Ik heb gister met spoed dierenarts langs gehad omdat 2 van de 4 paarden ernstige symptomen lieten zien. Gaan zoeken en er blijkt hondsdraf te groeien langs de paddock. Ze eten het met smaak op…
Mijn haf stond gigantisch te kwijlen en toonde duidelijk ongemakkelijk. Dat had hij de dag ervoor ook al een uur gehad maar de dierenarts vond het toen nog geen spoed vooral omdat het dus met een uur wegtrok. Toen het gister dus opnieuw begon en het andere paard ook ziek toonde kwam de dierenarts direct.
Tweede paard was al een paar dagen iets meer aan het zweten als anders en kreeg daar uiteindelijk koliek verschijnselen bij. Hondsdraf kan de speekselklieren irriteren of de darm, beide dieren toonden verschillende symptomen.
Twee weken terug had het 3e paard van de 4 die hier staan voor het eerst in zijn leven koliek. Achteraf gezien denken we dat hij er die dag dus ook teveel van heeft binnengekregen.
Ik zou het dus niet aandurven om het te laten staan 3 van 4 paarden ziek geweest. Een paar hapjes zo nu en dan kan vast niet direct kwaad op een groot paard. Maar wij gaan nu flink schoffelen zodat ze iig weer de paddock op kunnen. Later in de week wordt er gespoten.