip van die metalen delen, die had ik nog niet gehoord en neem ik zeker mee.
Mbt de wolf; we zitten in Brabant, maar in een vrij stadse omgeving. Eigenlijk midden in het dorp en aan de achterkant de snelweg. Niet de meest voor de hand liggende omgeving voor de wolf (al is niets uit te sluiten). Onze omheining wordt in ieder geval al een stuk hoger dan de buren. Al de weide bij ons en de omliggende percelen is omheind met 1 meter hoogte (dat pakken we later aan).
Toekomst plan is om deze paddock over twee jaar weer af te breken en hier de bak te maken, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden qua palen plaatsen en evt aanpassen met planken.

Mizora: we laten het niet machinaal plaatsen. De 4 meter kreeg ik als advies. Gallagher gaf aan dat het zelfs met zeven meter moest lukken, maar dat leek me erg optimistisch. Om de drie meter zou wat mij betreft ook prima zijn overigens.

Mbt die paar tientjes heb je helemaal gelijk. Voor de paddock is dat prima! We hebben ook weide van ongeveer 1 ha, waar ook een groot gedeelte op opnieuw omheind moet worden tzt, dus vandaar dat ik ook eens verder keek.
Qua koord, ik vind dat zelf eigenlijk minder netjes en het ziet er ook niet zo robuust uit. Vandaar het voorkeur voor lint, ook omdat paard dat gewend is.
Maar toch nog goed om nogmaals over na te denken.
Terra lijkt me inderdaad het mooiste.

Ir11, mijn paard is 1.60 en er komt waarschijnlijk nog een pony bij. Niet zo groot dus. In de weide heeft hij altijd achter 1 meter gestaan, maar ik begrijp dat dat niet te vergelijken is, omdat ze dan veel meer ruimte hebben. De paddock moet een paar jaar mee, maar zal niet voor altijd zijn. Al ben ik met je eens dat nu iets meer uitgeven beter is dan half werk! Zeker omdat palen en lint/koort hergebruikt kan worden.

Met koord; hoeveel banen hebben jullie dan?

Eefke; dat idee heb ik dus ook bij koord, dat het minder zichtbaar is. Maar ik heb er zelf dus geen ervaring mee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:56

Wij hebben de buitenomheinig op 1.40 staan en 2 banen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 06:34

Ik heb lint, isolatoren en batterij/klok (hoe noem je dat ding haha) van Koltec. Heel tevreden van. Hebben zelf de omheining gezet, ik denk op 3.5m en +-1m30 hoog.
Krijg hier heel veel verschillende paarden, veel jonge dieren en echt nooit problemen met ontsnappen of door het lint rennen. Ondanks dat het bruin lint is, is het goed zichtbaar.
Ik heb alles in 2 banen, enkel 1 weide met 3 banen ivm veulens.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 07:36

Ik heb voor de buitenomheining ook gekozen voor lint.
Hoogste op 1.30, laagste op 40 en nog 1 er tussen op 90cm. Maar daar komt er nog eentje onder en nog 1 boven met afstandsisolatoren (met bruin draad).
Voor de buitenpalen hebben we gekozen voor geschilde kastanjepalen van 2.00m. Deze staan 70cm in de grond. Deze zijn stevig en robuust (10cm dik).
Hier waren we bezig met deze zetten en lint spannen (en prikkeldraad verwijderen).
Afbeelding

Binnenin heb ik rood koord van Agrishop (ik heb een track met snackweitjes). Palen zijn geschilde vurenhouten paaltjes van 1.50 en staan 60cm in de grond.
Afbeelding

En voor het beeld qua hoogte. Ik heb 2 pony's van 1.50 en 1.55 en een shet.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 09:49

Dank weer!

Laurie: dat van jullie ziet er strak uit! Ik vind dat bruine lint best mooi. 1.30 Hoog begrijp ik, dan zou dat met palen van 2 meter uit moeten komen. Ik ga Koltec ook eens bekijken.

Daihyo: Die kastanjepalen vind ik echt heel mooi, maar wel vrij prijzig. Voor de paddock zou dat nog kunnen, maar dan zou ik voor de weide andere palen moeten gebruiken en dat zorgt weer voor een wat rommeliger beeld ben ik bang. Wat je nu binnenin hebt heeft mijn paard altijd als weideomheining gehad. Nooit problemen, maar die wei was ook grooot.

