Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunapiet
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-21

Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 18:13

Hoi allemaal,

Wij zijn afgelopen zaterdag bij een hele leuke Shetlander wezen kijken. Rustig en lief tegenover mijn dochtertje knuffelen, poetsen en rijden alles ging prima. Dus besloten om haar te kopen. We hebben haar zondag opgehaald. Ze staan bij ons aan huis overdag in de wei s’avonds paddock met in loop stal. Nu hebben we ze in de paddock met een draadje ertussen. Dit om aan mijn andere paarden te wennen.Het geval is dat de Shetlander totaal ander gedrag vertoont tegenover mijn dochter dan wat we gezien hebben toen we haar kochten. Ze bijt richting mijn dochter oortjes plat in haar nek. Nu dus 1 keertje raak in haar arm. Zou dit gedrag kunnen komen door de verhuizing en het wennen aan alles? Ik ben hier best van geschrokken en wil dat mijn dochter nu even niet bij haar in de buurt komt. Tegenover mij en mijn man is ze gewoon normaal.
Wat is jullie idee of heeft iemand hier ervaring mee?

I
Laatst bijgewerkt door Lunapiet op 05-10-22 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Berichten: 11251
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:16

Hoe oud is de pony dan, wat is ze gewend en wat kon ze allemaal al?
Heb je haar gekocht als kinderpony?
Hoe oud is je dochter dan?
Wat is jullie doel met de pony?

Ook heeft natuurlijk elk paard/pony tijd nodig om te wennen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 05-10-22 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Petunia27

Berichten: 216
Geregistreerd: 29-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:16

Ja dat zou heel goed aan de verhuizing kunnen liggen. Ook voor een shetlander kan een verhuizing heel stressvol zijn. Geef het de tijd, dochter inderdaad even niet in de buurt en daarna natuurlijk onder begeleiding.

Onali

Berichten: 18643
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:16

Kan prima door de verhuizing komen
Beestje moet gewoon weer even aarden, komt vanzelf.
In die tussentijd zou ik alleen onder toezicht je dichter in de buurt laten komen.

Wordt ze heel anders gehouden dan hiervoor? Meer/ minder buiten? Geen vriendjes?

DubbelFun

Berichten: 89267
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:31

Shetlanders zijn net paarden ;) en hebben dus een net zo groot ego.
In een nieuwe groep moeten ze weer een plaats 'in de kudde' veroveren en gaan ze alles en iedereen om zich heen intimideren.
Even een tijd het lik-op-stuk beleid toepassen en een tik op de neus geven bij bijtgedrag, dit zal wel door de volwassenen gedaan moeten worden en je dochter kan er dus pas weer bij als de plaatsbepaling is afgerond. Dus alleen onder begeleiding en assertief zijn dan ben je er het snelst vanaf en weet de shet zijn plek weer.

Ninx

Berichten: 14622
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:47

Is de shet kinderen gewend? Kinderen zijn natuurlijk luider, beweeglijker, minder voorspelbaar in hun doen en laten. Wanneer een paard dan stress ervaart (door de verhuizing, alles voelt nu nog onveilig) kan die drukke aanwezigheid de druppel zijn.
Geef het diertje de tijd om te wennen, onderdeel van de groep te worden. Ga met je kind buiten het hek zitten zodat ze went aan jullie maar niet gedwongen wordt... mooie les ook voor kinderen te voelen wat een dier nodig heeft 'in rust samen zijn'.

Grainey

Berichten: 2113
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 09:55

Ik vind het wel een aparte verandering eigenlijk, als ze wel lief is nog naar jou en je man, maar niet meer naar je dochtertje. Dat een pony moet wennen snap ik, dus ik zou de eerste paar weken ook vooral laten wennen, maar zulk gedrag zou ik ook niet vrolijk van worden eigenlijk, vooral als je haar als kinderpony gekocht zou hebben, is dat zo?

Ik zou niet inzien waarom een pony ineens boos zou moeten worden specifiek op je dochtertje na een verhuizing. Wij hebben al ons hele leven shetlanders en pony's, ook veel aangekocht en weer verkocht, maar nog nooit een pony ineens na verhuizing gemeen zien doen naar 1 van ons eigenlijk, ook niet tegen kleine kinderen ineens. Ik hoop heel erg voor je dat het een kwestie van wennen is en niet een dominantie probleem tegenover je dochtertje, bijten zou bij mij echt een no go zijn :n Veiligheid voor alles.

