Afrastering op auto-accu?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 12:07

Hallo,
Ik had eens een vraagje. Ik merk dat de spanning op mijn huidige afrastering eigenlijk te laag is, aangezien mijn grote loebas vaak gewoon tegen de draad gaat staan en er dus niet om maalt sta ie een schock krijgt (en ja er staat wel degelijk stroom op!)
Dus nu raadde een kennis van me mij aan om eventueel van de 9v batterij (die we nu dus hebben) om te schakelen naar een auto-accu.

Maar ik heb hier echt totaal geen kennis van, kan ik die accu dan gewoon aansluiten op mijn apparaat?
En welke auto accu kies ik dan?

Daarom deze vraag... ik heb dus onderstaand apparaat:
https://www.decathlon.be/nl/p/schrikdra ... p-X8112342

Afbeelding

:D En zou dan 1 van onderstaande accu´s hierop passen?

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste. Ik hebzucht een vrij korte aardingspin bij dit apparaat. Ik neem aan dat hoe langer de aardingspin, hoe beter? Of zie ik dat verkeerd?!
Hopelijk kan iemand ons hiermee helpen!! :D

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:13

Je apparaat moet geschikt zijn voor 12 Volt. Als die alleen gemaakt is voor 9 Volt dan kun je daar niet zomaar een auto accu op aansluiten. Maar dat zou je even in de handleiding moeten opzoeken. Volgens mij zijn er ook apparaten die zowel 9 als 12V aankunnen.

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 12:24

8nnemiek schreef:
Je apparaat moet geschikt zijn voor 12 Volt. Als die alleen gemaakt is voor 9 Volt dan kun je daar niet zomaar een auto accu op aansluiten. Maar dat zou je even in de handleiding moeten opzoeken. Volgens mij zijn er ook apparaten die zowel 9 als 12V aankunnen.


Volgens mij kan dit dus wel? Al moet ik dan wel een adapter op de 12v batterij gebruiken zoals ik het lees?

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:25

Het apparaat is gewoonweg niet sterk genoeg.. hij levert max 0.22 J , dat is ca 1500V
Daar zouden mijn paarden ook niet achter blijven.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:28

Als je er nog een speciale adapter bij moet halen dan zou ik liever kiezen voor een nieuw schrikdraadapparaat dat direct op 12V werkt en dan inderdaad iets zwaarder, zodat je paarden er iets van voelen :j

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 13:02

Brainless schreef:
Het apparaat is gewoonweg niet sterk genoeg.. hij levert max 0.22 J , dat is ca 1500V
Daar zouden mijn paarden ook niet achter blijven.


En hoeveel zou ik dan minimaal moeten hebben?

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:07


tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:11

Kietelklokje. Kijk naar minimaal 1J output en richting de 10.000V.
Daarnaast is een 30cm aardpen vrijwel waardeloos of je moet bijna in het moeras staan (vocht nodig voor de geleiding). 2x 1m pennen en 3m uit elkaar is het advies bij mijn klokken, al staan die nu op aardpen + schapengaas ivm zandgrond en hebben zo genoeg aarde zonder dat er elke dag 100+ liter bij moet met de droogte nu.

Dorus

Berichten: 13309
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:40

Darliiing7 schreef:
8nnemiek schreef:
Je apparaat moet geschikt zijn voor 12 Volt. Als die alleen gemaakt is voor 9 Volt dan kun je daar niet zomaar een auto accu op aansluiten. Maar dat zou je even in de handleiding moeten opzoeken. Volgens mij zijn er ook apparaten die zowel 9 als 12V aankunnen.


Volgens mij kan dit dus wel? Al moet ik dan wel een adapter op de 12v batterij gebruiken zoals ik het lees?

[ [url=m/iHpI9J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij zorgt die adapter ervoor dat de 12V omgevormd wordt naar 9V, dan zou er nog steeds maar 9V spanning op je apparaat staan.

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:53

[quote="Dorus"
Volgens mij zorgt die adapter ervoor dat de 12V omgevormd wordt naar 9V, dan zou er nog steeds maar 9V spanning op je apparaat staan.[/quote]

Die 9 Volt heeft niks met de spanning te maken, het is de voeding. Zo jij redeneert zou er op een lichtnet apparaat 220 Volt staan en dat is echt niet het geval.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:02

Op schrikdraad apparaten wordt de spanning flink opgevoerd inderdaad, daar staat al gauw 10.000 Volt op.. alleen wel met heel weinig Ampère, waardoor het niet gevaarlijk is.
Maar dan nog moet de voeding kloppen voor het apparaat, anders kan hij stuk gaan.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:05

Ik heb geleerd te kijken naar de joules, hoe groter dat getal hoe beter het voelbaar is.

