Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 09:36

Hoi hoi, ik heb een vraag over de opslag van onverpakt hooi.
Er is geen ruimte binnen om het onverpakte hooi op te slaan.
Buiten staan wel de kleine verpakte bolletjes voordroog, maar het droge onverpakte hooi moet ook een plekje krijgen.
Werken met aanhangers of het in een trailer bewaren is geen oplossing.
Iets met praktisch en ruimte.

Dus ik had van die zelfbouwcontainers gezien met een deur erin.
Dit:
https://www.zelfbouwcontainer.nl/p/demo ... nge-zijde/

Zou dat wat zijn?
Misschien nog met een extra ventilatierooster erin zodat het wel wat kan luchten?
(Ivm condens, maar wel zo’n rooster waar de muizen niet doorheen kunnen)

Hebben jullie tips of ervaringen?

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:42

Lijkt me een vreselijk dure oplossing voor weinig voorraad, met idd een vrij groot risico op een condens- en dus schimmelprobleem. Dergelijke containers worden snel heet in de zon en koelen ook weer heel snel af, dus condens gaat een dingetje worden. Ik denk niet dat je dat met een paar ventilatieroostertjes oplost.
Ook het risico op broei lijkt me groter.

Heb je geen ruimte om ergens een afdak te timmeren met bv golfplaat of windgaas erlangs om de boel droog maar toch luchtig te houden? Of zijn muizen ook echt een bijkomend probleem?

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 09:46

We zitten aan de maximale meters bebouwing, dus ik mag geen afdakken meer bouwen…
Gek genoeg mogen containers wel omdat deze verplaatsbaar zijn.
Of zou ik dan voor een container moeten gaan met een open voorkant en daar windbreekgaas tegenaan doen om de ergste nattigheid buiten te houden?

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:49

Wij hebben een afdak op wielen gebouwd. De bodem bestaat uit pallets, de zijkanten zijn dicht. De achterkant is een frame en er zit een golfplaten dakje op en vooraan een flap zeil tegen inregenen. Helemaal ideaal? Nee, dat niet. Mooi? Ook niet echt. Maar het werkt.

Daihyo

Berichten: 88280
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:55

Ik heb een zelfde soort tuinschuurtje, dat we binnenkort in gebruik nemen. Maar wel met een ventilatierooster. De baaltjes komen op pallets te liggen en niet strak gestapeld om broei te voorkomen.
Er zitten schuifdeurtjes in, die in de zomer gewoon open kunnen blijven om meer te ventileren.
Beetje hetzelfde idee, wel wat kleiner (maar ze zijn groter te vinden) en een stuk goedkoper.
Maar goed, ervaring heb ik er nu dus nog niet mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:00

O balen is dat als je om zo'n onbenullige reden zulke dure oplossingen moet gaan zoeken!

Heb je anders geen ruimte om een trailer ergens beschut neer te zetten? Dan ben je met een oud trailertje waarmee je hooi kunt halen bij de fouragehandel en waarin je het kunt laten staan (beschut dus niet in de felle zon, raampjes/rolzeiltje open) wel héél veel goedkoper uit...

En anders zou ik denk ik als je ergens een beschut plekje op je terrein hebt waar een oplossing niet al te chique hoeft te zijn qua aangezicht, met de afmetingen van dat containertje het ook nog wel aandurven om daar zelf wat voor te fabrieken. Plaat betonplex met voor de vorm een paar wielen eronder, 4 palen d'r op, overstekend dakje, 3 kanten golfplaat en op de niet-windzijde windgaas wat open kan om hooi te pakken...

_Tarzan

Berichten: 11321
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:02

Wij hebben het hooi en stro in zeecontainers liggen, werkt hier perfect :D
Als de container bijna leeg is leggen we de rest in het schuurtje en wisselen we de container uit met een volle.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 10:06

Daihyo schreef:
Ik heb een zelfde soort tuinschuurtje, dat we binnenkort in gebruik nemen. Maar wel met een ventilatierooster. De baaltjes komen op pallets te liggen en niet strak gestapeld om broei te voorkomen.
Er zitten schuifdeurtjes in, die in de zomer gewoon open kunnen blijven om meer te ventileren.
Beetje hetzelfde idee, wel wat kleiner (maar ze zijn groter te vinden) en een stuk goedkoper.
Maar goed, ervaring heb ik er nu dus nog niet mee.
[ [url=m/hUgIg4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/guF1Tu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HipesW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is qua idee/materiaal hetzelfde denk ik?
Ik zou mijn hooi ook op pallets in die container leggen.
Wanneer ga jij het in gebruik nemen?

