Droes beleid op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luzerna

Droes beleid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 00:18

Dag allen, regelmatig komt Droes op een stal voor en ik ben benieuwd naar jullie stal beleid m.b.t. Droes. Bij ons worden paarden apart gezet en door stalmedewerkers verzorgd. Dit mag je niet zelf doen vanwege besmettingsgevaar. Ook worden de stallen niet uitgemest omdat juist de mest besmettelijk is. En de paarden blijven tenminste vijf weken op stal. Nu is het nog niet voorgekomen in de praktijk, gelukkig. Ik wil echter meedenken over het beleid. Hoe kunnen we de paarden tenminste schone stallen geven, beweging etc. zonder de andere paarden in gevaar te brengen. Ik hoor graag jullie ervaring en ideeën. Alvast bedankt!

DuFraize

Re: Droes beleid op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 02:00

Ik ben gelukkig totaal niet bekend met een droes uitbraak op een stal, maar mijn hemel. 5 weken op stal zonder mesten? Dat is toch vragen om andere problematiek? Dan kan je een abonnement nemen op de dierenarts.

Is er geen mogelijkheid om ze buiten apart van elkaar in kleine stukjes wei te zetten? Of ze nu met zn alle naast elkaar in stallen staan of in paddocks/weides. Toch fijner dan 9m2.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 02:45

oplossing voor de mest; 1 medewerker trekt een wegwerp overal aan, incl handschoenen en rubber laarzen. 1 kruiwagen en mestvork wordt apart gezet voor deze paarden. Medewerkers mest de paarden uit, gooit de mest op de mesthoop (desnoods een apart hoekje) en als alle paarden gedaan zijn kan kruiwagen en spullen ontsmet worden, beschermende kleding weggegooid, laarzen en handen ontsmet.

Maar ik heb nog nooit eerder gehoord dat de mest het probleem is bij droes. Neusuitvloeing en pus (dat of van paard op paard of van paard op mens op paard of van paard op object op paard wordt overgebracht is de boosdoener.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 04:42

Theoretisch leuk bedacht maar of het in de praktijk werkt is maar de vraag.

Wij hadden het een aantal jaren geleden op stal. Bij ons staan ongeveer 90 paarden.
Onze paarden lopen in groepen op de wei en paddock. Die groepen zijn samengesteld op basis van karakter niet op gang / gebouw volgorde. Dus toen het bij ons uitbrak zaten er al zieken in alle gangen en alle gebouwen.
Isoleren had dus geen zin meer.

Ze hebben het bij ons op advies van de DA laten uitwoeden. Sommige paarden werden ziek, een paar hadden echt hoge koorts en 1 paard heeft 3 mnd in de kliniek gestaan. Dit paard staat bekend om z’n zwakke weerstand maar heeft het wel gered.
In ongeveer 5 -6 weken waren we er doorheen.

Tijdens deze periode golden er strikte regels. De zieken werden door de staleigenaar verzorgd. Je mocht alleen jouw eigen paard verzorgen, alleen in de eigen gang komen en je moest iedere dag je (gezonde) paard tempen, instructeurs en andere personen die ook op andere stallen kwamen moesten zich omkleden nadat ze bij ons geweest waren. Geen enkel paard mocht van het erf af ook niet voor een buitenrit.
Sommige mensen hingen dekens aan de tralies van hun stal om neuzen met de buren te voorkomen.

De stal en de DA hebben een informatie avond op gehouden. Dit haalde de bezorgdheid en onrust weg op stal.
Iedereen hield zich goed aan de regels dus de uitbraak is beperkt gebleven tot onze stal.

Sindsdien is ons quarantaine beleid bij binnenkomst strikter. Paarden staan echt de eerste 2 weken in quarantaine boxen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 07:47

Een stal moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om een quarantaine gedeelte te maken, maar dat terzijde.

