Zitmaaier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LillyGuust

Zitmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 14:22

Hey!

Zijn er hier die een zitmaaier hebben om de weide mee te maaien?
Piste slepen of dergelijk is hier niet van toepassing, maar ik zou toch een robuust model willen vanwege enkele mierenhoopjes op de weide. Ik zou het gras niet heel hoog laten komen, maar het is wel ietwat hobbeliger terrein dan een strakke gazon. (het is voor de stukken waar mijn shetlanders niet op komen. Totaal iets van een 2500m2).

Met welke zitmaaier komen jullie goed doorheen de weide of juist niet? Wij hebben er enkele op het oog: Stihl 4112 SZ, stiga tornado 5108W en de simplicity en snapper 110 (maar als ik het goed begreep zijn die laatste failliet in 2019 en dus moeilijk om aan reservestukken te geraken).

Het liefst werk ik met een klepelmaaier, maar dat lijkt op zitmaaiers niet te bestaan. Minitractor met klepel vind ik meteen wel al groter uitvallen voor mijn stukje wei en ik ken er niets van. Minitractor zou ookal 2dehands moeten en zonder kennis lijkt me dat niet zo slim.

De bosmaaier is fysiek echt te zwaar aan het worden, vandaar wou ik eens horen met wat voor type zitmaaier het bij jullie wel/niet goed gaat (puur om een wat hobbeliger terrein te maaien) :)

Hevonen

Re: Zitmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:26

Ik volg, heb 4000 m2 aan weide en zou eigenlijk wel hoog gras willen maaien om er hooi van te maken... heb zo het vermoeden dat dat met een zitmaaier niet lukt, maar wie weet :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:28

Hevonen schreef:
... heb zo het vermoeden dat dat met een zitmaaier niet lukt, maar wie weet :)

Nee dat gaat niet lukken, een gewone (zit)maaier verpulvert het gras.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:40

Hevonen schreef:
Ik volg, heb 4000 m2 aan weide en zou eigenlijk wel hoog gras willen maaien om er hooi van te maken... heb zo het vermoeden dat dat met een zitmaaier niet lukt, maar wie weet :)

Je zou voor een vingerbalk maaier kunnen. Gaan dan. Moet je alleen wel zelf achter lopen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:45

Geen grote weide, maar een stuk wat vroeger weiland was. Ook niet al te recht :D
Na lang zoeken hebben wij uiteindelijk een MTD gekocht.
Komt uit de fabriek van Wolf, degelijk materiaal. Kun je naar keuze nog een mulchdek bij kopen.

Stihl werd me niet aangeraden, ofschoon wij bij ander tuingereedschap wel Stihl fan zijn, maar helaas is tegenwoordig niet meer alles waar Stihl opstaat ook echt Stihl.

Honda is superdegelijk (ook in de bosmaaiers eigenlijk beter als Stihl), maar dat is dan weer net een ander prijskaartje, voor het in verhouding kleine stuk wat wij hebben was me dat te gek.

Stiga zou ook een goeie zijn heb ik me laten vertellen.

Verder, maar dat zullen ze vanaf een bepaalde prijscategorie allemaal wel hebben, goed erop te letten dat het een automaat is, en dat je niet handmatig moet schakelen, zeker bij een stuk waar je om bomen of in hoekjes moet anders een crime.

Vraag gewoon bij diverse dealers/hoveniers info op, succes met jullie keuze.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:03

Momenteel hebben wij een mtd met ik geloof 17 pk 1 cilinder. Tweedehands gekocht, hij is een paar jaar oud/gebruikt.

Die kan onze wei prima maaien nadat de paarden het meeste eraf hebben gegeten. Ons baksleepje (2m2 betongaas met kleine pootjes) kan hij ook nog wel slepen.

Voor jouw gebruik is zo'n zitmaaier prima geschikt. Ga wel voor de iets hogere pk's. Ze zijn momenteel erg duur maar ja, wat is dat niet. Al met al is een zitmaaier in aanschaf wel een heel stuk goedkoper dan een kleine tractor met toebehoren.
Onze vorige zitmaaier is 20 jaar meegegaan bij ons gebruik.

Zitmaaiers zijn niet geschikt als maaier voor hooiproductie, ze hakselen het gras teveel en zijn ook niet in staat om hoogstaand gras (20-30cm) te maaien zonder vast te lopen.

Voor onderdelen... dat valt vaak wel mee. Kijk naar een B&S motorblok, die komen het meest voor en zijn dus makkelijker repareerbaar. De rest van zo'n maaier gaat doorgaans veel minder snel stuk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:16

Nog een dingetje om rekening mee te houden, dealers hebben soms geen voorraad meer.
Dat is iets waar wij bij onze leverancier van voorkeur Frissen vorig jaar tegenaan gelopen zijn, die konden pas vanaf Oktober weer de zitmaaier die we wilden leveren, hadden enkel Honda in stock, en dat waren dan machines vanaf 5000 euro :evaw:

We hadden bij een andere firma de Mtd Optima Ln 165 H gezien, maar hadden een heel stuk ervoor moeten rijden en binnen een half uur beslissen, want anders ook niks meer op voorraad wat onder de 4000 euro bleef. Waanzin...
Uiteindelijk elders en dichterbij diezelfde machine kunnen kopen, voor een heel stuk minder.

boemel

Re: Zitmaaier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 15:51

We hebben ook ca 4000m2 wei.
Hoge pollen maaien we met regelmaat met de zitmaaier.
We hebben een Husqvarna frontmaaier en dat gaat prima.

De hele wei maaien of hooien dat is niet te doen met een zitmaaier.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:55

Hevonen schreef:

nee gaat niet lukken :D

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:58

BillyYasmine schreef:
Hey!

Zijn er hier die een zitmaaier hebben om de weide mee te maaien?
Piste slepen of dergelijk is hier niet van toepassing, maar ik zou toch een robuust model willen vanwege enkele mierenhoopjes op de weide. Ik zou het gras niet heel hoog laten komen, maar het is wel ietwat hobbeliger terrein dan een strakke gazon. (het is voor de stukken waar mijn shetlanders niet op komen. Totaal iets van een 2500m2).

Met welke zitmaaier komen jullie goed doorheen de weide of juist niet? Wij hebben er enkele op het oog: Stihl 4112 SZ, stiga tornado 5108W en de simplicity en snapper 110 (maar als ik het goed begreep zijn die laatste failliet in 2019 en dus moeilijk om aan reservestukken te geraken).

Het liefst werk ik met een klepelmaaier, maar dat lijkt op zitmaaiers niet te bestaan. Minitractor met klepel vind ik meteen wel al groter uitvallen voor mijn stukje wei en ik ken er niets van. Minitractor zou ookal 2dehands moeten en zonder kennis lijkt me dat niet zo slim.

De bosmaaier is fysiek echt te zwaar aan het worden, vandaar wou ik eens horen met wat voor type zitmaaier het bij jullie wel/niet goed gaat (puur om een wat hobbeliger terrein te maaien) :)

klein trekkertje met bloter dat gaat het mooist