Lunapiet
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 10:08

Ninx schreef:
Is de shet kinderen gewend? Kinderen zijn natuurlijk luider, beweeglijker, minder voorspelbaar in hun doen en laten. Wanneer een paard dan stress ervaart (door de verhuizing, alles voelt nu nog onveilig) kan die drukke aanwezigheid de druppel zijn.
Geef het diertje de tijd om te wennen, onderdeel van de groep te worden. Ga met je kind buiten het hek zitten zodat ze went aan jullie maar niet gedwongen wordt... mooie les ook voor kinderen te voelen wat een dier nodig heeft 'in rust samen zijn'.

De shet is zeker kinderen gewend. Waar ze stond waren veel kinderen die met haar wandelen rijden en knuffelen.

Lunapiet
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 10:11

Grainey schreef:
Ik vind het wel een aparte verandering eigenlijk, als ze wel lief is nog naar jou en je man, maar niet meer naar je dochtertje. Dat een pony moet wennen snap ik, dus ik zou de eerste paar weken ook vooral laten wennen, maar zulk gedrag zou ik ook niet vrolijk van worden eigenlijk, vooral als je haar als kinderpony gekocht zou hebben, is dat zo?

Ik zou niet inzien waarom een pony ineens boos zou moeten worden specifiek op je dochtertje na een verhuizing. Wij hebben al ons hele leven shetlanders en pony's, ook veel aangekocht en weer verkocht, maar nog nooit een pony ineens na verhuizing gemeen zien doen naar 1 van ons eigenlijk, ook niet tegen kleine kinderen ineens. Ik hoop heel erg voor je dat het een kwestie van wennen is en niet een dominantie probleem tegenover je dochtertje, bijten zou bij mij echt een no go zijn :n Veiligheid voor alles.

We hebben haar echt gekocht als kinder pony.zelfs als een zeer lieve kinderpony. Ik snap de verandering ook niet. Ze namelijk kinderen gewend die deden alles met haar.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:12

Lunapiet schreef:
Ninx schreef:
Is de shet kinderen gewend? Kinderen zijn natuurlijk luider, beweeglijker, minder voorspelbaar in hun doen en laten. Wanneer een paard dan stress ervaart (door de verhuizing, alles voelt nu nog onveilig) kan die drukke aanwezigheid de druppel zijn.
Geef het diertje de tijd om te wennen, onderdeel van de groep te worden. Ga met je kind buiten het hek zitten zodat ze went aan jullie maar niet gedwongen wordt... mooie les ook voor kinderen te voelen wat een dier nodig heeft 'in rust samen zijn'.

De shet is zeker kinderen gewend. Waar ze stond waren veel kinderen die met haar wandelen rijden en knuffelen.

Als dit gedrag niet verbetert,kun je hem dan nog ruilen?

cariena1
Berichten: 989
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:29

Is er bloed afgenomen voor de aankoop misschien gedrogeerd?

senna21

Berichten: 12123
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 10:36

Lunapiet schreef:
Grainey schreef:
Ik vind het wel een aparte verandering eigenlijk, als ze wel lief is nog naar jou en je man, maar niet meer naar je dochtertje. Dat een pony moet wennen snap ik, dus ik zou de eerste paar weken ook vooral laten wennen, maar zulk gedrag zou ik ook niet vrolijk van worden eigenlijk, vooral als je haar als kinderpony gekocht zou hebben, is dat zo?

Ik zou niet inzien waarom een pony ineens boos zou moeten worden specifiek op je dochtertje na een verhuizing. Wij hebben al ons hele leven shetlanders en pony's, ook veel aangekocht en weer verkocht, maar nog nooit een pony ineens na verhuizing gemeen zien doen naar 1 van ons eigenlijk, ook niet tegen kleine kinderen ineens. Ik hoop heel erg voor je dat het een kwestie van wennen is en niet een dominantie probleem tegenover je dochtertje, bijten zou bij mij echt een no go zijn :n Veiligheid voor alles.

We hebben haar echt gekocht als kinder pony.zelfs als een zeer lieve kinderpony. Ik snap de verandering ook niet. Ze namelijk kinderen gewend die deden alles met haar.

Heb je bij de vorige eigenaar gemeld? Wat zei deze hierover?

Wanneer zou blijken dat de verkoper heeft gelogen zou hij terug kunnen, maar zoiets gaat niet altijd gemakkelijk. Hopelijk trekt de pony snel bij.

Lunapiet
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 10:37

cariena1 schreef:
Is er bloed afgenomen voor de aankoop misschien gedrogeerd?

Nee dat is niet gebeurd.

Anoniem

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:09

Er kunnen vele oorzaken zijn voor gedragsverandering natuurlijk.
Het eerste waar ik aan denk is toch wel de verhuizing icm zoeken naar de nieuwe leider.

