Hayplay voerbal vraagjes

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Hayplay voerbal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 14:28

Om mijn paard en zijn paddock maatje wat extra bezig te houden heb ik samen met mijn stalgenoot een hayplay voerbal gekocht.

Nu heb ik er gisteren het grof en lang hooi ingestopt. Het was direct een succes en zolang er wat uitkomt doen ze samen lief.
Maar het laatste beetje kregen ze er niet uit. Er trad wat frustratie op dus ik heb de bal eruit gehaald.

Vandaag voor test 2 wat fijner hooi ingestopt. Maar ook dit wil er niet echt uit. Wel was er een fijne samenwerking tussen de paarden. Ik ben naar huis gegaan en mijn stalhoudster zou het even in de gaten houden en als het niet goed zou gaan de bal weer weghalen.

Nu wil wel dat er nog een 2e bal bijkomt want ze zijn er lekker mee bezig. Beter als hooi uit zo'n bak staan te vreten. Maar hoe krijgen ze ook alles eruit? Wel grof hooi, fijn hooi.
Heeft iemand daar ervaring mee bij zijn paarden en krijgen die hem wel leeg?

Anoniem

Re: Hayplay voerbal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:14

Gewoon laten liggen ze krijgen hem wel leeg :)

HIer hebben alle paarden ze in de winter en de ballen gaan elke dag leeg. Als je hem weghaalt kunnen ze het ook niet proberen. Was hier ook de eerste dagen even zoeken maar nu krijgen ze hem altijd leeg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:31

Hangt van het hooi af en hoe je hem vult. Te vol geeft last, hooi dat zo'n leuke bal vormt in de hooibal ook. Sommige keren gaat het super en andere keren komt er amper wat uit terwijl je dezelfde baal hooi gebruikt. Zie ik bij mijn schapen ook, maar ze hebben er nog steeds lol in om er uit te eten.
Ze worden ook wel vastgemaakt door er een dikke paal doorheen te steken en horizontaal op te hangen.
Hoewel ik het principe heel fijn vindt, zag ik teveel rommel (hooiverlies) en bij nat weer toch viezigheid er in. In een box, op gras of op een verharding doen ze het echter uitstekend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 16:57

Ik haalde hem weg omdat ze mot kregen. We willen geen ongelukken vandaar dat er nog 1 bal bij moet zodat ze er allebei 1 hebben. Dan durf ik het wel aan om hem te laten liggen.
Er was idd zo'n bal hooi gevormd in de bal.

Bij nat weer lijkt hij mij ook niet fijn op de grond maar dan kunnen we hem altijd nog ergens ophangen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 17:11

Mijn aap krijgt hem iedere dag keurig leeg, maar ik vermoed dat die er net zo lang mee gooit tot de laatste kruimel eruit is. Ik stop er altijd fijn hooi in, goed volgepropt. Groot voordeel vind ik dat het ding hufterproof is, hij krijgt ghem niet gesloopt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:22

Sommig hooi gaat er inderdaad niet helemaal lekker uit, maar ze moeten er ook even handig in worden. Mijn haflinger is er zo handig mee dat hij zelfs de speciale shetlanderversie (met kleinere gaten) van zn kleine vriend prima leeg krijgt :P

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:27

Ze redden zich dus met die ballen? Ben wel benieuwd naar een filmpje ofzo. Vind ze wat duur om zo te kopen om even te proberen namelijk

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:30

2 van mijn paarden redden zich ermee. De ruin maakt hem compleet leeg, de merrie het grootste deel. De 3e vind het veel te veel werk. Maar om eerlijk te zijn vind die een hooinet eigenlijk ook al veel werk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 13:34

Niet te strak erin stoppen help hier. Als iemand hem.hier te vol propt dan krijgen ze het er ook niet uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-22 19:43

We zijn een paar proefpogingen verder en idd niet te veel inproppen dan lukt het aardig.
Ik heb ook het idee dat als elk paard zijn eigen bal heeft er ook wat rustiger mee omgegaan word en hij wat stabieler blijft liggen om de sprietjes eruit te trekken. Dus ik ben met een bokker in gesprek die een bal te koop heeft. Ik moet alleen nog even met mijn stalgenootje overleggen omdat we allebei de helft betalen.

Ze zijn er wel even zoet en actief mee. En ik hoop ook dat wanneer ze allebei een bal hebben hij niet zo snel de paddock meer uitrolt :')

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:00

Hoe gaat het met je hayplay?

Ik heb er 2 voor 3 paarden en 2 paarden zijn er druk mee bezig.

De 23 jarige vind het leuk voor 6 minuten en dan sjokt die weer verder.

Ben er nog niet helemaal achter wat fijner is,hooi erin proppen of wat luchtiger erin doen..

Hier is het zo dat al liggen de ballen ver of dichtbij elkaar. Ze gaan met hun 2en uit 1 bal eten en dat ging vanochtend niet helemaal gezellig :=

https://youtube.com/shorts/f2Vwzqi0fFY?feature=share

Dit was gelukkig een eenmalig incident maar ben blij dat de paarden de ruimte hebben.... Al snapte de nieuwe niet dat ze op moest tyfen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:43

Ze waren van de week met 21% korting, dus ik dacht, mooi proberen.

Sta ik aan de kassa (wilde ze eerst in het echt zien), was de actie net een paar uur (lees 10.5) voorbij. Oeps, sorry, laat maar dan

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:42

Bij mij werkte fijn hooi niet, enkel grof. Ik gebruik de mijne niet meer want is overbodig, maar mijn paard had er destijds veel plezier van. Ze at altijd eerst haar bal leeg voordat ze aan haar hoopje hooi begon :D ik deed het er altijd vrij strak in maar trok bij alle gaten al wel vast een deel naar buiten. Als ze het dan uit de gaten trok kwam de volgende pluk makkelijker mee naar buiten. Met grof hooi kreeg ze hem altijd bijna helemaal leeg, fijn werkte niet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:48

Wij hebben er 1 hangen en die gaat helemaal leeg. Vind het alleen zelf zo'n drama om te vullen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:03

Hier gaat ie bijna altijd helemaal leeg, heel enkel blijft er een klein plukje achter. Frustratie treedt er niet echt op. Het is ook een extraatje naast het gewone hooi. Stop gewoon 1 grote pluk in de hayplay ipv in de hooiruif. Hier kunnen ze ook prima samen doen.

Afbeelding

Lottekuhh_x schreef:
ik deed het er altijd vrij strak in maar trok bij alle gaten al wel vast een deel naar buiten. Als ze het dan uit de gaten trok kwam de volgende pluk makkelijker mee naar buiten. Met grof hooi kreeg ze hem altijd bijna helemaal leeg, fijn werkte niet.

Dit doe ik ook zo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 06:03

Ik heb inmiddels een 2e bal.
Ik heb gehoor dat de tinker wel erg fanatiek is maar dat mijn fjord het al snel opgeeft.

Maar we laten de ballen gewoon liggen voor het vermaak. Zeker omdat we ze toch iets beperkter op het hooi hebben ivm de kilo's. Grof hooi werkt hier het beste en niet te strak erin proppen.

Hier liggen ze nog op de grond, ik zie dat jullie ze hebben opgehangen. Ik denk dat we dat in de winter ook moeten doen als het wat natter word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 06:04

Hier liggen ze gewoon op de grond in de winter het knoeit amper. Echt stuk minder dan met een hooinet.