Wolf Omg veluwe

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Sonraffie

Wolf Omg veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 05:51

Goedemorgen, ik zag vanmorgen een filmpje van een wolvenroedel op de Veluwe bij Elspeet
nu ga ik binnenkort een weekendje naar Apeldoorn en mijn pony’s zouden dag en nacht buiten staan maar vraag mij af of dit nog wel kan…..
Hier thuis staan ze ook dag en nacht buiten maar hier tot op heden nog geen wolven
Ga naar paardenhotel de Cantarell, zelf hadden ze daar voorheen ook Shetlanders dag en nacht buiten staan maar weet niet of die er ook nog staan.

✨Sonante 25/05/1999-22/08/2019 (Lancet X Saluut) ✨
Ravello 04/06/2015 (Almglimt X Haugguten)

Janneke2

Re: Wolf Omg veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 06:39

Doe maar binnen zou ik zeggen.

Het grootste gevaar zijn de lone wolves, maar daar is in principe kans op als de pups vinden dat ze uit huis willen.

Mijn paard staat 'snachts ook binnen. Ze staat namelijk niet in een kudde die volgens de regels van Moeder Natuur werkt.
(Enkel merries in het merrieweiland. Geen stoere hengst, wel een lieve oude merrie die de rust bewaart. Driekwart is kwpn'er. Ik denk niet dat deze groep echt weet hoe te handelen bij een lone wolf...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:26

Ik zou ze binnen zetten en geen risico nemen, er zit hier een flinke roedel helaas..

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:19

Even overleggen met de Cantharel.
Voor zover ik weet lopen ze niet aan die kant, ze lopen op de plekken waar in verhouding meer wild zit. Hoge Veluwe en Nunspeet/Ermelo/Elspeterheide. Ik woon zelf vlakbij de Cantharel en heb daar nog geen meldingen gehoord.

''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 08:21

Muurp schreef:
Even overleggen met de Cantharel.
Voor zover ik weet lopen ze niet aan die kant, ze lopen op de plekken waar in verhouding meer wild zit. Hoge Veluwe en Nunspeet/Ermelo/Elspeterheide. Ik woon zelf vlakbij de Cantharel en heb daar nog geen meldingen gehoord.

Ah dit klinkt nog ‘positief’ ga idd vanmiddag even bellen.
Heb jij je paard ook buiten staan?

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:27

Geen eigen paard hier, maar de paarden hier in de omgeving staan gewoon buiten. En deze staan zelfs aan de rand van de Hoge Veluwe :) Ook shetlanders.
Het 'voordeel' van de Veluwe is dat er gewoonweg meer wild loopt, dus zijn ze minder geneigd om te gaan jagen op andere dieren. Met name de wolven op de Hoge Veluwe blijven daar ook zitten omdat er daar bijna een overbevolking is aan wild.

Maar, volg gewoon je gevoel. Kijk waar jij je goed bij voelt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:43

Muurp schreef:
Geen eigen paard hier, maar de paarden hier in de omgeving staan gewoon buiten. En deze staan zelfs aan de rand van de Hoge Veluwe :) Ook shetlanders.
Het 'voordeel' van de Veluwe is dat er gewoonweg meer wild loopt, dus zijn ze minder geneigd om te gaan jagen op andere dieren. Met name de wolven op de Hoge Veluwe blijven daar ook zitten omdat er daar bijna een overbevolking is aan wild.

weet jij dat wel zeker of denk je dat?? wolf kan niet tellen namelijk en ze lopen soms wel 40 km op een dag, bij mijn weten is de veluwe dus makkelijk van de ene kant naar de andere kant te belopen voor ze.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Pandora kraal of hoefijzer van epoxy met haar of as... Vlinderstandaard met 1 grote en 2 kleine vlinders... meer ideeen of vragen stuur pb

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:46

De Cantharel is een drukke omgeving, het ligt vlak langs de weg, er is tot laat en vroeg al beweging rond het hotel. Je moet daar als wolf eerst langs het hotel lopen, ik weet niet of ze dat aantrekkelijk vinden. ik zou het daar nog wel aandurven maar, indd ik zou het even met de stalmedewerker daar overleggen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:52

De wolven hier lijken zich aardig naar behoren te gedragen, anders dan in de rest van Nederland.
Ik ken persoonlijk niemand die hier zijn paarden binnen houdt hierom en heb ook geen kennis van incidenten. (Dan heb ik het dus over het gebied Zuid-oost Veluwe, de rest weet ik niet.

