Worteldoek of nicosil onder bak aanleggen?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Worteldoek of nicosil onder bak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 11:36

Binnenkort gaan we hier een nieuwe bak en paddock aanleggen. De ondergrond is klei, met daarbovenop een laag gebroken asfalt. Het gebroken asfalt zorgt voor een goede doorlating van water en plassen die hierop liggen zijn dan ook weer snel weg. Verdere drainage aanleggen zal dus niet nodig zijn.

Bovenop de laag gebroken asfalt komt zand. Maar als we dat er meteen op storten ben ik bang dat de stukjes asfalt op den duur naar boven komen en door het zand gemengd raken. Er zal dus een scheiding moeten komen tussen het zand en gebroken asfalt. In eerste instantie dacht ik aan worteldoek. Echter hoorde ik dat dit soms ook omhoog komt. Zou dit ook het geval zijn als het met pennen goed wordt vast gezet?
Als alternatief dacht ik aan nicosil kleed, omdat dit steviger materiaal is. Ook is het in grotere formaten te krijgen waardoor het vastzetten wellicht beter gaat. Heeft iemand hier daar toevallig al ervaring mee?

Hoe dik zal de laag zand zijn die erop komt? Ik dacht zelf aan 20 tot 25 cm woudzand.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Worteldoek of nicosil onder bak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:52

Nicosil is niet waterdoorlatend anders zou je er je kuil niet goed mee kunnen houden. Dus dat lijkt me geen goed materiaal.

Mariek_

Berichten: 839
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Worteldoek of nicosil onder bak aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 13:31

Onder nicosil leg je altijd plastic op de kuil om het echt waterdicht te maken. Nicosil heeft gaatjes, dus dat laat dan wel water door toch?

marleen_88

Berichten: 14244
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:38

Necosil is sterk en water doorlatend, mijn ouders gebruiken dat over het kuilplastic om gaten tegen te gaan. Of je het kunt gebruiken waar jij het voor wilt gebruiken weet ik niet.