Orientatie nieuwe stal +\- 20 min rijden vanaf Amsterdam

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Adam1234

Orientatie nieuwe stal +\- 20 min rijden vanaf Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-22 21:35

Oriëntatie op nieuwe stal +\- 20 min rijden van Amsterdam (Rijnstraat).

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe plek voor mijn 6-jarige vrolijke KWPN ruin van een kleine 1.80m. Hij is nogal onhandig en een brokkepiloot met zijn eigen lijf maar wel erg lief, mega nieuwsgierig, sociaal en lijkt zelfs humor te hebben. Ons (mijn) doel is om fanatiek recreatief te rijden: dressuur, springen, werken aan de hand, buitenritten en zo af en toe een wedstrijdje. Uiteraard ook voldoende tijd om gewoon gezellig te tutten met uitgebreide poetssessies of speelkwartiertjes.

Mijn (minimale) wensen voor een nieuwe stal zijn:
- s’avonds op stal, overdag veel buiten (zomers sowieso op de wei en winter wei of paddock)
- Grote stal (liever groter dan 3,5 bij 3,5). Of mogelijkheid om zelf een grote stal te maken / verbouwen op het terrein.
- Goed gedraineerde paddocks met water en hooi
- Grote overdekte rijbaan met goede bodem
- Leuke uitrij mogelijkheden voor bos/heide
- All-in (incl voeren, mesten, buiten en binnenzetten en oplettendheid op gezondheid paard).
- Het liefst maximaal 20 minuten rijden van Amsterdam (rijnstraat).

Ik heb geen haast voor een verhuizing maar wil graag kijken of er een andere stal is die beter bij ons past. Op mijn huidige stal moet ik vrijwel alles zelf regelen en ik merk dat dat wel veel is met een fulltime baan en dat het niet heel goed voor de relatie met mijn vriend, haha.

Tips zijn welkom!

xLeoniee

Re: Orientatie nieuwe stal +\- 20 min rijden vanaf Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:01

Wennekers?

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:47

xLeoniee schreef:
Wennekers?

Eerste waar ik aan dacht. Voldoet aan al je wensen.
Winters vind ik wat beperkt, maar met stal genoten en buitenzetters kwam ik een eind.

En ze hebben er dubbele stallen.6bij 3 maar ook 3,5.
De container stallen met koken uitlooje worden ook gewaardeerd. Is ook een dubbele stal in vierkante meters.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:12

Qua buiten staan is Wennekers in de winter inderdaad beperkt. De paddocks zijn niet voor langdurig gebruik, daar is dus ook geen water en hooi. Wel zou je eventueel een eigen landje (wat zal het zijn, in elk geval ergens tussen de 20/40 en 20/60) kunnen huren, dat kan je jaar rond gebruiken. Als je dat dan samen met iemand doet (dus allebei een landje) kan dat evt ook in de winter.
Binnen/buiten zetten regel je zelf, met stalgenoten, of betaald met de buitenzetters die er rond lopen.
Voor een paard van tegen de 1.80 zijn de uitloopstallen misschien wat aan de krappe kant, maar er zijn ook grotere stallen (ik dacht iets van 4x4), en sinds een tijdje dubbele stallen (van 2 stallen 1 gemaakt) maar dat zijn er nog niet heel veel.

Op de uitloopstallen na is het inclusief uitmesten, verder is alles in principe incl ruw- en krachtvoer, en heb je sowieso de mogelijkheid om zelf ruwvoer (voordroog of hooi) bij te pakken. Maar eigen voer kun je ook klaarzetten.

Verder 4 binnenbanen, 3 buitenbanen (waarvan een springtuin), 6 overdekte longeerkralen en losgooipaddocks. Amsterdamse bos ligt op een minuut of 10 stappen, via eigen ruiterpad.

Zelf staan wij er alweer 15 jaar met heel veel plezier (paard ook), willen er niet meer weg. Er is gewoon heel veel mogelijk.

De oplettendheid op je paard etc is er supergoed. Door stalgenoten onderling, maar ook door de mensen die voeren, buitenzetten enzovoort. En die zijn ook heel betrokken en oplettend, zien alles. En met dit warme weer bijvoorbeeld, komen ze al in de nacht om de paarden buiten te zetten zodat ze voor het heetst van de dag weer binnen staan (want helaas geen schaduw op het land). Er loopt nog net niet 24/7 iemand rond maar veel scheelt het niet.

