Ruwe mest uit laten rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

peer2005

Ruwe mest uit laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 21:36

Vraagje :list: Ik moet eigenlijk met enige spoed (want het ligt in de weg) een flinke vracht ruwe stalmest over de wei laten uitrijden, heel mooi gecomposteerd spul. Het blijft deze maand waarschijnlijk behoorlijk droog... Toch doen, of echt niet verstandig...? -O-

tamary

Re: Ruwe mest uit laten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:41

De zon "vreet" de voeding er uit, maar anders zit je weer met mag niet, ligt te lang, land te nat voor machine... Hoe hard heeft je land de bemesting dus nodig?

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 21:43

Ah ok, wist ik niet op die manier vwb de zon. Dacht dat het vooral misschien slecht voor het gras zou zijn als het daar grotendeels maar zo'n beetje op ligt te verdrogen.... Het land kan zeker mest gebruiken, maar het gaat me ook wel echt om dat ik het spul kwijt ben....

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:54

slecht voor het gras zal wel mee vallen of je moet het heel dik op strooien :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:26

Waarom neem je geen contact op met een loonwerker? Zij kunnen je wel vertellen of je stalmest over het land kan rijden ja/nee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:26

Je mag nog tot eind augustus/half september uitrijden, dus ik zou het maar doen. Anders kan je tot 1 februari wachten.
En als het spul nog een beetje vochtig is, zal je wei zeker blij zijn ermee.

(Ik zou verder niet weten hoe de zon de voeding er uit kan vreten, ik kan daar geen logische verklaring voor vinden. UV zou dan allerlei verbindingen afbreken? En als het een keer regent en daarna de zon weer schijnt niet?)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 08:34

Ibbel, zijn die datums van toepassing als de stalmest, zoals ts zegt, mooi gecomposteerd is? Ik meen dat je dan,al dan niet emissie-arm, altijd mocht uitrijden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:05

Misschien als je officieel compost aankoopt, maar ik betwijfel het of je je ruwe stalmest zomaar onder het mom van 'ja maar het is nu compost' kunt laten uitrijden. Anders zou iedereen toch z'n stalmest gewoon jaarrond uitrijden?

Ik vermoed ook dat geen loonwerker er z'n vingers aan gaat branden zonder dat er een analyserapport oid van is waardoor het officieel 'compost' is ipv mest.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:50

Rocamor schreef:
Ibbel, zijn die datums van toepassing als de stalmest, zoals ts zegt, mooi gecomposteerd is? Ik meen dat je dan,al dan niet emissie-arm, altijd mocht uitrijden

nee want stalmest is geen compost, dus val je binnen de uitrijperiodes.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 09:51

Helder beide! Dank

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:43

Ibbel schreef:
(Ik zou verder niet weten hoe de zon de voeding er uit kan vreten, ik kan daar geen logische verklaring voor vinden. UV zou dan allerlei verbindingen afbreken? En als het een keer regent en daarna de zon weer schijnt niet?)

Je verliest stikstof uit mest, maar dat proces heeft met bacteriële omzetting te maken, en niet met de zon. Maar misschien komt daar het bakerpraatje vandaan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:51

Wil je het zelf houden? Bij ons gaat de mest nu naar de akkerbouwers, die hun koren hebben geoogst en het graag op het land willen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:17

Kendra schreef:
Wil je het zelf houden? Bij ons gaat de mest nu naar de akkerbouwers, die hun koren hebben geoogst en het graag op het land willen.

Ik denk dat als je de mogelijkheid hebt het op je eigen land te krijgen je dat het beste kan doen om dezelfde reden dat de akkerbouwers het graag willen hebben; kunstmest is gigantisch gestegen in prijs het afgelopen jaar.
(Hier verdubbeld in prijs).

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:37

Geen probleem om het uit te rijden. Het brandt het gras er niet af ofzo. Wat Tamary bedoelt is dat ruwe mest wel afbreekt als het op het land in de zon ligt maar er blijft sowieso weinig van over als het niet ingewerkt is. In de ochtend is het vaak een stuk vochtiger aan de grond, en dan kan bodemleven materiaal nog wel de grond in trekken, maar het is minder effectief met deze droogte. Als ik zie wat hier eerder dit jaar is uitgereden en hoe lang het nog op het land heeft gelegen, dan is het gewoon wachten op een goede regenbui. Maar liever mest uitrijden dan niks geven.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:03

Let wel op, wij hebben het eerder dit jaar gedaan en ons gras ging bijna allemaal dood toen er geen regen kwam maar wel veel zon. Dan brand het gras gewoon dood door de ammoniak ofzo, maar er zal wel wat regen op moeten idealiter, Wij hebben 2 dagen lang een grote sproeier erop gehad, en toen is het net goed gegaan hier, maar pas daar wel mee op dus, bij heel droog weer kan droge mest soms meer kwaad doen dan goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:28

Nu uitrijden over grasland zou ik echt niet doen! Soms kun je het wel op een bult in de hoek gooien, dat mag volgens mij als je niet in een waterwingebied zit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:59

Liefst deze maand nog uitrijden over een stuk waar ze eerst niet ophoeven. Er is nu regen voirsoelt dus zou mooi zijn als het er nu of zeer binnenkort overheen gaat

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:28

Oehlala schreef:
Rocamor schreef:

nee want stalmest is geen compost, dus val je binnen de uitrijperiodes.

Vaste mest mag je toch gewoon het hele jaar uitrijden. Overigens is de tijd nu niet heel geschikt. Beter in het voorjaar. Nu het zo droog is gaat je land verbranden. Bovendien gaan de voedingsstoffen verloren door uitspoeling komende winter.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:36

Vaste mest mag je niet het hele jaar uitrijden, wel langer dan vloeibare mest. Exacte data voor uitrijden staan wel op de rvo website.