Welke dazenlijm gebruiken jullie op de dazenbal of emmer?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4508
Geregistreerd: 11-06-09

Welke dazenlijm gebruiken jullie op de dazenbal of emmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 08:02

Een aantal jaren terug was er de sticky trap dazen lijm. Top kwaliteit, ging lang mee en werkte perfect. Ineens bleek er bij nieuwe aankoop een andere lijm in de emmer te zitten die veel minder sterk was en bij een regenbui van de bal verdwenen .. Nu wil ik weer dazenlijm gaan kopen en twijfel tussen de sticky trap en de half zo dure .Biosix, Wie heeft ervaring met de huidige kwaliteit van een van beide, of van beide lijmen? Of gebruik je wat anders?

Coentjuh

Berichten: 9883
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:47

Toch even een waarschuwing, ik heb dit ook een zomer geprobeerd. De eerste dag was nog leuk want in 1 dag tijd echt honderden dazen gevangen. Paar dagen later helaas ook 2 prachtige vlinders. En helaas ook een prachtige kwikstaart vogel. Wat voelde ik me slecht (en nog steeds - ookal 5 jaar geleden) dus ik gebruik deze rotzooi niet meer.

Luit74

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:22

Ik gebruik ook liever een dazenval zonder lijm (h-trap). Heb er nu 2 staan midden in het land.
Jaren geleden bal met lijm geprobeerd, maar idd naast dazen ook veel andere dieren bleven aan de lijm plakken. Lijm was moeilijk aan te brengen. Dazenval met kap en opvangbakje is veel makkelijker.
Laatst bijgewerkt door Luit74 op 01-07-22 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 31746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke dazenlijm gebruiken jullie op de dazenbal of emmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:27

Vogels aan de zijkant?
Als je de bovenkant, dus waar ze eventueel kunnen zitten niet insmeert vang je niet snel vogels.
Ik heb er igg nog geen gehad. Tot nu toe ook nog geen vlinders.
Mijn lijm is ondertussen op dus ik lees even mee.

Heb ook nog een gewone dazenval staan, die met de lijm was een oude val die kapot was en alleen de bal over.

neetoch
Berichten: 1041
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Welke dazenlijm gebruiken jullie op de dazenbal of emmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:25

Ik lees even mee als het goed is, want het niet werken van de dazenlijm van jaren geleden heeft ervoor gezorgd dat ik het nooit meer geprobeerd heb en er is weer een echte plaag hier.

Rizette
Berichten: 4508
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 09:59

Coentjuh schreef:
Toch even een waarschuwing, ik heb dit ook een zomer geprobeerd. De eerste dag was nog leuk want in 1 dag tijd echt honderden dazen gevangen. Paar dagen later helaas ook 2 prachtige vlinders. En helaas ook een prachtige kwikstaart vogel. Wat voelde ik me slecht (en nog steeds - ookal 5 jaar geleden) dus ik gebruik deze rotzooi niet meer.

Wel een jaar of 10 gebruikt en nooit wat anders dan dazen of vliegen of niet definieerbare kleine insecten. Een vlinder kan ook in een val vliegen toch?

Rizette
Berichten: 4508
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 10:00

neetoch schreef:
Ik lees even mee als het goed is, want het niet werken van de dazenlijm van jaren geleden heeft ervoor gezorgd dat ik het nooit meer geprobeerd heb en er is weer een echte plaag hier.

Welke lijm had jij toen gebruikt? De eerste lijm kwam uit Amerika dat was nog de echte stickie trap, daarna zat er blauwachtig spul in dat werkte idd niet en vraag me af of het nu weer okay is, maar blijkbaar gebruiken niet veel mensen op Bokt de lijm

neetoch
Berichten: 1041
Geregistreerd: 16-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:46

Rizette schreef:
neetoch schreef:
Ik lees even mee als het goed is, want het niet werken van de dazenlijm van jaren geleden heeft ervoor gezorgd dat ik het nooit meer geprobeerd heb en er is weer een echte plaag hier.

Welke lijm had jij toen gebruikt? De eerste lijm kwam uit Amerika dat was nog de echte stickie trap, daarna zat er blauwachtig spul in dat werkte idd niet en vraag me af of het nu weer okay is, maar blijkbaar gebruiken niet veel mensen op Bokt de lijm



Dat weet ik niet precies meer, want het is zomaar minstens 7 tot 8 jaar geleden denk ik. Ik vond het zonde van mijn geld iig. En volgens mij was er toen maar 1 soort nog, kan dat kloppen?

Rizette
Berichten: 4508
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 12:24

neetoch schreef:
Dat weet ik niet precies meer, want het is zomaar minstens 7 tot 8 jaar geleden denk ik. Ik vond het zonde van mijn geld iig. En volgens mij was er toen maar 1 soort nog, kan dat kloppen?

Weet ikniet zeker.