Dorus

Berichten: 13309
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:07

Nee dat zegt ik niet, je begrijpt het verkeerd.

Je lichtnet stuurt inderdaad 220V naar dat apparaat, maar in dat apparaat zit een omvormer of adapter die het voltage verlaagd voordat het output geeft. Maar daar zie jij niks van.
Een apparaat zal nooit meer volt kunnen geven dan wat het maximaal aan kan. Apparaat van TS heeft een maximum van 9V. Het enige wat je bereikt met een 12V accu met adapter is een langere batterij duur.

8nnemiek

Berichten: 43673
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:09

Op de schrikdraad staat wel degelijk meer dan 9/12V en ook meer dan 220V :j Een goede schrikdraad spanning begint bij pakweg 3000 Volt.

Brainless

Berichten: 29842
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:57

Dorus schreef:
Je lichtnet stuurt inderdaad 220V naar dat apparaat, maar in dat apparaat zit een omvormer of adapter die het voltage verlaagd voordat het output geeft. Maar daar zie jij niks van.
Een apparaat zal nooit meer volt kunnen geven dan wat het maximaal aan kan.

Mijn apparaat (op het lichtnet 230V) geeft 11000 volt output... volgens jou kan dit nooit meer zijn dan 220V?

pillow
Berichten: 7902
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 20:35

Dorus schreef:
Nee dat zegt ik niet, je begrijpt het verkeerd.

Je lichtnet stuurt inderdaad 220V naar dat apparaat, maar in dat apparaat zit een omvormer of adapter die het voltage verlaagd voordat het output geeft. Maar daar zie jij niks van.
Een apparaat zal nooit meer volt kunnen geven dan wat het maximaal aan kan. Apparaat van TS heeft een maximum van 9V. Het enige wat je bereikt met een 12V accu met adapter is een langere batterij duur.

Ik denk eerder dat jij een en ander niet begrijpt.

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 10:33

DuoPenotti schreef:
https://www.agrishop.nl/schrikdraad/sch ... t-12v.html
hier staan er wel een paar.

Bij decathlon zou is sowieso zoiets niet snel kopen


Ja dit was ook een ´tijdelijke´ oplossing... Had gehoopt hier de auto accu op te kunnen aansluiten. Maar helaas...

https://www.agrishop.nl/voss-farming-im ... 0volt.html

Wet niet of jij er heel veel verstand van hebt, maar aangezien jij de site doorstuurde toch eens vragen.
Ik heb een afsluiting met een kleine 1500m draad. Zou deze dan voldoende zijn?

https://www.agrishop.nl/voss-farming-im ... 0volt.html

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 10:34

tamary schreef:
Kietelklokje. Kijk naar minimaal 1J output en richting de 10.000V.
Daarnaast is een 30cm aardpen vrijwel waardeloos of je moet bijna in het moeras staan (vocht nodig voor de geleiding). 2x 1m pennen en 3m uit elkaar is het advies bij mijn klokken, al staan die nu op aardpen + schapengaas ivm zandgrond en hebben zo genoeg aarde zonder dat er elke dag 100+ liter bij moet met de droogte nu.



https://www.agrishop.nl/voss-farming-im ... 0volt.html

Zou deze dan wel voldoende zijn? Als ik dan inderdaad 2 aardingspennen neem van elk minimaal 1m?

Ik heb een afrastering met een kleine 1500m draad...

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Afrastering op auto-accu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:23

Ja, die moet wel voldoende zijn. Soortgelijk aan wat ik hier heb hangen, hebben ze respect voor (als de omheining in orde is tenminste, mijne is nu oud en brak).

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:50

Darliiing7 schreef:
tamary schreef:
Kietelklokje. Kijk naar minimaal 1J output en richting de 10.000V.
Daarnaast is een 30cm aardpen vrijwel waardeloos of je moet bijna in het moeras staan (vocht nodig voor de geleiding). 2x 1m pennen en 3m uit elkaar is het advies bij mijn klokken, al staan die nu op aardpen + schapengaas ivm zandgrond en hebben zo genoeg aarde zonder dat er elke dag 100+ liter bij moet met de droogte nu.



https://www.agrishop.nl/voss-farming-im ... 0volt.html

Zou deze dan wel voldoende zijn? Als ik dan inderdaad 2 aardingspennen neem van elk minimaal 1m?

Ik heb een afrastering met een kleine 1500m draad...

Hhmm, tja, het kan. Ik zou niet garanderen dat Stippeltje erachter blijft.

Houdt in je achterhoofd dat de wettelijke grens 10j is. Deze zit op de helft. Heb je brave paarden, die ontzag voor "schrik" hebben, zal het wel goed gaan.

