ideeen met wilgen, hoop vragen en ideeën en tips gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

ideeen met wilgen, hoop vragen en ideeën en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 07:50

Ik wil graag een wilgentunnel en een aantal wallen maken van wilgentakken op mijn track.
Het idee heb ik al langer de takken helaas niet omdat vorig jaar niemand kon snoeien in mijn omgeving ivm de nattigheid. Nu wordt er wel gesnoeid en kan ik binnenkort wat ophalen.

Wie heeft er ook wilgendingen gemaakt? Bevalt het?

Iemand met een tunnel? word die snel opgegeten of laten de het merendeel met rust en kan het echt dichtgroeien? Nu was de bedoeling om het binnen de stroomdraad te maken, aan beide zijden van de track een rij en die bovenin aan elkaar bevestigen.

Ik zag ook laatst op mijn vakantie adres een schuil stalletje, dak van dakplaten maar aan 3 kanten dicht gevlochten. Dit is evt ook nog een idee voor de toekomst voor de kleine dieren die erbij lopen

Hoe snel moeten de takken het water in en wanneer kunnen ze dan de grond weer in?

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Re: ideeen met wilgen, hoop vragen en ideeën en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:43

Leuk, ik volg even..... want jij zit ook op droge grond denk ik? Of althans... Limburg heeft ook veel leem he?
Hoe dan ook: interessant!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:12

Het lijkt mij dat dat volledig opgegeten wordt. Vooral als je het binnen de stroomdraad zet, dan krijgt het de kans niet eens om een blaadje te krijgen. Bij mijn vorige huis stonden wat wilgen langs de bak. Een enkele keer liet ik de paarden los in de bak. Het eerste wat ze deden was wilgen snoeien.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:20

Het groeit als onkruid , gewoon snoeien en in de grond zetten en het groeit maar als de paarden/beesten erbij kunnen gaat het tot en met schors op. Wij hadden in de tuin een megahut van wilgen voor de kinderen gebouwd.
Ik zit in Noord Holland en heb nu nog 21 megawilgen , dus mocht iemand takken nodig hebben......Alle maten diktes en lengtes.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:48

Als ik wat dikkere takken snoei, leg ik ze daarna eerst een tijdje in de sloot, tot er mooi wortel aanzit en daarna gaan ze langs de wei. Aan de buitenkant van het stroomdraad en de paarden eten de takken die de wei weer binnen groeien

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:54

Wilgen zijn een soort McDonalds voor paarden. Als je dat niet goed afzet, dan vreten ze alles op :+
Dit was mijn nieuwe aanplant. Inmiddels staat er een goede klap stroom op, want het tikje dat er op zat hield madame dus niet tegen :+
Afbeelding

Afbeelding

Een tunnel zou ik dus zeker aan de binnenkant met stroom afzetten en de nok moet echt hoog genoeg zijn, anders heb je snel geen dak meer denk ik.

Bij de wallen zullen ze de takken er uit plukken en kaal eten. Heb je dikke takken, dan kun je ze daarna wel weer gewoon terug leggen, maar dan zonder bast :+
Of je moet het aan de bovenkant zo maken dat ze de takken er niet uit kunnen trekken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:11

Ik heb een takkenwal zoals op de laatste foto in de OP, maar dan de staanders ook van wilg. Die zijn heel mooi uit gaan lopen dit jaar (ondanks de droogte). De takken die er tussen liggen, sterven wel echt af.
Hier kunnen de paarden er nog niet bij, dat wil ik pas doen als ze wat steviger staan en er meer blad aan zit. Ze mogen nu de andere wilg snoeien :+

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:15

Kan je een stuk van je track afzetten? Een tunnel maken lukt alleen op een stuk waar de paarden niet op lopen verwacht ik.

Als je begint met flinke takken (laten wortelen in water, dan planten) en het eerst minimaal een jaar kan laten groeien voor je de paarden erbij laat heb je kans dat er genoeg van over blijft om te overleven. Paarden vinden vooral de jonge blaadjes lekker, dus als er eenmaal echte bomen staan zal het misschien meevallen. Behalve als je ze verder schraal hebt staan qua voedingsaanbod, dan zal het sowieso wel op gaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:43

Ik vind het idee gaaf, maar geef je ongeveer 0% kans dat er ook maar iets overblijft als er paarden bij kunnen :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:18

Hier eten de paarden alles wat ze vinden aan bomen.
Enkele bomen moesten eraan geloven en zijn aangeknaagd, vooral de berken vinden ze hier lekker. (wilg staat hier helaas niet).
De stam van de appelbomen laten ze wel heel alleen de blaadjes en appels werden geplukt (hoewel ook niet alle appels) .

Ik zou zoals hierboven vermeld zorgen dat de nok echt hoog is dat ze er niet aan kunnen, (2,5m tot 3m hoog) maar ook de zijkanten kunnen ze aanknagen.

Appelboom:
Afbeelding

Jonge berk
Afbeelding

Gelukkig eten ze de bomen niet 100% op en laten ze toch ook nog wat blaadjes eraan zitten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:42

Met een maand in het water hebben ze al besteedt wortel. Al is de ene soort sneller dan de andere qua wortelen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:20

Tof idee! Lastig uitvoerbaar. Mijn paard doet echt alles voor wilg en die gaan dan ook in hoog tempo naar binnen. Als je het niet goed afzet heb je dus binnen no time geen wilg meer over. Wilgentunnels paard proof maken wil zeggen dat ze er echt niet meer bij kunnen en dat zal wel een uitdaging zijn met die lange nekken van ze. Ik ken er zelfs een die stijgert om maar bij de appelboom te kunnen dus die zou dat met wilg ook doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 16:04

Jammer de plek van de track waar ik dit wilde maken is een belangrijk stuk en kan ik niet dichtzetten.
aan 1 kant van het perceel kan ik niks plaatsen omdat ik daar met voertuigen doorheen moet kunnen.

Er is een ander stuk wat ik af kan zetten dan is dit stuk track alleen geen 8 meer maar een 6 vorm. Hier liggen alleen al tractorbanden vol zand en die verplaats ik niet ff, zit 1 kuub zand in verdeeld over de 3 banden , zwaar dus :o

Even goed nadenken hoe ik dat dan nu ga doen.
1 kant van de boog is wel zo te maken dat er stroomdraad voor komt, aan de andere kan zit mijn buurman en kan ik niet achter de bestaande paaltjes, dan moet ik er paaltjes voor plaatsen en stroom omgeleiden.

De wal kan ik wel zo maken dat ze er niet aankunnen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-09-22 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 16:05

Ninx schreef:
Leuk, ik volg even..... want jij zit ook op droge grond denk ik? Of althans... Limburg heeft ook veel leem he?
Hoe dan ook: interessant!

Ja, zand, direct aan het bos dus vrij droog ook

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:14

Is misschien een geraamte van kippengaas of andere gaas een optie? Dan heb je wel de boog maar kunnen ze er niet makkelijk aan knagen