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 10:07

_Tarzan schreef:
Wij hebben het hooi en stro in zeecontainers liggen, werkt hier perfect :D
Als de container bijna leeg is leggen we de rest in het schuurtje en wisselen we de container uit met een volle.


Geen condensvorming of broeierige toestanden?

Of zou dat bij een zeecontainer minder zijn omdat dat dikker staal is?

_Tarzan

Berichten: 11321
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:10

_Chantyyy schreef:
_Tarzan schreef:
Wij hebben het hooi en stro in zeecontainers liggen, werkt hier perfect :D
Als de container bijna leeg is leggen we de rest in het schuurtje en wisselen we de container uit met een volle.


Geen condensvorming of broeierige toestanden?

Of zou dat bij een zeecontainer minder zijn omdat dat dikker staal is?

Nee, hooi en stro ligt gewoon op de bodem en dicht op elkaar gestapeld maar geen broei erin. Containers staan in opslag ook gewoon dicht, op de wei heb ik ze wel open staan zodat ik niet elke dag de deur open hoef te maken. Wel laten we het hooi en stro zodra het geperst is even een paar weken op de aanhanger liggen onder een afdak zodat de broei eruit kan.

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:27

_Tarzan schreef:
Wij hebben het hooi en stro in zeecontainers liggen, werkt hier perfect :D
Als de container bijna leeg is leggen we de rest in het schuurtje en wisselen we de container uit met een volle.


Maar dat is handig! En dan gewoon zo'n twaalfvoetertje? Hoe heb je dat geregeld, moet je dan een week van te voren afroepen oid? Of heb je een dusdanig stabiele omloopsnelheid dat je daar gewoon een planning op hebt? Heb je daar een plaatselijke fouragehandel voor, of zo'n grote landelijke zoals Venhorst oid? En door je omloopsnelheid ook geen last van condens en schimmelvorming?

Daihyo

Berichten: 88280
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:29

_Chantyyy schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb een zelfde soort tuinschuurtje, dat we binnenkort in gebruik nemen. Maar wel met een ventilatierooster. De baaltjes komen op pallets te liggen en niet strak gestapeld om broei te voorkomen.
Er zitten schuifdeurtjes in, die in de zomer gewoon open kunnen blijven om meer te ventileren.
Beetje hetzelfde idee, wel wat kleiner (maar ze zijn groter te vinden) en een stuk goedkoper.
Maar goed, ervaring heb ik er nu dus nog niet mee.
[ [url=m/hUgIg4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/guF1Tu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HipesW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit is qua idee/materiaal hetzelfde denk ik?
Ik zou mijn hooi ook op pallets in die container leggen.
Wanneer ga jij het in gebruik nemen?

Ik hoop deze week. Wij hadden van de zomer het hooi onder een zeil liggen op pallets, omdat we nog even andere prioriteiten hadden. Maar nu met natte weer gaat dat echt niet meer. Dus we moeten het deze week wel op gaan zetten omdat de hooivoorraad op is en we nieuw gaan halen. En dat wil ik niet meer onder het zeil. Ik wacht nog even op een droge dag zodat we 'm in elkaar kunnen gaan zetten :+
En anders laten we het tijdelijk even in de trailer. Maar we hebben 2 weken vakantie, dus ergens in deze weken gaat hij echt wel opgezet worden.
Het lijkt inderdaad wel hetzelfde materiaal. Wij hebben ook de schuilstal van dit materiaal. Dat werkt in ieder geval super.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:31

Het is raar dat ze een container wel toestaan.
Want als het doel waarvoor je het wilt gebruiken hetzelfde is als bebouwing valt het daar eigenlijk onder. Zelfs al heeft het wielen.

Ik zou toch wel bang zijn voor condens. En dan tegen het plafond daar een doek voor hangen.
https://www.janjp.nl/product/anti-conde ... %20werking.