Maar als dat mogelijk is daar zeer zeker gebruik van maken.
Maar dan enkel toegang voor een stalmedewerker en eigenaren. Want ik als eigenaar laat het echt niet verbieden om in die periode bij mijn paard te komen. Vanzelf sprekend kom ik enkel daar en niet in de andere gedeeltes. Ik kan mijn paard het beste en zie 99 van de 100 keer iets eerder dan dat een stalhouder/hulp dat ziet.

Niet mesten voor zo´n lange periode vind ik echt niet kunnen, dat geeft een zeer ongezond stalklimaat. Maar met aparte kruiwagens en gereedschap wat enkel daar gebruik wordt kan dat prima. Desnoods een apart stuk mesthoop tijdelijk creëren.
En natuurlijk alle verdere regels goed in acht nemen qua hygiëne ( ook op de gebruikte gereedschappen).

Verder moeten ze zich wel achter hun oren krabben, waarom hebben we ze vaak droes? Wat doen we verkeerd omdat het steeds uitbreekt?

Als ze wat beter zijn en eventueel naar buiten, dat is op veel stallen echt wel lastig. Niet iedere stal heeft een gedeelte waar ze echt apart kunnen staan. En over het erf gaan stappen is ook echt geen optie.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 08:13

Verder moeten ze zich wel achter hun oren krabben, waarom hebben we ze vaak droes? Wat doen we verkeerd omdat het steeds uitbreekt?

Wij hebben zelf niet vaak Droes, maar wat kan je doen om het te voorkomen? Nieuwe paarden moeten een negatieve swab laten zien. Als er Droes in de regio is, doen wij een communicatie uit. We informeren onze leden die 'naar buiten' gaan.

Wat kunnen we nog meer doen om het te voorkomen?

Goede info over het mesten, dank. Ik zit nog erg met het bewegen in. Zeker als de paarden niet zo ziek zijn. Staan ze daar, vijf weken op een stal. Je ziet ze letterlijk en figuurlijk kleiner worden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:51

Goed om eens over na te denken. Als mest zo besmettelijk is, dan is het zeker ook niet gezond om paarden daarop te laten staan, dan blijven ze geherinfecteerd worden lijkt me? Dat bevordert hun herstel ook niet denk ik.

Het beweging geven is ook wel iets. Als je een paard met droes in een paddock zou laten, hoeveel afstand zou er dan moeten zijn tot een andere paddock, of moet je minimaal een fysieke afscheiding zoals plastic daartussen hebben? Zou het kunnen om bijvoorbeeld een parkeerstrook af te zetten met festivalhekken en plastic? Vrije uitloop zou ik niet doen maar bv op een specifiek moment op de dag dat er geen andere paarden buiten zijn dan een aantal keer op en neer wandelen - stuk beter dan niets. Na afloop goed schoonmaken en desinfecteren, dan moet het toch te doen zijn zou je denken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 08:59

Hebben jullie jonge paarden? opfok? want droes komt vaak voor onder jongere paarden. Zo niet dan zou ik toch eens alle stallen tegelijk goed ontsmetten e.d.

In ieder geval wat ik zou doen is, paard(en) in een quarantaine stal en een quarantaine paddock maken. En dan degene die ze verzorgd eerst laten douchen -> omkleden -> kleren direct in de was en wasmachine aan. En daarna pas weer in contact met de gezonde paarden.

Stallen kunnen naar mijn idee gewoon uitgemest worden, heb nog nooit gehoord dat de mest besmettelijk is. Het kan misschien...maar leg de mest dan op een andere plek oid. Huur een speciale container waar het in gaat. Stallen kunnen dan gewoon gemest wordt als de paarden in de paddock staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:43

Luzerna schreef:
Dag allen, regelmatig komt Droes op een stal voor en ik ben benieuwd naar jullie stal beleid m.b.t. Droes. Bij ons worden paarden apart gezet en door stalmedewerkers verzorgd. Dit mag je niet zelf doen vanwege besmettingsgevaar. Ook worden de stallen niet uitgemest omdat juist de mest besmettelijk is. En de paarden blijven tenminste vijf weken op stal. Nu is het nog niet voorgekomen in de praktijk, gelukkig. Ik wil echter meedenken over het beleid. Hoe kunnen we de paarden tenminste schone stallen geven, beweging etc. zonder de andere paarden in gevaar te brengen. Ik hoor graag jullie ervaring en ideeën. Alvast bedankt!

