Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 19:45

Mijn Camargue heeft dikke, dubbele lange ( ze groeien rustig door) manen met iets slag erin.
Ik heb momenteel gewone antiklit van, ik meen, Equishine en een gewone haarborstel voor mensen.
Enige is dat dit de manen wel ontklit met wat moeite maar ook erg recht/ stijl maakt.. waar hij eigenlijk van zichzelf dus meer golvende manen heeft.
Nu zie ik dit ook weleens bij bijvoorbeeld tinkers of haflingers en ik ben benieuwd naar tips voor een fijne anti klit of crème, en een fijne borstel.
Ik ga niet dagelijks aan de gang, probeer het tussendoor ook wel wat te pluizen met mijn vingers maar het worden al vlot een soort gedraaide dreads bij hem..
Vlechten zou uiteraard ook kunnen..

robbie88

Berichten: 2105
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:52

Cowboy Magic en verder in de vlechten

wendy1987

Berichten: 7033
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:55

Hier gewoon goedkope antiklit en verder in de vlechten.
Wel borstel voor paarden haar, maar das ook gewoon net iets steviger, eigenlijk vooral daarom dus...

KimL86
Berichten: 3656
Geregistreerd: 03-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:58

Cowboy Magic inderdaad en een oster manen borstel (of zo’n type borstel in ieder geval).
En zoals Robbie zegt, vlechten maken en 1 keer in de week/2 weken eruit halen.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 20:12

Oke toch vlechten dus.
Doen jullie meestal losse? Of hengsten vlecht?

KimL86
Berichten: 3656
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:21

De manen zijn er nu af helaas na een schuursessie ;(
Maar ik maakte altijd een beetje losse vlechten, anders breekt het haar als het te strak zit.
En het lijkt me voor het paard ook niet fijn altijd van die strakke vlechten.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:44

Tinker & haflinger hier. Beide dik en relatief lang.
Goedkope antiklit van de action :+ en voor de rest hangt het los. Een klit trek ik er soms uit maar vind die verwarde vlechten persoonlijk geen gezicht en dat net ingevlochten houden ze een dag vol.
Hier ook snel die gedraaide plukken maargoed, eens per week een borstel erdoor heen en vind het prima hier. Goedkoopste manen borstel werkt hier prima trouwens. :')

Texas02

Berichten: 4962
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:21

Een fijne borstel is de Excellent Supreme Staart en Manenborstel, daar gaat het borstelen van manen en staart echt super makkelijk mee (en je eigen haar ook, zonder pijn): https://www.ej.nl/staart-en-manenborste ... gYQAvD_BwE

En dan inderdaad in combinatie met Cowboy Magic :j Ik heb al verschillende soorten antiklit geprobeerd, maar Cowboy Magic blijft voor mij toch echt de beste!

Laurora

Berichten: 2669
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:26

Als antiklit: magic gel van grand national!

Freyr
Berichten: 742
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:32

Antiklit van de Epplejeck werkt hier het beste! En echt zo'n paardenmanenborstel, niet een mensenborstel gebruiken.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 23:00

Denk niet dat er veel verschil inzit.
Sterker nog, voor mensen heb je juist heel veel diverse soorten borstels. Ik heb een met nopjes

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:43

Ik gebruik het haarserum van de action..superzuinig mijn shetlander heeft een mega dikke staart en met 5 pompjes krijg ik de staart supermooi uitgekamt in no time
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 00:30

Cowboy Magic detangler, het kost wat, maar werkt echt beter dan elke spray.
Het werkt ook prima zonder dat je de manen eerst wast.

Even afhankelijk van de lengte van de manen, kun je kiezen voor losse vlechten of een hengstenvlecht. Bij de mijne moet er een vlecht in, want zijn manen zijn op het langste punt ongeveer 130 cm lang, los of met losse vlechten zal hij er op gaan staan als hij zijn hoofd naar beneden doet. Eens per zoveel weken haal ik de vlecht er uit, kam ik alles door met mijn vingers, gaar er een heleboel cowboy Magic in en dan een strakke hengstenvlecht bovenop de manenkam. Ik borstel alleen met een varkenshaar borstel (voor mensen) en dan alleen als ik met mijn vingers geen knoopje meer kan voelen.
De nieuwe vlecht houdt vaak 3-5 weken prima vol.

