Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peggyrosa
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-07-20

Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 12:30

Hi bokkers,

Waar lopen jullie zoal tegenaan als het aankomt op de dagelijkse gang van zaken bij de plek waar je paard/pony staat? Ik wordt er soms echt moedeloos van. Je doet er zelf alles aan om het beste voor je paard te doen, en aan de andere kant wordt, vaak zonder overleg, allerlei dingen gedaan of juist niet gedaan, wat jou goede zorgen weer teniet doen.
Laatst bijgewerkt door Peggyrosa op 15-07-22 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 39126
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:31

Soms ligt het aan de stal maar regelmatig ook aan eisen van de pensiongast.

Sky_As

Berichten: 4970
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:34

bigone schreef:
Soms ligt het aan de stal maar regelmatig ook aan eisen van de pensiongast.

ik heb bijna 20 jaar op dezelfde stal gestaan, en zou het met je eens geweest zijn als dat mijn enige ervaring was.
Inmiddels meer ervaring, en ik kan je zeggen, helaas ligt het ook heel vaak aan de stal...... sommige denken echt niet in het belang van het paard.
Ik sta nu echt super hoor! maar ik kan als tip geven: sta je niet naar je zin, kijk dan vooral verder....
Wellicht heb je wel onmogelijke eisen, maar dat kan ik natuurlijk aan je post niet op maken :)

Skessa_
Berichten: 10782
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:35

Als je alles naar je eigen hand en zin wil doen, zul je een plek in eigen beheer moeten zoeken.

Als je die mogelijkheid niet hebt zul je je moeten schikken bij bepaalde zaken.

Vervelend, maar verder weinig aan te doen.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:38

<3 Ik vind m’n stalgenoten niet mijn type mens maar het beleid is er top. Ik snap nooit zo goed dat mensen blijven als ze vinden dat er niet goed genoeg voor hun dier gezorgd word. Dan verkas je toch mooi? Ik heb ze ook ver van huis staan maar ik rijd met liefde verder en dan maar wat minder vaak naar ze. Ze worden ten slotte goed verzorgd.

En als je nergens tevreden moet je alles maar in eigen beheer nemen. Anders zul jij je moeten schikken.
Laatst bijgewerkt door Sam_I_Am op 15-07-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980
Berichten: 4260
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:38

oh waar moet ik beginnen! Heb dat ook regelmatig gehad.
In het verleden aangelopen tegen bijvoorbeeld de volgende dingen:
-te veel staluren voor mn pony
-kwalitatief slecht hooi of weinig ervan voeren
-omheining die niet in orde was
-gevaarlijke objecten in de paddock laten slingeren
-meer paarden stallen dan de ruimte toelaat en ook paarden zomaar toevoegen aan een groep zonder overleg met andere eigenaren
-snoep en ongezond voer aan je pony geven
-medicijnen of voer vergeten te geven
-niet bellen bij ziekte/verwonding
-omheining open laten of niet goed sluiten
-kinderen die tussen loslopende pony's spelen
-zware rijbak/ niet voldoende of niet onderhouden
-mesthoop niet goed opsteken
-mest niet opruimen op vervelende plekken
-kantine /toilet smerig achterlaten
-bij warm weer geen of niet voldoende drinkwater aan de paarden verstrekken
en ik ben vast nog heel veel vergeten!

ravellie

Berichten: 3116
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:41

Nee, dat herken ik niet. en daarbij, als je echt zo tegen zaken aanloopt die zoveel van jouw visie en wensen verschillen, waarom sta je dan op die stal?

Ik altijd tevreden op pensionstal(len) gestaan.
Prettige eigenaren en vriendelijk voor de paarden, duidelijke regels.
Tuurlijk zijn er altijd wensen, zoals je paard veel buiten hebben, maar dat is bijv al iets wat lastig haalbaar is hier in zh door natte grond.

Yenni
Berichten: 5480
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:45

Hier herkenbaar, bij mij gelukkig niet aan de orde maar sommige zijn nooit tevreden. Als je je als een zwart schaap tussen de kudde gaat bewegen dan worden dingen gewoon vergeten als de staleigenaar met 100 dingen meer rekening moet houden bij jou. Je moet je ook een beetje aanpassen aan hoe de stal werkt, werkt dat voor jou niet? Dan een andere stalling zoeken die beter bij jou past

Lijsken
Berichten: 1077
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:46

Met stalbeleid heb ik nooit issues gehad gelukkig. Wel één keer met een stagiaire die onervarener was dan de staleigenaar had ingeschat, daardoor geen goede begeleiding kreeg en toen ging het mis. Niets ernstigs gelukkig, en een foutje kan gebeuren. Daarna werd er altijd strikt bovenop gezeten.