Dus stel mijn paard heeft droes bij jullie, dan mag ik vijf weken niet bij hem/haar en hij staat vijf weken in z'n eigen stront?
Letterlijk elk beleid dat bestaat is beter dan dat beleid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:02

DuFraize schreef:
Ik ben gelukkig totaal niet bekend met een droes uitbraak op een stal, maar mijn hemel. 5 weken op stal zonder mesten? Dat is toch vragen om andere problematiek? Dan kan je een abonnement nemen op de dierenarts.

Is er geen mogelijkheid om ze buiten apart van elkaar in kleine stukjes wei te zetten? Of ze nu met zn alle naast elkaar in stallen staan of in paddocks/weides. Toch fijner dan 9m2.

Nou inderdaad.

17 jaar paarden, nog nooit droes gehad.
Gelukkig wel altijd buitenstal of gewoon paddock/ weidegang.

TS ik zou iemand vragen die ervaring heeft met een beschermd verplegen afdeling (ziekenhuis of verpleeghuis) en de DA en hun een plan laten maken
Want jullie huidige beleid is vragen om overleden dieren.

Zeker nu met corona kan je daar toch lering uittrekken wat haalbaar is voor jullie situatie.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:23

Hier eens droes gehad op eigen stal nadat onze shetlander terug kwam van de hengst

We hadden een aparte weide voor huis, ver weg bij de andere paarden. Hier liep hij. Snachts in een aparte box. De shetlander heeft het niet gekregen. Wel mijn nieuwe D pony (ik was 8 jaar volgens mij toen)

De pony had hele erge droes. Hele zere benen ook, hij stond heel graag de hele dag in de sloot, zo'n last had hij. Hij werd gewoon uitgemest dus en buiten gezet (apart). Geen enkel ander paard heeft droes opgelopen verder dan deze pony. Helaas is hij er wel aan overleden omdat de dierenarts eerst dacht dat het een griepje had en antibiotica had gegeven. Daardoor zijn alle abcessen naar binnen open geknapt...

Dus. Antwoord op je vraag. Maak een aparte weide, mest ze gewoon uit maar houdt alles hygiënisch en apart van de andere spullen/paarden

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:23

Dus stel mijn paard heeft droes bij jullie, dan mag ik vijf weken niet bij hem/haar en hij staat vijf weken in z'n eigen stront?
Letterlijk elk beleid dat bestaat is beter dan dat beleid.[/quote]

Dat is nu het beleid. Nogmaals het is nog niet voor gekomen in de praktijk en ik vind het ook niet acceptabel. Daarom wil ik een concreet beleid voorstellen wat past bij de paarden, zowel de zieken als de gezonden. En dat kun je maar beter doen voor het nodig is, want dan zijn er nog geen emoties en belangen in het spel.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:26

Dus. Antwoord op je vraag. Maak een aparte weide, mest ze gewoon uit maar houdt alles hygiënisch en apart van de andere spullen/paarden[/quote]

Dank, ik ga ermee aan de slag. Op zich hebben we veel ruimte.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:27

TS ik zou iemand vragen die ervaring heeft met een beschermd verplegen afdeling (ziekenhuis of verpleeghuis) en de DA en hun een plan laten maken
Want jullie huidige beleid is vragen om overleden dieren.

