Paddock aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Potter

Paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 09:34

Hoii,
Ik wil graag een paddock aanleggen en looppaden creeeren met zand. Echter is het nu nog allemaal gras. Kan ik het zand gewoon op de grasmat laten storten of geeft dit problemen? We zitten op de veluwe met een zandgrond.

Graag tips

Niwla

Re: Paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:53

Als je op zandgrond zit, waarom laat je dan de bodem niet keren?

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 11:44

Daar hebben we de machines niet voor. Als t mogelijk is, willen we graag alles zelf doen

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:54

Als de grasmat intact blijft gaat deze vroeger of later rotten. Dan blijft het water staan in het gestorte zand, met als gevolg: stoffig in de zomer, nat in de winter bij regenval.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:59

nikkel schreef:
Als de grasmat intact blijft gaat deze vroeger of later rotten. Dan blijft het water staan in het gestorte zand, met als gevolg: stoffig in de zomer, nat in de winter bij regenval.

Klopt. Ik zou een kraan huren en de bodem gaan keren. Dit kost niet de wereld.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:02

Als je op zandgrond zit, dan gaat het gras sowieso weg blijven als de paden regelmatig gebruikt worden.

Had op vorige wei ook een track en daar groeide op de vaste looproute van de paarden geen gras, aan de randen waar ze zelden tot niet liepen groeide het wel.
Als je dit laatste wil voorkomen zal je daar dan idd wel een oplossing voor moeten vinden. Al zullen de paarden Deze ook kaal eten als ze maar beperkt op de wei mogen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:10

Voor zover ik weet heb je voor grond keren een vergunning nodig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:36

Als er al zand ligt van bruikbare kwaliteit, en het perceel hoog genoeg is, dan kan je het toch ook kapot laten lopen?

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 12:51

Ja kan dat? Ben bang als ze het kapotlopen en ik er dan een zandlaag overheen doe, dat het water dan nirt wegkan, vanwege de wortels van de oorspronkelijke grasmat

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:52

Je kan de plaggen incl. wortels er ook handmatig vanaf halen. Wel een arbeidsintensief werkje en een hoop rommel.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:36

DuoPenotti schreef:
Voor zover ik weet heb je voor grond keren een vergunning nodig.

Het kan goed zijn dat je voor het opbrengen van (ander) zand ook een vergunning nodig hebt. Je verandert immers de bestemming van 'grasland' door het opbrengen

Als je zand op wil brengen, moet je volgens mij altijd iets aan de onderlaag doen (afgraven of keren?)

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:54

Een kraan huren is de kortste klap denk ik.
De bouwvoor eraf schuiven en dan zand er weer in

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:23

Wij zitten ook op zandgrond en hebben alleen de frees er doorheen gehaald. Prima paddock geworden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 18:45

Ik zou lekker aan de gang gaan met sterke hoekpalen en prikpaaltjes en wat paden uitzetten. Paarden er laten lopen. Dan zie je of je paden "werken" of dat je nog aanpassingen wilt maken :)

Paarden lekker het gras op laten eten dat er staat. En de paden van de winter kapot laten lopen.
Na de winter verder beslissen hoe je het definitief wilt maken en dan bepalen of je daarvoor iets in wilt huren of dat het eigenlijk wel prima werkt om gewoon het gras weg te laten gaan door het te laten belopen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 09:21

Als je het gras niet verwijderd heb je kans dat het door het nieuwe zand heen gaat groeien en dat de paarden de kleine sprietjes gaan eten. Dan kunnen ze teveel zand binnenkrijgen met mogelijk koliek tot gevolg.
Ik zou de toplaag -gras met wortels- (laten) verwijderen en evt dan een nieuwe laag zand er op brengen.

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 23:08

DubbelFun schreef:
Als je het gras niet verwijderd heb je kans dat het door het nieuwe zand heen gaat groeien en dat de paarden de kleine sprietjes gaan eten. Dan kunnen ze teveel zand binnenkrijgen met mogelijk koliek tot gevolg.
Ik zou de toplaag -gras met wortels- (laten) verwijderen en evt dan een nieuwe laag zand er op brengen.

