Rijden en paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Rijden en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 07:09

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe doen mensen het met paardrijden als je paard op een paddock paradise staat? Rijd je dan elke dag? Of juist veel minder? Zijn er tijden dat de paarden op een beetje handige plek staan om te 'vangen' of loop je het hele terrein door op zoek naar je paard? Zijn het vooral buitenrit-mensen die op een paddock paradise staan of ook wedstrijdruiters en baklessers? Ik heb geen idee namelijk :)

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:24

Mijn merrie staat in midden limburg op een fijne kleinschalige paddock paradise, ik krijg haar goed te pakken (als het halster om is krijgt ze altijd wat lekkers).

Ik ben een baklesser en een buitenrijder. Geen wedstrijdruiter.

Voorheen stond ze op een grote pensionstal (4 maanden maar), ik had snel door dat ze daar teveel binnen stonden maar kon zo snel niets anders vinden. Daar haalde ik haar uit de stal maar had ik een super gestresst paard omdat ze in de herfst/winter 23/7 op stal stond.

Faciliteiten voor de ruiter waren er wel top, dichter bij het bos en een mooie binnenbak.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:52

Mijn paard staat ook op een paddock paradise en de meeste van mijn stalgenoten zijn ook wel recreatieve ruiters (ook omdat we het bos om de hoek hebben). We hebben wel een hele goede buitenbak, dat onder alle weersomstandigheden wel goed te rijden is, dus wel de mogelijkheid om fanatieker te rijden en te trainen. Dit zal denk ik wel per pensionplek verschillen. Heb ook op een paddock paradise gestaan waar de bak in de wintermaanden vaak niet te rijden was.
Je paard halen kost wel wat meer tijd. Het is niet te voorspellen waar op de track mijn paard staat als ik naar stal ga. Als ik afspraken heb, zorg ik gewoon dat ik altijd wat eerder op stal ben om mijn paard alvast uit de track te halen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:19

Mijn paarden staan in een Paddock Paradise van 6 ha. Soms 7ha als de wei ook open is. Wij rijden voornamelijk buiten. Omdat het zo groot is weet ik nooit waar mijn paarden staan. Dus loop altijd gewoon een rondje en dan zie ik wel waar ik ze vind. Ben gek op wandelen en het gebied is mooi dus het is geen straf.
In de winter is het soms wat lastig want dan moet je met een hoofdlampje je paard zoeken. maar dat is echt maar een paar weken.
Ik ga wanneer ik zin heb en mijn bijrijdsters ook. Paarden vermaken zich wel met de andere 50 paarden en krijgen voldoende beweging en eten :+ . In de praktijk ga ik gemiddeld 4 keer per week.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

s1993

Re: Rijden en paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:53

Mijn paard staat op een pp en ik doe hem in de winter een deken op zodat ik nog goed kan rijden. Anders is hij een moddervarkentje en daar kan ik geen zadel op leggen dus hij krijgt bewust de deken op zodat ik lekker met hem door kan gaan. Mijn paard is meestal makkelijk te vinden bij een voerpunt en soms komt hij ook als ik hem roep. In de winter gebruik ik een hoofdlampje als ik over de track loop omdat het donker is, de bak zelf is wel verlicht dus daar kan ik prima rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:35

Ik heb mijn eigen paddock paradise en ik rij ook gewoon. Ik heb geen bak, maar wel een weiland met bakformaat afgezet en een wei met formaat roundpen. Zo kan ik rijden en grondwerk doen. Ik rijd de meeste tijd buiten, maar af en toe wat gymnastisteren in de bak is wel fijn. En voor mijn jonkie straks ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:38

Ik heb een pp aan huis en rijd wedstrijden. Heb een bak waar ik kan rijden en bij slecht weer ga ik naar de club of een andere binnenbak. De paarden zijn er lekker rustig onder en ik kan mijn voer beter afstemmen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:03

Ook hier de paarden aan huis in kudde. Ik heb een halve track, verhard gedeelte en weidegang dus zou het wel ‘pp’ kunnen noemen. In de winter ‘s nachts echter wel op stal.
Mijn haflinger stond vroeger een tijdje op een echte pp maar doet het nu in de winter beter.

