Tips en advies gevraagd

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 18:23

Hey, ik heb even jullie tips nodig

Mijn fjordenmerrie heeft nu zo'n 2 jaar bij dezelfde merrie gestaan in de weide. Nu gaat die eigenaresse begin volgende maand die merrie weghalen en haar ruin ervoor terugzetten. Dit is een dominante moeilijke ruin die een paar maten groter is dan mijn Fjord. Hebben jullie tips hoe je dit het beste bij elkaar zet? Ik was namelijk van plan de weide te splitsen, maar het schijnt dat haar paard erdoorheen zal gaan. Nu vind ik dat niet helemaal dat dat mijn probleem moet zijn, maar dat van haar. Ik ben mijn pony aan het beleren en zit echt niet te wachten op schade door of het dekken of door het geschop van dat paard.
Dus wat raden jullie aan qua eerste kennismaking met elkaar? Mijn fjord word hengstig namelijk...
> Deken op, beschermers om? om eventuele schade te voorkomen?
> Aan het halster neuzen of gewoon los laten
> Draadje ertussen en hooi geven zodat ze beide bezig zijn?

Ze staan dan met z'n tweetjes op 1 land, er zijn dus geen andere concurrenten aanwezig zeg maar...

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:31

Eerst draad ertussen. Zodat ze wel kunnen kennismaken maar elkaar niet kunnen verwonden. Je merkt op den duur dan wel of ze vriendjes worden.

SaraViavia

Berichten: 1805
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:58

Beenbeschermers kan geen kwaad, deken zou ik niet zo heel snel doen (extra risico met singels / banden).. Zou ze eerst ff aan de hand dat ze elkaar kunnen zien.. En dan toch eerst met een goede heining en/of stroom ertussen. Als ze dan niet op elkaar reageren kunnen ze samen.

Ik was altijd best makkelijk met alles samenzetten, maar dit jaar 2x meegemaakt dat er 2 elkaar aan begonnen te vallen en dan echt gemeen, oren plat in de nek, tanden ontbloot, de hoek in jagen en erop los slaan... Beide keren verschillende paarden met elkaar, maar beide keren pure paniek bij degene die aangevallen werd en sindsdien ben ik er een stuk voorzichtiger mee. Als je dan zelf met een halster in het midden van het weiland staat kun je zeer weinig doen..

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:34

Ik zou voorzichtig doen, meerdere keren meegemaakt dat een ruin die bij een nieuwe merrie komt erg dominante dekneigingen krijgt, dat is niet fijn voor jouw paard! Met wat pech gaat de ruin de merrie extreem beschermen en kom je niet meer bij je merrie.
Dus in ieder geval eerst een draadje er tussen met goed stroom er op. Als ze het gewoon vinden zo een keer midden op de dag het draadje 'stiekem' weghalen.

Fjord_Pip

Berichten: 52
Geregistreerd: 14-09-18

Re: Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 10:23

Nou geloof het of niet, ze laat haar ruin ook gewoon nog op ijzers staan ook. En geeft dan als antwoord "Ja ze komen toch niet bij elkaar te staan", mijn mond valt open van verbazing. echt hoe kunnen mensen zo doen. Sorry maar ben echt een beetje gefrustreerd erover. Ik ga ondertussen ook goed doorzoeken naar een betere plek waar ik alles in eigen beheer heb. Zodat dit soort dingen niet meer hoeven te gebeuren.

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:37

Ik zie een dubbel draad er tussen zetten zn 1,5 meter uit elkaar voor een week ongeveer dan 1 draad weg en paardagen later samen .. mits goed gaat.. ( al heb ik zelf ook een paard wat niet lekker samen in 1 wei kan wel over de draad kroelen enz..
En ijzers waar om medisch of gewoon nodig.. of voor mooi ( zou ze er zelf ook niet afhalen bij voorbaat) alleen mocht het nodig zijn. Maar kijk en kijk vaker na de dieren.

Is de ruim wel echt zo als je denk of is je dit verteld het kan in een andere omgeving ook anders zijn namelijk

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:41

Als hij altijd op ijzers staat zou ik ze er ook niet af halen, nee. Helemaal niet als ze niet bij elkaar komen te staan, waarom moeten ze er dan af? Beetje onrealistisch om te vragen, vind ik.

Aan de hand laat ik ze geen kennis maken. Geen enkel paard. Kennis maken bij elkaar doen wij ook niet op een paddock, tenzij het niet anders kan. En in deze tijd op het land ook met extra hooi op meerdere plekken. Als dat kennis maken moet in paddock dan met draad ertussen en ze langere tijd, aantal dagen tot weken, laten staan. Ijzers zijn er nooit afgegaan, bij geen enkel paard. Enige afspraak die wij altijd hebben is dat er gekoppeld wordt in het land, dus in de zomertijd, wanneer er genoeg gras staat. In de paddock komen er geen nieuwe paarden bij elkaar, dus als je in groep wilt staan sta je daar in de zomer ook al in. Juist om genoeg ruimte te hebben om weg te komen en genoeg afleiding. Mijne was de enige uitzondering dit jaar met een ander paard waarmee ze de hele zomer samen heeft gestaan maar in paddock eerst niet. Zelfs die hebben we een week met draad ertussen gehad weer.

Nu moet ik zeggen dat ik altijd meer gedoe qua vechten heb gezien bij 2 paarden van hetzelfde geslacht dan bij ruin en merrie. Daarbij kan dekken voorkomen, merrie meestal meteen hengstig wat het aan de ene kant handig maakt qua kennis maken tot de ruin dus dekt. Alleen doen ze dat niet allemaal.

DubbelFun

Berichten: 89267
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:42

Is een hoog schapennet een optie, daar kun je goed stroom opzetten en ze gaan er niet doorheen.
Maar op zoek naar een andere plek is misschien wel de beste oplossing.

Gitana

Berichten: 2728
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:46

Zou je ze in de stal alvast kunnen laten kennismaken? Door ze naast elkaar te zetten bijvoorbeeld? Of staan ze snachts ook buiten?

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:53

DubbelFun schreef:
Is een hoog schapennet een optie, daar kun je goed stroom opzetten en ze gaan er niet doorheen.
Maar op zoek naar een andere plek is misschien wel de beste oplossing.


Als hij dan zijn voorbeen verkeerd optilt krijg je een bijzonder effect als dat aan zijn ijzer blijft hangen gewoon dubbel lint moet hij toch achter blijven ( met stroom)

LaDonna75

Berichten: 2240
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Tips en advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:17

Eerst een week met een stroomdraad ertussen, waarbij ze wel kunnen snuffelen maar verder niet. Ze kalmeren echt in het algemeen wel, en over de draad snuffelen is goed genoeg MITS er stroom op staat! Als ze rustig staan, kun je ze evt bij elkaar zetten maar als ze naast elkaar staan en het gaat prima, is dat ook best oke in mijn ogen. Ik ben niet van het in de wei zetten met beenbeschermers, dekens alleen als je dat nu ook doet.