Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2136
Geregistreerd: 05-03-12

Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 12:11

Mijn 24 jarige Fjord is op 10 september verhuisd, voor tijdelijk, naar een super fijn plek iets verderop in het dorp.

Ik heb normaal gezien mijn twee paarden aan huis, maar mijn jonkie is in training, dus ik moest voor mijn Fjord een ander plek zoeken.

Ik merk nu, na een dikke week, dat het me heel zwaar valt om aan te zien. Maar ik weet ook niet in hoeverre ik teveel gewend ben aan alles zelf doen en in de gaten houden en dat ik gewoon rustig moet afwachten tot alles gesetteld is.

De situatie:
Fjordlief Diddle (ruin) staat in een groep met 2 KWPN merries, en het merrieveulen van 1 van deze merries. Dan is er nog een KWPN ruin, een pony ruin en een shetlandermerrie.
Ze staan in principe dag en nacht buiten met inloopstal. Alleen merrie met veulen staat in de nacht in een box in verband met ieders rust. Buiten bestaat uit een paddock, deels verhard, en deels onverhard. Hooi hangt onder het afdak bij de inloopstal. Water staat op een aantal locaties in de paddock en in de stal. Bij goed weer kunnen ze een weide op, maar dat wordt nu dus steeds minder.

Diddle wordt als nieuwkomer door met name de twee grote merries actief weggejaagd. Hij loopt netjes weg, als hij te laat is wordt hij gebeten (dat maken we schoon en houden we in de gaten).
Maar dat betekent bij paddockdagen dus dat hij niet mag schuilen en niet mag eten van de ''rest''. De shetlander merrie is wel fan van hem, en de twee ruinen staan er redelijk neutraal in. Het veulen vindt die kleine harige pony bijzonder interessant ook.

Nu staat Diddle in de nachten ook op stal, zodat hij dan in elk geval kan bij eten en ook echt kan rusten. Hij is daar content mee. Alleen is hij geen ''fan'' van het hooi wat er (als enige) beschikbaar is (graszaadhooi) dus voor nu voer ik hem in de nacht mijn eigen weidehooi nog bij. Hij krijgt nu seniores priores en hartog grasmix bij gevoerd.

In overleg met de eigenaresse daar is er nu een extra hooinet gehangen net buiten de overkapping, waar hij zich wel nog mag ''bevinden''. Dit is dan wel in de regen, maar dan kan hij in elk geval wat eten.

Hij is op iets meer dan een week best flink afgevallen en is nu op het punt dat als er nog meer af gaat, hij té dun is (dan zijn de ribben zichtbaar, ingevallen flanken). Afgelopen zaterdag ben ik er 4u geweest, wat klusjes gedaan en rondgehangen. En ik heb hem 1 hapje hooi zien bemachtigen..

Hoe lang kan ik dit aankijken? Met in het achterhoofd dat deze situatie voor 3 maanden is. Hij komt namelijk direct terug naar huis zodra mijn jonkie uit training is.

De plek is verder echt perfect (zorg, aandacht, betrokkenheid), en is dat ''in mijn hoofd'' ook echt nog steeds. Maar ik twijfel of het voor Diddle wel zo perfect is als ik graag wilde. Ik twijfel of ik me nu overbezorgd gedraag, of dat ik tot de conclusie moet komen dat dit niet past.

Ik ben heel benieuwd naar jullie gedachten hierover.

criollo_yess

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:15

Kun je Diddle niet naar huis halen en tijdelijk de shetmerrie erbij "lenen"?

Earth

Berichten: 9011
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:17

Ik denk dat je hem terug naar huis moet halen. De stress ervan is het niet waard toch? En misschien mag je de shetlander tijdelijk meenemen als maatje? Dan staat hij tenminste niet alleen :)

BarbaraNova

Berichten: 4248
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:19

ja idd terug halen en een leen pony

Lusitana

Berichten: 22576
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:19

Normaal zou ik zeggen geef het zes weken wen tijd, maar gezien de leeftijd van het paard vind ik dat zijn rust en gezondheid voorop moet staan en ik zou ik inderdaad gaan voor terughalen.

