Help hoe krijg ik mijn pony weer mooi zwart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twirre2006

Help hoe krijg ik mijn pony weer mooi zwart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 19:57

Ik heb onze 6 jarige middenmaat shetlandpony ingeschreven voor de premiekeuring van 17 September. Ze is mooi in conditie, maar helaas iets lang in het haar en niet mooi zwart. Hoe krijg ik haar vacht wat korter zonder te scheren en zwarter. Wel eens van die speciale shampoo geprobeerd, maar daar worden ze niet zwarter van is mijn ervaring. We voeren haar al bij met merriebrok. Evt nog lijnzaadolie zat ik aan te denken. Wie heeft een goede tip!

tamary

Re: Help hoe krijg ik mijn pony weer mooi zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:19

Kan koper? tekort zijn, of genetica, dan verkleuren ze makkelijk onder invloed van zonlicht. Langer in de vacht is normaal, de dagen zijn alweer aardig korter aan het worden en dan komt de wintervacht op.

Nu moeten shetlanders volgens mij zo natuurlijk mogelijk voorgesteld worden, dus die vachtlengte zou ik mij niet zo druk over maken. Rest is lastig op zo'n korte termijn, dat is eigenlijk iets waar je al in het voorjaar rekening mee moet houden met UV werende dekens etc.

amaniblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:27

Ik knip alleen de baard bij, de ergste plukken buiten haar oren en dat is het. Dan wassen, manen en staart uit de klit en glans / antiklit spray er over en klaar!

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:46

Heel dun zomer dekentje op en ‘s nachts naar buiten, zodat de vacht niet verkleurd door de zon

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:15

Volgens mij willen ze bij de shetlandkeuring juist veel haar zien. De kleur doe je denk ik niet veel aan, wellicht een zwarte kleurspray voor haren? :')

Fientj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:17

Het zou inderdaad met iets te weinig koper te maken kunnen hebben maar ik zou nu niet als een male koper gaan bijvoeren.
Ik betwijfel of de nog bestaande haren hun pigment nog terug gaan krijgen. Bij mensen haar is het ook wel zo dat als de kleur eenmaal weg is je het niet meer terug krijgt.

Een uv werende deken kan helpen voor de nieuwe haren.

Een beetje jury kijkt hier overigens doorheen kan de pony er voor de rest netjes verzorgd uitziet

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:18

Jester_ schreef:
Volgens mij willen ze bij de shetlandkeuring juist veel haar zien. De kleur doe je denk ik niet veel aan, wellicht een zwarte kleurspray voor haren? :')

Dat heb ik ook begrepen inderdaad. Hoe hariger, hoe beter. Scharen en scheren zijn taboe.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:28

Twirre2006 schreef:
Ik heb onze 6 jarige middenmaat shetlandpony ingeschreven voor de premiekeuring van 17 September. Ze is mooi in conditie, maar helaas iets lang in het haar en niet mooi zwart. Hoe krijg ik haar vacht wat korter zonder te scheren en zwarter. Wel eens van die speciale shampoo geprobeerd, maar daar worden ze niet zwarter van is mijn ervaring. We voeren haar al bij met merriebrok. Evt nog lijnzaadolie zat ik aan te denken. Wie heeft een goede tip!

Dat haar vacht wat langer is , is normaal in september. Moet je vooral niets aan doen. Dan loop je juist uit de toon omdat alle pony’s al wat meer haar hebben.
Wel kan voeding van invloed zijn op de vacht. Ik voer ze het jaar rond een vitaminerbrok bij met olie. In de winter lijnzaadolie en de zomer zonnebloemolie.
De merries met veulens krijgen ook nog wel wat andere brok bij maar dit is de basis voor zowel jeugdponys als oudere pony’s.
Ze zijn allemaal diep van kleur en zitten glad in het haar.
Bij sommige bloedlijnen zie je kortere vachten, ik heb 1 grote maat merrie die blijft kort in het haar, ook in de winter.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 16:33

Geen zorgen!
Op de keuring zie je heel veel zwarte pony's die verkleurd zijn door de zon.
En zeker in september zitten er al meer aardig in de vacht.
Knippen of scheren wordt absoluut niet gewaardeerd, dat gebeurt alleen bij de mini paardjes.