Zelf vliegenspray maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seni

Zelf vliegenspray maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 12:25

Hoi hoi,

Na een speurtochtje op bokt ben ik verschillende topics tegen gekomen over zelf vliegenspray maken. Het zijn allemaal topics die jaren geleden aangemaakt zijn.

In die topics hebben ze het bijvoorbeeld over Dettol, echter wordt het niet meer echt gebruikt. Voorheen werd hertshoornolie niet genoemd en recenter wel.

Dus ik ben benieuwd wat bokkers anno 2022 in hun vliegenspray stoppen en in welke verhoudingen. :D

sunny16

Re: Zelf vliegenspray maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:37

Ik ben ook op zoek naar hét recept. Had van vorig jaar nog een fles F.N.A. Deo waar ik een flesje hertshoorn olie in had gedaan maar merk dat het niet echt meer goed werkt tegen de dazen dit jaar.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:41

Ik ben ook opzoek naar iets wat echt werkt. Heb de laatste tijd wat geprobeerd maar niks kan tippen aan die van Grand National.

Ik heb dit geprobeerd:
Water, azijn, knoflook, citroenzuur, kruidnagel allemaal in een pan koken en dan door een zeef halen. Aan het water wat overblijft hertshoornolie toevoegen en wat pure dettol. Werkte niet.
Toen de azijn weggelaten want die vond ik overheersend en meer dettol en hertshoornolie toegevoegd. Ik vond m echt vreselijk stinken maar het is maar van korte duur. Hij blijft niet lekker hangen dus uiteindelijk werkte het ook niet.

Er staat op de fles van Grand National ook geen INCI lijst dus heb geen idee wat ze daar in stoppen. Deze blijft namelijk wel echt lang hangen en is gewoon heel fijn met het rijden etc.

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:45

1/3 water
1/3 azijn
1/3 dettol en dit in een spuitfles doen. Gebruik ik al jaren zo

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:47

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 04-09-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:49

Bij ons is het echt vliegenspray wat we nodig hebben. Bizar veel vliegen, nauwelijks dazen.

Is vliegenspray en dazenspray soort van hetzelfde? Of heb je andere componenten nodig?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 17:35

Nobel01 schreef:
fensy79 schreef:
1/3 water
1/3 azijn

deze doe ik ook al jaren, en dan nog wel een paar druppels hertshoorn olie erbij

Doe je dan de pure of de verdunde versie erin?

XMarliez: je hebt al een hoop uitgeprobeerd!

De dazen vallen hier ook reuze mee. Het zit hem vooral in de vliegen. Op de wei doet het vliegenmasker goed zijn werk maar er zitten zoooveel vliegen bij de hoofden van de paarden.
Ik merk met rijden dat ze de vliegen erg vervelend vind, snel afgeleid is en boos van wordt; dus daar zocht ik nog wat voor.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:39

Ik probeerde eerst hertshoorn (5 ml hh op 500 ml water). Stinkt goed, helpt weinig. Nu mix van hertshoorn, neem-olie en azijn. Een beetje lukraak gemengd. Ruikt naar azijn. Weet niet of het effectiever is, vliegen blijven komen. Heb ook al meerdere vliegensprays uit de winkel gehad. Heb niet het idee dat het heel veel deed. Behalve echte insecticiden zoals in de Veerust, denk ik dat weinig echt helpt, of lang helpt tegen vliegen en dazen. En dat spul weiger ik te gebruiken, maakt alles dood ;( .

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:05

Ik had een vliegenspray gemaakt met essentiële oliën, kruidnagel en appelazijn als ik het goed onthouden heb. Ik vond het wel aardig werken, maar vrees dat uiteindelijk eigenlijk niks echt lang zal werken tenzij het echt bom vol zit met chemicaliën.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:06

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 04-09-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:30

Ik heb gehoord van 1 op 1 dettol en babyolie. Zelf nog niet geprobeerd.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:33

Welke dettol is dat dan?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:47

Iris82 schreef:
Bij ons is het echt vliegenspray wat we nodig hebben. Bizar veel vliegen, nauwelijks dazen.

Is vliegenspray en dazenspray soort van hetzelfde? Of heb je andere componenten nodig?

Door de droogte hier ook geen dazen.
Maar vliegen. Nog nooit zoveel gezien.

Azijn, dettol, hertshoornolie, neem olie,citronella, kruidnagel.
Voor dazen werkt niets vind ik. En zover ik begrijp ruiken die ook niks.

