betonverf aan de binnenkant van de waterbak "veilig??"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

betonverf aan de binnenkant van de waterbak "veilig??"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 14:03

Wat je allemaal al dan niet doet om je paarden een hufterproof waterbak te geven....
Om een lang verhaal kort te maken ben ik bezig met een oude betonnen koeien drinkbak (zo'n grote ovalen betonnen gevaarte wat niet te huffen is) aan te passen en herstellen om die te gebruiken voor de paarden.
Nu omwille van het gemak van schoonmaken wilde ik graag de binnenkant schilderen met betonverf..
Alleen....
Nu bedenk ik me pas is die rommel wel veilig voor ze om uit te drinken ???

DubbelFun

Re: betonverf aan de binnenkant van de waterbak "veilig??"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:46

Dit is de chemische kaart van één bepaald product https://www.verfvanniveau.nl/wp-content ... onverf.pdf
Er komen diverse schadelijke stoffen in voor, maar dat is voor het product direkt uit het blik. Wat er gebeurt als het na opbrengen dmv slijtage in het water komt kan ik niet vinden.

Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar iets anders.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 15:55

Wat ik tijdens al mijn cursussen op vlak van verf heb geleerd is.
Verf is niet schadelijk als het droog is.

Er is heel lang paniek geweest onder aanstaande ouders. Wat als mijn kind met zijn of haar mond aan geschilderde oppervlaktes komt. Vele wilden om die reden enkel verf op waterbasis.
Alle leveranciers zeiden daarop: komt je kind met zijn of haar mond aan de natte verf? Want dan is het wel schadelijk.

Kijk het verhaal wordt anders dan wanneer je verf gaat gebruiken waar het eigenlijk niet voor bestemd is. De gewone beton verf is niet gemaakt om 24/7 onder water te zitten. In theorie zou het proces anders kunnen zijn, ook de kans dat het eraf gaat bladderen.

Je zou in dat geval opzoek moeten gaan naar verf wat op beton kan, en onder water.
Ik vrees dat je dan weer snel in verf voor zwembaden en wellicht boten terecht komt. Vele daarvan zijn weer 2 componenten.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:04

Wij hebben zo'n betonnen ronde waterbak. Maar wij hebben er vijverfolie ingemaakt met een rand er omheen die paardproof is zodat de vijverfolie blijft zitten. Is goed schoon te maken maar dan moet je hem wel zelf even leegmaken want leeg laten lopen is er niet bij. Wij hebben dit gedaan omdat onze waterbakken niet meer waterdicht waren met een stop er in.

Misschien in overweging te nemen als alternatief voor verf?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:30

kiki1976 schreef:
Wat ik tijdens al mijn cursussen op vlak van verf heb geleerd is.
Verf is niet schadelijk als het droog is.

Er is heel lang paniek geweest onder aanstaande ouders. Wat als mijn kind met zijn of haar mond aan geschilderde oppervlaktes komt. Vele wilden om die reden enkel verf op waterbasis.
Alle leveranciers zeiden daarop: komt je kind met zijn of haar mond aan de natte verf? Want dan is het wel schadelijk.

Even terzijde want het heeft niet echt te maken met betonverf, maar het klinkt alsof dit te maken had met loodhoudende verf.
Vroeger werd er loodhoudende verf gebruikt. Lood is giftig en schadelijk, ook in droge vorm. Bovendien schijnt lood enigzins zoetig te smaken en er waren kinderen die de verfschilfers inderdaad opaten met loodvergiftiging en blijvende schade als gevolg. Dus de zorgen van die ouders waren zeker geen onzin of nergens op gebaseerd.

Tegelijkertijd is loodhoudende verf hier in Nederland al sinds 1934 verboden, dus hier is die zorg niet meer zo actueel. In andere landen is het weren van loodhoudende verf anders verlopen, in de VS bijvoorbeeld heeft het veel en veel langer geduurd op sommige plekken, waardoor loodvergiftiging in oudere huizen nog altijd kan spelen. Ik zou denken dat een deel van de zorgen daar vandaan kwamen.

(Ik heb niet alles nagetrokken maar voor zover ik lees is loodhoudende verf op oliebasis. Omdat het zeker ook ging om verf gebruikt in woningbouwwoningen waar de verhuurders niet altijd zoveel zin hadden om goed te zorgen voor hun huurders denk ik dat het onderscheid tussen olie- en waterbasis ook is benadrukt omdat je dat als leek gewoon kunt zien en eisen en zo kunt garanderen dat er geen loodhoudende verf gebruikt wordt, ook als de regelgeving van je land/staat/stad nog niet zo ver is om dat te garanderen.)

Nogmaals: in Nederland speelt dat al niet meer echt sinds 1934, maar dat is niet zomaar een natuurlijke eigenschap van verf, maar vooral omdat we daar regels voor hebben.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:03

kiki1976 schreef:
Je zou in dat geval opzoek moeten gaan naar verf wat op beton kan, en onder water.

Vooral dat laatste, de meeste verven zijn niet gemaakt om onder water goed te blijven. Verf aan de buitenkant van je huis krijgt een bui en daarna loopt het water er weer af.
In een waterbak blijft continue water staan en daar heb je echt een speciaal product voor nodig.
Een emmer verf bij de bouwmarkt zal niet lang mee gaan helaas.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 19:21

Verf voor zwembaden dan?