Hoe lang weide sproeien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Hoe lang weide sproeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 22:21

We hebben vandaag eindelijk sproeimateriaal aangeschaft zodat we onze wei kunnen sproeien. We hebben twee sectorsproeiers, ze sproeien ong 15m in het rond.
Laat je de sproeiers dan de hele nacht op dezelfde plek staan? Of sproei je per plek een paar uur? De boeren in de buurt sproeien echt dag en nacht nl.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:25

Een hele nacht is wel overdreven. Bij mn ouders doe ik dezelfde plek hooguit een uurtje.. Sowieso ook niet elke dag doen, sterk gras is mishandeld gras, dan gaat het dieper en steviger wortelen.

Voor grazen vind ik dat althans belangrijk :p dus sproeien is meer om het goed in leven te houden, niet om het gras super happy te maken

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:26

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel water er uit je sproeiers komt en hoe je ze ingesteld hebt staan. Wij zetten vaak een emmer in het 'sproeigebied' om te meten hoeveel water er gevallen is. Beetje afhankelijk van het weer sproeien wij elke plek zo'n 2 tot 3 uur en dan valt er 10 tot 15mm. Wij sproeien alleen met bewolkt weer of savonds. In de volle zon sproeien vind ik zonde.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-22 22:42

Ah goede tip Moonfight! Gaan we ze nu zo uitzetten en morgen meten met een emmer hoeveel we sproeien. Want heb werkelijk geen idee hoeveel water eruit komt :Y)

Thanks beide voor de reacties!

Sintara

Re: Hoe lang weide sproeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:45

Dat is wel een goeie inderdaad, ik heb dat nog nooit gedaan maar ik denk dat er bij die van ons meer water uit komt.. Maar wrs ander soort pomp enzo. Ik sproei vanuit de beek naast de wei (dat mag trouwens niet bij elk open water)

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:46

Hele nacht zal te veel zijn. Hier heb ik ze 2 a 3 uur op dezelfde plek. En ook hier alleen savonds of op een bewolkte dag anders verdampt de boel te snel.