Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Ibbel schreef:Mollen leven solitair (buiten het paarseizoen). Ze graven alleen in voor- en najaar. Als je een mol vangt, neemt een andere mol het gangenstelsel over.
Oftewel: mollen vangen is dweilen met de kraan open. Bovendien zijn ze ook nog uitermate nuttig. Lekker laten gaan dus.
8nnemiek schreef:Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.
Onali schreef:8nnemiek schreef:Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.
Aan de ene kant moet ik altijd lachen om deze reacties, aan de andere kant echter ....
Onze weides worden compleet omgeploegd door mollen.
Maar nee "ze stoppen met graven" blijkbaar heeft onze mol grootheidswaanzin.
Soms is het echt om wanhopig van te worden en ja ze zijn nuttig en schattig, maar er zitten grenzen aan wat leuk is voor de weide.
Enig wat helpt zijn klemmen plaatsen (6 mollen in een jaar tijd op nog nog geen hectare land) De mollenverjagers hebben niks gedaan.
Katten en roofvogels genoeg, maar heb ze nog geen mol zien vangen.
8nnemiek schreef:Ik ben juist heel blij met de mollen in onze tuin. Hartstikke nuttige beestjes, ze eten insecten als emelten en engerlingen, maken de grond los, en laten de planten en groente in de moestuin met rust. De grond die uit de gangen komt is heerlijk schoon en los, en ideaal om als potgrond te gebruiken of kuilen mee te vullen. Molshopen schep ik dus altijd in een emmer om later te gebruiken. Als je geen grond nodig hebt kun je de heuvel gewoon weg harken en de grond regent gewoon netjes plat.
Er blijft een mini holletje over waar geen paardenbeen in past en dat snel weer dicht is gegroeid. Zodra de mol klaar is met het graven van zijn gangenstelsel komen er geen nieuwe hopen meer bij en merk je niet meer dat ze er zitten.
Woelmuizen vind ik minder fijn, die eten nl wel je groenten op.