Rubbermatten op klinkers?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Rubbermatten op klinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 20:11

Op de bodem van de schuilstal waar mijn merrie binnenkort heen gaat ligt nu nog zand, maar dit gaat voor de herfst begint nog gestraat worden met normale klinkers zodat het wat hoger ligt en droog blijft. Ik wil daar graag iets overheen zodat ze daar ook kunnen liggen, en ik kwam op rubberen matten uit. Dat is makkelijk schoon houden. Maar welke matten zijn geschikt voor dit doel? Op stenen dus, voor buitengebruik... ik zie door de bomen het bos niet meer.

Fientj

Berichten: 159
Geregistreerd: 11-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:50

Ik heb in het voorjaar waterdoorlatende tegels gelegd op mijn bestraatten stuk paddock en dat is echt de beste beslissing ooit.
Daarvoor heb ik jaren zand gehad maar dat bleef altijd nat op het einde. Hoe goed ik het ook om keerde, harkte of omwoelde het was met 3 druppels water een grote waterplas.

Mijn pony’s wilde gewoon niet meer buiten staan.

Het was wel in de buidel tasten maar deze tegels gaan ook lang mee.

Ik heb granuflex tegels van 1 bij 1 meter en ze zijn een goede 40 cm dik. Ze zijn dus water doorlatend (heb er nog nooit water op zien liggen).
Wat me possitief verbaasde was dat de tegels niet mega glad worden na nacht voorst en relatief cool blijven met 35+ graden.

Als je de tegels moet gaan snijden raad ik wel aan een goede zaag ofzo te nemen. Met een Stanley mes kwamen wij nergens terwijl dat wel op de website van de leverancier stond.

Olympia96

Berichten: 3363
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Rubbermatten op klinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:57


GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 21:56

Die Granuflex tegels heb ik gegoogled, maar zie nergens prijzen staan (wel gelijk opgevraagd). Als ze mega duur zijn, dan kijk ik even verder. Want de bodem in de schuilstal word niet nat, dus hoeft niet vochtdoorlatend te zijn. Ik hoop dat ze snel reageren!

De matten via de marktplaats link is een beetje te weinig, maar ik ga verder op onderzoek uit. Loeizwaar betekend dat ze op hun plek blijven liggen zonder verbindingssysteem neem ik aan?

Olympia96

Berichten: 3363
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:16

Snap dat je daar geen stal mee vol legt nee :D
Was om je aan te geven welke ik heb. Wij hebben in totaal 100 m2 bij elkaar gesprokkeld via Marktplaats. En klopt: ze blijven gewoon liggen als je het een beetje strak weet te leggen. Deze gaan een levenlang (of langer) mee. Die vierkante uit speeltuinen niet. Die gaan uiteindelijk brokkelen weet ik uit ervaring.

Misschien kun je hier wel wat mee (geen idee van je locatie): https://link.marktplaats.nl/m1878215888 ... nt=app_ios

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 22:56

Uurtje rijden, goed te doen! Ik ga eens even spitten :D

Dankjewel!!

BigOne
Berichten: 39732
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Rubbermatten op klinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:06

Wanneer ze in de schuil stal plassen is het wel zo prettig dat ze waterdoorlatend zijn.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 13:32

Daar heb je wel een punt ja... al wordt er hier natuurlijk gewoon schoongemaakt. Maar ik neem alles mee in het beslissen wat we doen.

Olympia96

Berichten: 3363
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Rubbermatten op klinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:09

Ik ben het daar niet mee eens haha. Of je moet alles goed op afschot hebben liggen en een putje in de stal hebben. Anders wordt het een grote vieze bende, want waar gaat je urine dan naartoe?

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 08:44

Bij ons gaat het om de schuilstal. Buiten. Dus alle mogelijkheden om schoon te maken.

callippo

Berichten: 3294
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Rubbermatten op klinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:57

Om op te liggen: een paarden/koeien matras. https://paardenmatras.eu/assortiment/ Normale rubber matten zijn te hard om te gaan liggen (werden hier ook afgekeurd door de Dierenbescherming als ondergrond in een stal, als er geen bodembedekking op zou komen.)


Ik zou een aantal ligplaatsen maken van die echt goede "matrassen" en de rest gewoon steen laten. Tenzij je paarden hebt met gevoelige voeten, dan zul je toch iets moeten gaan bedekken met rubber.

Azmay
Berichten: 18034
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 09:42

Olympia96 schreef:
Ik ben het daar niet mee eens haha. Of je moet alles goed op afschot hebben liggen en een putje in de stal hebben. Anders wordt het een grote vieze bende, want waar gaat je urine dan naartoe?

Ik haalde de matten 1 keer per jaar uit de stal om schoon te maken. Vieze klus maar de rest van het jaar had ik geen last van de urine onder de matten dus was het absoluut waard.

Dispar_Vulgo

Berichten: 3010
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:02

Olympia96 schreef:
Wij hebben deze:
https://link.marktplaats.nl/m1876925226 ... nt=app_ios

Loeizwaar, en niet vochtdoorlatend. Maar ik heb er ook nog gehakseld stro op liggen. Verder ook bestrating eronder. Heb alles via marktplaats gekocht. Vaak van koeienboeren.


Ik heb deze koeienmatten voorin m'n boxen liggen, dus waar een paard zou schrapen. Wel de voorste rand vast gemaakt.
Hier blijft wel echt water/viezigheid onder liggen, van regen dat toch binnen loopt, urine en stro/stof.
Ieder half jaar eronder schoonmaken is geen overbodige luxe :D

Maar ze zijn wel ontzettend zwaar inderdaad, en ontzettend onhandig formaat.
Ik heb ook een halve mat in mijn trailer liggen, tegen schrapen. Als ik moet schatten, is die halve mat al zeker 20/25kg.

fokfanaat

Berichten: 20310
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Rubbermatten op klinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:21

ik heb paardenmatrassen die heel licht zijn, niet doorlatend, maar dr kan wel wat tussen onder lopen. heb er nu 2 los ook in de schuilstallen liggen en bevalt me wel best

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 13:17

Ik denk toch dat het handiger is als het niet vocht-doorlatend is. Elke dag kan de bezem eroverheen en indien nodig een emmer water of de waterslang.