Als je mensen hoort praten over "koeienschrikdraad" bedoelen ze meestal dat er een schrikdraadapparaat van 10J achter zit.

De waarde kun je uitrekenen: De energie (in J) is de stroom (I) x tijd(t)
De stroom reken je uit door I (stroom) = U (spanning) / R (weerstand) waarbij de weerstand alles is in je circuit.
Mooi vak hè, elektriciteitsleer :D

Aardpen: hoe langer, hoe beter, al heeft dat wel grenzen. Ik zou wel kijken naar aardpinnen die wat langer zijn, zeg 2 á 3 meter en dan 3 - 5mtr uit elkaar zetten.

Maar hoe goed je je aardpin ook maakt en hoeveel liter water je er ook bij giet, alles staat of valt bij de kwaliteit van je verbindingen!! En dat is waar het gros van de afrasteringen mank gaat, de aansluitingen zijn van een kwaliteit waar zelfs de Chinezen zich dood voor zouden schamen.

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 20:43

tamary schreef:
Ja, die moet wel voldoende zijn. Soortgelijk aan wat ik hier heb hangen, hebben ze respect voor (als de omheining in orde is tenminste, mijne is nu oud en brak).


Ja de omheining is pas volledig vernieuwd, want die was ook heel erg brak... hebben we volledig vernieuwd voor de komst van de eerste shet :P al het oude lint vervangen met draad, overal nieuwe ringisolatoren, handvaten,... zelfs een bosmaaier aangeschaft om het gras en onkruid aan de draad weg te houden :9

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 20:50

ikke schreef:
Darliiing7 schreef:

https://www.agrishop.nl/voss-farming-im ... 0volt.html

Zou deze dan wel voldoende zijn? Als ik dan inderdaad 2 aardingspennen neem van elk minimaal 1m?

Ik heb een afrastering met een kleine 1500m draad...

Hhmm, tja, het kan. Ik zou niet garanderen dat Stippeltje erachter blijft.

Houdt in je achterhoofd dat de wettelijke grens 10j is. Deze zit op de helft. Heb je brave paarden, die ontzag voor "schrik" hebben, zal het wel goed gaan.

Als je mensen hoort praten over "koeienschrikdraad" bedoelen ze meestal dat er een schrikdraadapparaat van 10J achter zit.

De waarde kun je uitrekenen: De energie (in J) is de stroom (I) x tijd(t)
De stroom reken je uit door I (stroom) = U (spanning) / R (weerstand) waarbij de weerstand alles is in je circuit.
Mooi vak hè, elektriciteitsleer :D

Aardpen: hoe langer, hoe beter, al heeft dat wel grenzen. Ik zou wel kijken naar aardpinnen die wat langer zijn, zeg 2 á 3 meter en dan 3 - 5mtr uit elkaar zetten.

Maar hoe goed je je aardpin ook maakt en hoeveel liter water je er ook bij giet, alles staat of valt bij de kwaliteit van je verbindingen!! En dat is waar het gros van de afrasteringen mank gaat, de aansluitingen zijn van een kwaliteit waar zelfs de Chinezen zich dood voor zouden schamen.


Heh, wat een gedoe seg..
Mij is altijd geleerd om te kijken naar de voltage. En dus te zorgen dat er minimaal 5000 volt op de omheining staat en dat dat genoeg moet zijn. Ik krijg nu ook wat hulp van een voormalige groom en manege- eigenaar. En die zegt dat minimaal 2j en 6000 volt zou moeten volstaan.
Ik moet er misschien wel even bij zeggen dat ik heeeeele brave paarden heb. Want zelfs als er geen stroom zou opstaan zouden ze nog niet uitbreken... overlaatst hebben er zelfs ´kwajongens´ de draden van de weide kapot gemaakt, waardoor die vooraan volledig open was. Is gebeurd rond een uur of 2 ´s nachts (gezien op de beveiligingscamera´s die aan dr weide hangen) en toen ik het ´s morgens tegen 10u merkte, stonden ze nog steeds braafjes op de weide :9

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 22:34

Darliiing7 schreef:
ikke schreef:
Hhmm, tja, het kan. Ik zou niet garanderen dat Stippeltje erachter blijft.

Houdt in je achterhoofd dat de wettelijke grens 10j is. Deze zit op de helft. Heb je brave paarden, die ontzag voor "schrik" hebben, zal het wel goed gaan.

Als je mensen hoort praten over "koeienschrikdraad" bedoelen ze meestal dat er een schrikdraadapparaat van 10J achter zit.

