Hooistomer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antje12

Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 15:31

Heeft iemand ervaring met de hooistomer van hooistomer.nl?
Dat is een kant en klare hooistomer die uit Engeland komt, maar hier in NL doorverkocht wordt.

Hij ziet er handig en degelijk uit, maar ik ben op zoek naar iemand die er al ervaring mee heeft???

DubbelFun

Re: Hooistomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:01

Geen ervaring met dit speciale type, maar hij is hier behoorlijk aan de prijs. Mocht je specifiek dit merk willen kopen dan zou ik hem uit Engeland halen. Er worden er op Ebay diverse aangeboden voor veel minder geld zelfs als je de verzend- en importkosten er bij rekent.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... sacat=3153

Overigens heb ik in het verleden zelf iets dergelijks gemaakt en dat is niet zó moeilijk en scheelt behoorlijk in de kosten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:31

Ik zou willen weten of de stomer minstens 90 graden wordt. Dat is nodig om de (onzichtbare) schimmels in het hooi te doden die vaak de veroorzaker zijn van het hoesten. Ik kan het op de site niet vinden. Verder kan ik ook niet zien hoe de stoom door het hooi heen geblazen wordt. Zelf heb ik op aanraden van de universiteitskliniek een Haygain. Duurder dan dit, maar echt heel goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 15:59

Zolang het vat waar het hooi in zit niet dmv een drukslot kan worden afgesloten kan de temperatuur nooit zo hoog worden dat je snel de 90% haalt. Vandaar dat deze er ook min. 80 minuten over doet omdat het stoomverlies groter is. En de meeste vaten zijn ook niet geschikt voor een te grote druk. Dan zou de prijs een stuk hoger zijn. Vandaar dat de Haygain zo duur is.

Al moet ik zeggen dat het resultaat sterk afhankelijk is van de kwaliteit hooi die gebruikt wordt.
Ik heb wel eens paarden gevoerd uit een Haygain en vond het eenmaal losgemaakte gestoomde hooi nog behoorlijk stoffig.

Antje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-22 18:07

DubbelFun schreef:
Geen ervaring met dit speciale type, maar hij is hier behoorlijk aan de prijs. Mocht je specifiek dit merk willen kopen dan zou ik hem uit Engeland halen. Er worden er op Ebay diverse aangeboden voor veel minder geld zelfs als je de verzend- en importkosten er bij rekent.
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... sacat=3153

Overigens heb ik in het verleden zelf iets dergelijks gemaakt en dat is niet zó moeilijk en scheelt behoorlijk in de kosten.

Hij gaat hier in nl inderdaad nog eens over de koop. Helaas levert die op ebay staat niet aan nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:41

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:55

Antje12 schreef:
Heeft iemand ervaring met de hooistomer van hooistomer.nl?
Dat is een kant en klare hooistomer die uit Engeland komt, maar hier in NL doorverkocht wordt.

Hij ziet er handig en degelijk uit, maar ik ben op zoek naar iemand die er al ervaring mee heeft???

Bedoel je deze?
https://hooistomer.nl/

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:56

Werkt het een hooistomer?
En de verschillende soorten hooi?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:05

Mijn buren hebben er 1 en ik gebruik die tijdens hun vakantie. Vind het goed werken. Het hooi is door en door gestoomd en ruikt goed. Ik verbaas me iedere keer weer dat het binnenste van het hooi ook gestoomd er uit komt ondanks dat de plakken soms best stevig in elkaar zitten. Die van hun moet trouwens 70 minuten volgens mij.

Antje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-22 16:22

We hebben hem nu 3/4 weken in gebruik en het is echt een fijn ding.
Er passen 4 plakken tegelijk in, dus hij draait bij ons 2x per dag. Duurt 70 minuten.

Je moet hem elke 20 beurten ontkalken. Voor ons dus elke 10 dagen.

Ik spoel na elk gebruik uit zodat al het oude water en hooi eruit zijn en de gaatjes niet verstopt raken.

Ook man en dochter weten hoe die werkt, zo simpel in gebruik.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 16:34

Ik doe er wel meer in dan 4 plakken hoor. Ligt er natuurlijk aan hoe groot je plakken zijn. Maar hiernaast hebben ze kleine pakjes hooi en die passen er voor een groot deel in. Ik denk 3/4de ongeveer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:07

Ik stuitte op dit topic, ik heb geen zin straks als het gaat vriezen met koude tengels mijn hooi te moeten weken, wat vervolgens bevriest in de tonnen. Ik denk dat ik er eentje uit GB ga bestellen, die in Nederland zijn het dubbele in prijs!

