Hooibaal netjes open maken

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Hooibaal netjes open maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 21:56

Ik ben vast mega onhandig en ik denk dat hier echt een foefje voor moet zijn.

We stapelen de onverpakte hooibalen van 400kg 2 op elkaar op. Links ligt kuil, 1 baal hoog. Recht een gangpad. Zodra ik een baal open snij valt dit 2 kanten uit elkaar. Links op het kuil, waarmee het dan vermengt. (en dat kan dan niet meer aan mijn paarden gevoerd) en rechts valt het in de gang. De eerste stukken gooi je er dan weer op. Maar toch valt er geregeld in de gang. Wat dan ongebruikt wordt weg geveegd.

Heeft er iemand een truuk om balen zo te openen dat er minder omvalt. Verspillet wordt?

Caily

Re: Hooibaal netjes open maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 00:05

Een zeil gebruiken, beetje extra omduwen en zeil naar een handige plek verplaatsen?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 05:31

Ik snee altijd een paar touwen los en dan de tweede stro touw van boven daar knopte ik een andere stro touw aan vast met een lus, zodat deze makkelijk open en dicht te maken was. Zo kon ik hooi pakken zonder dat alles los en over de vloer lag. Als ik dit stro touw gemaakt had dan sneed ik de rest van de stro touwen los en mijn baal bleef staan. Met hooi pakken, touwtje gedeeltelijk los (zodat niet alles valt) ik hield het "strak", touw achter de plak doen tot waar ik nodig had en weer strak vast maken.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:20

flitzz schreef:
Ik snee altijd een paar touwen los en dan de tweede stro touw van boven daar knopte ik een andere stro touw aan vast met een lus, zodat deze makkelijk open en dicht te maken was. Zo kon ik hooi pakken zonder dat alles los en over de vloer lag. Als ik dit stro touw gemaakt had dan sneed ik de rest van de stro touwen los en mijn baal bleef staan. Met hooi pakken, touwtje gedeeltelijk los (zodat niet alles valt) ik hield het "strak", touw achter de plak doen tot waar ik nodig had en weer strak vast maken.

Dit dus :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 22:18

Ik probeer dit even in mijn hoofd uit te beelden. Dat paar doorsnijden snap ik. Dat extra strotouw met lus. Gebruik je dat dan om de baal vast te houden? Of is dat puur om hem vast te zetten.

Ik heb een paar keer geprobeerd de baal tegen te houden aan een touwtje. Maar meestal eindigt dat dan met dat ik het touw er onder uit trek en dan is het nog een rommel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:29

Kan je een foto maken van de situatie? Kan je de hooibaal niet tegen een muur zetten zodat er maar 1 kant valt?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 22:35

Ik kan wel even foto maken morgen. Ze zijn nu nog nieuw. Ze kunnen nergens anders liggen. Dit is zeg maar een rest stukje.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:51

Veulen84 schreef:
Ik probeer dit even in mijn hoofd uit te beelden. Dat paar doorsnijden snap ik. Dat extra strotouw met lus. Gebruik je dat dan om de baal vast te houden? Of is dat puur om hem vast te zetten.

Ik heb een paar keer geprobeerd de baal tegen te houden aan een touwtje. Maar meestal eindigt dat dan met dat ik het touw er onder uit trek en dan is het nog een rommel.

Wij doen denk ik hetzelfde. Je verlengt het tweede touw van boven door er een stuk van een ander touw aan vast te knopen. Aan één van de uiteinden maak je een lus. Daar haal je het andere uiteinde doorheen en zet je vast met een schuifknoop. Dat houdt de baal bij elkaar, en je trekt 'm zo los als je een plak nodig hebt, je kunt het touw dan subtiel laten vieren zodat niet je hele baal uit elkaar stort. De baal staat dan wel zo dat die op een kant staat zonder touwtjes, die touwtjes blijven horizontaal. Hoop dat 't zo een beetje duidelijk is. :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 06:50

Hier deden wij ook altijd lussen.
Dus eigenlijk stond de baal altijd vasg, tenzij we een plak nodig hadden, dan lieten we het touwtje vieren, plakje pakken, touwtje vast.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:05

Rondom, haaks op de touwtjes, een (lange) spanband doen. Spanband vastzetten, touwtjes van de baal lossnijden. Spanband laten vieren tot je er een plak uit kunt halen. Spanband weer vastsjorren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:14

Maik79 schreef:
Wij doen denk ik hetzelfde. Je verlengt het tweede touw van boven door er een stuk van een ander touw aan vast te knopen. Aan één van de uiteinden maak je een lus. Daar haal je het andere uiteinde doorheen en zet je vast met een schuifknoop. Dat houdt de baal bij elkaar, en je trekt 'm zo los als je een plak nodig hebt, je kunt het touw dan subtiel laten vieren zodat niet je hele baal uit elkaar stort. De baal staat dan wel zo dat die op een kant staat zonder touwtjes, die touwtjes blijven horizontaal. Hoop dat 't zo een beetje duidelijk is. :Y)

Hier dezelfde werkwijze. Ik heb onderin ook vaak nog een touw die ik weer dicht zet nadat ik plakken heb laten vallen.

Voor een bovenste baal vroeg ik wel eens hulp van iemand die de achterkant even tegenhoudt als ik plakken pak, dat wordt wat sneller rommel omdat 't sneller naar beneden valt.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:54

Er worden al goed tips gegeven over het pak bij elkaar houden. Maar waarom kun je dat wat op de grond of bij het kuil valt niet meer voeren?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 08:38

Hier gebruiken we ook de lussen. De middelste 2 touwtjes los snijden en aan elkaar knopen en dat met een extra touw aan elkaar binden.
En dan misschien een zeil aan de achterkant om het gescheiden te houden?