Supplement spieropbouw jonge pony

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 10:28

Binnenkort gaat mijn pony van bijna 4 onder het zadel.
Het is een hele ranke pony en heeft nog weinig spieren.
We zijn nu vooral veel aan het longeren en ik zou wel eens willen proberen of een supplement helpt bij het beter opbouwen van de spieren.
Daarnaast wil ik volgend jaar graag met haar naar de merriekeuring.

Ik geef eigenlijk nooit supplementen, maar nu hoorde ik een kennis die heel tevreden was over VitalStyle spierkracht.
Daar heb ik naar gekeken maar die vind ik wel wat prijzig.
Welke supplementen zijn nog meer geschikt voor spieropbouw en evt het ondersteunen van jonge paarden in de groei?

De pony krijgt nu ruwvoer, een klein handje basisbrok en staat op het gras.

roekes

Berichten: 765
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:05

Ik heb hele goede ervaringen met de sport torso van voermeesters. Ipv te dik is mijn pony nu gespierd.

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:09

Een goede mineralenbrok met een eiwitbron erbij. Zelf pak ik als eerste naar marstall force (30g/100kg) en sojaschroot (grofweg als richtlijn: 100kg krijgt 100g, voor elke 100kg zwaarder 20g erbij, dus 600kg krijgt 200g).

Een handje basisbrok is leuk voor het idee, maar hoeft qua vitaminen, mineralen en eiwitten niets toe. De meeste basisbrokken zijn gemaakt voor 500g/100kg, geef je 200g (4-5 handjes) aan een pony van 400kg, geef je slechts 10% van de aanbevolen dosering. Zou dat voldoende zijn qua vitaminen en mineralen, zou je je paard vergiftigen met de adviesdosering.

Kidde
Berichten: 3549
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:36

Mijten bodybuilder bevalt goed hier

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 15:31

Bedankt voor de tips! Ik ga overal even naar kijken.

Mizora schreef:
Een goede mineralenbrok met een eiwitbron erbij. Zelf pak ik als eerste naar marstall force (30g/100kg) en sojaschroot (grofweg als richtlijn: 100kg krijgt 100g, voor elke 100kg zwaarder 20g erbij, dus 600kg krijgt 200g).

Een handje basisbrok is leuk voor het idee, maar hoeft qua vitaminen, mineralen en eiwitten niets toe. De meeste basisbrokken zijn gemaakt voor 500g/100kg, geef je 200g (4-5 handjes) aan een pony van 400kg, geef je slechts 10% van de aanbevolen dosering. Zou dat voldoende zijn qua vitaminen en mineralen, zou je je paard vergiftigen met de adviesdosering.


Interessant, ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in de voeding. Heel slecht eigenlijk.
Het handje brok is standaard van de stalhouder.

Kan ik dus beter een volledig ander voedingsplan opstellen?
Met bv een vitaminebrok/mineralenbrok. Is een supplement dan nog relevant of is dat al niet meer nodig?

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:52

Veel mineralenbrokken bevatten nauwelijks tot geen eiwit. Je wilt (Uitgaande van een paard van 500-600kg) zo'n 80g vrep toevoegen. Als dat al in de mineralenbrok zit, helemaal prima. Anders zou ik het toch nog toevoegen.

Ik gebruik sojaschroot omdat de eiwitkwaliteit enorm hoog is terwijl de prijs laag is (bij grevers ongeveer 1€/kg). Terwijl veel supplementen een lager eiwitgehalte en een lagere eiwitkwaliteit hebben maar regelmatig het tienvoudige kosten.

Naast het eiwit (en de mineralenbrok) nog een supplement toevoegen zou ik niet direct doen, vaak is dit namelijk al voldoende.

Ragdollcat
Berichten: 14700
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:36

Wat is het voor ras?

En hoe wordt hij gehouden: op het land 24/7? En hoe is het gras? Klinkt als dat ie te weinig eiwit krijgt…. Maar ook weer oppassen met het overvoeren ivm dat het een pony is en die zijn toch gevoeliger voor de hoefbevangenheid.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 20:46

Het is een Welsh D pony. Ze gaat snachts op stal, hoe het gras is heb ik geen idee van haha.
Ik heb vandaag sojaschroot gehaald, ik wilde eerst even 100 gram per dag proberen en zodra ze echt aan het werk gaat 200 gram.

Ik heb even geïnformeerd, op stal krijgen ze Havens Basis-Sportbrok.
Hier doet ze het naar mijn idee goed op en op de zak staat dat het ook de benodigde vitaminen en mineralen bevat.
Kan ik daar op vertrouwen?

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 21:13

Havens Basis-sportbrok bevat inderdaad alle benodigde vitaminen en mineralen áls je er 600g/100kg lichaamsgewicht van voert. Het bevat níét alle benodige hoeveelheden vitaminen en mineralen als je er 60g/100kg van voert. Dat is ook logisch, want zou dat wel zo zijn, zou je een paard met 600g/100kg vergiftigen (hij zou dan bijvoorbeeld 3x zoveel vitamine D binnen krijgen als maximaal mag/zorgt voor chronische vergiftiging. Net als ruim 2.5x zoveel calcium, 2.3x zoveel selenium , etc.; dat is trouwens gelijk aan 20x minimale hoeveelheid vit. D, 13x zoveel calcium, 7.5x selenium en 5x koper (koper is bij deze brok dan ook het product dat de minimum-hoeveelheid bepaalt, afhankelijk van het hooi heb je soms zelfs 800g/100kg nodig, maar met 600g/100kg zit je meestal goed, samen met de vit. E (maar dat is nog weer een ander verhaal)).

