Wie aansprakelijk voor de schade?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Wie aansprakelijk voor de schade?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:26

Ik hoop dat het hier goed staat?

Ik heb een vraag aan de mensen met juridische kennis / verzekeringen.

Het gaat om het volgende:
Ik huur sinds kort een weide van een buurman. Deze weide is eerder verhuurd geweest en door de huurders slecht onderhouden met als gevolg heel veel onkruid en hoog dor gras. Ik heb toen een andere boer (dus niet de verhuurder) gevraagd of hij het wil maaien. Dit heeft hij gedaan, echter heeft hij met de maaibalk een paaltje geraakt. Schade aan de maaibalk €1300. Nu wil hij dat wij onze verzekering inschakelen om de schade vergoed te krijgen. Ik heb hier een raar gevoel bij want tenslotte heeft hij de schade zelf veroorzaakt en niet ik. Heeft hij een punt?

pillow

Re: Wie aansprakelijk voor de schade?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:32

Als dat paaltje op de normale plaats stond is hij zelf aansprakelijk. Je zou om een nieuw paaltje kunnen vragen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:40

pillow schreef:
Als dat paaltje op de normale plaats stond is hij zelf aansprakelijk. Je zou om een nieuw paaltje kunnen vragen.

Haha, ja, dat paaltje was niet te missen. Is niet mijn paaltje. Is ook niet stuk, is van ijzer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:42

Als die boer zelf heeft gereden met zijn eigen machine en het paaltje stond daar al, zie ik niet hoe jij daarvoor aansprakelijk zou kunnen zijn.
Als ik tegen een straatpaal rij is dat ook mijn schuld…

DuFraize

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:42

Nee als de boer zelf de maaibalk bestuurde dan is hij zelf aansprakelijk. Daar heb jij niks mee te maken.
Dus ik zou aangeven dat je geen enkele vorm van aansprakelijkheid begrijpt in deze en dat je die ook niet kan waarderen dat hij die naar jou schuift.
En ik zou opzoek gaan naar een andere boer die je kan helpen (die wel inschattingsvermogen heeft)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:45

Gezien de vermelding van het hoge gras en onkruid: was het paaltje überhaupt wel zichtbaar? Stond het op een logische plek?

Ik zet wat vraagtekens bij de eenvoud van je vraag en denk dat het enige juiste antwoord van hetzij je rechtsbijstand, hetzij het juridisch loket, hetzij van een rechter gaat komen en niet van bokt, eigenlijk.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:46

:') :')
Ik vind dit echt hilarisch.

Dit is een gevalletje 'ik rijd tegen de buurman zijn auto aan en wil van hem mijn schade vergoed hebben'.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:47

Lalidan schreef:
Gezien de vermelding van het hoge gras en onkruid: was het paaltje überhaupt wel zichtbaar? Stond het op een logische plek?

Ik zet wat vraagtekens bij de eenvoud van je vraag en denk dat het enige juiste antwoord van hetzij je rechtsbijstand, hetzij het juridisch loket, hetzij van een rechter gaat komen en niet van bokt, eigenlijk.....

Dit vroeg ik me ook al af.
Als het gras of het onkruid hoog stond waardoor de paal niet zichtbaar was, dan is het wellicht al een heel ander verhaal.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:47

Idd, hij reed, dus hij is verantwoordelijk.

Maar zoiets is zuur en moeilijk. Deed hij het voor niets of betalend?

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:53

Welke verzekering zou je moeten inschakelen volgens de boer?

Je avp geeft geen dekking. Schade door een motorvoertuig is uitgesloten.
Ik gok dat hij je aansprakelijk vindt als een soort van eigenaar van het paaltje. Maar het paaltje heeft niets gedaan. Hij is er tegenaan gereden. Het paaltje is niet opgesprongen/weggewaaid,/spontaan omgevallen en tegen de trekker aangekomen, neem ik aan. (Vgl een dakpan die van het dak valt en op iemands hoofd terecht komt)

Of heb je een contract getekend met iets van aansprakelijkheid erin?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:54

Lalidan schreef:

Het was geen gewoon weidepaaltje. Het was een paal (1,5m) van een ijzeren hekwerk om een betonplaat heen. Dat kwam ver boven het gras uit. Is dus echt een inschattingsfout geweest met draaien.

