Teakhout in je paddock paradise schadelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Teakhout in je paddock paradise schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 13:18

Laatst bij de Action liep ik tegen ontzettend leuke voerschaaltjes in de vorm van een boomstronkje aan. Ook verschillende platte versies leken me erg leuk om binnen de paddock paradise neer te zetten om kleine snacks op te verstoppen.
Het gaat om deze varianten:

https://www.action.com/nl-nl/search/?q=teakhout

Ik kan alleen nergens iets terugvinden over teakhout en het eventueel giftig zijn voor paarden. Na die hele geschiedenis met dat robinia hout is extra voorzichtig zijn niet verkeerd :(:) Om nou direct mijn DA te bellen met deze vraag vond ik wat beladen dus ik dacht, misschien dat hier iemand het weet?

DubbelFun

Re: Teakhout in je paddock paradise schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:18

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:30

Teakhout is tropisch hardhout. Ik zou dus zeker uitzoeken of er een keurmerk op zit waaruit blijkt dat dit verantwoord gekweekt teakhout is. Zou jammer zijn als je door het kopen van zo'n product meehelpt aan ontbossing van tropische wouden. Ironisch eigenlijk meer omdat een pp meestal aangelegd wordt met een idee dat het goed moet zijn voor de biodiversiteit etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:39

Ir111 schreef:
Teakhout is tropisch hardhout. Ik zou dus zeker uitzoeken of er een keurmerk op zit waaruit blijkt dat dit verantwoord gekweekt teakhout is. Zou jammer zijn als je door het kopen van zo'n product meehelpt aan ontbossing van tropische wouden. Ironisch eigenlijk meer omdat een pp meestal aangelegd wordt met een idee dat het goed moet zijn voor de biodiversiteit etc.

Dit dus.
En afgezien van al dan niet verantwoord gekweekt tropisch hout, het (onnodige) transport is ook niet denderend voor moeder aarde.

Er zijn ook houten troggen uit populierenhout ("klompenhout") te vinden. Prima spul, en wel lokaal geproduceerd. Maar ja, dan betaal je wel voor de vakman die zo'n trog uitsnijdt...