Buitenstallen laten bouwen

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 20:30

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met het laten plaatsen van buitenstallen. Omdat het toch een fikse investering is, zou ik graag zoveel mogelijk informatie willen verzamelen van mensen die al met dit blijtje hebben gehakt :Y)
We hebben al 2 offertes binnen voor 2x boxen (met buitenluifel) om te starten, variërend tussen de 10k-20k. Ik vind de verschillen wel aanzienlijk. Wij zouden graag de mogelijkheid hebben om in de toekomst uit te breiden met boxen, dat kan vaak wel maar is goed om rekening mee te houden.

Kunnen jullie aangeven bij welk bedrijf de stallen zijn besteld en wat de kosten daarvan waren? En welk type stallen jullie hebben neergezet/wat er bij zat? Hoe groot zijn de boxen, opslagruimte, poets/spluitplaats etc.

Een voorbeeld wat wij (in de toekomst) zouden willen realiseren:
Afbeelding

caro29
Berichten: 8146
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:37

Ik weet niet in welke regio je woont maar misschien is het ook interessant om eens in Duitsland of België te kijken en offertes op te vragen.

fokfanaat

Berichten: 20310
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 10:59

hou rekening met dat de stallen niet waterdicht zijn, er komt water binnen tussen de metalen opbouw en de betonplaten. Tenminste bij ons, ik had graag daar iets van rubber oid tussengehad, en nu achteraf is het lastig een goede oplossing te vinden.

Op zich ben ik met de stallen heel tevreden, we hebben een draaibare tussenwand als extra optie en extra hoogte ivm trailerstalling. ze zijn erg flexibel

http://zuidemapaardenboxen.nl/


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XXXX2015
Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 11:19

fokfanaat schreef:
hou rekening met dat de stallen niet waterdicht zijn, er komt water binnen tussen de metalen opbouw en de betonplaten. Tenminste bij ons, ik had graag daar iets van rubber oid tussengehad, en nu achteraf is het lastig een goede oplossing te vinden.


Ik heb buitenstallen van Bedaf, en ik heb/had datzelfde probleem. Ik ben verder erg tevreden over de stallen en het plaatsen, maar de voorlichting en communicatie had echt beter gekunt. Ook over levertijd, garantie, enz. Toch heb ik over het geheel gezien wel een goed gevoel bij het bedrijf en de stallen. Het plaatsen heb ik laten doen en ze waren met 3 man en het stond in een halve dag en echt keurig.
Het waterprobleem heb ik opgelost door er aan de buitenkant een randje zandcement langs te prakken en bitumenkit aan de binnenkant. Dat werkt bij mij goed. Maar ze zouden eigenlijk de optie van een rubberrand tussen frame en beton moeten aanbieden, dan had ik al dat gedoe niet gehad.

Oh en met een hele harde bui met storm, waarbij de eind pal op de achterwand van de stal stond, kwam er wat water tussen de kunstof planken door druppelen.

Maar ik ben uiteindelijk toch wel erg blij met deze stallen. Achterin het landje staat nog een oude houten schuilstal en de paarden lijken echt wel bevers, ze knagen aan dat hout en daar wordt die stal niet mooier van.
(Overigens heb ik nu geen gras op het landje, de aarde van onder de stal en de nieuwe bestrating is daar op verspreid en het is nog te droog weer geweest om in te kunnen zaaien).
Bij mij staan de staldeuren eigenlijk altijd open en hebben ze allen hun eigen uitloopje.

Oh wat ik trouwens ook een nadeel vind van Bedaf, is dat ze een Belgisch merk regengoten en regenpijp gebruiken, en toen mijn fjordkruising besloot een stuk regengoot te slopen ik heen en weer moest naar Bedaf om een nieuw stuk goot te kopen, omdat het in de buurt nergens te krijgen was.
Op zich dacht het bedrijf wel heel goed mee en gingen ze kijken of ze niet toevallig een werk in de buurt hadden zodat ze het dan af konden gooien enz.


Afbeelding

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 19:18

Bedankt voor de reacties tot zover!
Wat vervelend om te horen dat het niet geheel (of helemaal niet?) waterdicht is. Er zijn dus wel mogelijkheden om het beter te krijgen, maar dan moet je vooral zelf knutselen begrijp ik. Goed om rekening mee te houden en om extra te informeren of er wellicht nu wel rubber geleverd kan worden bij het plaatsen.

Bedankt voor beide bedrijven als opties. Ik ga ze goed bekijken. Beide uitvoeringen zien er top uit overigens.

Ook wel fijn als onderdelen, indien deze kapot gaan, wel nog goed te leveren zijn. Gaan we ook goed overwegen en bekijken wat hierin mogelijk is.

pillow
Berichten: 7917
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 21:01

VValar schreef:
Bedankt voor de reacties tot zover!
Wat vervelend om te horen dat het niet geheel (of helemaal niet?) waterdicht is. Er zijn dus wel mogelijkheden om het beter te krijgen, maar dan moet je vooral zelf knutselen begrijp ik. Goed om rekening mee te houden en om extra te informeren of er wellicht nu wel rubber geleverd kan worden bij het plaatsen.

Bedankt voor beide bedrijven als opties. Ik ga ze goed bekijken. Beide uitvoeringen zien er top uit overigens.

Ook wel fijn als onderdelen, indien deze kapot gaan, wel nog goed te leveren zijn. Gaan we ook goed overwegen en bekijken wat hierin mogelijk is.

Zo ik het lees ligt dat niet waterdicht zijn niet aan de stallen maar aan de ondergrond.
Leggen de stallenbouwers die vloer zelf of moet je dat zelf doen. Het is heel gemakkelijk op te lossen door de vloer buiten iets af te laten lopen van de stal af. Of een richeltje beton of een gemetselde rand van 1 steen hoog er onder.

Kaatje81
Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:07

Wij hebben vorig jaar stallen laten plaatsen door AB Horsestables. Zijn we super blij mee. Alles perfect geregeld, duidelijke communicatie. Goede kwaliteit materialen met oog voor paardveilige afwerking.
Als de wind er hard op staat kan er wat water tussen de planken en het metaal doorkomen, maar dat zijn enkel druppels, niks ernstigs. Water op de vloer geen last van. Wij hebben een klinkervloer en het straatje watert af op de paddock.
De stallen bouwer heeft overigens alleen de stallen geplaatst. Alle afwerking hebben we zelfs gedaan. Voerbakken, drinkbakken, hooiruiven, verlichting. En we hebben achteraf metalen strips om de houten plafond balken geplaatst om te voorkomen dat onze giraffes aan de balken kunnen knagen, dat zou ik zo zonde vinden.
Wij hebben 30 meter stal van 3,5 meter breed en 1,5 overstek. Met 1 wasplaats, 5 boxen, opslag en tractorhok. Was een hoop geld, maar elke cent waard. AB Horsestables waren niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste. Wel hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Over Corton hoor ik ook goede dingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20310
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:14

maar die klinkervloer moet toch waterpas zijn?, anders kunnen ze de stal niet plaatsen toch

Kaatje81
Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:23

fokfanaat schreef:
maar die klinkervloer moet toch waterpas zijn?, anders kunnen ze de stal niet plaatsen toch


De binnenvloer is waterpas maar het pad voor de stallen, ligt op een oor naar de paddocks. Samen met de 1,5 meter overstek hebben we geen last van water dat de stallen inloopt.

Aan de achterkant hebben we een drain in het grind liggen. Soort van regengoot op de grond. Omdat de stal vlak op de erfgrens staat en de buren daar leilindes hebben staan waren we bang voor 'gedoe' om gewone goten schoon te houden. Heel blij met deze oplossing. Hierdoor komt er ook aan de achterkant geen water in de stallen.


Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20310
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 09:28

ja dat zal schelen kaatje, ziet er mooi uit, ik heb het op betonplaten staan, waardoor er regenwater op de platen komt en dan de stal in loopt

Tijn8
Berichten: 535
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:18

ik volg even, wij gaan als het goed is einde van dit jaar nieuwe stallen bouwen.
ben benieuwd naar jullie problemen enoplossingen.

bij ons komt de stal ook op een betonplaat maar de stallenbouwer gaf al aan dat er na het plaatsten een afwerkvloer gestort moet worden in de stallen om te voorkomen dat er water naar binnen loopt onder de deur door. Verder wordt de stal opgetrokken met betonnen elementen en hebben we alleen deuren aan de buitenkant. Wij hebben Prubo de opdracht gegeven.

newt

Berichten: 2065
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 10:56

Hier hebben wij ook soortgelijke stal. Bij ons staan ze binnen, 9 x 6,5 meter met 4 boxen.
Ook hier het "probleem" van water aan de onderste rand doordat de stal op het beton staat gemonteerd.
We hebben de binnenrand geprobeerd dicht te maken, maar dit is echter niet geheel gelukt. Mijn paarden staan op vlas en nu ruim een jaar verder merk ik niets meer van het water wat aan de onderkant er onderdoor kan.
Ik heb op 1 punt in de stal een aanzet waar bij storm en veel regen het water naar binnenkomt. Maar ook dit is verwaarloosbaar.
Ik wil volgend jaar een paar ramen in een aantal van de boxen plaatsen en ben benieuwd of hier dan ook een soortgelijk water "probleem" zal komen.
Fijne sneeuw is een ander probleempje :Y)


Afbeelding


Om terug te komen op het originele bericht.
Onze stal is 9 x 6,5 meter met 4 boxen
2 zijn 3,5 x 3.25
2 zijn 3 x 3.25

Het tussen pad is daarmee 2,5 meter breed en 6,5 diep en dient als poetsplaats, waar ook een afvoerputje voor het water in zit. Aan de achterzijde heb ik een midi- baaltje kuil staan en aan de wand hangt een slangenhaspel voor afspoelen en daar komt nog een elektrische boiler.

De betonplaat hebben we groter gemaakt, hierdoor is er tussen de stal en ons garage een overkapping gecreëerd wat dient als mijn zadel kamer/hok.

De stal zelf heeft €15.000 gekost, deze is besteld via Rutjes. Het plaatsen hebben wij zelf gedaan en de opbouw heeft 3 dagen gekost en het versnijden van de planken koste ook een halve dag. Hierna afweken in avond delen gedaan. Maar goed als je het zelf doet kost het meer tijd maar bespaard daar in tegen ook weer een hoop geld. Houdt er wel rekening mee dat het soms niet helemaal past zoals het hoort en je wel eens moet omdenken, en dat je wel moet beschikken over materiaal zoals goede boormachines en zagen, want in onze planken zaten hele kleine ijzerdeeltjes verwerkt welke funest zijn voor je zaag. Materialen waren ruim voldoende geleverd, maar de boei delen hadden ze de verkeerde maat geleverd en moesten worden nagezonden

De beton plaat hebben we zelf bekist en gereid en daarmee kosten bespaard, en nooit een rekening van het beton gehad :o Maar zeg maar toen was het €100 de kuub en we hadden er 10 kuub in. plus wat rijkosten, reken maar uit. Uiteraard komen er nog kleine kosten uit voort zoals stroom, licht, water + potjes, enz.

Maaaaar. Ik ben erg blij met mijn stal. Bij mijn ouders hadden we buitenstallen waar altijd de wind op stond. Dit was ook de reden dat ik een dichte stal wilde waarbij ik ook beschut kon poetsen, wassen, toiletteren enz enz.

Hierbij ook wat foto's ter illustratie


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 12:06

Prachtige stallen Kaatje81 en newt! Handige oplossing (en vooral droog) die drain in het grind. Functioneel maar ziet er nog goed uit ook!
Newt, binnenstallen zijn helemaal de droom om dezelfde redenen die jij aangeeft: het is warm en behaaglijk in de winter. Hoe lang geleden heb jij dit laten neerzetten voor dat bedrag?

newt

Berichten: 2065
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Buitenstallen laten bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:10

De stal is gekocht in 2020.