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:21

Een week is kort, en het klinkt of de oppervlakte waar ze staan vrij klein is.

Hier heeft het echt een half jaar geduurd voordat hier de recentste 'nieuwe' ook echt in de groep is opgenomen zodanig dat-ie samen met een ander mee mag eten uit 1 hooinet.
Sowieso heb ik er een maand over gedaan om de nieuwe in de volledige groep te zetten, dat is in stapjes gegaan.

Diddle eerst apart met 1 vriendje (de Shet) zou een goede tussenstap zijn. En dan wel op deze plek als je 'm toch nog in de groep wilt. Thuis met Shet als 'leenpaard' is ook een goed idee, als de eigenaar van de Shet dat wil, want die zal dan ook na 3 maanden weer opnieuw in de groep opgenomen moeten worden...

BusyMissy

Berichten: 1028
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:21

Maar waarom zet je je Fjord dan niet gewoon alleen thuis voor die paar maanden? Minder stressvol om alleen te staan dan nu op zijn oude dag opnieuw te moeten settelen terwijl hij daar toch niet blijft staan?
Oude paarden hebben vaak een half jaar nodig om te wennen...
Ik snap je gevoel. Ik zou dit ook niet aan kunnen zien.
Als het mijn paard was zou ik hem gewoon naar huis halen en desnoods thuis er een paar maanden een pony bij zetten als dat te regelen is.
Succes met je beslissingen!

Femke_Tweety

Berichten: 12641
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:24

Lusitana schreef:
Normaal zou ik zeggen geef het zes weken wen tijd, maar gezien de leeftijd van het paard vind ik dat zijn rust en gezondheid voorop moet staan en ik zou ik inderdaad gaan voor terughalen.



Dat, plus dat het sowieso al voor tijdelijk zou zijn. TS is niet afhankelijk van stalling elders.


Die shet lenen is nog best een slim idee, als dat kan.
En anders wellicht een andere pony ergens vandaan voor de tijd dat jouw jonkie beleerd wordt.

Britta31

Berichten: 13488
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:24

Zou 3 maanden alleen niet beter zijn dan deze situatie?

Celebi
Berichten: 4551
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:25

Graszaadhooi is sowieso iets waar hij van af kan gaan vallen als je rijker gewend bent om te voeren. Dat zag ik hier ook. De overgang van droog kruidenkuil naar graszaadhooi was enorm. Zeker als het tijdelijk en de winter in aantocht is zou ik goed blijven bijvoeren tegen het afvallen.

Meestal duurt zo'n inscharing een week of 2/3 en dan is de echte onrust wel weg. Ook afhankelijk van hoe de inscharing gedaan wordt. Meteen erbij of langzaam achter een draadje een week of misschien langer laten wennen en 1 voor 1 introduceren? In ieder geval zul je na een week of 2/3 wel gaan merken dat hij meer mag eten, misschien niet de hele dag, maar zeker af en toe wat hapjes. Een extra netje voor hem in de regen helpt enorm bij zo'n periode. Desnoods even een goede deken op tegen de regen, zo had ik dat bij de mijne opgelost, want inderdaad ook hij mocht niet schuilen. Dan zit je nog met hoe de kudde nu is: stabiel of niet? Rustige paarden of echte jagers? Dit kan veel uitmaken met hoe lang het duurt voor je paard echt fijn in de kudde kan staan. Bij mij heeft het de laatste keer bijna 6 maanden geduurd voor hij echt binnen mocht staan, maar zelfs nu zie ik hem dat weinig doen. Hij is flink de stal uit gegooid aan het begin en hij lijkt nu niet meer de behoefte te hebben om het te proberen. Sneu voor hem, want de nieuwe inscharingen gaan nu veel beter en die paarden eten allemaal wel eens binnen.

Na een verhuizing kan een paard sowieso wel tot een maand of 6 van slag zijn. Neem dat ook mee in dit verhaal. Hoe meer last je paard ervan heeft, hoe langer het kan duren voor de echte rust terugkeert bij jouw paard en de groep.

