Paard gooit voerbak van staldeur

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 636
Geregistreerd: 08-03-21

Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 08:21

Mijn paard wordt elke ochtend bijgevoerd. voor de stal soort van vereiste dat we dit in een hangvoerbak doen (gaat om zeker 4kg emmer met geweekte priores).

Maar voordat mijn paard die leeg heeft, gooit hij hem al van de deur af en vervolgens breekt er een haak af of maakt hij de bak kapot. Ik zoek een soort van alternatief, het is de zoveelste emmer in korte tijd.
Een flexibele emmer op de grond gooit hij om, dat is geen optie. Een emmer klaarzetten is lastig voor de stal ivm het gewicht, willen ze liever niet. Anders konden ze die in z'n hangende vaste voerbak in stal leeg gooien, maar dat willen ze dus liever niet.
Zijn er "hufterproeve" hangbakken die steviger zijn? Ik zag bakken die in z'n geheel uit plastic bestaan. Iemand ervaring er mee? Of misschien een heel ander idee?



Afbeelding
zal dit steviger zijn of net zo goed breken?

lies_sparkle
Berichten: 6155
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:27


martinev

Berichten: 2609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:30

Wij hebben de groene uit je post, al jaren. Er wordt heel wat mee gesmeten door de paarden maar ze zijn allemaal nog steeds helemaal heel zonder een schrammetje!

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:36

Hmm, als je de bak aan de buitenkant van de deur hangt, zodat hij over de deur heen moet eten, zou dat werken? Vaak stoten ze de bak van de deur omdat ze ónder de bak eerst de restjes willen hebben en dan omhoog komen met hun hoofd onder de bak. Dan heb je de knoeisels wel buiten de stal liggen, maar die veeg je dan de stal wel een keer in.

Aan de andere kant, als je als personeel wél een 4 kg hangbak over een deur kunt hangen, wat is dan de extra moeite om het ding leeg te kieperen in de normale voerbak? Tillen moet je toch :=

Dispar_Vulgo

Berichten: 3002
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:42

Hier hetzelfde probleem met de seniores priores.
Ik voer het in een speciekuik in z’n box. Dat is de enige ‘emmer’ die hij heel laat staan en minder mee knoeit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:45

Mijn paard heeft die groene uit jouw post gehad. Was een vrij stevige voerbak maar iedere keer lag die op de grond. Uiteindelijk is die gescheurd. Daarna nog 2 kunststof voerbakken geprobeerd maar uiteindelijk overgestapt op een rvs. Dat werkt veel beter.

Kun je het niet over 2 emmers verdelen zodat het minder zwaar te tillen is en ze het kunnen omschudden in een vaste voerbak?

suffie
Berichten: 5741
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:52

Hier ook voerbak gooiers en nu sinds 2 jaar deze bakken. Wat een uitvinding!

Krijg de link niet gekopieerd, daarom een screenshot.

Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 50578
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 08:53

Ik had ook die groene uit jouw post maar deze bond ik vast tijdens het eten. Ik weet niet of die mogelijkheid er is maar ik bond deze met een halstertouw vast.

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:01

mijn merrie krijgt haar slobber in een flexibele wasmand van de action.

https://www.action.com/nl-nl/p/wasmand2/

moet het persé aan de deur hangen?
bij mij dus grotere tub op de grond, die laat ze staan, en blijft heel ook als ze het als schuurobject gebruikt :')
en inderdaad wat ibbel zegt aan de buitenkant hangen als je een open stal hebt?
nadeel is dan wel dat als het er af is dat je voer op het gangpad ligt

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:04

Ik hing de mijne aan de buitenkant. Aan de staldeur heb ik 2 oogjes geschroefd en doe daar 1 zo,n elastieken bagage spin aan. Gewoon over de bak heen zoveel mogelijk over de achterkant bij de haken. Weinig werk en werkt perfect.

Amber_anne

Berichten: 7106
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:20

Deze bak werkte voor mijn pony niet. Net als de bakken met metalen hengsels. Ze gooit ze er af en gaat er dan op slaan met haar benen waardoor ze breken.

Ze krijgt nu uit een flexibele mand en dat werkt super

Tieme
Berichten: 5034
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:32

Ik heb zo'n flexibele mand maar dan in het klein. Die wordt met slobber en al in z'n vaste voerbak gezet.
Voordeel, z'n vaste voerbak blijft hiermee ook schoon.

Stadgenoot heeft gewoon standaard zo'n kleine flexibele maar in voerbak staan en hier gooit ze gewoon een emmer slobber in leeg.