Moska

Berichten: 3463
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:04

Wat mij vooral opgevallen is, is dat er bij bezichtiging en doorvragen, van alles mogelijk is en dat er zelfs ook geadverteerd wordt met zaken als dagelijks naar buiten, winterweer, paddocks, voldoende ruwvoer, toezicht e.d. maar dat daar in de praktijk niks van terechtkomt. En dan word je in je gezicht uitgelachen als je er wat van zegt. Plus dat ze nog een soort van beledigd zijn als je vertrekt.

Ik heb met mijn oude paard ruim 18 jaar op dezelfde stal gestaan (even een kort uitstapje gemaakt, geen succes) waar het paard nummer 1 was en is. Want ik heb mijn jonge paard nu daar ook weer staan voor het beleren. Het is alleen geen optie voor de toekomst, aangezien het een uur rijden is. Maar voor nu vind ik dat niet erg.

En ik pas me heus aan aan het stalbeleid, veeg netjes aan, ruim de mest op, hou rekening met anderen, plan om de bakbezetting heen, ben niet te beroerd om te helpen, betaal mijn rekeningen op tijd, maar ik verwacht wel dat mijn paard, wat ik toevertrouw aan jouw zorgen, goed verzorgd wordt. En niet dagen op stal staat omdat het jou beter uitkomt (afgezien van de uren die ik in de blubber heb doorgebracht om nog iets van beweging te kunnen geven en ik niet in de binnenbak terecht kon met mijn jonge paard ), vergeten wordt te voeren omdat de weekendhulp het nog niet in de vingers heeft, of dat mijn paard olifantenhoeveelheden voer krijgt. Of geen voer krijgt omdat men vindt dat er nog genoeg gras staat (we hebben het hier over de weide in november, bijvoeren mocht niet zelf, maar ook het aanbod om extra te betalen voor extra voer was niet goed. Daar heb ik twee weken zelf buikpijn van gehad en toen paard rap verhuisd, ook al was de nieuwe plek niet ideaal voor een paard (wel voor de mens) hij stond tenminste droog en met eten).

Nou ja, ik ben blijkbaar 18 jaar lang verwend en verwacht misschien teveel, dus wij zijn op zoek naar een eigen plek met paard aan huis. Kan ik er zelf een staller bij zoeken :D

beegee
Berichten: 983
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:18

Stal gehad waar ik het niet eens was met het stalbeleid. Dus na 2,5 maand weer verhuisd. Daarna in eigen beheer gestaan, ideaal maar mijn stalgenoten waren geen afspraken mee te maken waardoor alles op mij en een ander stalgenootje aankwam (2 van de 4 deden al het werk). Ideaal voor m’n paard want kon maatwerk leveren, maar het was zo ondraaglijk met die andere twee dat ik na bijna 2 jaar verhuisd ben. En nu sta ik volpension, fantastische stal waar alles gedaan wordt zoals ik het zelf ook graag zie. Echt, wat een opluchting.

Als ‘t niet bevalt, ga dan idd gewoon weg! Gaat om jouw paard en zijn welzijn.

Peggyrosa
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 13:20

Precies dat!
In de advertentie was het inderdaad ook dagelijks stal uitmesten (gebeurt niet) en zoveel meer dingen die in praktijk anders zijn. Ik sta volpension, maar alsnog elke dag zelf ernaartoe opdat de basis in orde is. Daarom ben ik ook zo huiverig met een eventuele nieuwe plek. Want daar weet je ook niet hoe het er echt aan toe gaat dagelijks.

Daarnaast zijn er best wat incidenten geweest door nalatigheid en onwetendheid, waar mijn paard en ik een aantal keer flink van gedupeerd zijn geweest.