Maks :+:

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:55

speurneusc schreef:
Muurp schreef:

weet jij dat wel zeker of denk je dat?? wolf kan niet tellen namelijk en ze lopen soms wel 40 km op een dag, bij mijn weten is de veluwe dus makkelijk van de ene kant naar de andere kant te belopen voor ze.

Tot nu toe lijk ik het te weten :)) Maar zonder dollen...
Ze zitten echt óp het nationaal park. Ik woon namelijk echt in hetzelfde dorp als waar het nationaal park zich bevindt en er is hier nog geen wolf buiten het park gespot en er zijn ook nog op geen enkele manier dieren gepakt.

En zoals ik ook tegen TS zei, de keuze is uiteindelijk aan haar. Ik geef alleen mijn ervaring als inwoner. Ik woon zo'n 8 km bij de Cantharel vandaan (hemelsbreed nog minder) dus dat is wel redelijk dichtbij.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 17-10-22 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:59

Eens met Muurp. Ik woon daar ook en er is hier echt nog geen wolf gespot buiten de hekken van het Nationaal Park. De Cantharel ligt echt pal naast de snelweg en tussen het bos en de weide en de paddock waar de vakantiepaarden staan ligt het hotel, een woonhuis en nog een restaurant. Ik geloof echt niet dat de wolf dat passeert om bij de paarden te komen. Muurp zei het ook al; op het park loopt zoveel eten voor ze rond (moeflons en herten bijvoorbeeld) dat ze geen reden hebben om daar weg te gaan.

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:13

De Cantherel biedt toch ook de mogelijkheid tot stalling aan? Wanneer jou dat een geruster vakantiegevoel geeft, zet je ze toch binnen?

Don't take anything for granted

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:26

Elegance_ schreef:
Ik zou ze binnen zetten en geen risico nemen, er zit hier een flinke roedel helaas..

Roedels eten tamelijk braaf big en hert.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:49

De Cantharel ligt weliswaar aan het bos, maar er zitten wel wildroosters.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:59

Plukje schreef:
Eens met Muurp. Ik woon daar ook en er is hier echt nog geen wolf gespot buiten de hekken van het Nationaal Park. .

Niet? Ginkelse Hei, Kootwijkerzand, Ermelose Hei zijn ze allemaal gespot hoor. Het Nationaal Park had gehoopt ze buiten te houden, daar zijn ze toch echt binnengekomen vanaf buiten...
Ze zijn er niet spontaan uit de lucht komen vallen, en al helemaal niet bewust uitgezet.

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:45

Ibbel schreef:
Plukje schreef:
Eens met Muurp. Ik woon daar ook en er is hier echt nog geen wolf gespot buiten de hekken van het Nationaal Park. .

Niet? Ginkelse Hei, Kootwijkerzand, Ermelose Hei zijn ze allemaal gespot hoor. Het Nationaal Park had gehoopt ze buiten te houden, daar zijn ze toch echt binnengekomen vanaf buiten...
Ze zijn er niet spontaan uit de lucht komen vallen, en al helemaal niet bewust uitgezet.

Wat wij zeggen is dat het in de directe omgeving van het nationaal park/Cantharel geen probleem lijkt te zijn, als wij als bewoners er geen last van hebben dan is dat een belangrijke ervaring die TS kan meenemen toch? Ze vraagt of de pony's daar 's nachts veilig buiten kunnen staan.
Onze ervaring is dat dat kan. Het is nog steeds aan haar zelf of zij zich hier fijn bij voelt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:48

Ja, maar je moet niet beweren dat je, rijdend vanaf de Cantharel, midden op de dag op het Kootwijkerzand geen wolf kan tegenkomen. Want dat is gebeurd.
Dat ze rond de Cantharel niet rondlopen kan best. Maar 20 km verderop lopen ze wél, en dat is niet binnen de hekken van het Nationaal Park.

Maw woorden: dat "er nog geen wolf is gespot buiten de hekken van het Nationaal Park" is niet waar.