Veel factoren dus om rekening mee te houden. De mijne was trouwens 20 bij zijn eerste echte grote verhuizing en nieuwe inscharing en op 22 heb ik het nogmaals gedaan. Zolang ze fit zijn hoeft dat niet het probleem te zijn. De samenstelling van de kudde kan daar wel bij uitmaken. Echte jonkies gaan niet zo lekker met die ouwe van mij.

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:30

Ik zou hem lekker alleen thuis zetten.. geen gedoe op zijn eigen plekje

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:32

Een oudje van die leeftijd zou ik gewoon terug naar huis halen. Als hij alleen kan staan zou ik dat opteren boven een situatie waar hij niet kan/mag eten.
Als dat geen optie is zou ik minstens zorgen voor een voldoende gevuld hooinet buiten de stal waar hij wél mag eten en dan een regendekentje op om te compenseren dat hij niet onder de stal mag.

Akshay
Berichten: 2136
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 12:38

Britta31 schreef:
Zou 3 maanden alleen niet beter zijn dan deze situatie?

nee alleen staan is voor hem echt na 2 seconden al reden genoeg om in paniek te schieten.
Vandaar ook deze constructie.

Qua oppervlakte klopt het inderdaad wel enigszins. Al heeft de ''wegjaagmerrie'' dit ook op de grote weide van zeker 3000 m².

Shet lenen is geen optie. Er is mogelijk wel een optie om een ander paard te lenen en dan inderdaad gewoon terug thuis te zetten. Het ''leenpaard'' is dan echter net zo'n oudje als hij. Maar wel een fjord, dus wellicht dat die gewoon op dezelfde frequentie zitten.

Het graszaadhooi is hij gewend overigens. Ik haal bij deze mensen al bijna 4 jaar mijn hooi. Maar ik combineer het zelf met een minimale hoeveelheid weidehooi normaal gezien.
Hij is dus echter wel gewend dat het graszaadhooi voor de vieze dagen en koude wind is :brr:

Diddle zelf is overigens wel echt gericht op terug naar de groep gaan. Als ik hem mee neem grazen in de berm en we komen terug zet hij echt nog 4 stapjes bij ''want terug naar de rest''.

Voor mij zit de pijn erin dat ik hem inderdaad in de flinke buien en wind afgelopen weekend zag staan, zonder dat hij kon eten om warm te blijven. Of kon schuilen om minder nat te worden. Een regendeken aanschaffen en opdoen zou kunnen, dat is alleen nog nooit nodig geweest bij hem, en doe ik liever niet. Maar als ik dan ga rekenen wat het me allemaal kost kan ik haast net zo goed een shetlander kopen en die over 3 maanden weer verkopen :o Stalgeld, extra brok, grasmix, extra hooi, deken (x 3 dan, want er is ook al 1 eczeemdeken opgegeten :P ).. :Y)

Celebi
Berichten: 4551
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:49

Zo'n paard dat al in paniek raakt als de rest uit zicht is ken ik. Vreselijk.. :') Als je een leenpaard kunt krijgen dat net als de jouwe ook een oudje is en ook nog is hetzelfde ras lijkt me dat voor jouw paard wel heel fijn. Maar ook wel weer sneu voor dat andere oudje misschien als het maar zo kort is.

Je zou het nog even kunnen aankijken gezien het weer nu weer een aantal dagen beter gaat worden. Snap inderdaad dat het geen fijn gezicht is om je paard opeens zo in de plensregen te zien staan en dat een deken kopen die normaal gezien niet nodig is ook weer zo wat is. Voor mij was dat wel de oplossing. Mag hij niet onder de schuilmogelijkheden, dan breng ik de schuilmogelijkheden (deken) wel naar hem.

Misschien ook een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou persoonlijk mijn paard voor 'maar' 3 maanden sowieso niet een kudde in gegooid hebben. Dan had ik hem liever 'apart' naast anderen gehad denk ik. Zou dat eventueel nog een optie zijn waar hij nu staat?

DuoPenotti

Berichten: 33686
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:53

Met deze hoeveelheid paarden is 3000m2 al klein.
En dat noem jij dan een grote weide. Dus nu staan ze dus nog veel kleiner maak ik daar aan op.
Daar zit voor nu het grootste probleem en dat kun jij niet veranderen.