Er wordt niet correct omgegaan met hun eigen paarden. De dierenarts wordt bijvoorbeeld niet ingeschakeld als dat echt dringend nodig is, ze klooien zelf wat aan met alle gevolgen van dien. Daar voel ik mij ook niet prettig bij.
Laatst bijgewerkt door Peggyrosa op 15-07-22 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Berichten: 20367
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:24

mystery1980 schreef:
oh waar moet ik beginnen! Heb dat ook regelmatig gehad.
In het verleden aangelopen tegen bijvoorbeeld de volgende dingen:
-te veel staluren voor mn pony
-kwalitatief slecht hooi of weinig ervan voeren
-omheining die niet in orde was
-gevaarlijke objecten in de paddock laten slingeren
-meer paarden stallen dan de ruimte toelaat en ook paarden zomaar toevoegen aan een groep zonder overleg met andere eigenaren
-snoep en ongezond voer aan je pony geven
-medicijnen of voer vergeten te geven
-niet bellen bij ziekte/verwonding
-omheining open laten of niet goed sluiten
-kinderen die tussen loslopende pony's spelen
-zware rijbak/ niet voldoende of niet onderhouden
-mesthoop niet goed opsteken
-mest niet opruimen op vervelende plekken
-kantine /toilet smerig achterlaten
-bij warm weer geen of niet voldoende drinkwater aan de paarden verstrekken
en ik ben vast nog heel veel vergeten!


Hier kan ik er een hoop van afvinken en op die stallen ben ik dan ook niet gebleven. Waar mijn paard nu staat, hebben wij het allebei prima naar onze zin. Dus blijven zoeken, er zijn echt plekken waar hij wel goed staat!

belle_boef

Berichten: 10877
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:55

Ik denk maar zo dat als iedere stal het optimaal maakt voor de paarden er heel veel minder plek is voor pension en je stalgeld van 600€ krijgt. Wellicht nog meer. Het aantal paarden kan dan flink naar beneden in het land.

Meerdere verschillende types, leeftijden, geslacht, temperament, etc. paarden bij elkaar kan je gewoon niet in maatwerk leveren zonder een hele hoge prijs en/of weinig paarden.

Moska

Berichten: 3463
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:05

Dat hoeft niet perse, gewoon doen wat je beloofd en afspreekt, dan gaat het al een stuk beter. Oftewel geen onrealistische verwachtingen scheppen. Op mijn een na laatste plek stonden er ongeveer 40 in pension a 300 per maand en nog moest ik voor bijna 100 per maand voer bijkopen, omdat het anders niet genoeg was. Geen probleem als ik dat van te voren weet, wel vervelend als men aangeeft dat alles inclusief is.

mystery1980
Berichten: 4260
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:12

Blue_Eyes schreef:
mystery1980 schreef:
oh waar moet ik beginnen! Heb dat ook regelmatig gehad.
In het verleden aangelopen tegen bijvoorbeeld de volgende dingen:
-te veel staluren voor mn pony
-kwalitatief slecht hooi of weinig ervan voeren
-omheining die niet in orde was
-gevaarlijke objecten in de paddock laten slingeren
-meer paarden stallen dan de ruimte toelaat en ook paarden zomaar toevoegen aan een groep zonder overleg met andere eigenaren
-snoep en ongezond voer aan je pony geven
-medicijnen of voer vergeten te geven
-niet bellen bij ziekte/verwonding
-omheining open laten of niet goed sluiten
-kinderen die tussen loslopende pony's spelen
-zware rijbak/ niet voldoende of niet onderhouden
-mesthoop niet goed opsteken
-mest niet opruimen op vervelende plekken
-kantine /toilet smerig achterlaten
-bij warm weer geen of niet voldoende drinkwater aan de paarden verstrekken
en ik ben vast nog heel veel vergeten!


Hier kan ik er een hoop van afvinken en op die stallen ben ik dan ook niet gebleven. Waar mijn paard nu staat, hebben wij het allebei prima naar onze zin. Dus blijven zoeken, er zijn echt plekken waar hij wel goed staat!



Staat niet voor niks in het verleden, dit gaat over een periode van 15 jaar en meerdere stallen.
Heb ook stallen waar ik prima stond gevonden hoor.

Peggyrosa
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 15:03

Moska schreef:
Dat hoeft niet perse, gewoon doen wat je beloofd en afspreekt, dan gaat het al een stuk beter. Oftewel geen onrealistische verwachtingen scheppen. Op mijn een na laatste plek stonden er ongeveer 40 in pension a 300 per maand en nog moest ik voor bijna 100 per maand voer bijkopen, omdat het anders niet genoeg was. Geen probleem als ik dat van te voren weet, wel vervelend als men aangeeft dat alles inclusief is.


