Ruim 2 maanden geleden is mijn bak gerenoveerd. Na 8 jaar dik tevreden te zijn geweest, merkte ik dat de bodem te vast werd en het water erop bleef staan. Dus, 6 dumpers (rivier) zand erbij in, de hele bodem 50 cm losgewoeld (dieper gaat niet ivm zwart zand eronder. De bodem is destijds gekeerd) zodat de harde laag los kwam en het nieuwe zand mengt met het oude en daarna laten vlakken.
Het vlakken is niet goed gebeurd, dat merkte ik meteen wel. De paddocks zijn een stuk droger, maar de rijbak is natter dan hij ooit is geweest. Natuurlijk is er heel veel regen gevallen maar dit is echt niet normaal.
Nu sta ik voor een keuze. Of ik laat drainage aanleggen in de bak zoals hij nu is en daarna opnieuw uitvlakken (achter de paddocks loopt een schouwsloot). Of ik laat er nog minstens een keer zoveel zand bij op gooien en dan ook opnieuw uitvlakken. Dat laatste overweeg ik omdat ik nu zie dat de plekken die het meeste zijn opgehoogd (paddocks en het achterste gedeelte van de bak) wel redelijk droog zijn in verhouding tot de hoeveelheid water die er is gevallen.
Beide opties combineren zou vast het beste zijn, maar eerlijk is eerlijk, dat wordt te gek dus ik moet een keuze maken.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
De paddocks:

De vijver... bak:

Achteraan ligt het hoger en is het droog. Zo ook een stukje bij de B, waar het ook duidelijk hoger ligt: