Scheiding in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ereste

Scheiding in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 18:16

Na mijn vraag over de kabel goot nog een vraag. :o
´s Nachts zouden we de schuilstal moeten kunnen in twee delen, omdat mijn paard veel sneller eet dan zijn maatje en anders ook zijn portie hooi opeet. De een wordt dan veel te dik en de ander te mager. Nu doen we dat met twee draden maar dat lukt niet. Mijn paard sloopt die draden omdat hij weet dat er geen elektriciteit op staat. Stroom in de stal willen we niet doen.
We zijn daarom op zoek naar een manier om de stal in te delen op een iets stevigere manier, maar wel zo dat we het overdag nog kunnen open zetten. De stal is ongeveer 5m diep.
Heeft iemand soms ideeën ?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:19

aan beide kanten 3 houders waar je s avonds planken in kunt leggen die je er overdag weer uit kunt tillen?

soort systeem zoals springbalken ook werken zeg maar.

Celebi

Re: Scheiding in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:28

Je kunt beweegbare stalpanelen gebruiken. Die kun je wegklappen tegen de muur (en daar ook even vast maken zodat het veilig is overdag). Dit systeem zie je veel op grote stallen waarbij er machinaal wordt uitgemest. Bij ons hebben ze zelf ook nog wat handigs gemaakt. Een houten wand die op wieltjes staat en die naar voren eruit getrokken kan worden. Heel mooi systeem. Zou je dus 's nachts naar binnen kunnen rollen en 's ochtends naar buiten kunnen trekken als je daar ruimte voor hebt. Heb je een soort extra wind breker overdag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:31

Een stevig touw door een ijzeren pijp duwen en deze aan 1 kant vast aan de muur maken en aan de andere kant via een musketon in een ring aan de muur vast klikken. Dat haal je makkelijk weer los en klap je naar een zijkant waar hij niet in de weg hangt.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:52

Ik heb een metalen hek in de stal wat je open kunt draaien. Maar mijn stal is maar 2,5 meter diep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:53

Metalen hekken zijn er in soorten en maten, zelfs hekken die je op maat kunt schuiven en weer inklappen.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 19:38

Het zou iets moeten zijn dat we op maat kunnen schuiven want er is helaas geen plaats om iets open te klappen.
Ik ben al op zoek gegaan naar op maat schuivende hekkens maar nog niet echt iets gevonden.
De houders met planken is misschien wel een mogelijkheid.
De draad in een metalen buis lijkt mij minder veilig omdat de aansluiting een teer punt is en als het breekt lijkt de metalen staaf me gevaarlijk.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:42

Heel vroeger op een stal gezien dat ze een houten balk in het midden hadden met aan beide uiteinden een stukje ketting met karabijnhaak. Weet niet of dat voldoende is, maar is makkelijk weg te halen