Duidelijkheid en consequent zijn is dan heel belangrijk, vooral voor je dochter, en dat is vaak wel heel moeilijk bij kinderen.
Ik zou beginnen bij rustig in de wei te staan/zitten van een afstandje, laat de pony zelf beslissen of hij toenadering zoekt.
Geen snoepjes oid geven maar gewoon rustig observeren, indien gevaarlijk gedrag word het wat anders natuurlijk.

Is dit al aangegeven bij de vorige eigenaar? Wie weet hebben hun nog tips?
Is er al uitgesloten dat de pony misschien gedrogeerd is of pijn heeft?

gerlindie

Berichten: 4679
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:14

Grainey schreef:
Ik vind het wel een aparte verandering eigenlijk, als ze wel lief is nog naar jou en je man, maar niet meer naar je dochtertje. Dat een pony moet wennen snap ik, dus ik zou de eerste paar weken ook vooral laten wennen, maar zulk gedrag zou ik ook niet vrolijk van worden eigenlijk, vooral als je haar als kinderpony gekocht zou hebben, is dat zo?

Ik zou niet inzien waarom een pony ineens boos zou moeten worden specifiek op je dochtertje na een verhuizing. Wij hebben al ons hele leven shetlanders en pony's, ook veel aangekocht en weer verkocht, maar nog nooit een pony ineens na verhuizing gemeen zien doen naar 1 van ons eigenlijk, ook niet tegen kleine kinderen ineens. Ik hoop heel erg voor je dat het een kwestie van wennen is en niet een dominantie probleem tegenover je dochtertje, bijten zou bij mij echt een no go zijn :n Veiligheid voor alles.


Mijn shet hier is in de wei echt gemeen naar kinderen (oren in de nek, wegjagen en trappen). Tegen volwassenen doet/durft ze dat niet.
Als je haar uit de wei hebt, kunnen kinderen er alles mee en is ze heel lief.

Ik heb het bij haar altijd geïnterpreteerd als dominantie in haar eigen territorium ofzo.
Maar zij doet het dus wel alleen bij kinderen, denk dat ze het bij grote mensen niet aandurft ofzo?

Lunapiet
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 11:15

We hebben afgelopen dinsdag contact gehad met de oude eigenaar. Ze herkent dit gedrag niet. En snapt er niks van dit heeft ze nooit bij haar en dochter gedaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111424
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:16

Het dier is er nog geen week en waarschijnlijk door alle veranderingen en verhuizing flink overprikkeld.
Geef het tijd....

DubbelFun

Berichten: 89267
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:19

Wat Cayenne zegt; geef het nog een week of 2, dan zou het zich genormaliseerd moeten hebben.
En bij het in handen zijn wees duidelijk, assertief, dan weet de shet ook snel genoeg waar die wel en niet mee weg kan komen.

Lunapiet
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 11:23

Romy1234 schreef:
Er kunnen vele oorzaken zijn voor gedragsverandering natuurlijk.
Het eerste waar ik aan denk is toch wel de verhuizing icm zoeken naar de nieuwe leider.

Duidelijkheid en consequent zijn is dan heel belangrijk, vooral voor je dochter, en dat is vaak wel heel moeilijk bij kinderen.
Ik zou beginnen bij rustig in de wei te staan/zitten van een afstandje, laat de pony zelf beslissen of hij toenadering zoekt.
Geen snoepjes oid geven maar gewoon rustig observeren, indien gevaarlijk gedrag word het wat anders natuurlijk.

Is dit al aangegeven bij de vorige eigenaar? Wie weet hebben hun nog tips?
Is er al uitgesloten dat de pony misschien gedrogeerd is of pijn heeft?

Heb dit afgelopen dinsdag ind bericht, oude eigenaar snapt er niks van.
De dierenarts moet nog komen voor de enting deze was verlopen. Dan zou ik dat kunnen vragen. Pijn/drogeren.
Bedankt voor de tips.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:33

Hoeveel paardenkennis heb jij zelf? Want jij schetst beeld van kind onder toezicht van volwassene die de regels bepaald (zachtjes met mijn "veulen") en nu? Hoeveel feeling en handigheid heb jij met de pony? Staat volgens pony kind onder jouw "bescherming" om het zo maar te zeggen? En hoe gedraagd kindje zich naar pony toe? waar zijn daar de grenzen ook qua wat kind doet? Ik vermoed geen probleem qua opvoeding/pijn/gedrogeerd pony, maar wel een pony die niet overtuigd is dat die regels bij jouw ook gelden.

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:34

Je hebt hem gekocht als kinderpony. Als hij ook bij juiste behandeling en na een gewenningsperiode agressief blijft tegen je kind dan voldoet hij niet aan het doel waarvoor je hem gekocht hebt en zou je hem moeten kunnen terugbrengen.

