Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Potter

Berichten: 103
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: Biddinghuizen

Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 15:05

Hallo,

Ik wil een longeercirkel en buitenbak aanleggen op zandgrond. Ik ben bang dat de bak eerder te droog gaat zijn als te nat. Iemand tips hoe ik het het beste aan kan pakken, qua opbouw op onze huidige zandgrond?

PipMarly
Berichten: 101
Geregistreerd: 11-01-22

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:17

Ik denk dat het goed is iemand met kennis te komen laten kijken naar je grond. Voor zover ik weet werkt het erg nauw en het zou zonde zijn als je straks veel tijd/moeite en geld in een mulle bak steekt!

DubbelFun

Berichten: 89264
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:22

De truc is om de onderlaag zo onberoerd mogelijk te laten; dus geen omploegen naar afschrapen/afvoeren. Verder wordt met dit weer elke bodem mul en zul je dus moeten sproeien, maar ook dat is discutabel met de lage waterstanden.

bribro
Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:44

Wij zitten op de Veluwe, met standaard een erg lage grondwaterstand.Wij hebben de bovenste laag zwarte grond afgegraven en dat weer aangevuld met wit/geel zand. Dat hadden we nog over van de bouw van ons huis. Bij ons werkt het eigenlijk prima. Behalve, zoals hierboven al gezegd wordt, in extreem droge tijden zoals nu. Nu wordt er bij ons in de zomer sowieso meer buiten gereden dan in de bak. En kunnen we ook in de wei rijden. Sproeien van de bak doen we als het echt niet anders kan. Maar goed, wij gebruiken onze bak sowieso niet intensief (alleen privé, 2 paarden).
Wat wij ook geregeld doen is de bak geregeld omzetten met de shovel. Dit voorkomt vooral dat er zich een harde laag vormt (onder de bovenste laag) waardoor het water bij een flinke bui op sommige plekken niet weg wil. Maar het zorgt er ook voor dat de bovenste (stoffige) toplaag weer naar onder verdwijnt.
Wij hebben van te voren ook veel rondgevraagd, bijv. de mensen die om ons heen wonen en ook een bak hebben, loonwerker etc.

Miss_Potter

Berichten: 103
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: Biddinghuizen

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-22 08:51

Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee!! Top!

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:32

DubbelFun schreef:
De truc is om de onderlaag zo onberoerd mogelijk te laten; dus geen omploegen naar afschrapen/afvoeren. Verder wordt met dit weer elke bodem mul en zul je dus moeten sproeien, maar ook dat is discutabel met de lage waterstanden.

Wij hebben het juist laten omzetten.
Gele naar boven gehaald en zwarte naar beneden. Wel wat gemengd overigens omdat alleen gele te zwaar is.
Dat ligt nu al 18 jaar goed.
Sproeien is idd wel nodig.
Maar ik sproei alleen 20 min een half uurtje voor het rijden, dus de hoeveelheid valt mee.

DubbelFun

Berichten: 89264
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:39

@dp: ik denk dat er bij jou wat meer leem tussen de grond zit, dat geeft sowieso een steviger bodem. Hier op de Veluwe is het 100% zand en als je daar de structuur uit haalt krijg je dat maar moeilijk weer stevig.

Een zandanalyse zou voor TS veel duidelijkheid geven.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:40

Nee geen leem hier.
Echt helemaal zand.

DubbelFun

Berichten: 89264
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:45

Dan zal het mengen de truc zijn geweest :)

Elisa2

Berichten: 38778
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:56

Hier ook zandgrond, wij hebben de bak om laten zetten en gezorgd voor een toplaag want zonder toplaag is de grond te mul. Ook sproeiers zijn belangrijk want het wordt snel te droog in de zomer.

Als je om de paar jaar een diepwoeler door de bak haalt dan blijft de ondergrond los en slibt deze niet dicht. Zo houden wij al jaren de bak goed.

bribro
Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:18

DuoPenotti schreef:
DubbelFun schreef:
De truc is om de onderlaag zo onberoerd mogelijk te laten; dus geen omploegen naar afschrapen/afvoeren. Verder wordt met dit weer elke bodem mul en zul je dus moeten sproeien, maar ook dat is discutabel met de lage waterstanden.

Wij hebben het juist laten omzetten.
Gele naar boven gehaald en zwarte naar beneden. Wel wat gemengd overigens omdat alleen gele te zwaar is.
Dat ligt nu al 18 jaar goed.
Sproeien is idd wel nodig.
Maar ik sproei alleen 20 min een half uurtje voor het rijden, dus de hoeveelheid valt mee.


Keren had mijn vriendin, die vlak bij ons woont, gedaan toen ze de bak liet maken. Dat was geen succes, de grond bleef dicht slaan bij regen. Dus die heeft toen alsnog de zwarte grond er tussenuit laten halen en aangevuld met geel. Ze houdt hem nu veel langer goed.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 21:20

Zo zie je maar. Ook niet alle zandgrond gelijk.

bribro
Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-14
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:27

DuoPenotti schreef:
Zo zie je maar. Ook niet alle zandgrond gelijk.


Zeker weten! Daarom is er ook geen generiek advies te geven denk ik.

vanessasecr
Berichten: 6
Geregistreerd: 31-08-22

Re: Longeercirkel en buitenbak op zandgrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 20:00

toplaag en goed sproeien