Toon je zelfgebouwde stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Zidore

Toon je zelfgebouwde stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 11:40

Hier zijn in het verleden wel meer onderwerpen overgemaakt. Maar met de huidige prijzen van hout :( ben ik benieuwd hoe Bokkers dat op dit moment doen. Is er iemand die creatief is geweest? Het gaat hier niet om prefab of gekochte stallen maar echt om iets wat zelf gemaakt is, ik ben benieuwd!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

spottedponie

Re: Toon je zelfgebouwde stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:00

ik lees even mee, er moeten bij ons ook twee stallen bijgebouwd worden ivm aankoop nieuw paard

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:07

Ik heb mijn stal gebouwd met hout, balken, planken en dakplaten die er lagen en die ik mocht gebruiken.
Nog niet 100% afgewerkt.

Hij is niet helemaal waterpas, maar moest het snel klaar hebben zodat de paarden konden schuilen tegen de hete zon.
Ze kunnen er perfect met 3 onder staan.

Plan is om er links nog een opslagruimte en hooiopslag tegen te maken.

De stal is ongeveer 3m op 6m en heeft 2 open zijdes (voorkant en 1 zijde van 3m aan de rechterkant)
In de toekomst zou hij zelfs opgedeeld kunnen worden naar 2 stallen van 3x3m door enkel in het midden een wand te plaatsen, of ik moet zien of ik een draaibare wand kan maken, is toch handiger met voeren denk ik.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-09-22 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Le Baron- 2de premie Tinkerstamboek België
Springt parcoursjes 70-80cm [&]

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:10

Toen hij nog niet af was. Gemaakt met hout uit ons eigen bos, gezaagd met een mobiele zaag, en grotendeels gratis dakpannen. Wel met osb platen het dak aan de onderkant gemaakt met folie erop en daarop de dakpannen.
Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen hebben we geen paarden meer en gaan we hem anders gebruiken

Afbeelding

Afbeelding

Meer leren over vriesdrogen en voedsel conserveren? Volg me op Instagram
Forest Bitez

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:01

Ik ga binnenkort nog een stal bijzetten met steenschotten, via Marktplaats gekocht.
Goed in de gaten houden en soms komt er een koopje voorbij.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:12

Hier mijn zelfgemaakte stal, dan wel door de eigenaar van stal.. maar wel volledig zijn eigen creatie met eigen opslaghokje ernaast.

Hier nog in aanbouw.
Afbeelding

En het eindresultaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Halbe & Maylo <3

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-22 20:23

Wauwww!! Wat een mooie stallen allemaal en creatieve ideeën ! Ik doe gelijk inspiratie op. Ik wil ook nog een staldeur maken en heb nog wat planken liggen. Mooi dit :)

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:26

Ik heb hier nog nooit wat geplaatst dus dit wordt mijn eerste bericht haha.
Wij hebben de paarden sinds 2 weken aan huis ( *\o/* ) dus moesten ook bouwen.

We konden gelukkig de achterkant van een schuur gebruiken om hieraan te bouwen.
Stal is 9 meter breed, 3.5 diep en loopt af naar 2,10 hoogte (we hebben 2 paardjes van 1.55).
Dakplaten steken daarnaast nog 80 cm over.

We hebben Douglas hout gebruikt, voor het dak isolatieplaten en voor de zijkant en voorkant damwand platen. We hebben een dakgoot om het regenwater op te vangen. Met het plaatsen van de stal is er rekening gehouden met de afwatering en waar de wind/regen t vaakst vandaan komt.

De vensterbank erin is mijn idee, de jongens zijn hier onwijs blij mee.. _O-

Afbeelding

Afbeelding

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:20

Wij hebben ook zelf de materialen bij elkaar gezocht en een stal neergezet met 4 boxen, aan weerszijden 2. Aan drie zijden hebben wij 3 meter verharding/looppad (andere zijde ligt aan de slootkant). Was hier op de foto's trouwens nog niet geheel af, maar dan heb je een idee. Als je benieuwd bent naar het kostenplaatje, stuur mij pb.