Het is hier 2,5 hectare dus niet zo heel groot om je paard te vinden. Ze komen makkelijk, laten zich onmiddellijk halsteren en zijn 90% van de tijd gewoon bij de voerbakken te vinden.

Ik heb een goede buitenpiste en ga ook wekelijks wandelen. Mijn twee paarden worden elk 3 keer per week door mij gereden, gelongeerd of gewandeld en dan is er per paard ook nog een ander meisje die ook 1-3 keer in de week iets met hen doet. Ik heb 2x per week les en probeer wel serieus te rijden maar ben geen echte wedstrijdruiter. Hier en daar eens een oefenwedstrijdje voor de sfeer zeg maar.

De kleinste heeft altijd dekens op, die is nooit vuil.
De andere is wel gepaneerd soms, maar ‘t gaat er wel makkelijk terug af met een borstel.
In de winter zijn beide paarden geschoren met een deken op. De benen scheer ik niet. Gaat prima.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:12

Mijn paard staat in een PP van 4 hectare maar met goed overzicht dus ik zie hem altijd wel staan. Hij krijgt als ik er ben zijn extra voer en dat had hij snel door. Als ik hem roep komt hij aangedraafd of loopt los mee als ik hem haal.

Rijden doe ik niet meer daarom ben ik ook opzoek gegaan naar een plek waar hij in kudde verband staat. Maar stalgenoten rijden allemaal en kunnen hun paard ook gewoon uit de kudde halen zonder problemen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 10:31

Bedankt, jullie verhalen zijn heel verhelderend.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:15

Mijn paard staat op een kleinschalige op met ook niet zo veel paarden. Ik hoef haar dus niet te zoeken. Ik ben een baklesser en buitenrijder maar sla sneller een dagje over in de wetenschap dat ze toch de hele dag rondstiefelt en lol heeft met haar vrienden. Ik ga zo'n 4 a 5 keer per week wat met haar doen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:41

Het ligt eraan hoe groot de pp is, ik had mijn paard geleerd te komen op mijn fluitje. Hoefde ik nooit ver te lopen, ze hebben goede oren. (7ha ga je alleen niet halen denk ik :D)

koffiemok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:59

Poekkie schreef:
Ook hier de paarden aan huis in kudde. Ik heb een halve track, verhard gedeelte en weidegang dus zou het wel ‘pp’ kunnen noemen. In de winter ‘s nachts echter wel op stal.
Mijn haflinger stond vroeger een tijdje op een echte pp maar doet het nu in de winter beter.

Ik heb een goede buitenpiste en ga ook wekelijks wandelen. Mijn twee paarden worden elk 3 keer per week door mij gereden, gelongeerd of gewandeld en dan is er per paard ook nog een ander meisje die ook 1-3 keer in de week iets met hen doet. Ik heb 2x per week les en probeer wel serieus te rijden maar ben geen echte wedstrijdruiter. Hier en daar eens een oefenwedstrijdje voor de sfeer zeg maar.

Ben beetje nieuwsgierig met welke gedeelte van het management ze het beter doet. Is dat omdat ze snachts op stal staan?

Merk je ook verschil in training?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 17:15

koffiemok schreef:
Poekkie schreef:

Ben beetje nieuwsgierig met welke gedeelte van het management ze het beter doet. Is dat omdat ze snachts op stal staan?

Merk je ook verschil in training?

Ja ik merk heel duidelijk verschil, in training, vacht, alertheid en gezondheid. Vroeger was het altijd wel iets, nu nooit meer ziek, wel actiever onder het zadel en veel fijner te rijden.
Als het in de winter nat en koud is, neemt hij veel minder rust en gaat ook amper schuilen. Ook al hebben ze altijd een schuilstal gehad.
‘S nachts opdrogen, individueel voer en rust kunnen nemen doet hier echt goed voor de paarden.
Ik merk dat overigens ook bij andere kuddes in de buurt. Vorige pp waar hij stond werden de ‘beste’ paarden van de staleigenaars ook ‘s nachts binnen gehaald om deze reden.