Graszaadhooi op die leeftijd.... fijn als dat goed gaat, maar dat is wel een minimaal voer, zeker voor gure dagen, dan moet hij dat echt volop kunnen eten.

dus ik zou hem ook naar huis halen en dan de optie van het oudere paard erbij.
Als die niet zo'n last heeft van verhuizen, anders zit die er weer mee.

Lieke

Berichten: 11359
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:56

In dit geval zou ik ook zeggen naar huis halen en maatje erbij zoeken. Op deze leeftijd wil je niet dat ze voor de winter gaan invallen, dan blijf je daar de rest van de winter tegen aanlopen.

Normaal gesproken zou ik een langere wenperiode wel logisch vinden, maar nu is het maar voor 2 maanden.

Akshay
Berichten: 2136
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 12:58

Celebi schreef:
Misschien ook een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou persoonlijk mijn paard voor 'maar' 3 maanden sowieso niet een kudde in gegooid hebben. Dan had ik hem liever 'apart' naast anderen gehad denk ik. Zou dat eventueel nog een optie zijn waar hij nu staat?

Dat is de eerste dagen overdag wel gedaan, stond hij apart op de weide. Maar binnen de paddock is dat niet echt een optie, tenzij hij in zijn stal moet blijven. Wat uiteraard geen optie is, want juist ook blijven bewegen vind ik voor hem een goed plan.

Alleen het liefst zonder een boze KWPN mama in zijn nek :Y)

Ik heb gezocht naar een plekje waar hij apart kon blijven staan, maar dan verloor ik dus automatisch heel het principe bewegingsvrijheid. (stal, 23u per dag etc).
En omdat Dids zelf geen conflict-opzoeker is... heb ik te makkelijk gedacht denk ik..

Overigens, hij is wel 24 maar verder is hij normaal gezien gewoon een kwieke fitte iets te dikke heer hoor. Al gaat het nu met dat wat afvallen wel heel erg snel tekenen vind ik zelf.

@duopenotti; de paddock + schuilstal is inderdaad kleiner dan 3000 m². Ik vind de grasweide zie ze in 1x krijgen inderdaad groot. Dat doe ik zelf nooit zo, normaal vreten ze zich dan moddertjevet :Y) Maargoed, ik zit er in mijn ''systeem'' ook maar met 2 paarden te denken natuurlijk.

Plop1997

Berichten: 1431
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 12:58

Valentijn heeft ongeveer 1-2 maanden nodig om op een nieuwe plek te wennen. Persoonlijk zou ik dan ook liever het paard dan voor die tijd thuis alleen zetten, daar is hij dan al gewend. Is hij echt helemaal alleen of zijn er paarden in de buurt die hij wel kan zien?

Akshay
Berichten: 2136
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-22 13:06

Plop1997 schreef:
Valentijn heeft ongeveer 1-2 maanden nodig om op een nieuwe plek te wennen. Persoonlijk zou ik dan ook liever het paard dan voor die tijd thuis alleen zetten, daar is hij dan al gewend. Is hij echt helemaal alleen of zijn er paarden in de buurt die hij wel kan zien?

Of hij wel of niet iets kan zitten vanuit thuis boeit hem niet.
Die begint te rennen en stopt pas als zijn gezelschap terug is.
En daarbij heeft hij nul aandacht voor het feit of hij zijn bochten haalt of onderuitklapt.
Diddle alleen is altijd nog ondergeschikt aan zonder eten in de regen met een kwaaie merrie in zijn kielzog ;)

Britta31

Berichten: 13488
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:09

Met verlatingsangst gaat dat inderdaad niet.Mijn paard heeft het ook.Moeilijk.En tijdelijk bij iemand anders aan huis.Bv een lieve bokker?In welke omgeving woon je?

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:26

Akshay schreef:
Britta31 schreef:
Zou 3 maanden alleen niet beter zijn dan deze situatie?

nee alleen staan is voor hem echt na 2 seconden al reden genoeg om in paniek te schieten.
Vandaar ook deze constructie.

Qua oppervlakte klopt het inderdaad wel enigszins. Al heeft de ''wegjaagmerrie'' dit ook op de grote weide van zeker 3000 m².