Afbeelding

Afbeelding

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 00:06

Art_Ificious schreef:
Ik heb mijn stal gebouwd met hout, balken, planken en dakplaten die er lagen en die ik mocht gebruiken.
Nog niet 100% afgewerkt.

Hij is niet helemaal waterpas, maar moest het snel klaar hebben zodat de paarden konden schuilen tegen de hete zon.

De stal is ongeveer 3m op 6m en heeft 2 open zijdes (voorkant en 1 zijde van 3m aan de rechterkant)
In de toekomst zou hij zelfs opgedeeld kunnen worden naar 2 stallen van 3x3m door enkel in het midden een wand te plaatsen, of ik moet zien of ik een draaibare wand kan maken, is toch handiger met voeren denk ik.

[ [url=m/LAWshN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zou ik geen paard in durven zetten, dit ziet er zo onwijs gammel uit!
Precies alsof bij de eerste zucht wind de zijwanden instorten en het dak plat erbovenop :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:28

Little_Gift schreef:
Art_Ificious schreef:
Nog niet 100% afgewerkt.

[ [url=m/LAWshN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar zou ik geen paard in durven zetten, dit ziet er zo onwijs gammel uit!
Precies alsof bij de eerste zucht wind de zijwanden instorten en het dak plat erbovenop :')

Stal staat nog steeds, ook als paarden ertegen schuren.
De palen staan minimaal 50cm diep in de grond.
Die op ijzeren pinnen staan steken zelfs 70cm in de grond.

Het ging in dit topic volgens mij ook over een stal bouwen met goedkope materialen. Ik heb niks van de materialen moeten kopen ;)

Ook even melden dat ik de stal echt helemaal alleen gezet heb zonder enige hulp.

Ik zie tevens vaker stallen die rot zijn of scheef gezakt en al jaren staan zonder dat eigenaar zich druk maakt dat het kan instorten. Kan er in mijn buurt (straal van 5km) zeker 5 aanduiden. En toch overleefden die de stormen van voorbije jaren.

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:38

Onze inloop voor 24/7 buiten concept. Inmiddels met paddockroosters een pad gemaakt, scheelt veel modder .. :)

Afbeelding

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:47

Zonder mensen voor het hoofd te stoten, wil ik wel een waarschuwing plaatsen over het gebruik van damwandplaten zonder onderbalk.
Dat is echt vlijmscherp als een paard daar per ongeluk onderdoor trapt door bijvoorbeeld uitglijden.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 10:51

iriscap schreef:
Hier mijn zelfgemaakte stal, dan wel door de eigenaar van stal.. maar wel volledig zijn eigen creatie met eigen opslaghokje ernaast.

Hier nog in aanbouw.
[ [url=m/CUkVk1.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het eindresultaat.
[ [url=m/fCAJub.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vRAmpV.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5z5g9q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik ooit geld over heb en besluit een grasmaaier met benen te kopen, dan dit <3

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:14

Ik heb het niet zelf gebouwd, maar ik ben mijn ouders wel enorm dankbaar :o

Afgelopen voorjaar zijn we begonnen met een betonplaat waar we alles op konden zetten.
Afbeelding

Het frame is van hout en rust op betonblokken.
Afbeelding

Aan de rechterkant zie je container waar wij open hooi en stro in bewaren. Het overige hooi staat buiten, maar dat zijn plastic rollen.
Afbeelding

Het eindresultaat. De boxen hadden we al en die hebben we onder de overkapping gezet. Het is wel de bedoeling dat de zijkanten nog dichtgaan, maar dat hebben we uitgesteld ivm de oorlog in Oekraïne en stijgende prijzen waar we toen mee te maken kregen. Achter de grijze panelen zit een professorische zadelkamer, maar daar is geen recente foto van. Mochten we ooit nog een paard krijgen, kunnen we die ruimte nog ombouwen naar een box :)
Afbeelding

Insta: @feddethebarockpinto

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:20

ajesca123 schreef:
Zonder mensen voor het hoofd te stoten, wil ik wel een waarschuwing plaatsen over het gebruik van damwandplaten zonder onderbalk.
Dat is echt vlijmscherp als een paard daar per ongeluk onderdoor trapt door bijvoorbeeld uitglijden.