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:58

Ibbel schreef:
Ja, maar je moet niet beweren dat je, rijdend vanaf de Cantharel, midden op de dag op het Kootwijkerzand geen wolf kan tegenkomen. Want dat is gebeurd.
Dat ze rond de Cantharel niet rondlopen kan best. Maar 20 km verderop lopen ze wél, en dat is niet binnen de hekken van het Nationaal Park.

Maw woorden: dat "er nog geen wolf is gespot buiten de hekken van het Nationaal Park" is niet waar.

Dat is niet wat ze vraagt... Ze vraagt of haar pony's 's nachts veilig buiten kunnen staan.
Mijn ervaring is dat dat kan omdat er in de directe omgeving nog geen problemen zijn geweest met de wolf, dat het enige nieuws is dat ze het Nationaal park hoofdpijn bezorgen.

En misschien verwoord ik het dan niet helemaal goed, want ze zullen er vast zijn. Maar tot nu toe lijken ze in geen geval onveilige situaties op in de directe omgeving búiten het nationaal park.
De problemen die er in Drenthe zijn zijn hier niet.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 17-10-22 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:00

Tja, en dat kan je niet garanderen, want 10-20 km verderop lopen ze gewoon wél rond. En dan kan je niet zeggen: ze zijn buiten de hekken van het park niet gespot, want dat is gewoon niet waar.

Muurp
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:03

Joh, ik zeg net dat ik misschien niet juist verwoord heb, blijven we elkaar pakken op taal of kunnen we gewoon ingaan op de inhoud van TS haar vraag.

Dus nogmaals... Als ik als inwoner NIKS hoor of zie, er tot nu toe géén paarden of andere dieren zijn gepakt in de directe omgeving en we als inwoners nog geen wolf hebben gespot buiten het park en dat hier de pony's gewoon 's nachts buiten staan, dan kun je daar een discussie over aan willen gaan, maar dit is mijn ervaring.

Het is nog steeds, zoals ik al meermaals heb gezegd, aan TS om te bepalen of ze dit wil of niet.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 17-10-22 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:04

Muurp zegt toch net dat ze het misschien niet correct omschreven heeft? Zou daar niet te hard op door gaan zitten hakken, maar wie ben ik :')

TS: vrienden van mij hebben vorig weekend in Nunspeet de paarden met uitloop lekker in de paddock/stal laten slapen, niks aan het handje. Als de wolf daar nu nog niet veel in bewoond gebied loopt, zullen ze een plek als de Cantharel nog wel even voor gezien houden.. :)

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:21

Over het terrein en de stalling bij de Cantharel zelf zou ik me geen enkele zorgen maken. Ik sluit me bij Muurp aan. Daar zijn geen meldingen geweest van wolven, het is ook absoluut geen aantrekkelijk stuk voor een wolf met die snelweg, het drukke hotel en de wildroosters.

Bij buitenrijden in de (wijde) ongeving zit je wel op wolventerritorium, maar ook daar zou ik me persoonlijk geen zorgen om maken.

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-22 11:22

Nachtdiertje schreef:
Over het terrein en de stalling bij de Cantharel zelf zou ik me geen enkele zorgen maken. Ik sluit me bij Muurp aan. Daar zijn geen meldingen geweest van wolven, het is ook absoluut geen aantrekkelijk stuk voor een wolf met die snelweg, het drukke hotel en de wildroosters.

Bij buitenrijden in de (wijde) ongeving zit je wel op wolventerritorium, maar ook daar zou ik me persoonlijk geen zorgen om maken.

Kwa rijden zelf maak ik me ook echt geen zorgen want ga sowieso niet alleen rijden.
Laatst bijgewerkt door Sonraffie op 17-10-22 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:24

Lekker genieten van je weekendje weg dan, het is daar prachtig. :)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:46

Oh wauw, sorry dat ik me niet handiger heb verwoord. Wat ik bedoel is dat ik echt heel dichtbij de Cantharel woon én dat ik ín het bos woon. In de directe omgeving van mijn huis en/of de Cantharel zijn geen wolven gespot. Hier lopen de erfhonden buiten en bij de Cantharel zie ik dagelijks paarden buiten staan.
Maar inderdaad, er zijn gewoon stallen, dus als je je zorgen maakt dan kan je paard op stal.

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.