Voor de mensen die aangeven dat 8 cm smal is voor palen. Heeft dat te maken met de stevigheid of gevoeligheid voor rotten?
In eerdere topics zag ik voorbij komen dat 8 cm als prima werd gezien.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:00

Wij hebben de weide opnieuw afgepaald.

Palen 2 meter, 1,20 boven maaiveld en op 5 meter afstand. 3 laags lint. Hoeken, poorten en doorgangen geschoord. En alles staat er strak in, alsof het door een professional is gedaan.

Materiaal hebben wij van Agradi (Agradi, sponsor me :D)

https://www.agradi.nl/ako-lint-bruin-to ... 200mtr.htm
https://www.agradi.nl/ako-combi-klem-cl ... 5stuks.htm
https://www.agradi.nl/ako-klem-hoekisol ... i-10st.htm
https://www.agradi.nl/ako-poortgreep-li ... -zwart.htm
En dan nog wat spul..

Geheim zit het in het strak werken, waterpas maken en de juiste hoogte.
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:27

Maar dan de hamvraag Eenitra: hoe lang staat dit nu zo...?

Ik zou niet snel voor lint meer kiezen. Op zich is het wel mooi. Hier jaren geleden gekozen voor breed bruin lint.
Keurig netjes, goed zichtbaar +:)+ Bleef de eerste paar jaar ook mooi.

Maar onder invloed van weer & wind gaat het op een gegeven moment toch klapperen en doorhangen.
Dan kan je het natuurlijk wel weer aanspannen. Maar dat houdt ook een keer op want de kunststof draden kunnen strakker dan de metalen draden....dus wanneer je de boel weer goed strak trekt, rekken de kunststof draden mee maar de metaaldraden breken dan en dan ben je je stroom kwijt natuurlijk.

Hier hangt het bruine lint er dus alleen nog maar voor de zichtbaarheid, en staat de stroom op tussendraden.

Het beste spul vind ik braided bruin koord, dat braided is pas ècht kwaliteit, de meerprijs waard +:)+
Want als je dat opspant dan blijft het koord gewoon mooi, de ijzerdraadjes worden er niet uit gehaakt door kleine scherpe stukjes aan de isolatoren zoals bij gewoon koord. Het geheel blijft heel glad en strak.

En bij kleine ponies die op rantsoen moeten, spijt dat ik niet meteen voor schapengaas ben gegaan... want stroom is gewoon kansloos bij die kleine ettertjes :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:59

Ik heb lint, wil persoonlijk tussenin niet anders.
(buitenom heb ik een gazen hekwerk met permanentkabel als stroomdraad)
Ik heb bruin als wit.
Maar als het witte versleten is wil ik naar bruin.
De palen staan 18 jaar nu, maar dat is helaas niet meer te verkrijgen.
Ik denk dat ik nu voor kunststof zou gaan kiezen.

Galagher is super, maar ik ben ook enorm! tevreden over Patura
https://www.agradi.nl/patura-tornado-xl ... n-200m.htm
Deze zit hier nu meer dan 10 jaar, vol in de wind.
Palen op 4 meter.

Wat men vaak vergeet, de isolators. Bezuinig daar niet op.
Dat hebben wij in eerste instantie ook gedaan en binnen een paar jaar het dure Gallerlint door geschuurd door de wind.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/turbolin ... -100-stuks
Deze hebben wij nu elke paal zitten.
Dir klemt het lint al voor het grootste gedeelte vast. Gaat daardoor minder snel hangen en niet klapperen.
Het waait hier nu behoorlijk en het lint zie ik niet bewegen,

Bij de doorgangen hebben we deze. Maar ook nog een paar keer in de hele lengte omdat we het over best wat meters hebben.
https://www.gallagher.eu/nl_nl/turbolin ... er-5-stuks

Sinds we deze isolatoren hebben zit het als een huis.
Spannen nooit bij, het blijft zitten zoals het zit.

De weidepalen staan niet allemaal goed op hoogte, maar het lnt zit strak.
Dit zit nu zeker 10 jaar.

Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 11:02

Hmm maar opzich, lint blijft dus wel een paar jaar mooi als het goed gespannen is? Daar zou ik zo voor tekenen. Zoals gezegd is deze paddock niet voor eeuwig. Voor de weide ga ik denk ik wel voor koord dan, dus de tips zijn zeker niet voor niets!
De weide is veel groter en dan vind ik zichtbaarheid iets minder belangrijk, omdat ze daar meer ruimte hebben.

Mbt de wei wordt ook nog een klus trouwens. Wellicht dat jullie daar ook goede ideeën voor hebben :)

De weide is al grotendeels afgezet voor schapen. Dus palen op ongeveer 110 cm boven de grond met een stroomdraadje en daaronder schapengaas. De paaltjes zijn nog goed en vind het eigenlijk zonde om al die palen weg te halen. Maar 110 is officieel echt te laag. Op de foto is niet onze afzetting, maar voor het idee. Wel Shetlander proof overigens ;)

Afbeelding

Een ander deel van de weide is super strak afgezet door de buurman met een bedrijf. Hij heeft hiervoor gebruik gemaakt van een hoog hek met drie banen prikkeldraad op om ongewenst bezoek buiten te houden.
Sommigen in de buurt gebruiken dat hek gewoon als weideafrastering, maar prikkeldraad op ooghoogte vind ik echt doodeng. Vandaar dat we dat stuk van de weide ook helemaal opnieuw moeten omheinen.
Zonde ook, want daarmee verlies je in een groot gedeelte van de omtrek ongeveer een meter breedte (wat je dan ook zelf moet maaien).

Op deze foto zie je het hek. Het is onze achterbuurman, dus alleen het stuk achter het bedrijf op de foto is van ons. Gaat dus om het idee.

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:07

Er zijn afstandsisolatoren voor dat soort hekken als op de laatste foto. Kan je laag ruimte houden om te maaien (of de dieren het laten snoeien), maar iets hoger stroomdraad zodat ze er niet tegenaan gaan liggen, etc. Scheelt je een hoop aan werk, ruimte en kosten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:10

Bij dat hekwerk volstaat 1 draad lint wel op borsthoogte.
Zodat ze net ver genoeg weg blijven van het prikkeldraad.

Zelf hebben wij ook zo'n hekwerk, alleen dan gladdraad bovenlangs en daar afstandsisolatoren op.
Maar met prikkeldraad is de vraag of je dat ver genoeg weg vind.

Daarnaast moet de buurman het prima vinden dat je aan zijn hekwerk zit.

Afbeelding

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:51

Ik heb palen om de drie meter met lint van de decathlon. Ik heb om de 3 meter gekozen omdat ik geen standaard vierkantje of rechthoek heb, maar nogal een creatieve vorm.
Ik heb inmiddels 2 tussenstukken van 6 meter en daar staat het ook strak.
Het kan hier hard, echt loeihard waaien met de bergwind, vooral in het voor en najaar.
Het staat nu allemaal 3 jaar en ziet er echt perfect uit. Doorhangen of klapperen totaal geen last van.

Draad wil ik persoonlijk niet, vind ik maar een eng idee. En dat lint blijft gewoon zo mooi!

Stroomvoorziening is er eentje met een zonnepaneeltje. Kan ik aanraden als je ter plekke geen stroom hebt. Niet de allergoedkoopste nemen, maar die ik nu heb heb ik echt geen omkijken naar en doet het altijd.

Mijn palen zijn overigens 8 cm en dat werkt helemaal prima. Heb nog 6 overwogen maar dat werd afgeraden. Nu heb ik hier niet zo'n last van houtrot, maar wel van aantasting door zon, maar ze blijven echt keurig.

Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:38

Ik kies voor palen van 10/12 doorsnede ivm levensduur. Paaltjes van 8 zijn veel sneller doorgerot.

Op je bestaande omheining zou ik afstand isolatoren zetten. Zonde om omheining te vervangen.

Ik shop voor dat soort spul graag bij agrishop.

Ik zag de tip van Patura voorbij komen, dat is een goede tip. Goed materiaal voor schappelijke prijs!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:42

Je bent altijd welkom om eens bij ons te komen kijken hoe we de koeienwei (waar ook paarden lopen) afgezet hebben. Is ook met palen en draad (en wij hebben spanners tussendoor, zodat als ze een keer door de draad gaan, het draad gewoon los schiet, en ze niet blijven hangen/ de halve heining mee nemen.)