Zeker nu met corona kan je daar toch lering uittrekken wat haalbaar is voor jullie situatie.[/quote]

Ook goed idee. Onze DA heeft geadviseerd om dit op deze wijze te doen. Ik ga mijn eigen DA om advies vragen en samen een tegenslag uitwerken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:30

Dat is wel een echt vreemd beleid hoor.
Gaat dat personeel dan ook steeds het abces netjes voor je uitspoelen als het nodig is?
Zodra het doorgebroken is zijn paarden gewoon weer energierijk en dan is ze in de box opsluiten echt niet OK.
Het is juist handiger als de eigenaar zelf komt en verder met niemand contact heeft. Als je zeker wilt zijn dat de kleding schoon blijft dan doe je zo‘n wegwerp overall aan en zakjes om je schoenen. Droes paarden kunnen ook gewoon op een eigen stukje wei zolang ze maar niet in direct contact zijn met gezonde paarden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:32

Jaren geleden heb ik droes op stal gehad.

Ik had 3 groepen buiten lopen (alles loopt hier altijd buiten), 1 groep met pony's die bij elkaar stonden toen de 1e ziek werd, 1 groep die niet bij de zieke pony stond en een duo wat bij de hengst opgehaald moest worden.
Zieke groepje stond op het erf, gezonde groep stond op het land, en de drachtige merries bij de buren achter op het erf. Dus met ong 50 meter tussen de groepen.

s Ochtends eerst de drachtige merries mesten en voeren, dan de gezonde groep op het land en daarna de groep zieke pony's.
Alle pony's werden 2x per dag getemperatuurd, pensionklant en verzorgmeisje mochten gewoon komen maar alleen bij de groep waar hun pony in stond.

Het is toen keurig bij de groep gebleven waar de zieke pony in stond.
Ik had 1 zieke pony, die werd heel ziek, leek beter en lag de volgende ochtend dood in het land, na sectie bleek het verslagen droes te zijn door antibiotica. Toen ik wist wat het was had ik al meer pony's met koorts, maar voor die tijd had ik de groepen al goed uit elkaar gehouden. Enige die nog niet ziek was toen ik wist dat het droes was was een 3 weken oud veulen, maar die kon ik natuurlijk niet bij zijn zieke moeder weg halen en is iets later ook ziek geworden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 12:35

Als jullie bovengemiddeld vaak droes hebben dan zal het me niets verbazen als jullie een droes-drager hebben. Dan kun je voorzorgsmaatregelen nemen tot je een ons weegt maar komt het steeds terug.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 12:57

Caira schreef:
Als jullie bovengemiddeld vaak droes hebben dan zal het me niets verbazen als jullie een droes-drager hebben. Dan kun je voorzorgsmaatregelen nemen tot je een ons weegt maar komt het steeds terug.

Wij hebben geen Droes gehad, maar ik hoor het vaak om me heen en ben daarom op zoek naar een alternatief beleid voor als het zover is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:03

Luzerna schreef:

Wij hebben zelf niet vaak Droes, maar wat kan je doen om het te voorkomen? Nieuwe paarden moeten een negatieve swab laten zien. Als er Droes in de regio is, doen wij een communicatie uit. We informeren onze leden die 'naar buiten' gaan.

Wat kunnen we nog meer doen om het te voorkomen?

Goede info over het mesten, dank. Ik zit nog erg met het bewegen in. Zeker als de paarden niet zo ziek zijn. Staan ze daar, vijf weken op een stal. Je ziet ze letterlijk en figuurlijk kleiner worden...

Dan snap ik dit berichtje niet

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 13:57

Sizzle schreef:
Dat is wel een echt vreemd beleid hoor.
Gaat dat personeel dan ook steeds het abces netjes voor je uitspoelen als het nodig is?
Zodra het doorgebroken is zijn paarden gewoon weer energierijk en dan is ze in de box opsluiten echt niet OK.
Het is juist handiger als de eigenaar zelf komt en verder met niemand contact heeft. Als je zeker wilt zijn dat de kleding schoon blijft dan doe je zo‘n wegwerp overall aan en zakjes om je schoenen. Droes paarden kunnen ook gewoon op een eigen stukje wei zolang ze maar niet in direct contact zijn met gezonde paarden.