Ja erg vervelend is dat! En voor mij is dit punt ook herkenbaar. Steeds meer stalgeld betalen en meehelpen in de hoop dat het dan wel goed gaat/ verbetering in zit. Echter verandert er niets en zorg ik er vaak zelf voor dat hij genoeg eten en vers drinkwater krijgt.

Peggyrosa
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 15:09

belle_boef schreef:
Ik denk maar zo dat als iedere stal het optimaal maakt voor de paarden er heel veel minder plek is voor pension en je stalgeld van 600€ krijgt. Wellicht nog meer. Het aantal paarden kan dan flink naar beneden in het land.

Meerdere verschillende types, leeftijden, geslacht, temperament, etc. paarden bij elkaar kan je gewoon niet in maatwerk leveren zonder een hele hoge prijs en/of weinig paarden.


Dat is ook een interessante visie! Voor ieder nu nog wat wils inderdaad.

Naarmate mijn paard ouder is geworden, heeft hij juist een steeds ''luxere'' en duurdere stalling gekregen, ook i.v.m. gezondheidsproblemen die er zijn.

Peggyrosa
Berichten: 6
Geregistreerd: 06-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 15:16

Skessa_ schreef:
Als je alles naar je eigen hand en zin wil doen, zul je een plek in eigen beheer moeten zoeken.

Als je die mogelijkheid niet hebt zul je je moeten schikken bij bepaalde zaken.

Vervelend, maar verder weinig aan te doen.


Ja dat schikken doe ik ook wel, zelfs teveel dat maakt me juist zo moedeloos. Het beste voor het paard, maar voor mij is de lol in het hebben van een paard er eigenlijk wel een beetje vanaf.

maralyn

Berichten: 10530
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:36

Oh ja, herkenbaar.

Heb zoveel dingen gezien.

Staat er in de advertentie, wordt onbeperkt gevoerd. Kom je daar, lijkt het goed. Sta je er langer, wordt er beknibbeld op hooi.

Of inderdaad "vreemde" mensen zonder ervaring als verzorgers in "dienst" nemen, die zonder overleg in de kou jouw deken van het paard halen.
Ook niet erg handig.

Of stalling aanbieden met perfecte bodem, tot het twee dagen regent en jij eigenlijk in lieslaarzen moet lopen :')

Uitmesten is ook altijd een dingetje. Ben er achter gekomen, dat iedereen een eigen idee heeft van uitmesten.

En als je vraagt of er echt hooi wordt gegeven, of uit plastic, er gezegd wordt dat er echt hooi wordt gegeven, maar puntje bij paaltje, drie x raden. Juist, uit plastic. Adverteer dan ook niet mee :') beetje jammer.

Toppunt was een x, dat mijn zomer eczeem merrie toen, gewoon 700 gram sport muesli gevoerd kreeg van de "buren" en de staleigenaar droog zei "moeten jullie zelf uitvechten!"

Ik sta nu bij een kennis, 24/7 buiten met goede bodemplaten, en een grote inloopstal. Samen met twee ruinen.

We doen veel samen en dit werkt voor ons zo onwijs fijn.
Waar zij te kort komt voor haar gevoel, ivm haar arm, schiet ik wel weer te hulp. En als mijn merrie ineens denkt dood te gaan in het land door de vliegen, belt ze mij op. "Is ingespoten hoor. Drama queen denkt dat ze dood gaat"

Hier geen valse beloftes.
Onbeperkt hooi is echt onbeperkt hooi.
Altijd vers water.
Voldoende gras.
Bak is geen super kwaliteit, maar dat komt nog.
Wc aanwezig.
Stinkt hier naar varken. (Geen probleem mee)
Continu toezicht.
Wel veel trekkers en verkeer. (Ook geen probleem meer)

Geen luxe! Wèl voor het paard.

En het klopt allemaal precies!!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:44

Nu ik ze zelf aan huis heb snap ik ook wel een beetje dat goede pensionstalling lastig is. Het kan voor de prijzen (zeker nu) eigenlijk niet uit. En voor ieder paard maatwerk leveren is ook lastig.

Heb je het wel eens besproken met de stalhouder? Soms is in overleg/tegen betaling meer mogelijk. Zo heb ik wel eens €1 per handeling per dag betaald voor dingen als hals afdoen of springschoenen afdoen. Of €50 voor extra hooi.

