Rijbaanverlichting, LED of gastontlading?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seventeen
Berichten: 1210
Geregistreerd: 20-01-12

Rijbaanverlichting, LED of gastontlading?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 13:53

Nu de winter in aantocht is zijn wij druk aan het kijken voor een verlichting in de rijbaan, zodat die ook 's avonds te rijden is.
Wij hebben een rijbaan van 60x30m. De lampen komen niet enorm hoog te hangen ivm gemeentelijke beperkingen en het is geen vereiste dat de gehele baan verlicht is gezien het waarschijnlijk niet heel vaak wordt gebruikt. Hoe minder lampen er hangen, hoe beter. 4 is wel echt de max.
Nu kan ik een 400w gasontladingslamp halen, of eventueel LED lampen halen, maar wat is nu beter? Wat gebruiken jullie? :)

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Rijbaanverlichting, LED of gastontlading?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:39

Ik zou voor LED lampen gaan. Wij hebben een paar jaar geleden geïnvesteerd in LED verstralers aan de stal. Ze verbruiken veel minder stroom en worden lang niet zo warm. Vooral dat laatste vind ik fijn, want ik vond het altijd maar eng; die kokendhete lampen met alle spinnenwebben en stof en droog hout en hooi er omheen. Qua licht merk ik geen verschil.
En 30 Watt in plaats van 400 Watt, en dat keer vier.. dat scheelt 1500W. Dat gaat hard als je ze een uur per dag gebruikt.

Sanet

Berichten: 8150
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Rijbaanverlichting, LED of gastontlading?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:50

Ik vind het zo’n verademing dat als ik het licht aandoe, het licht gewoon gelijk aan is. Met mijn oude lampen moest ik ze echt wel 5 minuten van te voren aanzetten als ik licht wou hebben. Dus je deed ook niet “even het licht aan”. Want dan moest je eerst 5 minuten staan duimen draaien voordat je iets kon doen.
Led dus!

ingvdh

Berichten: 6396
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:53

Nadeel in jouw situatie is de beperking in hoogte van de palen. Hoe hoger hoe minder lampen je nodig hebt.
Qua opbrengst is LED tegenwoordig echt gelijkwaardig aan gasontlading alleen qua stroomverbruik natuurlijk een stuk zuiniger en qua gebruik veel praktischer, niet opwarmen, gelijk weer aan kunnen zetten als je ze per ongeluk uit heb gezet etc.

Op stal hebben we een 20x60 baan met 5 hoge palen staan, dat gaat prima.
Omdat jij lage palen gebruikt zou ik 4 palen neerzetten op 20x40. Dan heb je dat stuk in ieder geval goed verlicht, halfslachtig zou ik niet doen, dat is het net niet en gaat men toch het donker mijden omdat de baan dan teveel schaduwwerking heeft en spooky is.

Sabbientje

Berichten: 4791
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:54

LED.

Goedkoper qua stroomverbruik.
Geeft meteen licht ipv dat het op moet warmen.
En geeft vaak ook meer licht.

Bij ons op stal is de lamp van de losgooibak vervangen.
Echt super fijn.
IPV 1000W gasontladingslamp hebben we nu 130W LED.
We hebben veel meer licht en de staleigenaar krijgt geen hartverlamming meer als iemand het licht aan doet.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: Rijbaanverlichting, LED of gastontlading?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 15:56

Altijd voor LED gaan, goede opbrengst, veel lager stroomverbruik, direct vol licht, geen verschil in aanschafprijs of zelfs goedkoper, lichtbron gaat veel langer mee. Ik zie geen enkele reden om nog voor een gasontladinglamp te gaan