DIY manier voor het verwijderen van stenen gezocht

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8628
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

DIY manier voor het verwijderen van stenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:16

Wij zijn onlangs verhuisd en nu moet er een nieuwe rijbak aangelegd.
We wonen in Namibie, waar veel zacht rivierzand is en drainage ivm gebrek aan regen niet nodig is. Het was dus een kwestie van een stuk grond uitvlakken, waar zacht rivierzand aanwezig was.
Eenvoudig klusje, zo gedaan.

Nu heb ik echter een prachtig vlak stuk grond van 20x60meter (alle dressuur is hier op 20x60) maar na het uitvlakken bleek dat dit stuk grond ontzettend veel stenen bevat. Een ander stuk grond is helaas geen optie ivm heuvelachtig gebied. Ik ben dus op zoek naar een manier om van de stenen af te komen.

Helaas is een stenenrooier huren geen optie in dit kleine landje, deze worden gewoonweg nergens verhuurd en daarnaast ken ik ook geen enkele farmer die er een heeft. Alle stenen met de hand eruit harken wordt een klusje tot we 50 zijn, dus is ook geen optie.

Ik heb al gedacht aan een grote hark achter de 4x4 hangen, maar hoe dat er dan uit moet zien om effectief te zijn, dat weet ik ook niet zo goed.

Heeft iemand enig idee hoe we deze stenen eenvoudig uit het zand krijgen, zodat ik mijn paarden terug naar huis kan verhuizen en kan rijden in mijn eigen bak?

Thanks voor het meedenken!

noordje

Berichten: 2355
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:25

Wij hebben het stenen probleem hier ook. Vorig jaar ruim 5000m2 weiland(om opnieuw in te zaaien) steenvrij gemaakt, voor zover mogelijk dan. Wij hebben met de hand en de mestvork zoveel mogelijk stenen geraapt. We zijn op een gegeven moment maar gestopt met de sleep erover te rijden, want er kwamen steeds meer stenen naar boven :')
Laatst bijgewerkt door noordje op 21-07-22 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43809
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:26

Met een grashark, zo een: KLIK, dat werkt hier het beste!
Wij hebben de bak geplaatst op een stuk waar puin is gestort vroeger, dus ook heel veel stenen/stukken dakpan/tegeltjes.. Met deze hark gaat dat heel snel. Alles blijft er achter hangen.

Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: DIY manier voor het verwijderen van stenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:30

Als het ook maar enigszins op hier lijkt.. dan blijf je helaas wel bezig. Ik heb 6 jaar geleden mijn bak laten aanleggen door de grond te laten keren. Echter ik heb nu nog steeds na vorst of veel regen dat er nieuwe stenen, soms ook echt hele grote stenen boven komen. Het is niet erg, maar gewoon een feit.

Yessy

Berichten: 23072
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:33

8nnemiek schreef:
Met een grashark, zo een: KLIK, dat werkt hier het beste!
Wij hebben de bak geplaatst op een stuk waar puin is gestort vroeger, dus ook heel veel stenen/stukken dakpan/tegeltjes.. Met deze hark gaat dat heel snel. Alles blijft er achter hangen.

Hier heb ik ook goede ervaringen mee. Het ging bij ons maar om een stukje tuin maar wel met meer stenen/puin dan zand en hiermee was het zo gepiept :)

Iriscope

Berichten: 8628
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:35

Ik ben inderdaad wel bang dat ik bezig blijf, dat vind ik niet zo erg, maar op het moment zijn er stukken die gewoon enkel en alleen uit stenen bestaan en daar is niet overheen te rijden. Thanks voor de tips zover!

Ik zal eens kijken of ik zo'n grashark hier kan krijgen.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:37

Dan zou ik wel even kijken of je zoiets XXL zelf in elkaar kan lassen van betonijzer en dan idd achter je 4x4 hangen, want 20 x 60 met de hand harken (en ik vermoed dat er in Afrika íets andere stenen dan gebroken puin en baksteen in de grond zitten) ben je net zo goed bezig tot je 50 bent.

TS: is ergens anders zand vandaan halen en er extra bovenop aanbrengen geen simpelere optie?

Iriscope

Berichten: 8628
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: DIY manier voor het verwijderen van stenen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 09:39

Daar heb ik over nagedacht en besproken met iemand die hier wegen aanlegt. Omdat we wel regen krijgen hier (maar altijd in 1x een giga lading en dan weer maanden niks) zou het zand dan gewoon wegspoelen tussen de stenen door.
Hij geeft aan dat ik er dan een muur omheen moet bouwen, een lading fijn bouwgrind over heen moet storten, dat compacten en dan "rij"zand erover heen moet storten.
Wel mogelijk dus, maar wel een paar 1000 euro later

Voor nu zoek ik dus even een tussenoplossing, tot ik me dat kan veroorloven.