Cirkel of vierkant

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XXXX2015
Berichten: 1792
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:17

Ik kan op een vrijgekomen stuk (stond eerst een kippenhok met grote ren) een cirkel (roundpen) maken of een vierkante paddock met 1 hoek er deels af (ivm de daar liggende bestrating).

Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?


Afbeelding
Zoals ik de cirkel nu getekend heb, is hij ongeveer 15m doorsnede. (Het maanlandschap aan de rechterkant is inmiddels ingezaaid en weer mooi groen gras.)

Nibbit

Berichten: 10442
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:20

Als je het wilt gebruiken om te longeren zou ik voor rond gaan.

Als het gewoon een paddock is dan zou ik alle ruimte benutten incl de 3 hoeken

pmarena

Berichten: 48744
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:23

Ik zou een cirkel doen, dat werkt lekkerder, staat gezelliger en dan kan je die hoek rechts bovenin nog gebruiken voor een leuke beplanting ofzo :) Of je trekt die er als enige hoek bij om daar wat balkjes of ander materiaal op te bergen waar je het zó voor het pakken hebt.

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:38

Ik zou er een vierkant met 'dakje' van maken: de hele ruimte benutten, en de hoeken zijn wat minder scherp.
In die ruimte kun je ook in een rondje longeren en het gebruiken als paddock. Een ronde paddock is niet fijn voor een paard.

XXXX2015
Berichten: 1792
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:43

Afbeelding
Hier nog een foto van het stuk vanuit mijn slaapkamerraam.
Die boom zou dus eigenlijk wel weg moeten nog

pmarena

Berichten: 48744
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:48

Ik zou persoonlijk wel liever die boom behouden, en buitenom de cirkel ook wat beplanting doen zodat je op wat groen kijkt en niet alleen zo'n dood zandstuk. Wil je het ook als paddock / uitloop van de stal gebruiken dan zou ik hem wel graag wat ruimer houden en meer uitkijken met groen ivm knabbelen. Maar boom echt liefst behouden want groen / beschutting is echt goud waard :j

XXXX2015
Berichten: 1792
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 20:51

pmarena schreef:
Ik zou persoonlijk wel liever die boom behouden, en buitenom de cirkel ook wat beplanting doen zodat je op wat groen kijkt en niet alleen zo'n dood zandstuk.


Dan zou ik hem moeten opkronen om een groot genoege circel te kunnen maken. Maar omdat hij in het verleden door de vorige eigenaren heel lelijk gekandelaberd is, valt ie nu niet goed meer op te kronen. In de winter is ie helaas ook foeilelijk daardoor, echt zonde.

Het is inderdaad wel zo dat het esthetische wel meespeelt, omdat het naast ons huis ligt.

Het is tbv dit gespuis haha (2 paardjes, 2 shets).
Afbeelding


Ik ben vooral benieuwd, wat kan je wel/fijner in een circel ten opzichte van een vierkant, en andersom? Longeren,grondwerken, losgooien, rijden ?

Duhelo

Berichten: 28712
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:07

Een cirkel is prima voor jonge paarden die nog moeten leren werken of beginnende ruiters die nog moeten leren zitten.
Zodra er iets van niveau is is een vierkant /rechthoek fijner, dan kan je alsnog kiezen om op een cirkel te werken, de hoeken uit te rijden of rechte lijnen te rijden. Ik zou dus zeker kiezen voor een paddock met hoeken.

pmarena

Berichten: 48744
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 10:11

Als je het hebt over een rondje van 15 meter zie ik dat nou niet echt als een bak om in te rijden...?

Voor gebruik als roundpenn is een rondje imo gewoon fijner, staat zachter en organischer op je erf en met wat groen er omheen is het extra stijlvol :)

XXXX2015
Berichten: 1792
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 10:44

pmarena schreef:
Als je het hebt over een rondje van 15 meter zie ik dat nou niet echt als een bak om in te rijden...?

Voor gebruik als roundpenn is een rondje imo gewoon fijner, staat zachter en organischer op je erf en met wat groen er omheen is het extra stijlvol :)


Dat rijden is dan meer voor kindertjes op de shets bedoeld. Zelf rijd ik eigenlijk het liefst alleen maar buiten.

cissy

Berichten: 19920
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:54

Als het hoofddoel paddock is zo ik m zo groot mogelijk maken, afzetten met paaltjes als je ooit cirkel nodig hebt is zo gedaan.

s0173957

Berichten: 5429
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:54

Als je een cirkel kan maken van 15m altijd cirkel doen.
Bv voor zadelmak maken is een piste zonder hoeken een zegen!

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Cirkel of vierkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:20

Ik merkte toen mijn pony jong was dat een cirkel er juist erg voor zorgde dat ze ging plakken aan de rand. Een vierkant (waarin je ook prima op een cirkel kunt longeren) zorgt er voor dat ze meer op eigen benen komen te staan.

Ik ga dan ook niet mee met dat een cirkel fijner is bij het zadelmak maken

Ik zou dan ook de keuze maken voor een 'vierkant' in jouw geval zou ik gewoon de ruimte optimaal benutten en het hele stuk gebruiken, inclusief rare hoeken