Grainey

Berichten: 2113
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 11:43

gerlindie schreef:
Grainey schreef:
Ik vind het wel een aparte verandering eigenlijk, als ze wel lief is nog naar jou en je man, maar niet meer naar je dochtertje. Dat een pony moet wennen snap ik, dus ik zou de eerste paar weken ook vooral laten wennen, maar zulk gedrag zou ik ook niet vrolijk van worden eigenlijk, vooral als je haar als kinderpony gekocht zou hebben, is dat zo?

Ik zou niet inzien waarom een pony ineens boos zou moeten worden specifiek op je dochtertje na een verhuizing. Wij hebben al ons hele leven shetlanders en pony's, ook veel aangekocht en weer verkocht, maar nog nooit een pony ineens na verhuizing gemeen zien doen naar 1 van ons eigenlijk, ook niet tegen kleine kinderen ineens. Ik hoop heel erg voor je dat het een kwestie van wennen is en niet een dominantie probleem tegenover je dochtertje, bijten zou bij mij echt een no go zijn :n Veiligheid voor alles.


Mijn shet hier is in de wei echt gemeen naar kinderen (oren in de nek, wegjagen en trappen). Tegen volwassenen doet/durft ze dat niet.
Als je haar uit de wei hebt, kunnen kinderen er alles mee en is ze heel lief.

Ik heb het bij haar altijd geïnterpreteerd als dominantie in haar eigen territorium ofzo.
Maar zij doet het dus wel alleen bij kinderen, denk dat ze het bij grote mensen niet aandurft ofzo?


Zo een hebben wij ook gehad, die was ook heel gemeen tegen kinderen, maar dat wisten wij bij aankoop. Bij ons waren de kinderen toen 18+ dus vonden wij het geen probleem. Bij volwassenen was hij ook superlief, maar kinderen pakte hij in het land. Zodra hij uit het land was en vast stond leek het wel okee, ik heb 1 keer geprobeerd om toch een klein kind op hem te zetten omdat hij wel heel braaf en goudeerlijk was met alles, hij was gewoon doodsbang toen. Dus die had een trauma opgelopen van hardhandige kinderen denk ik. Dat kan, maar die hebben wij ook nooit als kinderpony aangeprezen omdat die pony daar gewoon dood ongelukkig van werd en dat uitte zich in dat gedrag.

Heel vervelend dat je hem wel als kinderpony gekocht hebt en hij zich nu zo gedraagt. Dat de pony moet wennen na verhuizing en misschien afstandelijk is en grenzen gaat verkennen, logisch, dat hij ineens gevaarlijk wordt voor je kind als kinderpony zijnde, dat vind ik minder logisch.

Natuurlijk weet ik ook niet hoe rustig of geduldig je dochter omgaat met pony's, misschien heeft dat er ook mee te maken. Wij hadden gelukkig veel geduldige vergevingsgezinde shetlanders, maar soms heb ik die pony's wel moeten beschermen hoor, kinderen snappen soms niet waar een pony van schrikt of wat hem pijn doet.

Absolem

Berichten: 2777
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:04

Kan best door de verhuizing komen.

En het kan een half jaar duren voor het verbeterd.

Paard wat ik reed was bij mij nooit ellendig met opstappen. Kon er alles nee.

En toen werd ie verkocht en de bemiddelaar wou opstappen en hij begon te steigeren. Had ie bij mij niet eens hoeven proberen.

MaritB

Berichten: 8673
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Na verhuizing/kopen Shetlander totaal ander gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:08

Natuurlijk kan dat door de verhuizing komen. Mijn shetmerrie die veel gewend was, liet ook echt heel ander gedrag zien. dat werd eerst even erger en daarna alleen maar minder. Ze is steeds liever en zachter geworden. Geef het even de tijd, alles moet weer een nieuwe plek krijgen, het is een nieuwe plek, nieuwe mensen, nieuwe kudde..

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 12:09

Ik denk dat de verhuizing een rol speelt, alles is anders, de omgeving, de paardenvriendjes, het gras smaakt anders en zelfs de mensen kent ze niet. Het ene kind is het andere niet. Het kan wel een half jaar duren voor een pony of paard echt een beetje is gewend.

Gewoon rustig aanpakken en met je dochter samen dingen doen met de pony zodat ze vertrouwen in haar/jullie krijgt (leidoefeningen, spelletjes, borstelen etc).

Best kans dat de pony tegen volwassenen gewoon minder goed durft te uiten dat ze bang/onzeker/ongelukkig is...

Heb dit zelf ook allemaal meegemaakt, met geduld komt het helemaal goed.