Maar voor vliegen op de neus. Naast het masker zou ik wel nog wat uit willen proberen.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 04-09-23 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:01

Dazen jagen op warmte, daar helpt dus geen spray tegen of die nu stinkt of niet.
Qua andere steekbeesten : als het niet naar paard/dier/mens ruikt is het goed. Wat azijn an sich helpt een tijdje, mixen met water, essentiele olie (munt, lavendel bv) en 1-2 druppels afwasmiddel (emulgant, anders mengen water en olie niet). Het hoeft dus niet te stinken om te werken, als het maar sterk genoeg ruikt om eigen geur te maskeren.
Qua langer dan een uurtje of wat of werking zodra paard gaat zweten zal je inderdaad naar zwaar chemisch moeten of naar dekens en maskers.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:21

Voor nu helpt 't niet maar toen ik paarden had (20 jaar terug) legden ik in de zomer een voorraad aan van flessen azijn met paar tenen knoflook (gesneden in plakjes) erin. Dat bleef een jaar staan tot de zomer tegen vooral da en die er in Drenthe rond zwermde)toen bestonden die zwarte horzelvallen ook nog niet).

Het stonk flink maar was 't enige wat ooit een beetje heeft geholpen..en dan met een spons je paard insmeren. Zal de geur nooit meer uit m'n herinneringen krijgen denk ik .

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:42

fensy79 schreef:
1/3 water
1/3 azijn

Ik gooi er dan nog wat derfen door

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:40

Interessant, ik wist niet dat het vooral ging om de geur te maskeren. Dan ga ik toch weer eens mixen. Een uurtje vliegenvrij is ook al winst. De dazen zijn dus onverslaanbaar (althans met niet-giftige middelen), dat is dan weer jammer.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:00

Ik maak altijd 1/2 liter sterke thee, 1/2 azijn en 1 uitgeperste citroen.
Werkt voor mens en dier.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:12

Interessant dit topic... Zij het niet dat de vliegen vooral op de ogen van mijn paarden zitten...
Hier kan je niks op smeren of sprayen lijkt me?
Maskers of lintjes zijn geen optie aangezien er 1 grapjas tussen zit die zelfs halsters bij de andere paarden weet af te trekken, en vliegendeken blijven ook niet heel:

Deken was nog geen 2 dagen oud...

Afbeelding

Afbeelding

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 10:27

Jeeetje wat een sloper! Hahah
Ik moet dus nog zelf een mengsel maken maar ik heb wel zo’n roller van Grand National Keep off liggen. Die rol ik uit over mijn handen en wrijf ik langs haar ogen en neus en dat helpt tijdens het werken in ieder geval wel echt goed. Heb het nog niet op de wei geprobeerd.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:30

Kan je toch zo op Hooft rollen...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:41

Ik maak vliegenspray met hershoornolie, citronella, geranium olie, lavendelolie, teatree, eucalyptusolie, karwijolie, salie olie, tijmolie. Dit doe ik door een liter afgekoeld theewater van sterk getrokken citroenthee (5 zakjes ofzo).
Soms doe ik er nog een deel azijn doorheen.

Als je dit allemaal te ingewikkeld vindt heeft agradi ook kant en klare flesjes. Die moet je dan door een liter water doen. Ik doe eigenlijk altijd nog wel hertshoornolie erdoor.
https://www.agradi.nl/cdvet-zomerspray- ... t-10ml.htm

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:57

miereneter schreef:
Interessant, ik wist niet dat het vooral ging om de geur te maskeren. Dan ga ik toch weer eens mixen. Een uurtje vliegenvrij is ook al winst. De dazen zijn dus onverslaanbaar (althans met niet-giftige middelen), dat is dan weer jammer.

Ja precies. Ik meende dat er 25 jaar geleden een roller was die als een razende werkte tegen dazen. Toen wilde iedereen m lenen toen ik op ponykamp was. :')

Maar dat spul zal inmiddels verboden zijn. En dan te bedenken dat we onszelf er ook nog mee insmeerde. :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:38

snorkel1986 schreef:
Kan je toch zo op Hooft rollen...

Klopt maar de vliegen gaan alsnog op de ogen zitten want daar zit het product niet.
En met een sloper in de groep is vliegen masker geen optie. De enige masker die dan blijft zitten is die van de sloper zelf aangezien hij het zelf niet kan aftrekken :')