Bij ons op stal verzorgde de eigenaar alle zieke paarden en bleef weg bij de gezonde dieren. Dit om besmetting via pus te voorkomen.
Na een verzorgingsronde ging al haar kleding direct de was in
We mochten wel onze eigen paarden bezoeken.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 14:58

Wij hebben helaas in mei droes op stal gehad (sta er 11 jaar en nog nooit eerder gehad). Nu is het bij ons gelukkig met een sisser afgelopen (lees het is bij 1 paard gebleven). Er bestaan hele mooie schema's over wat te doen als je droes op stal hebt echter in de praktijk is dit vaak moeilijker in te regelen.

De eigenaar van het dier met droes had nog een merrie op stal staan die naast mijn paard stond. Ik heb dus in overleg met de staleigenaar besloten om mijn paard 24/7 in een eigen weide te plaatsen. Het voeren heb ik in deze weken zelf gedaan, naast het 2x daags temperaturen. We hebben 2 paarden gehad met een verhoging, deze hebben gelijk een kuur gekregen en zijn samen afgezonderd in een wei met schuilstal. Het dier met droes is op een apart gelegen weide geplaatst. Alle andere paarden zijn elke dag getemperatuurd voor ze naar buiten gingen en 's avonds, dit werd gedaan door de paardeneigenaar zelf en voor de paarden van de staleigenaar door de staleigenaar. Gezien het bij 1 is gebleven mochten wij gelukkig met 5 week weer uit quarantaine.

In Engeleland bijv. werken ze met de STEPS-methode (Strategy to eradicate and prevent Strangles). En proberen ze dus het echt de kop in te drukken bij het begin.

Veelal hoor je over droes dat het een soort veulenziekte is en dus eigenlijk elk paard in zijn leven het wel een keer gehad heeft en dus dat je het maar moet laten "uitzieken". Ik vind dat dus echt niet terecht het is een ontzettend heftige ziekte waar een paard ook heel slecht (of helemaal niet uit kan komen). Als je als stal zijnde dus de mogelijkheid hebt het zieke paard af te zonderen (in een aparte schuur, aparte stalgang, aparte weide) zou je dit naar mijn inziens zeker moeten doen. Dit hoeft zeker niet te betekenen dat het zieke paard 5 week in zijn eigen stal en mest staat. In dit soort gevallen is het ook gewoon met elkaar meedenken en elkaar helpen waar je kan.

Luzerna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 15:19

Dan snap ik dit berichtje niet[/quote]

Een aantal reacties leken ervan uit te gaan dat er veel droes uitbraken zijn en dat is iets zo. We hebben wel (preventie) beleid en daar sta ik niet helemaal achter. Vandaar dat ik ervaringen en meningen vraag, zodat ik een voorstel kan doen. Ik moet er niet aan denken dat mijn paard vijf weken afgezonderd staat, niet wordt uitgemest en niet beweegt... Dat gaat ook niet gebeuren hoor, maar dat wil ik graag regelen voor het zover is).

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:11

Wij hebben 2 jaar geleden droes gehad op de wei waar ik stond. Geen 1 pony kwam in aanraking met vreemde paarden. 1 pony begon met koorts, 2 andere alleen snotneus en weer 2 andere niks maar testte wel positief. Wij moesten ook op stal maar mochten wel stappen in de stalgang. Alleen de eigenaren mochten in de quarantaine stal. 24 uur klachten vrij mocht pony weer terug naar de wei., waar de zoveel weken klachtenvrij en negatieve testen aftelling begon.
Wij hadden inderdaad ook eigen mestgereedschap maar de mest ging gewoon op de hoop.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 19:12

Als Droes regelmatig voorkomt dan doe je toch iets niet goed

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 00:13

mrie schreef:
Als Droes regelmatig voorkomt dan doe je toch iets niet goed

Klopt maar dat is niet het issue in dit topic.
Zie OP.