Antje12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 13:39

`ja klopt, mijn wij durfde het niet aan om het via gb te laten komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:17

Via Paypal durf ik wel aan. Als het niet goed gaat, heb je koopbescherming. Daardoor heb ik al eens mijn geld zonder gezeur teruggekregen omdat het product beschadigd was aangekomen.

Maar ik zag nu ook allemaal zelfbouw-stomers voorbij komen. Daar wil ik toch ook even achteraan. Om te testen is dat natuurlijk goedkoper. Ik ben vooral bang dat de stoomtijd niet in mijn rooster past, vandaar dat ik wil testen of ik als vast ritueel in kan bouwen :')

Als dat allemaal lukt en "gewoon" wordt, kan ik altijd nog een goede nieuwe aanschaffen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:24

GamblersCup schreef:
... Ik denk dat ik er eentje uit GB ga bestellen, die in Nederland zijn het dubbele in prijs!

Dat is ietwat overdreven :) De grote Haygain is in NL €2875 en in het VK 2600pond, wat omgerekend € 3006 is.

Zelfbouw loont zeker als je een beetje handig bent en de juiste materialen koopt.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:30

Maar op ebay.co.uk staan ze wel voor veel minder geld. Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die er zo eentje hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:32

Momenteel staat er een grote 2e hands te koop voor 1100pond en het is logisch dat die goedkoper is want niet nieuw :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:45

Overigens schijn je ze tegenwoordig ook te kunnen huren als het alleen voor de wintermaanden is.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:10

Hier hebben we de stomer zelf gemaakt met grote ton (wijde opening) en behangstomer. Werkt heel goed en komt ook op de juiste temperatuur. Plakken zijn door en door gestoomd.

Kosten nog € 150 voor alle materiaal ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:15

DubbelFun schreef:
GamblersCup schreef:
... Ik denk dat ik er eentje uit GB ga bestellen, die in Nederland zijn het dubbele in prijs!

Dat is ietwat overdreven :) De grote Haygain is in NL €2875 en in het VK 2600pond, wat omgerekend € 3006 is.

Zelfbouw loont zeker als je een beetje handig bent en de juiste materialen koopt.

Zeker niet overdreven! De hooistomer van hooistomer.nl is in Nederland dubbel zo duur als via ebay.co.uk! De Haygain ligt ver boven mijn budget, daar kijk ik niet eens naar...

Ik ga dinsdag een zelfsbouw stomer ophalen voor €45. Deze hebben ze altijd gebruikt, zit nu een nieuw stoomapparaat bij maar paard is met 31 jaar gestorven. We gaan m testen als ik daar ben, dus ben benieuwd hoe het hooi eruit komt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:26

Die van Simple Steam is idd gelijk aan die van Hooistomer.nl en zie ik op Ebay van 160 (naamloos) tot 475 pond, wat op zich al een groot verschil is :)
Maar dit is duidelijk wel een veel simpeler model als de Haygain en werkt zonder druk zoals veel van de zelfmaak stomers.
Al moet ik zeggen dat ik ook niet altijd even onder de indruk was van de stoomkwaliteit van de Haygain ivm de simpele kliko-stomer die ik eens gemaakt heb.
Veel heeft te maken met de kwaliteit van het hooi (je hebt stoffig en STOFFIG! ) en ook vooral hoe vast het gebaald is. Losser hooi is beter te stomen, maar je kunt dan wel véél minder in 1x verwerken.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:39

Ik heb die van hooistomer.nl
En ben super tevreden.
Hij gaat zeker tot 90 graden. In de winter bij koud weer ietsje lager.
Schimmels gaan dood bij 75 graden.
Ik krijg er zeker 3/4 van een klein baaltje hooi in.
En ik merk super veel verbetering.
En ik zet hem 1 uur aan.
Let wel het toestel verbruikt 2000kwh dus vreet energie.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:05

Dat is inderdaad iets om uit te rekenen, verbruik. Want ik zal op stal natuurlijk bij moeten betalen voor stroom als ik een hooistomer ga gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 12:39

Afhankelijk van de grote van de stomer en de grootte van je paard zul je aan één stoombeurt genoeg hebben of moet je meerdere keren per dag stomen. Dat is dus per uur 2 kWh. Buiten de (stijgende) kosten moet ook de stroomvoorziening op stal daarvoor toereikend zijn. En geloof me ik ken pensionstallen waar ik écht niet veilig een uur lang 2 kW durf te trekken 8-)