Paddock draineren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Paddock draineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 21:16

Iedere winter is onze paddock een drama. De paarden zakken er veel te diep in en het is spekglad. Nu was ik aan het denken om dit te draineren.

Ik twijfel tussen twee oplossingen.

1) mud control panelen leggen ( waar vind ik deze dan het goedkoopst, ik hoorde ooit eens in Duitsland?)

2) een stuk uitgraven op helling, kiezel op het laagste punt met een drainagebuis en dan doorlatende zand over het hele gedeelte

woemp

Re: Paddock draineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 22:48

Niemand een idee ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 23:02

Mudcontrolplaten gaan helaas toch verzakken als het echt diepe modder wordt.
Een opvangcentrum die ik ken heeft ze gehad bij doorgangen van de weides en rondom hooibakken. De platen zakten op den duur scheef.
Misschien bij erg grote oppervlakken dat die wel stabieler blijven liggen, dat weet ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:14

Om doorzakken van de platen te voorkomen heb je een waterdoorlatende onderlaag nodig; dus bijv. stevig aangetrild lavasteen wat je op een laag wegendoek legt. Hiermee voorkom je mengen van de lagen waardoor afnemende werking wordt voorkomen. Lavasteen is tevens poreus en neemt water goed op en geeft het weer af als de omgeving weer opdroogt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:20

Wat voor een bodem hebben jullie? bij een zandbodem kan een diepwoeler helpen om de onderlaag weer los te krijgen waardoor het water weer weg loopt.

Een stuk bestraten kan ook helpen en de mest er goed uit halen zodat de bodem niet dicht slipt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:23

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:45

Bij mij op stal zijn de paddocks gedraineerd en toch altijd modder in de winter. Het droogt wel weer snel als het enkele dagen niet regent.
Ze hebben nu een deel verhard bij de eetplekken, zodat ze toch altijd een droge plek hebben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:52

DubbelFun schreef:
Om doorzakken van de platen te voorkomen heb je een waterdoorlatende onderlaag nodig; dus bijv. stevig aangetrild lavasteen wat je op een laag wegendoek legt. Hiermee voorkom je mengen van de lagen waardoor afnemende werking wordt voorkomen. Lavasteen is tevens poreus en neemt water goed op en geeft het weer af als de omgeving weer opdroogt.

Yep maar Mudcontrol zegt dat je de platen rechtstreeks op modder kan plaatsen. Echter als de grond echt heel nat is verzakken ze dus toch.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:25

Maar om hoeveel platen gaat het dan? Als je 1 m2 hebt liggen in 20 m2 modder, dan kan ik me dat wel voorstellen. Dat is dan toch piekbelasting

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:58

Rocamor schreef:
Maar om hoeveel platen gaat het dan? Als je 1 m2 hebt liggen in 20 m2 modder, dan kan ik me dat wel voorstellen. Dat is dan toch piekbelasting

Mha de voorbeelden op site van Mudcontrol tonen thans dat kleine oppervlakten ook zouden moeten gaan.

Moet wel zeggen dat vorige winter extreem nat was. Mijn grastegels waren ook 10cm verzakt , op 1 punt zelfs dieper terwijl ze het jaar ervoor niet meer dan 2cm de grond in zakten.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 21:25

Elisa2 schreef:
Wat voor een bodem hebben jullie? bij een zandbodem kan een diepwoeler helpen om de onderlaag weer los te krijgen waardoor het water weer weg loopt.

Een stuk bestraten kan ook helpen en de mest er goed uit halen zodat de bodem niet dicht slipt.

Leem/kleigrond

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 21:26

Art_Ificious schreef:
Rocamor schreef:

Mha de voorbeelden op site van Mudcontrol tonen thans dat kleine oppervlakten ook zouden moeten gaan.

Moet wel zeggen dat vorige winter extreem nat was. Mijn grastegels waren ook 10cm verzakt , op 1 punt zelfs dieper terwijl ze het jaar ervoor niet meer dan 2cm de grond in zakten.

Vorige winter was ook wel extreem nat hè, misschien verzakten ze daarom?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 21:30

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:45

Ik heb imb platen gekocht bij Sagustu in duitsland, betere prijs en identiek aan mud contr. Ik ga ze leggen op een stuk langs de schuur, iets afhellend, gewoon op vlakke kleigrond (niet eerder kapot gelopen met modder), benieuwd hoe zich dat houdt. Er is een facebookgroep met voorbeelden (op imb plates zoeken), in engeland veel gebruikt op natte klei en ik zie vooral veel goede ervaringen daar.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:49

De platen direct op modder verzakken doordat er holle ruimte onder zit. Verbeteren van je paddock doe je als het droog is, niet als er al modder is.
We hebben vorige maand een stuk laten nivelleren om de platen te leggen. Er kan wel water op komen te staan maar modder kan het eronder niet meer worden dus hoop / verwacht niet dan ze gaan verzakken.. we gaan het zien in de winter :o

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 21:53

Een tip als je ze zou ‘schranken’ met leggen. We hebben het pad zo gelegd omdat het dan steviger aan elkaar zit maar dan heb je dus hoeken die ze eraf trappen.. we hebben het opgelost door grond tegen de zijkanten aan te vullen, zo is de druk verdeeld.

Afbeelding

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 22:04

Kalea schreef:
Een tip als je ze zou ‘schranken’ met leggen. We hebben het pad zo gelegd omdat het dan steviger aan elkaar zit maar dan heb je dus hoeken die ze eraf trappen.. we hebben het opgelost door grond tegen de zijkanten aan te vullen, zo is de druk verdeeld.

[ [url=m/RItsaS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dankjewel voor de foto