Staat er nu inmiddels een jaar of 2-3 denk ik (en aangezien je aangeeft dat het toch maar voor een tijdje is), ziet er echt nog heel netjes uit in mijn ogen.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:42

Ik ben op het moment ongeveer met hetzelfde bezig en ik vroeg me af wat handig is om te huren als je ongeveer 70 palen zelf de grond in wil slaan. Misschien ook interessant voor ts? Ik zie palenrammers ( in verschillende soorten) en ( elektrische) grondboren. Iemand ervaring mee?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:45

Wij hebben toen een grondboor op benzine gehuurd. 18 jaar gelden, was elektrisch nog geen optie.
En dat werkte prima en snel, welke weet ik niet meer. Wel 1 persoons.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 13:07

Ik reageer zo even uitgebreid, ben echt super blij met alle adviezen <3

Wij hebben overigens een grondboor gehuurd. Hoor inderdaad graag of dit het beste is!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:55

Onze palen staan op 5 meter. Bij bochten soms op 3 meter.

Buitenom hebben we tuingaas van 1.20m hoog. Daar bovenop wit met groen koord. Door het gaas groeit grotendeels braam en aan 2 kanten is een sloot erachter.

Binnendoor hebben we 3 rijen bruin/oranje koord. Onderste rij zit vanwege varkens op 25cm. Bovenste rij is ook 1.20m.

De bak is wel met bruin/oranje lint afgezet. Kan ook stroom op. Ook daar gaas. Lint zit aan binnenkant.
Ik had eerst van die indraai dingen, lekker makkelijk, maar toen klapperde het lint alle kanten op. Nu hebben we in het midden en de hoeken die je aanschroeft en hangt het heel netjes. Heb het afgelopen jaar nog niks aangedraaid en deed dat eerst wekelijks wel.

Heb de handvaten ook bruin van Gallagher met die anti slip en ben daar ook heel tevreden over. Omdat we een pp hebben met paden, valt het allemaal wat weg en zijn het geen stoorzenders, de draden, palen etc.

Het wit/groene koord buitenom is waardeloze kwaliteit. Het hangt en hoef er verder niks mee, maar gebruik het ook weleens voor iets tijdelijks af te zetten en het draait snel uit elkaar, metaal springt eruit etc.

We hebben de zwaarste pulsara en zijn er heel tevreden over. Nog apart een schakelaar om makkelijk aan en uit te zetten.

Alles wat verbonden moet wel met echte verbinders gedaan. Had eerst weleens snel een knoopje gelegd, maar dat gaf weleens knallen.

Ik vind bruin wel de netste kleur. Heb nog ergens lint rond een perkje, maar kies liever voor koord.

Een paar weken terug waren de veulens aan het racen over het pad. De shet nam een bocht en het andere veulen redde dat net niet. Die vloog de wei in. Koord gaf mee, geen schade.

Als we buitenom geen gaas hadden zou ik sowieso planken en koord doen. Heb niet genoeg vertrouwen in alleen koord of lint.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:07

Leuk Simbaa de paarden aan huis :D

Wij hebben gewoon goedkoop lint van agrishop. Merk is Voss geloof ik, dat hangt al 3 jaar prima.
De palen van 8 cm heb ik wel spijt van. Moet er nu al aardig wat vervangen omdat ze doorgerot zijn.
Het plaatsen ging trouwens prima met de benzine grondboor, al heeft mijn man de meeste geboord want een beetje spierballen moet je er wel voor hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 15:58

DuoPenotti schreef:
Wij hebben toen een grondboor op benzine gehuurd. 18 jaar gelden, was elektrisch nog geen optie.
En dat werkte prima en snel, welke weet ik niet meer. Wel 1 persoons.

Hebben wij ook gedaan, bij Boels :j
Wij moesten 75 palen ofzo, voor de snackweitjes en track. Ideaal ding, tot we door puin moesten. Daar kregen we 'n niet doorheen. Boomwortels ook niet. Gelukkig was de buurman met de shovel met boor zo aardig om die er in te graven. Maar zelfs die had er moeite mee.