Ik raad dus altijd aan om een mineralenbrok erbij te voeren.

Je plan van de sojaschroot lijkt me helemaal prima.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 12:06

Heel erg bedankt Mizora, echt geweldig dat je de moeite neemt om dit allemaal uit te leggen!

Ik heb de Marstall Force ook besteld. Ik vond de dosering wat moeilijk te vinden op internet, maar kwam uit op ongeveer 30 gram per dag.
Kan ik dan ook beter volledig stoppen met de Havens basisbrok en alleen Marstall + sojaschroot gaan voeren?

Lindsey_99
Berichten: 2590
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:34

Een nog geen vierjarige die nog erg rank is, onbespierd, kan beter nog wat andere training krijgen om spieren op te bouwen. Het klinkt nog wel erg niet-uitgegroeid en uitgezwaard (zijn ze pas rond 8 jaar) Alleen voer is niet voldoende, tenzij er tekorten zijn, maar met gras de hele dag is dat niet waarschijnlijk. Basisbrok is ook niet echt het allerbeste om te voeren, wel het goedkoopste. Genoemde vitaminebrok is uiteraard wel goed. Pavo Vital is trouwens ook prima, en Vitalbix en dergelijke. Krijgen ze ook nog hooi erbij? Want de nacht op stal met onvoldoende hooi zet nou niet echt aan tot spierontwikkeling. Beweging, paarden zijn bewegingsdieren, en voldoende goed (ruw)voer wel.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 12:42

Op dit moment word ze 2 keer per week gelongeerd en dan niet langer dan een kwartiertje.
Andere dagen vaak een stuk wandelen of gewoon grondwerk. We zijn alles nog aan het opbouwen.
In de nacht op stal krijgt ze hooi wat bijna altijd wel genoeg is om de hele nacht mee te doen.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 08:16

Ik schop dit topic toch nog even omhoog :o
Ik kan nergens duidelijk vinden of ik de marstall force als aanvulling of gewoon als hoofdbrok moet geven.
M.a.w, ik geef nu Marstall Force 30 gram + Sojaschroot 100 gram + Lijnzaadolie + Hartog grasmix (dan gaat het er net wat smakelijker in haha).
Het lijkt zo weinig :')
Is het nog nodig om het normale krachtvoer, een schepje Havens basisbrok, bij te voeren?

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:18

Guusje17 schreef:
Ik schop dit topic toch nog even omhoog :o
Ik kan nergens duidelijk vinden of ik de marstall force als aanvulling of gewoon als hoofdbrok moet geven.
M.a.w, ik geef nu Marstall Force 30 gram + Sojaschroot 100 gram + Lijnzaadolie + Hartog grasmix (dan gaat het er net wat smakelijker in haha).
Het lijkt zo weinig :')
Is het nog nodig om het normale krachtvoer, een schepje Havens basisbrok, bij te voeren?


Less is more.
Al die extra ballast stoffen zijn voor het lichaam niet goed.

Hier ook een merrie, 500 kg.
Krijgt 100 gram pavo viral. 250 gram Luzerne brok. 100 gram basis voor de smaak. En thats IT. Soms nog 30 ml tot 60 ml lijnzaadolie.

Energie voor tien en zien er fantastisch uit.

Tevens echt onbeperkt ruwvoer.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 08:33

Waarom wil je er krachtvoer bij gaan geven? Is ze te mager?

Marstall Force is een vitaminine supplement dus aanvulling; dus geen krachtvoer maar wel alle nodige vitaminen en mineralen zitten er in. Wij voeren onze paarden er tussen de 50 en 80 gram per dag van.

Maar een pony van 4 die nog rank is zal door training ( en gewoon goed voer) vanzelf wat breder worden. Daarbij zwaren de meeste paarden en pony's pas echt uit na hun 6e jaar.

Als de pony genoeg energie heeft zou ik me over de spieren niet zo druk maken; die komen vanzelf. Je zou een puur eiwit supplement bij kunnen geven ( bijv. erwteneiwit isolaat van Bulk.com; dat voeren wij soms ook als er wat zwaarder getraind wordt). Als de pony normaal op gewicht is en genoeg energie heeft zou ik geen krachtvoer gaan geven. Als je dat wel zou doen dan moet je gift van de Force aanpassen omdat er in brok ook weer vitamines zitten.

Twiggy2008
Berichten: 21251
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Supplement spieropbouw jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:36

Mijn kruising Fjord was met 4 jaar ook nog rank. Ik heb hem ook pas later ingereden. Uitzwaren, breder worden was pas rond zijn 6de....

Inmiddels 18 jaar oud, en ik voer nu wat Agrobs proteïnebrokken bij. Zit geen troep in, wat je bij sojaschroot helaas wel hebt.

Guusje17
Berichten: 140
Geregistreerd: 21-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-22 09:40

Ik zie door de bomen het bos niet meer. _O-
Wel bedankt voor het meedenken allemaal!
Dan ga ik nu gewoon even verder met alleen de Marstall Force en grasmix, dat ze wel gewoon alle vitaminen en mineralen krijgt.
Onbeperkt ruwvoer krijgt ze al.
De rest zien we later wel :) Ik kijk eerst wel even of ze zo mooi op gewicht blijft.