Horzeleitjes verwijderen in de wei, erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Horzeleitjes verwijderen in de wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 17:23

Hoi,
Even een vraagje, aangezien ik dit verder nergens kan vinden ;)
Kan het kwaad als je horzeleitjes van je paard zijn/haar benen in de wei verwijderd?
Kunnen deze eitjes dan bijv. in de wei ook uitkomen? Zodat je paard ze alsnog binnen kan krijgen? Of kan dit helemaal geen kwaad?

tamary

Re: Horzeleitjes verwijderen in de wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:29

Kans is aanwezig dat ze met grazen zo weer naar binnen komen, afhankelijk natuurlijk van waar in de wei je dat doet qua hoe lekker het gras daar is. Vandaar beter op de poetsplaats of elders waar ze buiten bereik van je dieren zijn. Ontwormen ervoor is toch sterk aan te raden, maar het scheelt een boel. Sommige paarden zijn er flink gevoelig voor en hebben de wonden in mond en tong van die krengen, naast wat er verder op in het lijf terecht komt.

Jooliieen

Re: Horzeleitjes verwijderen in de wei, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 17:53

Thanks! Ja ontwormen in nov/dec tegen deze horzellarven doe ik zowieso. Maar ik vroeg mij af of die eitjes dus kunnen uitkomen als ze gewoon 'los' in de wei liggen zeg maar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:44

'Uitkomen' doen ze sowieso pas in je paard. Gewoon in de wei/op de grond gebeurt er niets.
Maar omdat je ze beschadigt als je ze loskrabt, denk ik dat de kans dat ze alsnog levensvatbaar zijn mocht je paard ze opeten als ze - toevallig - aan een blaadje gras zijn blijven hangen niet heel groot is. Daarnaast zullen ze in het overgrote geval gewoon op de grond vallen - ze blijven niet vanzelf plakken aan grassprieten oid.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 17:44

Thanks! Als ze dus gewoon op de grond vallen, dan is de kans dus klein dat het paard ze weer opeet?