Twirre2006 schreef:Ik heb onze 6 jarige middenmaat shetlandpony ingeschreven voor de premiekeuring van 17 September. Ze is mooi in conditie, maar helaas iets lang in het haar en niet mooi zwart. Hoe krijg ik haar vacht wat korter zonder te scheren en zwarter. Wel eens van die speciale shampoo geprobeerd, maar daar worden ze niet zwarter van is mijn ervaring. We voeren haar al bij met merriebrok. Evt nog lijnzaadolie zat ik aan te denken. Wie heeft een goede tip!
Dat haar vacht wat langer is , is normaal in september. Moet je vooral niets aan doen. Dan loop je juist uit de toon omdat alle pony’s al wat meer haar hebben.
Wel kan voeding van invloed zijn op de vacht. Ik voer ze het jaar rond een vitaminerbrok bij met olie. In de winter lijnzaadolie en de zomer zonnebloemolie.
De merries met veulens krijgen ook nog wel wat andere brok bij maar dit is de basis voor zowel jeugdponys als oudere pony’s.
Ze zijn allemaal diep van kleur en zitten glad in het haar.
Bij sommige bloedlijnen zie je kortere vachten, ik heb 1 grote maat merrie die blijft kort in het haar, ook in de winter.