Mollen een ware plaag

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Mollen een ware plaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 18:44

Hi,
Ik zit met hardnekkige mollen op de wei.

Heb al een klem staan, die weten ze prima te ontwijken. Op meerdere plekken een fles op een stok en ook een apparaat wat trilt en geluid maakt. Het helpt niet. De mollen graven gewoon er pal naast :(

Wat helpt echt tegen mollen?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:49

Meerdere klemmen en dan in een loopgang ingraven is mijn enigste oplossing tegen mollen.
Fles in fe grond en trilding werkt hier ook niet, helaas alleen de klem wel op een goede plek.

_Nelleke_

Re: Mollen een ware plaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:53

Waarom moeten de mollen weg? Ze zijn goed voor de bodem!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:55

Mollen leven solitair (buiten het paarseizoen). Ze graven alleen in voor- en najaar. Als je een mol vangt, neemt een andere mol het gangenstelsel over.

Oftewel: mollen vangen is dweilen met de kraan open. Bovendien zijn ze ook nog uitermate nuttig. Lekker laten gaan dus.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:57

Hier had ik er 2
1 is zelf vertrokken, de andere nu iets minder actief dan tijdens de droogte

Ik heb een grote siertuin van 5000m2, zo zonde die hopen, heel lelijk :')
Ben er dan ook niet blij mee.
Volgens mijn vriend moet ik idd klemmen zetten.
Ik wilde een professioneel bedrijf inschakelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 18:57

_Nelleke_ schreef:
Waarom moeten de mollen weg? Ze zijn goed voor de bodem!

Ja maar niet goed voor je grasmat, messen van de maaimachine (+zand in het hooi) en benen van je dieren.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:02

Mollen carbid gebruiken, dat stinkt en dan verhuizen ze. Verder milieuvriendelijk. Ik gebruik het alleen op plekken waar het echt link is voor de paarden, in de rest van de grond mogen ze lekker hun gang gaan.

https://www.melkbusshop.nl/mollen-bestrijden/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 19:07

Ik ben dus idd ook bang dat paarden in zo'n gang terecht komen met hun been.

Deze mol graaft ook oppervlakkig. Dus niet heel diep, daarom wil ik hem weg.

Hier zie je heel goed dat die maar juist onder de grasmat zit... Die donkere lijn startend rechts beneden naar linksboven.
Afbeelding

Grasmat heeft overal kuilen en hobbels... Echt geen pretje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:10

Zijn het geen engerlingen? Ik zie niet echt typische molshopen op de foto.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:11

Dat zijn geen mollengangen, dat zijn (woel)muizen.

Graaf een emmer in tot net onder grondniveau, dan vallen ze in de emmer als ze door hun gang rennen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 19-09-22 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:13

Naar mijn ervaring is enkel intensief vallen zetten effectief.
Al kreeg ik recent de tip om mensenhaar in de loopgangen te doen, nog niet uitgeprobeerd.

En ja mollen zijn nuttig (en je zou ze zelfs schattig kunnen noemen, ik vind het echt zonde ze te doden) maar te is te en als je hele grasmat eraan gaat of de dieren er hun benen over dreigen te breken is dat toch ook jammer.

*edit: na het zien van je foto: weet je zeker dat het mollen zijn? Zo'n oppervlakkige loopgangen kunnen ook het werk van woelratten zijn (die heb ik ook, profiteren van mollengangen maar zitten oppervlakkeriger dan mollen), die zijn wel schadelijk want die vreten plantenwortels aan, dus je hele grasmat gaat naar de vaantjes, struiken en jonge bomen ook. Woelratten krijg je niet te pakken met mollenklemmen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 19:16

Woelmuizen?
De wei ligt wel vol molshopen namelijk.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:23

Ibbel schreef:
Mollen leven solitair (buiten het paarseizoen). Ze graven alleen in voor- en najaar. Als je een mol vangt, neemt een andere mol het gangenstelsel over.

Oftewel: mollen vangen is dweilen met de kraan open. Bovendien zijn ze ook nog uitermate nuttig. Lekker laten gaan dus.

Gelukkig hier niet, als ik er eentje gevangen heb begraaf ik die in het gat waar de klem stond. Blijkbaar werkt dat goed want ze komen niet meer terug :')

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 19:26

Woelmuizen/ratten maken ook hopen. Maar kleiner, meerdere hopen dicht bij elkaar en een groot verschil tussen molshopen en woelmuishopen zie je wanneer je ze uitgraaft. Een molshoop heeft een verticale tunnel richting de loopgang in het midden van de hoop. Een woelmuishoop heeft een schuinaflopende tunnel richting de loopgang aan de rand van de hoop.

Een ander verschil: graaf een hoop open. Woelmuizen zullen hem binnen een dag weer dichtgraven. Mollen laten hem open en graven ergens anders een hoop.

*ik heb me al suf gegoogled over die beesten en hoe ze te bestrijden, in mijn tuin kan ik je zo zeggen welke hoop van een mol is en welke van een woelmuis :') . Mollen krijg ik gevangen. Voor de woelmuizen zijn de katten een betere partij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:07

Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Hartstikke nuttige beestjes, ze eten insecten als emelten en engerlingen, maken de grond los, en laten de planten en groente in de moestuin met rust. De grond die uit de gangen komt is heerlijk schoon en los, en ideaal om als potgrond te gebruiken of kuilen mee te vullen. Molshopen schep ik dus altijd in een emmer om later te gebruiken. Als je geen grond nodig hebt kun je de heuvel gewoon weg harken en de grond regent gewoon netjes plat.
Er blijft een mini holletje over waar geen paardenbeen in past en dat snel weer dicht is gegroeid. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.