_Tarzan

Berichten: 11321
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:32

Eatshay schreef:
_Tarzan schreef:
Wij hebben het hooi en stro in zeecontainers liggen, werkt hier perfect :D
Als de container bijna leeg is leggen we de rest in het schuurtje en wisselen we de container uit met een volle.


Maar dat is handig! En dan gewoon zo'n twaalfvoetertje? Hoe heb je dat geregeld, moet je dan een week van te voren afroepen oid? Of heb je een dusdanig stabiele omloopsnelheid dat je daar gewoon een planning op hebt? Heb je daar een plaatselijke fouragehandel voor, of zo'n grote landelijke zoals Venhorst oid? En door je omloopsnelheid ook geen last van condens en schimmelvorming?

Ik heb daar mijn vriend voor :')
Is gewoon zo'n grote zeecontainer, hij heeft zelf een haakarm voor achter de tractor om de container op te laden en af te zetten, hij maakt het hooi en stro ook zelf en opslag op eigen terrein, dus eigenlijk van niemand afhankelijk dus wel echt heel ideaal! Zodra ik merk dat het bijna op is trek ik (op tijd) aan de bel zodat hij tijd vrij kan maken om de container te wisselen.

We hebben 2 paarden en 1 mini en geen tot weinig last van schimmelvorming, alleen balen die nat zijn geworden gaan schimmelen maar dat is minimaal. Toevallig net alle hooi van vorig jaar op en begonnen aan het hooi van dit jaar.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 11:52

Daihyo schreef:
_Chantyyy schreef:
Dit is qua idee/materiaal hetzelfde denk ik?
Ik zou mijn hooi ook op pallets in die container leggen.
Wanneer ga jij het in gebruik nemen?

Ik hoop deze week. Wij hadden van de zomer het hooi onder een zeil liggen op pallets, omdat we nog even andere prioriteiten hadden. Maar nu met natte weer gaat dat echt niet meer. Dus we moeten het deze week wel op gaan zetten omdat de hooivoorraad op is en we nieuw gaan halen. En dat wil ik niet meer onder het zeil. Ik wacht nog even op een droge dag zodat we 'm in elkaar kunnen gaan zetten :+
En anders laten we het tijdelijk even in de trailer. Maar we hebben 2 weken vakantie, dus ergens in deze weken gaat hij echt wel opgezet worden.
Het lijkt inderdaad wel hetzelfde materiaal. Wij hebben ook de schuilstal van dit materiaal. Dat werkt in ieder geval super.


Oh ik ben heel benieuwd!
Wil je ons hier op de hoogte houden please? :o

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 11:55

DuoPenotti schreef:
Het is raar dat ze een container wel toestaan.
Want als het doel waarvoor je het wilt gebruiken hetzelfde is als bebouwing valt het daar eigenlijk onder. Zelfs al heeft het wielen.

Ik zou toch wel bang zijn voor condens. En dan tegen het plafond daar een doek voor hangen.
https://www.janjp.nl/product/anti-conde ... %20werking.


Op zich mooi dat doek, alleen heb ik geen dakgoot in die container waar ik het vocht naartoe kan laten lopen…

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:12

_Tarzan schreef:
Ik heb daar mijn vriend voor :')
Is gewoon zo'n grote zeecontainer, hij heeft zelf een haakarm voor achter de tractor om de container op te laden en af te zetten, hij maakt het hooi en stro ook zelf en opslag op eigen terrein, dus eigenlijk van niemand afhankelijk dus wel echt heel ideaal! Zodra ik merk dat het bijna op is trek ik (op tijd) aan de bel zodat hij tijd vrij kan maken om de container te wisselen.

We hebben 2 paarden en 1 mini en geen tot weinig last van schimmelvorming, alleen balen die nat zijn geworden gaan schimmelen maar dat is minimaal. Toevallig net alle hooi van vorig jaar op en begonnen aan het hooi van dit jaar.


Mocht je vriend een oudere en vrijgezelle broer hebben met gelijk materiaal, kennis en kunde, dan mag je 'm wel hierheen sturen hoor :D

Goed geregeld!

