Wel scheren/niet scheren? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja71

Wel scheren/niet scheren? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 12:37

Ik zit met een uitdaging. Mijn kwpn merrie is momenteel al heel fluffy.
Ze heeft het ook altijd heel snel warm. Hoeft ook nooit echt dikke deken op in winter, tot max 200gr als ze geschoren is.

Buiten is het nu nog niet echt koud, ze staat binnen in een grote stal waar het in de nacht nog niet onder de 10•c zakt. Ze staat nog in haar blootje, onder welke deken dan ook zou nu echt te warm zijn voor haar. Ook met dat pak haar is overdag op stal te warm, ze staat dan al beetje vochtig op stal. Hoge luchtvochtigheid helpt ook niet momenteel. Komende week blijft ook nog warm overdag en nachten ook.

In het werk heeft ze ook wel last van al dat haar, maar als ik haar scheer dan zou ze deken op moeten.
We doen nu noodgedwongen beetje rustig aan dus zodat ze niet zeiknat wordt en ik haar nog wel droog krijg.

Ik weet nu niet meer wat wijsheid is.

Ik heb een 0 grams rambo klaarliggen voor haar (met ook liners) en ook een nieuwe rambo autumn die is van softshell en nog dunner, kan eventueel nog liner in voor over rug/billen. Beiden zijn ook waterdicht ook nog.

Dekens wisselen is geen optie, dat doen ze bij mij op stal niet.

Goede ideeën welkom. 2x scheren ook geen probleem, zij vindt het prima. Ik vind vooral comfort voor haar belangrijkste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 12:42

Waarom zou je nu bij scheren een deken op moeten volgende week?

Ik heb gisteren geschoren en volgende week wordt het hier 3 dagen 20+ graden en savonds niet kouder dan 15. Dan gaat de deken gewoon af hoor...

Met vacht zou die zich dan rot zweten sowieso. Maar je kunt ook alleen de hals eruit scheren.

Die Rambo herfst deken zou bijvoorbeeld wel heel geschikt zijn :) ik doe een rambo eczeemdeken om die dagen. Gewoon tegen de vliegen want die zitten er nog altijd.

Avalanche

Re: Wel scheren/niet scheren? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:01

Ik zou ze scheren als ze er zoveel last van heeft.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:11

Je kan natuurlijk ook in een functioneel patroontje scheren...

Onze hele harige manegepaarden krijgen altijd een scheerbeurt van de borst en (onder)hals en staan verder zonder deken.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:00

Zoals Kelly al zegt, functioneel scheren.
Kan je ze zonder deken zetten met goed weer en als het minder weer wordt een 0 of 50 grams er op.

Je kan er daarna altijd nog meer haar vanaf halen als je der kaal wilt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:03

Ik zou voor nu dan in ieder geval een jachtmodel of deken model scheren. Heb je nog geen deken bij nodig.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 19:57

Bedankt voor het meedenken iedereen.
Ik ga denk ik inderdaad maar functioneel scheren, voor nu de hals en borst en kan ze lekker zonder deken blijven, en als kouder wordt en ze deken op kan alles eraf zoals normaal.

Zo warm als nu heb ik nog nooit meegemaakt eind oktober.....

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:11

Ik snap je dilemma.. Het is echt heel warm en vochtig opeens.
Mijn Shetlander staat al dagen met een natte vacht en wordt niet meer droog, hij zweet echt van hals tot en met flanken echt heel zielig. Ik zit eraan te denken om hem ook maar te scheren, alleen straks wordt het opeens koud en moet hij dekens op..
Vind die tip over functioneel scheren een hele goede! Kunnen ze met alleen hals en borst zonder deken staan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:37

Ik heb vandaag net bij beide paarden de hals en borst geschoren vanwege de warmte.

Beide waren er blij mee. Hebben nog nooit zo relaxt gestaan tijdens het scheren

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:05

annibel schreef:
Mijn Shetlander staat al dagen met een natte vacht en wordt niet meer droog, hij zweet echt van hals tot en met flanken echt heel zielig. Ik zit eraan te denken om hem ook maar te scheren, alleen straks wordt het opeens koud en moet hij dekens op..
Vind die tip over functioneel scheren een hele goede! Kunnen ze met alleen hals en borst zonder deken staan?

Ja, zo schoor ik de mijne ook elke herfst sinds welshje zich naar een gevalletje rainrot zweette door zo lang nat te staan met vacht klaar voor Siberië.

Afbeelding
Ook in de sneeuw was dat geen probleem, enkel wat meer hooi voeren als het echt koud werd of bij teveel (gerste)stro. Ze kwamen dan ook keurig op gewicht het voorjaar in.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:42

tamary schreef:
annibel schreef:

Ja, zo schoor ik de mijne ook elke herfst sinds welshje zich naar een gevalletje rainrot zweette door zo lang nat te staan met vacht klaar voor Siberië.

[ [url=m/sU4kqB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ook in de sneeuw was dat geen probleem, enkel wat meer hooi voeren als het echt koud werd of bij teveel (gerste)stro. Ze kwamen dan ook keurig op gewicht het voorjaar in.

Ah top! Dan ga ik van de week even aan de gang. Vacht klaar voor Siberië komt me bekend voor haha.. Het is ook echt gewoon heeel erg warm voor die mega vacht nu

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:05

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ze zo geschoren. Daarnaast alle benen weer ontdaan van de sokken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:11

Ik bleef binnen de "lijntjes" qua droge vacht na regenbui, aangezien die van mij dan vrij structureel ergens buiten stonden. Geen zorgen over teveel afkoelen, want waar ik schoor kwam geen regenwater.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:36

Het is dat ik met mijn hand in het gips zit. Mijn shetlanders zijn klaar voor -10, geen 20+ graden. Misschien toch morgen of overmorgen met mams en de tondeuse kijken of hun borst/hals er weer uit kan krijgen en de flank een klein stukje. Ik vind het echt sneu om ze met vacht te laten staan, vooral omdat ze ook in de nacht binnen staan.