Hallo allemaal, ik vroeg me af of iemand ervaring/advies heeft met het volgende: Ik heb een deel van een schrale wei omgeploegd, deze gebruik ik als paddock. Het is hard zwart zand en in de winter blijft het goed droog. Ik gebruik het ook om te longeren. In de winter heb ik het mest er altijd uitgehaald, maar nu het zo mooi weer is, droogt de mest snel en pikken de vogels het mest los waardoor het verdeeld wordt. Zal ik het mest laten liggen en mee harken met het zwarte zand? Heeft iemand hier ervaring in? Mijn doel is een goede bodem die ik als paddock gebruik. De paarden staan overdag in andere weides. In de winter vaker op paddock. Alvast dank voor het meedenken.
Op onze stal heeft men ongeveer op dezelfde manier paddocks gecreëerd. Hier staan de paarden ook in de zomer een deel van de dag/nacht op (ze staan 24/7 buiten in de zomer, maar niet 24/7 op gras). De mest wordt hier verwijderd ivm worm(her)besmetting. Op dit moment is er op de hele stal (iets van een 15 dieren), 1 met wormen n deze had de wormen al toen ze aankwam.
Zwarte grond + bemesting = volgend jaar een mooie weide
Je wilt een goede paddock hebben en houden? Dan zou ik de mest er maar uit halen.
Daihyo
Geplaatst: 20-07-22 23:49
Dees schreef:
Zwarte grond + bemesting = volgend jaar een mooie weide
Je wilt een goede paddock hebben en houden? Dan zou ik de mest er maar uit halen.
Dit inderdaad. Hier laat ik de mest dit jaar op de weide liggen en maai en versleep dit, juist als bemesting. Op de track haal ik het weg (was ook weide, nu kaal en zwart zand), juist omdat ik er geen gras meer op wil