_Tarzan

Berichten: 11321
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:08

Helaas voor jou _O-
Maar ja het is wel ideaal inderdaad!

superpony
Berichten: 25413
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:43

Wij kunnen nog geen definitieve opslag maken. Halen ongeveer elke 2 weken 27 balen hooi met de trailer en laten die er nu in. Elke dag doen we er 2 in de stal, maar die gaan ook wel gelijk op.

We hebben ooit 200 balen op pallets onder zeil gehad en werkte best prima.

Op een andere plek een deel van de container voor de paarden gehad en een deel voor spullen en was vreselijk. Er was voldoende ventilatie, maar wat een condens........ Paarden stonden er niet als volledig in, maar konden er schuilen en drinken.

Wij gaan, hopelijk volgend voorjaar, het dak van de schuur aan de achterkant doortrekken en daar het hooi onder leggen. Eerst stenen, dan pallets en zijkanten moeten we nog zien.

Bij de schuilstal hebben we veel winddoek en werkt wel goed. Maar regen kan er wel doorheen als het er vol tegenaan regent en je het hooi er pal achter zou zetten.

Maar alles valt of staat wel met hoeveel hooi je inkoopt en hoe snel je verloop is. Gaat het snel, werkt alles wel. Ga je lang opslaan, moet je meer doen zodat het lang goed blijft.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-22 22:38

Daihyo schreef:
Daihyo schreef:
Ik heb een zelfde soort tuinschuurtje, dat we binnenkort in gebruik nemen. Maar wel met een ventilatierooster. De baaltjes komen op pallets te liggen en niet strak gestapeld om broei te voorkomen.
Er zitten schuifdeurtjes in, die in de zomer gewoon open kunnen blijven om meer te ventileren.
Beetje hetzelfde idee, wel wat kleiner (maar ze zijn groter te vinden) en een stuk goedkoper.
Maar goed, ervaring heb ik er nu dus nog niet mee.
[ [url=m/hUgIg4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/guF1Tu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HipesW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop deze week. Wij hadden van de zomer het hooi onder een zeil liggen op pallets, omdat we nog even andere prioriteiten hadden. Maar nu met natte weer gaat dat echt niet meer. Dus we moeten het deze week wel op gaan zetten omdat de hooivoorraad op is en we nieuw gaan halen. En dat wil ik niet meer onder het zeil. Ik wacht nog even op een droge dag zodat we 'm in elkaar kunnen gaan zetten :+
En anders laten we het tijdelijk even in de trailer. Maar we hebben 2 weken vakantie, dus ergens in deze weken gaat hij echt wel opgezet worden.
Het lijkt inderdaad wel hetzelfde materiaal. Wij hebben ook de schuilstal van dit materiaal. Dat werkt in ieder geval super.


Hoi hoi, ben even benieuwd: hoe gaat het met je hooi-opslag?

MyChoice

Berichten: 2234
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:23

Met harde wind ging het doek toch niet zo goed.
We hebben inmiddels een vrachtwagen oplegger waar 8 bundels in passen. 4 bundels staan ervoor op pallets onder heel zwaar en dik zeil dat ik bij defensie vandaan heb. Dit hebben we nu 2 maanden zo staan. Nog geen schimmel gezien.

Prairy
Berichten: 9358
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 07:41

Ik weet niet of je het nog overweegt, wij hebben de containers die jij op het oog had, ook tijdelijk voor hooi. Ze stonden redelijk in de schaduw en het was zomer dat ik ze in gebruik had voor een aantal maanden, maar ik denk niet dat mijn hooi de hele winter goed zou zijn gebleven. Vrij veel condens vorming. Verder zijn de containers wel heel handig. 4 personen om hem op te zetten is wel handig, vooral met het dak want dat is erg zwaar.

MyChoice

Berichten: 2234
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:12

In onze oplegger geen condens. Daar zitten wel roosters in, en we houden de deuren open.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 08:30

Wij willen toch voor zeecontainers gaan denk ik, maar ben erg benieuwd naar ervaringen met condensvorming.
Ik wil het “touwtjes-stro” natuurlijk wel graag droog houden.

MyChoice

Berichten: 2234
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Onverpakt hooi in een ijzeren container bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 08:34

Zorgen dat het kan luchten, dus deuren open en kijken of je er roosters in kunt plaatsen aan de zijkanten. Tegen het inregenen heb ik over de open deuren zeil gespannen.