Hier een filmpje van donderdag



Wassen doe ik het maar eens per 3 maand, vooral ook omdat het lang duurt voordat het droog is en ik met de CM detangler het prima opnieuw kan vlechten, ook als het niet gewassen is.

Nachtdiertje

Berichten: 26
Geregistreerd: 06-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 01:40

Ik heb nog niks gevonden dat kan tippen aan Cowboy Magic, fantastisch spul! Vlechten doe ik ook af en toe, vooral bij warmte of veel regen. Wel altijd relatief veel vlechten en erg losjes, ben anders toch bang dat het gaat trekken of irriteren.

Muze
Berichten: 5423
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 08:24

Goede tips dank.
Zo lang zijn de manen niet hoor dat hij erop kan staan, haha. Meer echt dik en dus aan twee kanten.
Ik ga eens zoeken naar een eventuele cowboy magic aanbieding.

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:41

Cowboy magic idd en een Oster staart en manen borstel.

divided
Berichten: 845
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:45

Cowboy magic inderdaad!
Mijn shet heeft ook een prachtige bos golvende haren, ik heb een kleine tube cowboy magic detangler & shine gel en een paardenborstel voor staart en manen. Van de gel heb je echt maar een klein beetje van nodig, ook met een flinke bos, ik doe ondertussen een jaar met een tube van 118ml bij wekelijks gebruik. Ik vind met sommige antiklit producten dat het haar een beetje vreemd gaat aanvoelen maar met de cowboy magic is dat niet.
Hier dus ook een cowboy magic fan.
Wat ook goed werkt is een lichte (haar)olie. Baby olie werkt verrassend goed alleen daarmee moet je goed uitkijken dat je niet te veel en te vaak gebruikt zodat het haar niet vet wordt.

robbie88

Berichten: 2105
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:26

Cm is duur maar ik doe echt heel lang met een fles

cissy

Berichten: 19920
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:46

Straks met de christmas sale bij Arthurs westernstore zal de cowboy magic wellicht weer in de aanbieding zijn (is meestal zo namelijk)

Texas02

Berichten: 4962
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:40

Divoza heeft ook regelmatig 25% korting (vandaag ook nog), volgens mij is dat ook wel op Cowboy Magic.

eclair98

Berichten: 11614
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 21:51

Marisje76 schreef:
Ik gebruik het haarserum van de action..superzuinig mijn shetlander heeft een mega dikke staart en met 5 pompjes krijg ik de staart supermooi uitgekamt in no time
[ [url=m/f150Vj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik krijg zelf het idee dat de manen en de staart daar heel vettig van gaat aanvoelen. Heb jij dit niet?

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fijne manenborstel en antiklit ( dikke golvende manen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:28

Ik heb een Oster borstel en een goedkopere die erop lijkt. Toch echt een mega verschil. Oster is zoveel beter.

Heb veel GM gebruikt, maar vind het niet zo geweldig als de meesten. Had de argan oil van Kruidvat, maar is er niet meer. Nu die van action en is oke, maar niet geweldig.
De Grand National Magic gel vind ik wel fijn.

Anna_98

Berichten: 476
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:47

Ik gebruik de hi gloss gel van excellent, ik vind gel veel makkelijker door de manen verdelen dan spray. Dat er met de hand doorheen "kammen" en daarna met een simpele manenborstel. En dan vlecht ik de voorste +/- 15 cm in een hengstenvlecht zodat dat uit het gezicht en weg bij hoofdstel/halster is, de rest gewoon in normale vlechten en dat doe ik dan iedere week/2 weken opnieuw. Hengstenvlecht is er hier altijd na een paar dagen al weer half uit dus dat doe ik niet meer