Shet lenen is geen optie. Er is mogelijk wel een optie om een ander paard te lenen en dan inderdaad gewoon terug thuis te zetten. Het ''leenpaard'' is dan echter net zo'n oudje als hij. Maar wel een fjord, dus wellicht dat die gewoon op dezelfde frequentie zitten.

Het graszaadhooi is hij gewend overigens. Ik haal bij deze mensen al bijna 4 jaar mijn hooi. Maar ik combineer het zelf met een minimale hoeveelheid weidehooi normaal gezien.
Hij is dus echter wel gewend dat het graszaadhooi voor de vieze dagen en koude wind is :brr:

Diddle zelf is overigens wel echt gericht op terug naar de groep gaan. Als ik hem mee neem grazen in de berm en we komen terug zet hij echt nog 4 stapjes bij ''want terug naar de rest''.

Voor mij zit de pijn erin dat ik hem inderdaad in de flinke buien en wind afgelopen weekend zag staan, zonder dat hij kon eten om warm te blijven. Of kon schuilen om minder nat te worden. Een regendeken aanschaffen en opdoen zou kunnen, dat is alleen nog nooit nodig geweest bij hem, en doe ik liever niet. Maar als ik dan ga rekenen wat het me allemaal kost kan ik haast net zo goed een shetlander kopen en die over 3 maanden weer verkopen :o Stalgeld, extra brok, grasmix, extra hooi, deken (x 3 dan, want er is ook al 1 eczeemdeken opgegeten :P ).. :Y)

Heel simpel: breng het hooi en schuilmogelijkheid naar hem, dwz een hooitnet of 2 buiten de stal (aantal paarden + 1 voerlocatie) en een regendeken om te beschermen tegen regen en wind. Alhoewel dat de toegang tot onbeperkt hooi al het grootste zou moeten opvangen gok ik zo.
Daarnaast kun je een aantal keer per week bijvoeren met wat fibrebeet zodat die terug aanvult voor de winter.

Andere optie (shetje kopen of lenen) vind ik geen slecht idee. Mss een leuke A-pony op de kop tikken, zadelmak maken en dan straks doorverkopen voor een jonge ruiter?

speurneusc

Berichten: 5595
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 14:51

vergeet niet dat bij ouwetjes eraf gaat het vaak minder makkelijker weer bij komt. Zou hem echt lekker thuis zetten, voor jou ook makkelijker en hier steeds stressen etc. wanneer in die groep miss eens rust komt die je verwachte, zijn die paar maanden voorbij.

Heb je de hele tijd met kromme tenen in je schoenen moeten lopen van de zorgen en stress, je paardje miss zo veel afgevallen dat ie dat er nauwelijks meer bij gaat krijgen, komen ook de andere ouderdomsverschijnselen veel sneller naar boven wegens te korten.

Lori

Berichten: 3568
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Paard verhuisd, hoe lang 'wenperiode' de kans geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:52

Het is nog niet eens enkel van het niet mogen eten maar ook de stress wat dan weer kan zorgen voor andere lichamelijke kwalen. Het kan natuurlijk dat het verbeterd maar zeker bij een oudere pony is ingrijpen in deze situatie nooit te vroeg. Als de mogelijkheid er is voor een leenpony/paard zou mijn voorkeur zijn om hem naar huis te halen terug.

Jennyxx

Berichten: 3060
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:04

Ik zou hem ook naar huis halen én het jonkie terug halen uit training *D

VanHuisUit

Berichten: 6697
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 16:25

Dit is echt wel behoorlijk zenuwslopend voor jou en Diddle...
Geen mogelijkheid hem ook bij de trainer neer te zetten? Hij is dan wel 24 en in principe goed gezond maar hij is ook wel 24 en dan is het maar zo nu gezond en straks hele winter doorsukkelen door dit gedoe... of erger.
Maar dat weet jij natuurlijk ook wel :(:)

Nou vind het echt heel vervelend voor je. Persoonlijk denk ik / heb ik de ervaring dat wennen in een groep weken / maanden kan duren als er al een wennen plaatsvindt...