Daarnaast ook fijn: eigen instructie (ivm veiligheidscertificaat wel alleen gediplomeerd), hoefsmid, dierenarts, paten en peuten, kan allemaal.

.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:30

Helemaal eens Sandra. Ik heb er maar een jaar. gestaan omdat ze verplicht met pensioen moest ( PSSM1 en daarover een blessure die eventueel met 40% kans op volledige genezing operabel was, maar dan wel graag zonder de PSSM ) .

Wat ook heel fijn is dat er nooit echt gezeur is. De stal wordt heel professioneel gerund. Dus niemand die boos wordt als je opzegt. regels en mogelijkheden zijn heel duidelijk en veranderen ook niet opeens.
Als je heel anoniem wil zijn... prima .... wil je contact ... ook goed.

Voor mij als mens de beste plek ooit.

Ik sta nu op de Veluwe op de beste pensioenstal van Nederland ( duurder dan Wennekers ) , maar als ik ooit weer actiefs iets met paarden wil , weet ik waar ik heenga.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:51

Eleeke schreef:
Wat ook heel fijn is dat er nooit echt gezeur is. De stal wordt heel professioneel gerund. Dus niemand die boos wordt als je opzegt. regels en mogelijkheden zijn heel duidelijk en veranderen ook niet opeens.
Als je heel anoniem wil zijn... prima .... wil je contact ... ook goed.

Dat ook inderdaad! Voor een buitenstaander klinkt dat wel eens onpersoonlijk, maar dat is het allesbehalve. Heel blij mee. En dat je nu duurder staat, balen trouwens dat dat nodig was...sterkte met je paard, snap ik wel want Wennekers is, ondanks de locatie/faciliteiten ontzettend betaalbaar, zeker voor de randstad.

.

Adam1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-22 14:39

Toevallig sta ik nu ook met mijn paard op Wennekers in een dubbele stal :)
Er zijn vele voordelen aan deze stal maar ook nadelen. De nadelen vind ik dat het erf (onnodig) glad is, erg druk met machinaal verkeer, paddocks geen water / hooiplekken (als je hem op de wei zet in de winter (ik heb ongeveer het aller verste landje) moet je maar afspreken dat er paarden in de buurt staan anders zijn ze zo alleen en is er ook geen zicht op. En met de buitenzetters moet je wel net mazzel hebben dat iemand plek is en ook betrouwbaar is. Dus daarom rustig aan het orienteren op een iets rustigere plek zonder asfalt:p

Voordeel zijn wel echt de enorme stallen, faciliteiten en locatie. Maar zou het toch fijn vinden als mijn paard zonder glibberen over het erf kan lopen en lekker de hele dag onbezorgd in de wei of paddock kan staan.

Maar een beter alternatief is tot nu toe wel erg lastig te vinden:p

Maximale reistijd is echt 30 min.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:59

hahaha. Het wordt best lastig denk ik om iets anders te vinden. En dat van het landje in de winter en een paard dat dan niet alleen wil zijn, herken ik heel erg. Ik heb mijn landje om die reden amper gebruikt ( zomer stond ze in de groep van s'ochtends vroeg tot 'savonds laat ) .
En ik had een geweldige zeer betrouwbare buitenzetter.

succes met zoeken

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 21:03

Het is op sommige plekken inderdaad vrij glad, maar alleen als het echt droog is. Als je paard zonder ijzers staat is dat geen punt. Die van ons staat wel op ijzers, en glijdt alleen als hij weer bijna aan de beurt is. Dan doen we tot de smid er is rubberen hoefschoenen overheen, die we dan eenmaal in de bak weer af doen.
De machines/trekkers over het terrein storen me totaal niet. Ik vind het zelfs wel een plus, zo went je paard aan de meest gekke dingen.

vwb alleen staan: daar maalt die van ons gelukkig niet om. Of er nou paarden om hem heen staan of niet, op stal of op het land, of ie binnen staat of buiten, zolang hij maar kan knabbelen vindt hij alles prima.

.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie