Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Luzerna schreef:Dag allen, regelmatig komt Droes op een stal voor en ik ben benieuwd naar jullie stal beleid m.b.t. Droes. Bij ons worden paarden apart gezet en door stalmedewerkers verzorgd. Dit mag je niet zelf doen vanwege besmettingsgevaar. Ook worden de stallen niet uitgemest omdat juist de mest besmettelijk is. En de paarden blijven tenminste vijf weken op stal. Nu is het nog niet voorgekomen in de praktijk, gelukkig. Ik wil echter meedenken over het beleid. Hoe kunnen we de paarden tenminste schone stallen geven, beweging etc. zonder de andere paarden in gevaar te brengen. Ik hoor graag jullie ervaring en ideeën. Alvast bedankt!
DuFraize schreef:Ik ben gelukkig totaal niet bekend met een droes uitbraak op een stal, maar mijn hemel. 5 weken op stal zonder mesten? Dat is toch vragen om andere problematiek? Dan kan je een abonnement nemen op de dierenarts.
Is er geen mogelijkheid om ze buiten apart van elkaar in kleine stukjes wei te zetten? Of ze nu met zn alle naast elkaar in stallen staan of in paddocks/weides. Toch fijner dan 9m2.
Caira schreef:Als jullie bovengemiddeld vaak droes hebben dan zal het me niets verbazen als jullie een droes-drager hebben. Dan kun je voorzorgsmaatregelen nemen tot je een ons weegt maar komt het steeds terug.
Luzerna schreef:Verder moeten ze zich wel achter hun oren krabben, waarom hebben we ze vaak droes? Wat doen we verkeerd omdat het steeds uitbreekt?
Wij hebben zelf niet vaak Droes, maar wat kan je doen om het te voorkomen? Nieuwe paarden moeten een negatieve swab laten zien. Als er Droes in de regio is, doen wij een communicatie uit. We informeren onze leden die 'naar buiten' gaan.
Wat kunnen we nog meer doen om het te voorkomen?
Goede info over het mesten, dank. Ik zit nog erg met het bewegen in. Zeker als de paarden niet zo ziek zijn. Staan ze daar, vijf weken op een stal. Je ziet ze letterlijk en figuurlijk kleiner worden...
Sizzle schreef:Dat is wel een echt vreemd beleid hoor.
Gaat dat personeel dan ook steeds het abces netjes voor je uitspoelen als het nodig is?
Zodra het doorgebroken is zijn paarden gewoon weer energierijk en dan is ze in de box opsluiten echt niet OK.
Het is juist handiger als de eigenaar zelf komt en verder met niemand contact heeft. Als je zeker wilt zijn dat de kleding schoon blijft dan doe je zo‘n wegwerp overall aan en zakjes om je schoenen. Droes paarden kunnen ook gewoon op een eigen stukje wei zolang ze maar niet in direct contact zijn met gezonde paarden.