De waarde kun je uitrekenen: De energie (in J) is de stroom (I) x tijd(t)
De stroom reken je uit door I (stroom) = U (spanning) / R (weerstand) waarbij de weerstand alles is in je circuit.
Mooi vak hè, elektriciteitsleer :D

Aardpen: hoe langer, hoe beter, al heeft dat wel grenzen. Ik zou wel kijken naar aardpinnen die wat langer zijn, zeg 2 á 3 meter en dan 3 - 5mtr uit elkaar zetten.

Maar hoe goed je je aardpin ook maakt en hoeveel liter water je er ook bij giet, alles staat of valt bij de kwaliteit van je verbindingen!! En dat is waar het gros van de afrasteringen mank gaat, de aansluitingen zijn van een kwaliteit waar zelfs de Chinezen zich dood voor zouden schamen.


Heh, wat een gedoe seg..
Mij is altijd geleerd om te kijken naar de voltage. En dus te zorgen dat er minimaal 5000 volt op de omheining staat en dat dat genoeg moet zijn. Ik krijg nu ook wat hulp van een voormalige groom en manege- eigenaar. En die zegt dat minimaal 2j en 6000 volt zou moeten volstaan.
Ik moet er misschien wel even bij zeggen dat ik heeeeele brave paarden heb. Want zelfs als er geen stroom zou opstaan zouden ze nog niet uitbreken... overlaatst hebben er zelfs ´kwajongens´ de draden van de weide kapot gemaakt, waardoor die vooraan volledig open was. Is gebeurd rond een uur of 2 ´s nachts (gezien op de beveiligingscamera´s die aan dr weide hangen) en toen ik het ´s morgens tegen 10u merkte, stonden ze nog steeds braafjes op de weide :9

Het is ook niet fout om naar het voltage (de spanning) te kijken, maar je moet dat in de juiste context doen. Als je 6000Volt erop hebt staan en je zit boven op een bult droog zand, zoals wij hebben, dan halen de paarden hun schouders op en lopen door. Dat voelen ze niet (voldoende).

Zit je ergens in een veenpolder met een gereguleerde waterstand, dan voldoet die 5000Volt meer dan genoeg; simpelweg omdat je weerstand (R) laag genoeg is, waar dat op "onze" zandbult dus niet gaat, vanwege die hogere weerstand in de grond.

Maar als jouw paarden zelfs achter een virtueel draadje blijven staan, tja, dan maakt het allemaal niet zoveel uit :D
Het is altijd de combi van de factoren :j

Darliiing7
Berichten: 387
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 13:00

ikke schreef:
Darliiing7 schreef:

Heh, wat een gedoe seg..
Mij is altijd geleerd om te kijken naar de voltage. En dus te zorgen dat er minimaal 5000 volt op de omheining staat en dat dat genoeg moet zijn. Ik krijg nu ook wat hulp van een voormalige groom en manege- eigenaar. En die zegt dat minimaal 2j en 6000 volt zou moeten volstaan.
Ik moet er misschien wel even bij zeggen dat ik heeeeele brave paarden heb. Want zelfs als er geen stroom zou opstaan zouden ze nog niet uitbreken... overlaatst hebben er zelfs ´kwajongens´ de draden van de weide kapot gemaakt, waardoor die vooraan volledig open was. Is gebeurd rond een uur of 2 ´s nachts (gezien op de beveiligingscamera´s die aan dr weide hangen) en toen ik het ´s morgens tegen 10u merkte, stonden ze nog steeds braafjes op de weide :9

Het is ook niet fout om naar het voltage (de spanning) te kijken, maar je moet dat in de juiste context doen. Als je 6000Volt erop hebt staan en je zit boven op een bult droog zand, zoals wij hebben, dan halen de paarden hun schouders op en lopen door. Dat voelen ze niet (voldoende).

Zit je ergens in een veenpolder met een gereguleerde waterstand, dan voldoet die 5000Volt meer dan genoeg; simpelweg omdat je weerstand (R) laag genoeg is, waar dat op "onze" zandbult dus niet gaat, vanwege die hogere weerstand in de grond.

Maar als jouw paarden zelfs achter een virtueel draadje blijven staan, tja, dan maakt het allemaal niet zoveel uit :D
Het is altijd de combi van de factoren :j


Haha, ja braaf zijn ze zeker wel. Al wil ik wel de juiste stroom erop aangezien er binnen 2 maanden een shetlander hengstenveulentje bijkomt :9

Gelukkig zitten wij op redelijk vochtige grond, niet extreem vochtig maar ook geen droge zandbult :P
Dus we gaan eens kijken voor het apparaatje van 3 of 5 joule (even kijken welke ze in de winkel aanbevelen). En als dat niet voldoende zou zijn, kunnen we achteraf altijd alsnog omschakelen :p