Hoe onkruidmaaisel weghalen?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Hoe onkruidmaaisel weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 19:06

Ik hoop dat iemand een goede tip voor mij heeft. Een deel van onze weide huren wij van een stichting en mogen wij niet bewerken, anders dan maaien. Helaas staat er erg veel JKK op dit land (voor het idee, op een van de weides van twee hectare staat zeker de helft vol JKK).
We maaien het land om het onkruid te bestrijden (is een verplichting in ons huurcontract). Twee jaar geleden (onze eerste zomer hier) hebben we daarna met de hand alle JKK verwijderd en afgevoerd. Niet te doen met zijn tweeën, we zijn er weken mee bezig geweest (bijna elke dag een (paar) uur. Vorig jaar hebben we wat jonge gasten ingehuurd die vier hele dagen hebben geruimd. Vervolgens heb ik zelf ook nog een week geruimd, want ze hadden lang niet alles eruit en het werd een te kostbaar grapje om ze nog een paar dagen te laten lopen.
Dus nu zoek ik een oplossing om het te maaien en daarna machinaal eraf te halen. Zeg maar zoals je ook doet met hooien, alleen lijkt mij harken en persen van onkruid niet wenselijk en mogelijk ook erg kostbaar.
We kennen wel iemand met een maaier met opvangbak, maar die moet dan tussendoor steeds legen dus is niet helemaal ideaal. Weet iemand nog een andere oplossing?

Shenavallie
Berichten: 11949
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Hoe onkruidmaaisel weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:11

Is de grond misschien te zuur? Dan zou een (paar) keer goed kalken misschien nog wat kunnen doen.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 19:13

Waarom huur je weiland dat je alleen mag maaien en wat vol staat met JKK := ? Handige stichting, die laat jullie de rommel opruimen en krijgt er nog geld voor ook.

Maar on topic: Loonwerker met een opraapwagen is qua afvoeren de kortste klap denk ik. Alleen waar je de inhoud van die opraapwagen dan moet/mag laten? Waar laat je de rommel nu? Composteren is ook niet mogelijk...

Bella123

Berichten: 734
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 19:51

Ibbel schreef:
Waarom huur je weiland dat je alleen mag maaien en wat vol staat met JKK := ? Handige stichting, die laat jullie de rommel opruimen en krijgt er nog geld voor ook.

Maar on topic: Loonwerker met een opraapwagen is qua afvoeren de kortste klap denk ik. Alleen waar je de inhoud van die opraapwagen dan moet/mag laten? Waar laat je de rommel nu? Composteren is ook niet mogelijk...


Omdat er ook veel gras staat en het aangrenzend aan ons perceel is, en het fijn is om te kunnen doorwisselen :o

De rommel doen we nu allemaal in vuilniszakken en brengen we weg bij de gemeentewerf. Een opraapwagen, is dat zo'n opvangbak achter de maaier? Inderdaad nog een lastige wat we er mee moeten doen als het met een opraapwagen wordt gedaan... maar ik dacht, 1 probleem tegelijk

mariettek

Berichten: 1708
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Hoe onkruidmaaisel weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 20:32

Loonwerker vragen. Die weten vaak ook meteen de beste oplossing en de beste plek om het te laten. Het is immers hun werk ;)

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Hoe onkruidmaaisel weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:23

Met een maai-zuig/laadcombinatie gaat dat prima. Dat is in feite hetzelfde als je maaier met opvangbak, alleen in het groot. Dan gaat maaien en opladen in één werkgang.
Afvoeren gaat meestal naar een verwerker voor compost of biogas. Er zijn verschillende bedrijven die het maaisel ophalen. Als het niet zo veel is, kan er ook naar een afvoerlocatie op en neer gereden worden.