Mizora

Berichten: 18240
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:35

Wij hebben het stukje bij de deur kaal en kiepen daar het eten op. Beide zijn voerbaktrappers (helaas ook waterbaktrappers) en op deze manier gaat het goed.

ajesca123

Berichten: 1952
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:46

Deze voerbakken heb ik hier. Zijn flexibel en krijgen ze niet kapot.

Afbeelding

Ipsilonka

Berichten: 5881
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 09:50

Ik heb zulke bakken als jouw openingspost en gebruik ze al 10 jaar. De shet zijn bak moest lager, dus die heeft een andere, die hangt aan zo’n elastische trailerlijn en gaat al 5 jaar goed zo.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:20

Suzanne F. schreef:
Ik had ook die groene uit jouw post maar deze bond ik vast tijdens het eten. Ik weet niet of die mogelijkheid er is maar ik bond deze met een halstertouw vast.

Dit.
Ik had dan een wat andere maar de pootjes bond ik door de tralies heen bij elkaar. Dan kon hij er niet af.

Femek2902

Berichten: 1326
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 10:56

En een emmer of bak die ze in de vaste voerbak kunnen zetten? Die kan je dan vastklikken met karabijn haken en strotouwtjes van de tralies naar het hengsel.

Ldegoeij
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:38


superpony
Berichten: 25480
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:40

Omdat we merrie met veulen kregen, hebben we voerbakken met die metalen beugels, zodat we ze uit de stal kunnen halen.

We hebben in de stal balkjes met 2 spleetjes waar precies de beugels in passen. De balkjes zijn glad afgerond houdt en de spleetjes kunnen ze nooit in of achter komen, zijn echt minimaal.
Hangen dus daar de voerbakken in en na het eten halen we ze er wel weer uit. Voor de nacht staan de stallen open. Overdag zijn ze wel dicht.

Wij vonden ook aan de deur te hoog, maar hebben quarters en geen grote rijpaarden.

Voorheen hadden we die flexibele wasmanden, maar die kwamen wel in de gekste vormen uit stal. Maar blijf ze prima vinden. Nu alleen vanwege veulens dus gekozen om iets anders te maken.

Foto van balkje erbij

Afbeelding

Gitana

Berichten: 2736
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:14

Hier hangende bakken die gewoon zijn vastgebonden met strotouwtjes :') het blijkt zelfs veulen-proof te zijn

Autumnn

Berichten: 8268
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:39

Kan je er geen steen oid in doen? Desnoods er een plankje overheen

Rubs

Berichten: 567
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard gooit voerbak van staldeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 14:26

Die groene in je foto heb ik ook en die is onverwoestbaar. Maar ik heb ook een vaste voerbak en dat vind ik fijner

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 16:39

Autumnn schreef:
Kan je er geen steen oid in doen? Desnoods er een plankje overheen

Hij moet er uit eten toch.

Miss_Mii21

Berichten: 636
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 17:16

Ibbel schreef:
Hmm, als je de bak aan de buitenkant van de deur hangt, zodat hij over de deur heen moet eten, zou dat werken? Vaak stoten ze de bak van de deur omdat ze ónder de bak eerst de restjes willen hebben en dan omhoog komen met hun hoofd onder de bak. Dan heb je de knoeisels wel buiten de stal liggen, maar die veeg je dan de stal wel een keer in.

Aan de andere kant, als je als personeel wél een 4 kg hangbak over een deur kunt hangen, wat is dan de extra moeite om het ding leeg te kieperen in de normale voerbak? Tillen moet je toch :=


Volgens mij gooit hij dan het meeste eten er naast haha. Het gaat er om dat wij een bak klaar zetten die zij gemakkelijk en snel kunnen voeren. En die dus niet sneuvelt haha. Denk dat ze hem vanwege dat knoeien daarom aan zijn kant in de stal hangen.

Miss_Mii21

Berichten: 636
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-22 17:17

Ibbel schreef:
Hmm, als je de bak aan de buitenkant van de deur hangt, zodat hij over de deur heen moet eten, zou dat werken? Vaak stoten ze de bak van de deur omdat ze ónder de bak eerst de restjes willen hebben en dan omhoog komen met hun hoofd onder de bak. Dan heb je de knoeisels wel buiten de stal liggen, maar die veeg je dan de stal wel een keer in.

Aan de andere kant, als je als personeel wél een 4 kg hangbak over een deur kunt hangen, wat is dan de extra moeite om het ding leeg te kieperen in de normale voerbak? Tillen moet je toch :=


Omdat ze voor de hangende bak eerst t paard aan de kant moeten duwen, die hangt niet aan de deur kant. Iets ophangen is dan zo gedaan, een emmer leeg kiepen in z'n voerbak is een stuk lastiger. Ze willen iets ophangen, dus het moet n draag mogelijkheid hebben.