Terechte waarschuwing. Dit hebben wij een keer meegemaakt. Omwille van de onzekere prognose werd ons inslapen geadviseerd. We hebben toch doorgezet. Wonder boven wonder is de pony er helemaal bovenop gekomen. Liep weer rad en is daarna nog voor licht recreatief gebruik ingezet. Wel een hele lelijke vleeswond/litteken aan overgehouden, maar het had heel anders kunnen uitpakken.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 12:52

Ja persoonlijk zou ik er voor en achter nog opsluitband neerzetten en verlijmen oid op de ondervloer.
Of idd een hardhouten balk of betonplex platen een rand.

-- Trotse moeder van een knappe dochter van 20.09.2009 --

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:41

Een grote en een mini variant :D
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 13:58

Ik zie veel waarvan ik denk dat de begin post niet goed gelezen wordt.

Al die stallen hebben toch veel geld gekost aan hout? Beginpost vraagt hie jullie het doen met de stijgende prijzen van nu.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:18

Je zou sandwichpanelen kunnen gebruiken, maar ook kun je heel creatief zijn met 2e hands of voor weinig of gratis op te halen hout / overkappingen e.d.
Vaak moet je dan wel even wachten voor je aan de slag kan omdat er wat langer verzameld moet worden voor je spullen.

Ook de bovenstaande stallen kunnen miss wel gratis zijn geweest of zeer weinig hebben gekost. Dat kun je niet zien zo zeg maar.

Vorige week zag ik bijvoorbeeld 4 wat kromme stalwanden die verroest waren en met wat rot hout, en ergens anders een oude overkapping van een tuin met dakbedekking wat nog wel goed was. Koste samen 300 euro.

Als je dan creatief bent kun je er zelf misschien wel wat van maken met nog een beetje extra kosten voor wat nieuwe of extra palen of onderdelen.

-- Trotse moeder van een knappe dochter van 20.09.2009 --

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:33

Omdat dit een tijdelijke stal is, hebben we deze low budget stal gebouwd! :D
Hij is gemaakt van pallets (die hadden we nog liggen), de dakplaten en rubber matten van marktplaats en en paar balken voor het dak *\o/* Al met al heeft het mij hooguit 200 euro gekost, want een deel hadden we nog liggen, paarden staan er alleen niet veel in :')

Afbeelding

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:27

ajesca123 schreef:

Jij schrijft het, ik dacht het. Ik zou damwand altijd afwerken met iets anders.

Iemand van onze rijvereniging verloor haar paard door vlijmscherp damwand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:37

ricojoreen schreef:
Omdat dit een tijdelijke stal is, hebben we deze low budget stal gebouwd! :D
Hij is gemaakt van pallets (die hadden we nog liggen), de dakplaten en rubber matten van marktplaats en en paar balken voor het dak *\o/* Al met al heeft het mij hooguit 200 euro gekost, want een deel hadden we nog liggen, paarden staan er alleen niet veel in :')

[ [url=m/9Vnmi5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die paletten geven het nog een erg leuk effect ook.

Wat betreft de damwanden aan mijn stal, vanonder zijn ze idd zo' n 15cm van de grond af. Maar dat is om water/urine door te kunnen laten.
Zou het veiliger zijn de damwanden te vervangen door de houten wanden (die ik rechts al heb?), al zouden die ook deels van de grond af komen (tegen te snel rotten) dus ook kans dat ze eronder kunnen komen met een been.

Seven_OfNine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:33

MelissaV schreef:
Ik ga binnenkort nog een stal bijzetten met steenschotten, via Marktplaats gekocht.
Goed in de gaten houden en soms komt er een koopje voorbij.

Dankje voor de tip!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-22 15:49

Als je einden van de damwanden een eind de grond in gaan dan kan het toch ook of niet?

Dank voor de tips zover. We gaan hier kijken of er voor de pony wat te maken valt.

Zitten nu te denken aan pallets met daar tegen damwanden. Dak weet ik nog niet