Wat betreft je laatste opmerking. Daar heb je natuurlijk een punt maar dan kan Bokt in principe wel opgeheven worden want de enige die de antwoorden kunnen geven zijn een dierenarts bij medische vragen, een instructeur bij rijtechnische vragen enz.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:55

Flower033 schreef:
Welke verzekering zou je moeten inschakelen volgens de boer?

Je avp geeft geen dekking. Schade door een motorvoertuig is uitgesloten.
Ik gok dat hij je aansprakelijk vindt als een soort van eigenaar van het paaltje. Maar het paaltje heeft niets gedaan. Hij is er tegenaan gereden. Het paaltje is niet opgesprongen/weggewaaid,/spontaan omgevallen en tegen de trekker aangekomen, neem ik aan. (Vgl een dakpan die van het dak valt en op iemands hoofd terecht komt)

Of heb je een contract getekend met iets van aansprakelijkheid erin?

Geen contract.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:56

tengeltje11 schreef:

Betalend, maar wel een soort van vriendenprijsje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:57

In dat geval klinkt het een beetje alsof hij gewoon probeert om jou er voor te laten opdraaien.
Nee heeft ie en ja kan hij krijgen :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 17:58

Cayenne schreef:
In dat geval klinkt het een beetje alsof hij gewoon probeert om jou er voor te laten opdraaien.

Precies en mogelijk ook nog bij zijn eigen verzekering claimen. Wat mij overigens de enige juiste stap lijkt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:00

Lalidan schreef:

Wat een onzin om hier rechtsbijstand voor in te schakelen. Dit kan iedereen beantwoorden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 18:06

pillow schreef:
Lalidan schreef:

Wat een onzin om hier rechtsbijstand voor in te schakelen. Dit kan iedereen beantwoorden.

Ik heb vanzelfsprekend het verhaal al gemaild naar mijn verzekering maar nog geen reactie gehad. Vandaar dat ik hier meningen of advies vraag of ik de enige ben die dit raar vind.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:07

Dreamboy schreef:
tengeltje11 schreef:

Betalend, maar wel een soort van vriendenprijsje.

Betalend, gratis of contract maakt allemaal niks uit. Dit is puur eigen schuld. Als je iets ,een kei of ijzer, in het gras hebt liggen wat hij niet kan zien wordt het een ander verhaal. Een kennis van mij had de hooipers aan barrels omdat er een geitenspit met ketting in het land lag. Daar was de landeigenaar dus wel verantwoordelijk voor.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 18:20

Precies Pillow, dan zou in dit geval de verhuurder/eigenaar aansprakelijk zijn maar niet ik lijkt mij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:50

Nee daar ben je niet verantwoordelijk voor, je zou hem aansprakelijk kunnen stellen als je paaltje stuk is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:52

Maar leuke poging wel van die boer. :roll:

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 18:54

Cowboy55 schreef:

Absoluut, ik las het voor aan mijn vriend die loonwerker is en die moest heel hard lachen, hij gaat het bij de eerstvolgende schade/ kapot ding ook proberen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 18:56

Caira schreef:
Nee daar ben je niet verantwoordelijk voor, je zou hem aansprakelijk kunnen stellen als je paaltje stuk is.

Is niet mijn paaltje. Stond er al en de paal is ook niet stuk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-22 19:00

Caira schreef:
Cowboy55 schreef:

Absoluut, ik las het voor aan mijn vriend die loonwerker is en die moest heel hard lachen, hij gaat het bij de eerstvolgende schade/ kapot ding ook proberen.

Maar een loonwerker is daar bedrijfsmatig voor verzekerd neem ik aan. Dit is een gepensioneerde boer die zelf nog wat koeien en land heeft. Maar de kans is groot dat hij het ook bij zijn eigen verzekering claimt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:15

Dan zou hij toch bij de eigenaar van het paaltje moeten zijn? Dat is je buurman.

Maar eerlijk, ik kan mij voorstellen dat je zelfs een paaltje van 1,5 meter bij zulk hooggras over het hoofd ziet. Snap wel dat het dan erg zuur is voor degene die gemaaid heeft.