Bedankt!!! Ja daar zijn we idd nu toch maar over in gesprek met een bedrijf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 01:12

Beetje moeilijk te zeggen. Hoeveel paden wil je? Hoe lang, hoe breed?

Wij hadden een verwaarloosde wei en hebben de grond laten keren voor een paddock en bak. Toen rondom buitenom het eerste pad afgezet. Aan de ene kant werd het blubber en aan de andere kant bleef het pad netjes. Die zit aan de kant van de sloot.

We hebben de blubber kant en achter en voor laten afgraven en zand laten storten. Dat kost erg veel zand, maar is het wel waard voor ons.
De kant van de sloot is gewoon kaal geworden en blijft behoorlijk droog.

Op onze vorige plek zaten we op zandgrond. We huurden en mochten niet alles, maar een pad dat ik rondom had afgezet heb ik met strookbegrazing laten afgrazen en daarna was het kaal en zand en is het zo gebleven.
Wel vanwege zand opname ook stukken geharkt en opgepakt.

Nu zitten we op veen met wisselende stukken. Op 1 plek zijn we nog bezig omdat het daar natter wordt en blijft bij ernstig regenval. We hebben een poel en een wadi, dat scheelt ook enorm.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:26

Ik zit ook op zandgrond, de track en een paddock zijn prima ontstaan door ze af te zetten en kaal te laten lopen. Voordeel hiervan is net wat pmarena zegt, je kan makkelijk nog je paden aanpassen als iets anders handiger blijkt.

Qua grondbewerking heb ik de paddock een keer wat bijgevuld en 100 meter track laten keren. Dat stuk loopt onder loofbomen door en daar werd het een modderbende omdat het door alle bladeren van ieder najaar helemaal dichtgeslagen was. Ik denk dat als ik hier alle bladeren, oud hooi en mest vanaf houd, dat het dan lange tijd goed begaanbaar blijft. De stukken track en paddock zonder bomen zijn nog altijd prima, dus ik zou vooral niet te snel investeren in een bodem. Misschien is de grond zo al goed genoeg.

Miss_Potter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 11:13

Oh jeetje, echt hele wisselende verhalen dus. Ja we hebben 1 ha wei, en wil daar echt wel veel paden in maken. Qua land liggen we ook een stuk hoger dan de buren, dus ik gok dat het mee gaat vallen met natheid. Misschien eerst 1 winter aankijken en daarna dan maar een beslissing nemen....

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:12

Dat klinkt als een goed idee, het hangt heel erg af van je grond.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:31

ik heb in een deel van onze paddock mudcontrol gelegd. kan je er zonder machines zo opleggen (maar het mag niet te hobbelig zijn)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:47

Miss_Potter schreef:
Oh jeetje, echt hele wisselende verhalen dus. Ja we hebben 1 ha wei, en wil daar echt wel veel paden in maken. Qua land liggen we ook een stuk hoger dan de buren, dus ik gok dat het mee gaat vallen met natheid. Misschien eerst 1 winter aankijken en daarna dan maar een beslissing nemen....

Dat is een goed plan. Wij kwamen hier in Oktober en gingen meteen aan de slag vanwege de toen aanstaande winter. Achteraf wel iets spijt van sommige dingen en moeten aanpassen.

Zo hebben onze paarden ook aan de ene zijkant een plek waar ze heel graag staan. Pad is daar 4 meter breed, dus kan prima. Maar omdat de bak ernaast ligt kan ik er verder niks meer maken of mee doen.

We hadden van overgebleven grond een heuvel en die werd veel gebruikt, maar er omheen bij regen nat, want is laagste plek. Daar de heuvel verplaatst en een wadi. Als je zo een natte plek hebt, kan je ook naar zoiets kijken waar het water heen kan.