Voeren midibaal

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winske
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-22

Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 09:36

Hoi allemaal!

Wij hebben 4 paarden en wij zoeken een oplossing om een midibaal hooi te voeren.

De bedoeling is dat we de baal in de stal rollen, plastic en gaas er af en that's it.

Echter, als we de baal open en bloot in de stal laten, vertrappen de paarden een gedeelte het voer wat ze daarna dus niet meer eten.

Wie heeft hier een oplossing voor?

Alle ideeën zijn welkom!

Groetjes!

mvdbijl

Berichten: 3695
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:41

Een ruif/bak maken waar je de baal inzet, het smeren voorkom je niet als je zo grote hoeveelheid in 1x aanbiedt. Het is de reden dat wij nu netten ophangen met een dag voorraad, als het te makkelijke zo voor het grijpen staat gingen ze er mee aan de wandel en smeerde ze er verschrikkelijk mee.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:41


Winske
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-22

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 09:47

Het zijn idd ronde midibalen.

Maar hoe bevestig je dan de slowfeeder net? Je doet het om de baal heen, maar als ze bijv. de helft van de baal op hebben gegeten dan zakt het net in elkaar. Het blijft niet strak.

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:51

Of gewoon ene gat in de bovenkant maken, dan blijft de baal verpakt en moeten ze van boven uit erin eten.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:58

Winske schreef:
Het zijn idd ronde midibalen.

Maar hoe bevestig je dan de slowfeeder net? Je doet het om de baal heen, maar als ze bijv. de helft van de baal op hebben gegeten dan zakt het net in elkaar. Het blijft niet strak.

Op zich is het niet erg als het niet strak blijft staan, het werkt nog steeds goed tegen knoeien. Maar ze hebben op dezelfde website ook netten voor ronde balen die je op kan tillen, als je ergens een stevige balk hebt om het aan te bevestigen.

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:03

Slowfeedernet erom, en de hele baal in een bak/kist rollen waarvan je 1 zijde aangepast hebt om te kunnen openen en sluiten. Dan heb je echt totaal geen verlies.
Of bv op een oud karretje rollen.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:07

Winske schreef:
Het zijn idd ronde midibalen.

Maar hoe bevestig je dan de slowfeeder net? Je doet het om de baal heen, maar als ze bijv. de helft van de baal op hebben gegeten dan zakt het net in elkaar. Het blijft niet strak.



Stevige haak in plafond, met katrol, daar touw doorheen.
Ene kant touw met bijvoorbeeld klimsluiting aan bovenzijde net maken.
Aan de andere kant van dat touw een gewicht.

In principe zou het net dan steeds omhoog gehouden moeten worden. Hoe leger het raakt, hoe verder het omhoog getrokken wordt immers.

Femke_Tweety

Berichten: 12268
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:08

Toevoeging, de hooibaal staat natuurlijk gewoon op de grond.

Dat systeem is puur om te zorgen dat het net niet in elkaar gezakt op de grond komt/door het hooi getrapt wordt.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:10

Wat is je motivatie om de baal in 1 keer neer te zetten. Dan zou ik hem in een kuubkist oid zetten.

Winske
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-22

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:13

Onze motivatie is dat wij te veel werk krijgen om stukken van de ronde baal er af te krijgen. Dus vandaar dat wij het in 1x de stal in willen rollen.

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:56

Winske schreef:
Onze motivatie is dat wij te veel werk krijgen om stukken van de ronde baal er af te krijgen. Dus vandaar dat wij het in 1x de stal in willen rollen.


Euh dat kan je toch gewoon rollen? Als hij op zijn kant staat..

Winske
Berichten: 4
Geregistreerd: 17-10-22

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 12:58

Dat rollen is geen probleem. Maar dat geknoei van de paarden. Wij gooien nu bijna de helft weg.

Ik denk dat wij voor de kuubkist gaan met een slowfeeder.

boris_rakker

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:00

Het net trek je om de baal als die op z’n platte kant staat, dan die je de baal om (met net er dus om). Haalt een touw kris kras over de bodem van de baal aan de zijkanten haal je hem door het net heen en dit trek je strak aan. Dan kantel je de baal weer met het touw gedeelte op de grond.
Trucje geleerd van de hooileverancier. Zo trek je het net echt heel strak en als je de bodem van het plastic ook laat zitten valt er echt heel weinig rommel uit wanneer de baal bijna op is.

snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:01

Winske schreef:
Onze motivatie is dat wij te veel werk krijgen om stukken van de ronde baal er af te krijgen. Dus vandaar dat wij het in 1x de stal in willen rollen.


Aha hier begreep ik uit dat dat het fysiek te zwaar is om er hooi af te krijgen.. niet vanwege het versmeren

Lyona

Berichten: 2072
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Voeren midibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 13:48

Ik heb zulke balen, ik doe er gewoon hooinetten omheen. Ik gebruik netten met een maas van 4.5 cm, voor mijn paarden is deze maas toch te groot, ze eten te snel.
Als het hooi bijna op is gaat het nog steeds prima. Je kan ze er makkelijk om doen.
Ik verkoop mijn 2 netten weer, ik heb voor mijn vreetzakken een andere maas nodig.

Ik ben wel erg blij met de netten.

Zo ziet het eruit met een volle baal:Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En bijna leeg:Afbeelding

Werkt heel goed en nog gezonder voor de spijsvertering ook!