Woelmuizen vind ik minder fijn, die eten nl wel je groenten op.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:19

8nnemiek schreef:
Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.

Aan de ene kant moet ik altijd lachen om deze reacties, aan de andere kant echter ....

Onze weides worden compleet omgeploegd door mollen.
Maar nee "ze stoppen met graven" blijkbaar heeft onze mol grootheidswaanzin.

Soms is het echt om wanhopig van te worden en ja ze zijn nuttig en schattig, maar er zitten grenzen aan wat leuk is voor de weide.

Enig wat helpt zijn klemmen plaatsen (6 mollen in een jaar tijd op nog nog geen hectare land) De mollenverjagers hebben niks gedaan.

Katten en roofvogels genoeg, maar heb ze nog geen mol zien vangen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:20

Volgens de boeken leven mollen idd alleen. In anderhalf hectare 15 stuks gevangen toen ik daar kwam. Nu hou ik het bij, anders wordt het echt een plaag. Zet meerdere klemmen. Soms 3 x bingo met 5 klemmen dicht bij elkaar.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:27

Onali schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.

Aan de ene kant moet ik altijd lachen om deze reacties, aan de andere kant echter ....

Onze weides worden compleet omgeploegd door mollen.
Maar nee "ze stoppen met graven" blijkbaar heeft onze mol grootheidswaanzin.

Soms is het echt om wanhopig van te worden en ja ze zijn nuttig en schattig, maar er zitten grenzen aan wat leuk is voor de weide.

Enig wat helpt zijn klemmen plaatsen (6 mollen in een jaar tijd op nog nog geen hectare land) De mollenverjagers hebben niks gedaan.

Katten en roofvogels genoeg, maar heb ze nog geen mol zien vangen.

6 op een jaar ...

Ik heb er al 3 op 2 maanden tijd (zelfde oppervlakte) en de katten komen elke dag met een stuk of 3 woelmuizen aanzetten. En ik zie nog steeds nieuwe hopen ontstaan %) .

Reinaart de vos eet liever m'n ganzen op dan zich met die wroetpopulatie bezig te houden.

1 mol (zonder grootheidswaanzin) zou ik geen probleem vinden. Maar een plaag is toch wat anders.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:33

We hebben de klemmen niet aaneengesloten geplaatst.
Was dus verdeeld over ongeveer een jaar.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:37

Mijn katten vangen gelukkig mollen.
Mijn vader zit (on)geduldig weken lang naar zijn klemmen te kijken. Om vervolgens de mol achter het huis (dood) tegen te komen.
Ben er geen fan van. Die ponyhoefjes passen precies in de molsgaten en dat heb ik liever niet.

Geduld is de enige optie tegen mollen. En ze komen altijd wel weer terug.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:41

Hier breek je echt je nek als je over ons "gazon" loopt. In de weide lijken ze niet te komen, gelukkig!
Maar ben er zo flauw van. Grasmaaien is bijna niet te doen, even gauw een rondje tuin doen levert 6 verzwikte enkels op en het is ook nog eens geen kijk.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:41

8nnemiek schreef:
Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Hartstikke nuttige beestjes, ze eten insecten als emelten en engerlingen, maken de grond los, en laten de planten en groente in de moestuin met rust. De grond die uit de gangen komt is heerlijk schoon en los, en ideaal om als potgrond te gebruiken of kuilen mee te vullen. Molshopen schep ik dus altijd in een emmer om later te gebruiken. Als je geen grond nodig hebt kun je de heuvel gewoon weg harken en de grond regent gewoon netjes plat.
Er blijft een mini holletje over waar geen paardenbeen in past en dat snel weer dicht is gegroeid. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.

Woelmuizen vind ik minder fijn, die eten nl wel je groenten op.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. Paardenweides zijn veelal verdicht en de conditie van de grasmat zit onlosmakelijk verbonden met de bodem. Dus hoe beter de bodem, hoe beter de kwaliteit van je gras.

Desalniettemin denk ik dat de gangen die TS op de foto laat zien eerder woelmuizen zijn dan mollen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 20:53

Ik vang ze in de periodes dat de paarden niet in de weide zitten, met een klem of 6 waaraan ik telkens een lint gebonden heb, zodat ik ze snel terugvind in de weide.
Het plaatsen van de klem moet je een beetje leren:
Graaf de hoop open,
Zoek de verticale gang en volg hem.
Hij komt in een horizontale gang, meestal een beetje naast de verticale gang.
Die horizontale gang graaf je 20 cm open.
Daarin plaats je de klem en je strooit er wat losse aarde op zodat de mol in zijn element blijft.
Desnoods enkele dagen veduld hebben.

1 mol vind ik geen probleem maar elke winter van ik er toch 6 a 10.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 20:59

In de aanpalende weides zie ik ze echter ook niet... Geen enkele hoop.

Maar de hopen zijn wel echt formaat molshoop dus woelmuizen verwacht ik niet. Of hebben die ook grote hopen?

Zal morgen foto maken van een hoop.
Open maken heb ik nog niet gedaan gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:16

@Art_Ificious: een mol heeft loopgangen en jachtgangen. De loopgangen zitten dieper en kun je niet zo makkelijk een klem in plaatsen maar wordt wel vaker gebruikt.
De jachtgangen zitten vlak onder het gras en leg je makkelijk open om een klem in te zetten, máár ze gebruiken die gang maar 2 a 3 dagen. Dus regelmatig verplaatsen is dan wel een must.
Als een mol licht ziet in een gang wordt hij al wantrouwig, dus ik plaats altijd een zwarte emmer met een steen er boven de klem. Dan zie je die klem ook weer makkelijk staan :)