Kruiwagen tip om het werk lichter te maken gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Kruiwagen tip om het werk lichter te maken gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 09:47

Omdat mijn lijf wat protesteert ben ik op zoek naar een nieuwe kruiwagen om het werk wat lichter te maken.
Wie heeft tips?!
Ik heb nu een groene kunststof Ford met zo'n band die niet lek kan gaan, maar denk toch dt dat zwaarder rijdt dan een luchtband?
Laatst bijgewerkt door Ninx op 21-10-22 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:58

Laad je kruiwagen vooral op de voorkant, dat loopt een stuk lichter. De band goed vol met lucht.
Ik heb zowel 1 wiel als 2 wiel kruiwagens (groot). De tweewieler is uiteraard stabieler maar komt een x zoveel in protest bij een hobbel of modderig weiland.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:01

Elektrische 2-wielige kruiwagen, eventueel ook nog kantelbaar. In dat laatste geval is het wel handig als je mestput (als je die hebt) verdiept ligt.
Hornbach schijnt goede en betaalbare elektrische kruiwagens te hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 10:03

Ibbel schreef:
Elektrische 2-wielige kruiwagen, eventueel ook nog kantelbaar. In dat laatste geval is het wel handig als je mestput (als je die hebt) verdiept ligt.

Oh ja, dat is een goeie! Ik ga kijken....

Geen mestput, maar mestplaat... evengoed hopelijk toch te doen.

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:04

Voorkant laden inderdaad en afwisselen met verschillende spiergroepen.. Dus een volle kruiwagen met je armen hooghouden of juist laten hangen. Bewust je buikspieren aanhangen.. Half lege kruiwagen achter je aan meenemen, lege kruiwagen neem ik vaak op mijn onderarmen mee. Dus dan pak ik hem van onderen beet en laat hem rusten op mijn onderarm zonder dat mijn handen hem echt vasthouden. Hij kot dan automatisch ook hoger waardoor de balans heel anders is.

Daihyo

Re: Kruiwagen tip om het werk lichter te maken gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:12

Ik merk dat een kruiwagen op 2 wielen ook al een enorm verschil maakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:15

Bij een tweewieler vind ik het wel heel erg afhankelijk van de omstandigheden, soms zijn die juist veel vervelender. Ze zijn een stuk zwaarder en je moet ze natuurlijk helemaal achterover kiepen, waarbij je met een 1-wieler nog een beetje heen en weer kan schudden om de mest er uit te werken.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 21-10-22 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:16

Krui minder volladen kan ook helpen.
In de zomer gebruikte ik altijd een 2wieler, maar in de winter een 1wieler en dan vul ik hem niet helemaal tot het randje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:18

pmarena schreef:
Bij een tweewieler vind ik het wel heel erg afhankelijk van de omstandigheden, soms zijn die juist veel vervelender. Ze zijn een stuk zwaarder en je moet ze natuurlijk helemaal achterover kiepen, waarbij je met een 1-wieler nog een beetje heen en weer kan schudden om de mest er uit te werken.

Ja, dat is zeker waar! Ik gooi 'm ook niet helemaal vol.
En ik heb ergens eens een gewone kruiwagen gezien met 2 wielen. Niet zo'n grote groene.
Misschien dat dat weer handiger/lichter is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 10:19

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:41

Ik weet niet of er veel verschil zit in de tweewielers onderling. Maar wij hebben een tweewieler maar die gebruik ik nooit voor te mesten alleen voor hooi, takken en eventueel onkruid. Maar onze tweewieler moet je niet te zwaar beladen anders kom je niet meer vooruit. Zeker offroad niet. Ik weet niet of het alleen is om stallen te mesten? Of dat je ook een weide wil uitmesten? Want voor een weide uitmesten zou ik niet voor een tweewieler gaan. Dan zou ik toch voor een elektrische gaan al zijn die wel erg prijzig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:16

Ninx schreef:

Interessant ding.
Wat ik me wel afvraag is of die geleiders aan de voorkant van kunststof zijn of van metaal. Want ik vrees dat ze met kunststof erg snel uitlubberen en of breken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 18:19

Ibbel schreef:

Klopt! Die hebben wij -> die van Hornbach. Dik tevreden over. Gaat prima door natte zooi heen, bij ons is het nooit diepe modder maar wel zo'n laagje nattigheid van 10cm. Geen doorkomen aan met gewone kruiwagen en met die van Hornbach een eitje.

Nadeel is dat de kuip relatief klein is en je dus misschien een keer extra moet lopen. Ander nadeel is dat hij vrij zwaar is door de accu onderop waardoor je soms echt even moet hijsen om hem om te kiepen. Maar dat weegt mi niet op tegen de voordelen van t rijden door de nattigheid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:08

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:40

Beste ervaringen met deze;
https://www.wildkamp.nl/product/la-buve ... 2mEALw_wcB

Inmiddels duurder dan een paar jaar geleden zie ik := .

Ook goede ervaringen met een andere soortgelijke volume kiep kruiwagen.
Het verschil in dergelijke kruiwagens zit een beetje hoe de houding van de stangen/handgrepen lopen. Dat zal misschien persoonlijk zijn.

Of het een oplossing is afhankelijk wat je voor jezelf wil verlichten.
In ons geval ging het om volume (minder vaak lopen) en een lange afstand naar de mesthoop. Ik kreeg van de gewone kruiwagen enorm last van mijn schouders en met deze kruiwagens helemaal niet. Zelfs vol met natte mest waren ze prima te rijden, doordat de verdeling van de zwaartekracht anders is. Het gewicht hangt niet in je armen.

Maar ze rijden 'lomper', het kiepen is ook weer een handigheidje en je kunt ze niet de mesthoop 'oprijden' vanwege het kiepen. Dus bij een korte afstand naar de mesthoop zou ik voor een gewone tweewieler kiezen en deze minder vol doen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 19:43

Wij hebben enorm veel verschillende op stal staan waaronder een grote en een kleinere kiep, maar ik pak die alleen als er niets anders staat. Zwaar en moeilijk om ze helemaal leeg te krijgen als je het een beetje bij de andere mest wilt gooien ipv een geheel nieuwe hoop te creëren.

Ik pak altijd een "gewone" kruiwagen maar dan met 2 wielen. Maakt mij het meest blij met mijn zwakke gestel :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:12

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een elektrische kruiwagen van Hornbach.Er zijn wel extra wieltjes achter aangemaakt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:20

Wat voor kunstof heb je nu. Er zit enorm veel verschil in heb 2 kunstof van de Cranenbroek die hangen echt in je armen.
En heb er ook 2 ijzere van de gamma en die lopen al een stuk lichter

En dan heb ik er nog 2 met 2 wielen maar die zijn niet perse lichter en sommige gevallen zelf een stuk zwaarder.

Naskur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:43

Afbeelding
Wij hebben sinds begin januari een Zipper en zelf steunwielen eronder geplaatst. Hij bevalt super goed, we mesten 2x per dag ( paddock paradise) met 4 paarden en moeten 1x per week opladen, zelfs met volle kruiwagens met alleen drollen gaat goed.
Laatst bijgewerkt door Naskur11 op 21-10-22 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 20:48

Ninx schreef:

Ik was dermate krakkemikkig dat ik maar heb doorgezet, de spaarpot kapot geslagen, en deze jongen aangeschaft.

Ik heb even een rondje ‘proefgereden’ en het is een wonder van een ding!
Hopelijk wijkt de krakkemikkigheid nu weer een beetje ;-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 20:56

Snelle beslisser, geen woorden, maar daden :D
Veel plezier ermee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 20:58

Grit schreef:
Snelle beslisser, geen woorden, maar daden :D
Veel plezier ermee!

Hahaha! Nou, vooral mijn man heeft even doorgepakt…
Ik ben altijd zo’n zuinig tiep.
Maar goed, je hebt maar 1 lijf en dit ding gaat hopelijk tig jaar mee!!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:02

Ik vond het de investering ook echt waard, geen brandende schouders meer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 21:06

voor als je verharding hebt is een 2 wieler nog wel prettig, maar door zand etc. is 2 wielen naar mijn ervaring écht niet leuk. door het zand lijkt 1 met motor mij eigenlijk nog het prettigste

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 09:23

@
https://www.agriwebshop.com/chuko-kruiwagen
[/quote]
DubbelFun schreef:
Interessant ding.
Wat ik me wel afvraag is of die geleiders aan de voorkant van kunststof zijn of van metaal. Want ik vrees dat ze met kunststof erg snel uitlubberen en of breken.

@ninx: gefeliciteerd met je nieuwe kruiwagen!
Jij kunt dus bovenstaande vraag van mij beantwoorden :)