GUSTIxBILL

Berichten: 2103
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:18

Peggyrosa schreef:
Precies dat!
In de advertentie was het inderdaad ook dagelijks stal uitmesten (gebeurt niet) en zoveel meer dingen die in praktijk anders zijn. Ik sta volpension, maar alsnog elke dag zelf ernaartoe opdat de basis in orde is. Daarom ben ik ook zo huiverig met een eventuele nieuwe plek. Want daar weet je ook niet hoe het er echt aan toe gaat dagelijks.

Daarnaast zijn er best wat incidenten geweest door nalatigheid en onwetendheid, waar mijn paard en ik een aantal keer flink van gedupeerd zijn geweest.

Er wordt niet correct omgegaan met hun eigen paarden. De dierenarts wordt bijvoorbeeld niet ingeschakeld als dat echt dringend nodig is, ze klooien zelf wat aan met alle gevolgen van dien. Daar voel ik mij ook niet prettig bij.


Doet me denken aan de hel stal waar ik op gestaan heb.
Afspraak was halfpension (stallen gemest door hun en ‘s avonds hooi van hun, rest door ons voorzien) ‘s avonds hooi heb ik nooit gezien.
Dus zelf maar voorzien.
Op bepaald moment stond mijn paard met luchtwegen problemen letterlijk in de schimmel (want geen geld voor goed stro)

Wat ben ik blij met de stal waar ik nu sta.
Sta hier ondertussen een jaar. En echt elke afspraak (en zelfs meer) word nagekomen.
Er zijn dus echt wel goede stallen, aangezien mijne nu zelfs beter staan dan dat ik ze thuis (zeker voor dat geld) zou kunnen hebben staan.
En dat volledig volpension

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:25

Tja, ik zal wel zo'n lastig pensionklant zijn maar meer buitenuren is voor mij geen ''wens'' het is een harde eis. Net zoals beschutting tegen zon en regen. Geen grote groepen omdat de mijne zich daar niet fijn in voelt. Grotere paddocks dan 8x10 dingetjes en gewoon onbeperkt, in slowfeeders, goed hooi. Droge voeten net zo belangrijk. het zijn simpele basisbehoeftes.
Voor mijzelf een bos dichtbij, maar dat is hier niet moeilijk. Een klein weilandje/bak om eens in te grondwerken. Mijn eigen eisen zijn dus niet groot. Ik ben wel 9x verhuisd, ieder naar waar ze alles hadden beloofd en nooit nakwamen. Geroddel en gekat op de stal en nagenoeg mishandeling wat ik niet kon aanzien. Paarden in de brandende zon, uren zonder hooi of 20 uur op stal.
Nee, ik ben blij met mijn eigen weiland en zal niet meer terug gaan als pensionklant, misschien als er max 5 mensen staan, maar meer dan dat is geen doen blijkt.

MRIIIS

Berichten: 5387
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:27

Blijf vooral zoeken! Ik heb een jaar gezocht, maar sta nu top; heel kleinschalig (5 eigenaren), doe het zelf, maar kan daardoor hooi etc zelf bepalen, staat heel de dag buiten, echt heerlijk. Stal hiervoor was drama; bij elk wolkje of spatje regen bleven ze binnen (dan zat ik op mn werk te stressen dat ze niet naar buiten ging), niet gedraineerde paddocks, slechte bodems dus de halve stal had blessures, beschimmeld kuil met afval erin, slechte sfeer doordat er door de staleigenaren veel geroddeld werd over de pensionklanten etc. Die stal heeft ook een mega verloop. Ik moet nu erg veel zelf doen, maar paard staat goed en ik heb rust. Dus geef niet op, zou ik zeggen :)

Daihyo

Berichten: 88280
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Moedeloos van stalbeleid, herkenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:08

Ik herken het wel. Als je op pension staat, zul je concessies moeten doen. Ik heb voor mezelf altijd een lijstje gehad met keiharde eisen (en dat had altijd met paardenwelzijn te maken) en een lijstje met wensen. Ik moet zeggen dat ik daar altijd aansluitende stallen bij heb kunnen vinden.
Inmiddels heb ik ze 100% in eigen beheer. Ik vind het heerlijk om alles zelf te bepalen. Maar ook dit is niet zaligmakend. Het is veel werk, de leuke dingen moet ik wel eens overslaan omdat de dagelijkse dingen teveel tijd kosten.
Maar ik zou niet meer anders willen. Kan ook enorm genieten van het getrut als ik aan het uitmesten ben. Of de interactie die ze onderling hebben <3