Schuilmogelijkheid maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

etleventing

Schuilmogelijkheid maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-22 14:18

Ik heb jullie hulp nodig..!

Sinds enkele weken huur ik een weiland in het buitengebied. Voor de winter zou ik graag mijn paarden een schuilmogelijkheid willen bieden, maar zoals velen weten is dit nog niet zo eenvoudig.

De eigenaren van deze grond hebben al eerder negatief contact met de gemeente gehad toen zij een schuilstal hadden geplaatst. (een schuilstal van 6x3 vast in de grond met hout).

Omdat wij problemen met de gemeente willen voorkomen, kan ik nu niet meer naar de gemeente gaan om te vragen wat wel en niet mag.

Wij zaten zelf te denken aan een schaduwdoek, deze zal bevestigd worden met 4 palen in de grond.
Of wellicht kunnen we iets maken van hooibalen? zodat ze in ieder geval een dak boven het hoofd hebben. Ook hebben we het gehad over het plaatsen van een privacy scherm, zodat ze uit de wind kunnen staan.

Hebben jullie wellicht hier ervaring mee, of hebben jullie een mening over het plaatsen van een schuilstal?
De paarden hebben momenteel nog voldoende beschutting (nu de bladeren nog aan de bomen en struiken zitten) van de zijkant, enkel een dak boven het hoofd mist nog. Er komt een volwassen paard, een jaarling en een veulen te staan.

Iemand tips?

_Chantyyy

Re: Schuilmogelijkheid maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 21:32

Ik weet niet in welke provincie je zit, maar de provincie (Noord-)Brabant heeft nu schuilstallen toegestaan ivm dierenwelzijn.
Dus daar mag je nu wel een schuilstal plaatsen.
Het kan wel zijn dat er als eis is dat het er fraai uit moet zien en moet passen in het plaatselijke beeld.
Ik dacht dat Noord Nederland ook bezig is om dit toe te gaan staan.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 23:17

Op Ruimtelijkeplannen kan je het betreffende adres invullen. Je kan dan nagaan welk bestemmingsplan vigerend is en wat daar beschreven is m.b.t. schuilmogelijkheden:
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view

Tegenwoordig worden schuilgelegenheden steeds meer toegestaan, maar onder welke condities is per plaats verschillend. Als je het zelf lastig vind om een bestemmingsplan te lezen, is het misschien de moeite om een agrarisch architect in de arm te nemen. Zij kennen de regeltjes ter plekke en ook betreffende personen bij de gemeente. Zij kennen ook vaak foefjes, bijvoorbeeld op wielen zetten i.p.v. vast in de grond (ik verzin maar iets). Ben je wel advieskosten kwijt, maar de boel af moeten breken is ook niet goedkoop.

Ik weet niet of je op de hoogte bent waarom de schuilstal van de vorige eigenaren niet toegestaan was? Want dat kan meerdere oorzaken hebben. Vandaar mijn bovengenoemde advies. Zo'n architect kan ook de gemeente voor jou benaderen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:45

En zoiets dan?
Afbeelding

Misschien mag je dat wel plaatsen omdat het een tent is?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:18

_Chantyyy schreef:
Ik weet niet in welke provincie je zit, maar de provincie (Noord-)Brabant heeft nu schuilstallen toegestaan ivm dierenwelzijn.
Het kan wel zijn dat er als eis is dat het er fraai uit moet zien en moet passen in het plaatselijke beeld.

Waar kan ik dit terug vinden? Zou ideaal zijn voor mij...

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:25

etleventing schreef:
Omdat wij problemen met de gemeente willen voorkomen, kan ik nu niet meer naar de gemeente gaan om te vragen wat wel en niet mag.

Denk je echt dat je problemen krijgt als je een afspraak maakt om duidelijkheid van schuilmogelijkheden te krijgen?

Dat zal echt wel meevallen hoor.

Denk dat ze het eerder waarderen dat iemand langskomt om te vragen wat wel of niet mag.

Ergens blijf ik het wel bijzonder vinden dat mensen pas aan het eind van de zomer gaan nadenken over schuilmogelijkheden en een droge ligplaats voor hun geliefde paarden.

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:13

ApplePapple schreef:
_Chantyyy schreef:

Waar kan ik dit terug vinden? Zou ideaal zijn voor mij...

https://mountadvies.nl/nieuws/schuilsta ... n-wat-niet

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:18

Daan13 schreef:
etleventing schreef:

Denk je echt dat je problemen krijgt als je een afspraak maakt om duidelijkheid van schuilmogelijkheden te krijgen?

Dat zal echt wel meevallen hoor.

Denk dat ze het eerder waarderen dat iemand langskomt om te vragen wat wel of niet mag.

Ergens blijf ik het wel bijzonder vinden dat mensen pas aan het eind van de zomer gaan nadenken over schuilmogelijkheden en een droge ligplaats voor hun geliefde paarden.

Wat een zeur opmerking. Misschien nog geen mogelijkheid gehad aangezien ze schrijft dit weiland sinds enkele weken pas te huren? Wie zegt dat ze er nu pas over nadenkt en niet eerder? :roll:

Je zou ook schuttingdelen kunnen gebruiken als muren en dan bijvoorbeeld van die dikkere golfplaten er op als dak. Dat heb ik ook, werkt heel goed! Evt kun je die schuttingdelen nog dichter maken door er dunne golfplaten tegenaan te schroeven. Zoiets, is dan ook weer makkelijk weg te halen als er gedoe komt door de gemeente.

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:20

Zouden schuttingdelen niet gemakkelijk omver geduwd kunnen worden?
Mijn paard zou het in elk geval zo plat hebben liggen vrees ik…

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:38

_Chantyyy schreef:
Zouden schuttingdelen niet gemakkelijk omver geduwd kunnen worden?
Mijn paard zou het in elk geval zo plat hebben liggen vrees ik…

Wij hebben het tegen palen aan geschroefd zoals je een normale schutting ook neerzet. Ons huisje die we zo gemaakt hebben staat al jaren en heeft al heel wat stormen doorstaan. :D

When you've reached a certain point in your live, there are people out there waiting to see you fall. But rather than let gravity take you down, sometimes you have to take matters into your own hands and fly.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:40

Ik zou eerder vragen aan de gemeente wat eventueel wel zou mogen voordat je je geld aan iets uitgeeft dat je later weer moet verwijderen....

~Turbohoof Solutions ~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:56

Je moet inderdaad om gezeur te voorkomen een afspraak maken met de gemeente om te horen wat wel of niet mag.
Ik zit op beschermd gebied bijvoorbeeld. Een schaduwdoek mag hier voor max 30 dagen en dan moet het er weer af. Als ik flauw wil doen laat ik het er dan 1 dag af en hang het dan weer op. Echter heb ik het anders opgelost door ren stukje bos dat bij het perceel hoort af te zetten zodat de ponys daarin kunnen tegen regen en zon.
Echt even bellen hoor, want als je iets plaatst dat niet mag heb je meer gezeur.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie